Tahtoo pitkät ja hyväkuntoiset hiukset!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tines
  • Aloitettu Aloitettu
Huonoille perintötekijöille ei oikein voi mitään, mutta yksi yleinen syy huonolaatuiseen tukkaan on että monet pesevät hiuksiaan liikaa. Jos siis pesette usein tukkaanne, niin voisitte koittaa harventaa välejä...

Minkälaista pesuväliä suosittelet?

Normaalisti ihmisillä päänahka erittää paljon rasvaa, koska sitä kuivatetaan jatkuvasti shampoolla.

Itsellä on rasvainen ihotyyppi ja nahka kyllä pukkaa rasvaa pesi sitä tai ei. Jos pesee liian kovilla tuotteilla ja usein, ihosta tulee pintakuiva ja se alkaa hilseilemään, miedoilla tuotteilla pestessä iho pysyy pehmeänä mutta talineritys pysyy kummassakin tapauksessa runsaana jos siihen on taipumusta. Ainoa asia jonka olen havainnut hillitsevän ihon rasvoittumista on yhdistelmäehkäisypillerit.

Jos päänahka jätetään rauhaan, talin erityskin vähenee ja tukka alkaa puhdistaa itse itseään, samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin eläinlajien turkki. Ei sovi ihan kaikille enkä ole kokeillut itse, mutta netti on täynnä ihmisiä joilla tää on toiminut.

Aha. :)

Minulla oli joskus viitisen vuotta sitten mielettömän paksu, terve ja pitkä tukka. Tukasta putosi puolet pois silloin, ku lopetin lihansyönnin. Kovasti olen kaikkea koittanu naamaani mättää, proteiinia siis ja vitamiineja, mutta eipä tämä tästä taida paksuuntua takaisin...

Kynnetkään eivät muuten enää kasva yhtä hyvin.

Mulla kävi samoin. Lopetin lihansyönnin,söin kalaa+maitotaloustuotteita kolmen vuoden ajan. Hiuksia lähti ihan järkyttävät määrät,kynnet oheni huomattavasti eikä kasvaneetkaan kunnolla enää. Mulla ei oo koskaan ollutkaan mikään huiman paksu tukka,sellane perusohut, mutta paljon karvaa. Söin kaikenmaailman vitamiinilisät ja katsoin tosi tarkkaan mitä söin.. Kolmisen vuotta takaperin palasin takaisin hiljalleen sekaravintoon,nyt viimeisen vuoden ajan syönyt tosi runsaasti proteiinipitoista ruokaa. Mulla kasvaa hiukset taas-->on kiiltävämmät ja paksuuntuu hiljalleen. Kynnet myös kasvaa taas vauhdilla eikä lohkeile nimeksikään.

tuostahan muuten tuli ohjelma kerran jossa nainen oli kuukauden pesemättä päätään nimenomaan sen takia kun halusi pois kierteestä, jossa päivittäin pesi tukkaansa. Muutosta ei tullut, päänahka ja hiukset rasvoittuivat eikä missään vaiheessa helpottanut. Ja se tukka oli kuvottava :D

Tosin rupesin nyt miettimään että miksi ihmeessä siinä mentiin noinkin ääripäähän ettei pesty ollenkaan esim. kerran viikossa, koska silloinhan se päänahan ja talinerityksen toiminta olisi saattanut olla toisenlainen.

Mä itse vaihdoin kaupan shampoot paul mitchellin tuotteisiin, joita ei ole testattu eläinkokeilla ja shampootkin sopivat värjätyille + tuntuvat paljon miedommilta kuin monet muut shampoot ja tukka on tykännyt kovasti. Helpompi kammattava, pehmeämpi, sileämpi ja muutenkin jotenkin ryhdikkäämpi.

Mulla kävi samoin. Lopetin lihansyönnin,söin kalaa+maitotaloustuotteita kolmen vuoden ajan. Hiuksia lähti ihan järkyttävät määrät,kynnet oheni huomattavasti eikä kasvaneetkaan kunnolla enää. ... Söin kaikenmaailman vitamiinilisät ja katsoin tosi tarkkaan mitä söin.. Kolmisen vuotta takaperin palasin takaisin hiljalleen sekaravintoon,nyt viimeisen vuoden ajan syönyt tosi runsaasti proteiinipitoista ruokaa. Mulla kasvaa hiukset taas-->on kiiltävämmät ja paksuuntuu hiljalleen. Kynnet myös kasvaa taas vauhdilla eikä lohkeile nimeksikään.

Mulla taas ei ennen lihansyönnin lopettamistakaan hiukset tahtoneet pysyä päässä... siis ohut tukka, ja hiuksia lähti suuret määrät. Lihansyönnin lopettaminen ei tähän tuonut minkäänlaista muutosta - ei huonompaan, muttei parempaankaan :jahas: . Muutos parempaan tapahtui, kun aloin syödä riittävästi rasvaa. Vähärasvainen ruokavalio aiheuttaa sekä hiustenlähtöä että tekee kynnet heikoiksi. Tästä on kokemusta monilla rasvaa karttelevilla ja tehokuureilla laihduttaneilla. Ei siis ole pelkästään oma yksittäinen kokemukseni.

Glugosamiini varmaan vahvistaa (Ironbutt tuolla edellä kertoi tästä). Itselläni ei ole kokemusta, mutta nivelvaivaisen koirani kynnet kasvavat paljon nopeammin (kuin toisen koirani, jolla ei näitä vaivoja ole) ja ovat niin vahvat, että kynsileikkuri ei tahdo purra niihin. Sille syötetään lähes jatkuvasti glugosamiinia, tai siis Cartivet-valmistetta, jossa on glugosamiinia ja jotakin muuta niveliä vahvistavaa.

Että rasvaa ja glugosamiinia suosittelen :)

FYI: D-vitamiini nopeuttaa hiusten kasvua.
Jos elimistö ei saa tarpeeksi D-vitamiinia, niin se alkaa ensimmäiseksi pihistelemään hiusten, kynsien ja hampaitten hyvinvoinnista.

FYI: D-vitamiini nopeuttaa hiusten kasvua.

Jep jep. D-vitamiinia saa maitotaloustuotteista riittävästi, ts. lihaa ei ole pakko syödä sen vuoksi. D-vitamiini on ns. rasvaliukoinen vitamiini ja vähärasvainen tai lähes rasvaton ruokavalio siis aiheuttaa D-vitamiinin puutosta, vaikka D-vitamiinia periaatteessa olisikin ruokavaliossa riittävästi - vai kuinka?

PRIORIN
Toimii. tukka pysyy päässä dietilläkin ja sen jälkeen. selvästi havainnut uutta hiusta, vaikka vanhaa ei ole edes tippunut. Olen huomannut saman muillakin. Ja omalta kampaajalta sain palautetta että hiukset on hyvinvoivat ja paksut... joita ne ei ollut jokin aika sitten...kiiltävätkin vielä. väri on muuttunut hieman syvemmäksi.
Ja pesen hiukset kerran päivässä. Ei se miten usein pestään vaan millä.

Rasvan lisääminen auttaa kyllä hurjasti hiusten kuntoon. Oma tukka ainakin suorastaan sädehtii kun hyviä rasvoja saa tarpeeksi. Vertailin valokuvia jossa toisessa olin kokeilemassa vähärasvaista ja toisessa suositusten mukaista ruokavaliota (painokilojen verran minimissään rasvaa). Kyllä jälkimmäisessä oli hiuksissa upea kiilto. Ja ihokin pysyy kunnossa ;).

Priorinia olen joskus kokeillut mutta en huomannut suurta eroa sen käytössä tai käyttämättömyydessä. Tosin, silloin kaikki muu ruokavaliossa oli päin mäntyä ja elämä oli muutenkin aika huonossa tilanteessa. Stressiä ja masennusta. Hiuksiakin lähti melkein tukkoina.
Yritän myös välttää hiuslakkojen ja muotovaahtojen käyttöä. Tykkään kun hiukset voivat hulmuta vapaana ilman tahmaista tuntemusta. Hiustenkuivausta föönillä pitäisi kyllä vähentää sillä kuumuus ei tee hyvää :P.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom