Millanen hiustenpidennys sulla oli? mua himottas kovasti ottaa jotain lisätukaa päähän, mutta jännittää, että oma tukka sitten olisi sen jäljiltä entistäkin paskemmassa kunnossa ja lisäksi olen myöskin melko varma, että siihen jää koukuun...eikä mulla ole varaa ylläpitää pidennöksiä :(
Mulla oli Greath Lenghts sinettihiustenpidennys ja hoidin sitä hysteerisentarkkaan ohjeiden mukaan (GL shampoo, hoitoaine, hiushuuhde, harjaus aamuin/illoin, yöksi isolle letille, sinettien "näpräys" jne.). Tämän hoitorutiinin avulla mulla ei ollut mitään ongelmia, ei takun takkuja sineteissä jne. Kun ne otettiin pois 6kk päästä niin kampaaja sanoi, että hyvin ois voinut pitää vielä pari kuukautta.
Tuon koko pään pidennyksen jälkeen mulla oli parin vuoden "tauko" mutta nyt mulla on ollut tummassa tukassa punaisia raitoja yksittäisinä hiussinetteinä (n. 20 kpl) Sanna Liljamon laittamana. Ne toimivat lähinnä koristeina, mutta niiden avulla tiedän että mun tukka kasvaa n. 10 cm per 3 kk kun se tuntuu nykyisin olevan sinettien vaihtoväli (kun tukka kasvaa niin sinetti laskeutuu yhä alemmas, mitä alempana se on, sen helpommin sinetti sotkeutuu muuhun tukkaan ja takkuuntuu). Vaihdan raidat aina uusiin kun en enää jaksa näprätä.
Varsinaisesti "koukkuun" tohon ei kyllä jää. Sitten kun oma tukka on riittävän pitkä, niin hiustenpidennyksestä ei ole mitään hyötyä - jos ei halua tuuheuttaa tukkaa. Mutta sen voi tehdä yksittäisillä hiussineteillä (Ei tarvitse tehdä mitään kokopään 120-150 sinetin lisäystä). Minulle tuo punaisten hiussinettien käyttö on SÄÄSTÖÄ sekä kukkarolle, että päälle. Punaisten raitojen laittaminen tummaan tukkaan perinteisin menetelmin kuluttaa hiusta: ensin pitäisi blondata ja sitten värjätä. Ja sitten se värjäys haalistuisi, jolloin lopussa olisi porkkanaraidat. Nyt saan tehosteväriä helposti sineteillä - joissa väri pysyy koko ajan samanlaisena. Ja on vielä halvempaa
Ton ensikokemuksen jälkeen, olen tullut laiskemmaksi hiustenpidennyksen hoidossa ja ihan hyvänä pysyy normaaleilla värjättyjen hiusten hoitoaineilla, päivittäisellä harjauksella ja yöletillä. Sinettejä näprään alussa n. kerran viikkoon (tsekkaan etteivät ole menneet solmuun muiden hiusten/toisten sinettien kanssa) ja lopussa joka päivä.
Nykyisellä hoitorutiinilla niitä alkavia takkuja löytyy sineteistä aika ajoin, mutta suurin syy niissä voi olla tää mun tukan kasvuvauhti: päänahasta irtoaa joka päivä tukkaa ja sineteissä olevat jäävät irrottuaan roikkumaan niihin. Se sinetin ja päänahan välissä oleva irronnut hius voi kiertyä siihen sinetin ympärille ja takkuuntua/rastoittua jonka jälkeen se kerää helpommin muita hiuksia siihen sykkyrään. Mitä alempana sinetti on (ja mitä pitempiä ne irtohiusten tyvet on) sitä helpommin ne takkuuntuu/rastoittuu - tämän vuoksi loppua kohden takkuja tulee helpommin. Näitä alkavia pieniä takkukohtia kantsii etsiä ja selvittää (kivaa puuhaa telkkaria katsellessa) niin ei mene pahemmin takkuun. Joskus olen myös leikannut, niiden irronneiden sineteissä roikkuvien hiusten tyviosia pois - tällöin eivät ainakaan takkuunnu.
Muutamalla tytöllä olen nähnyt kunnon takkutukkia (ja "kauhukertomuksia" löytyy netistäkin) mutta ne ovat aina omaa syytä - silkkaa laiskuutta. Jos tukkaa ei harjaa ja näprää niin se menee takkuun. Ihan niinkuin "oikea" tukkakin. Hiustenpidennyksissä käytettävien hiusten (ja kuitujen) suhteen kannattaa myös seurata hoito-ohjeita: rakennekorjaavat shampoot ja hoitoaineet kannattaa jättää hyllyyn. Ne voivat "räjäyttää" hiustenpidennyshiuksen/kuidun rakenteen auki niin, että niistä tulee paljon karheampia jonka jälkeen ne takkuuntuvat helpommin. Värjättyjen hiusten shampoot ja hoitoaineet toimivat parhaiten - ne ovat hellävaraisia eivätkä kuluta/pese hiusten väriä pois.