Tahtoo pitkät ja hyväkuntoiset hiukset!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tines
  • Aloitettu Aloitettu
Hei naiset!

Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä, miten saisin nopeutettua hiusten kasvua? Terveellinen ja monipuolinen ravinto vaikuttaa varmasti paljon hiusten kasvuun sekä kuntoon, mutta onko jotain tiettyä "juttua", jota suosittelisitte? Luontaistuotteet yms.?

Jokapäiväistä hiusten pesua olen yrittänyt välttää. Onko kenelläkään kokemuksia kuivashampoista? Hyviä merkkejä?

Kasvatusprojekstini on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että tukka alkaa jo näyttää enemmän pitkältä kuin lyhyeltä ja olen kovin innoissani asiasta! :hyvä:

Joillain hiusfoorumeilla jotkut kehottaa ottamaan eläimille tarkoitettua biotin fortea. Tiiä sitten onko kovinkaan terveellistä :D Mutta näillä foorumeilla on kirjoitusten mukaan paljonkin kokemusta tästä, ja ottavat sitä kuureittain 3-6kk ja pitävät taukoa. Tietenkin ihan pieniä annoksia. Sivuvaikutuksena voi olla ripsien/kulmakarvojen ja muunkin karvoituksen tuuhentuminen, mutta hiustenkasvu ja paksuuntuminen on kuulemma ollu huomattavaa. :D

Tiiä sitten, en ite uskaltais kokeilla mutta tätä kehuvat.

Mulla ainakin alkoi hiukset kasvaa todella nopsaa tahtia, kun lisäsin proteiinin ja kalsiumin määrää ruokavaliossa. Päänahkan hierominen lisää verenkiertoa ja saattaa nopeuttaa hiusten kasvua. Näin oon kans kuullut.

Hiustenkasvun määrittää suurimmalta osalta geenit, eikä siihen voi paljon vaikuttaa, muuten kuin pitämällä huolen että ne myös kasvavat sillä maksiminopeudella. Eli yleisesti terveet elämäntavat ja pitämällä huolen tärkeiden ravintoaineiden saannista. Biotiini voi todella toimia joillakin, näin olen kuullut ja lukenut. Ja tuo biotiini forte, itse en ole kokeillut mutta ei siinä mitään myrkkyä ole, sehän koostuu luullakseni ainoastaan hiivasta ja vitamiineista. Se on vaan hieman halvempaa ja pitoisuudet on suuremmat kuin ihmisten biotiinivalmisteissa.

Itse olen kokeillut biorion-biotiinivalmistetta, mutta ei kyllä ollut mitään vaikutusta, ainoastaan säärikarvoista tuli pidemmät ja vahvemmat :D Oon myös kokeillut about kaikkea mikä voisi auttaa hiustenkasvuun, myös päänahanhierontaa päivittäin, mutta mistään ei ole ollut apua. Olen siis tullut siihen tulokseen, että joillakin sen kasvun määrittää kokonaan geenit. Niin, tiedän myös tyypin joka elää melkeimpä pizzalla ja kokiksella, eikä liikunnasta puhettakaan ja hiukset on pitkät, paksut ja kauniit. Tsemiä kasvatukseen :)

Näin tänään jonkun ala-asteikäisen pikkutytön, jolla oli aivan mieletön tukka! Pitkä ja paksu.. Olin kyllä aika helkkarin kateellinen niistä jouhista.. Tyttö oli arvatenkin ulkomaalainen, joku aasialainen tms..

Kampaajani ihmettelee usein mun pitkiä ja hyväkuntoisia hiuksia...luulen että ravinto vaikuttaa aika paljon loppupeleissä, koska ennen mulla ei ollut näin paksu tukka. Itse syön sinkkilisää, vitamiineja (C ja B) sekä vahvaa kalaöljyä (E-EPA) ja proteiinia tulee myös syötyä aika paljon. Hiustuotteina käytän sekä kampaajalta ostettuja laadukkaampia, että halpoja markettituotteita.

Itsellä ainakin hyvälaatuisten rasvojen päivittäinen - ja riittävä! - syöminen on vaikuttanu hiusten kasvuun, kiiltoon ja vahvuuteen suotuisasti. Myös veden juomisella sanotaan olevan merkitystä.

Mulla oli pienenä aina pitkät hiukset...nykään tukka ei kasva pitkäksi ja letti on muutenkin ohentunut kamalaksi hiirenhännäksi :( mitkään ruokavaion kohennukset/muuttamiset ei ole auttaneet enkä ole huomannut mistään ravintolisästäkään olevan apua. pitäisi varaan ihan suosiolla leikata lyhyt tukka, mutta kun olen mielestäni pitkätukkainen :itku:

Mulla oli pienenä aina pitkät hiukset...nykään tukka ei kasva pitkäksi ja letti on muutenkin ohentunut kamalaksi hiirenhännäksi :( mitkään ruokavaion kohennukset/muuttamiset ei ole auttaneet enkä ole huomannut mistään ravintolisästäkään olevan apua. pitäisi varaan ihan suosiolla leikata lyhyt tukka, mutta kun olen mielestäni pitkätukkainen :itku:

sama täällä :) et ole ainoa. mitä enemmän ikää tullu, niin sitä ohuemmat hiukset on. Tänään tein havainnon, että hiukseni olisivat entisestään ohentuneet ja rapistuneet. Jotkut suosittelevat hiusnaamioita, mutta mulla tuli vaan kuivemmaksi ja sähköisemmäksi hiukset niiden myötä.
Pitää kokeilla pitkästä aikaa vo5- öljy hoitoja, jotka on joskus auttaneet tähän päähän.
Stressi ja huonoelämän laatu myös vaikuttaa dramaattisesti hiuksiini, mitä enemmän stressiä->sitä paskemmat hiukset. Kasvuvauhti on todella nopeaa itellä, joten siitä olen kiitollinen. Mutta ei se tukka ole nätin näkönen pitkänä, jos se on kuin kasa kuivaa heinää.

Huonoille perintötekijöille ei oikein voi mitään, mutta yksi yleinen syy huonolaatuiseen tukkaan on että monet pesevät hiuksiaan liikaa. Jos siis pesette usein tukkaanne, niin voisitte koittaa harventaa välejä, laimentaa shampoota vedellä ja joskus korvata pesun kuivashampoolla tai pelkällä huuhtelulla. Värjätyt hiukset pitäisi myös hoitaa värjätyn tukan hoitoaineella, värjäys aiheuttaa muutoksia hiuksissa eikä tavallinen hoitoaine korjaa niitä vaan tukka kuivuu.

Yksi suuntaus maailmalla on, että tukka pestään pelkällä vedellä. Normaalisti ihmisillä päänahka erittää paljon rasvaa, koska sitä kuivatetaan jatkuvasti shampoolla. Jos päänahka jätetään rauhaan, talin erityskin vähenee ja tukka alkaa puhdistaa itse itseään, samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin eläinlajien turkki. Ei sovi ihan kaikille enkä ole kokeillut itse, mutta netti on täynnä ihmisiä joilla tää on toiminut.

Mulla hiukset ja kynnet rupes kasvamaan paljon nopeammin kun rupesin syömään glucosamiinia. Sitä saa lääkäriltä reseptillä esim. kun perustelee että haluaa suojata niveliä kyykätessä ja on ollut jotain juilimisia. Näin ainakin minä sain.

Glucosamiinia syödään "kuureina" ts. reseptin purkit putkeen (kestävät jotain 3kk) ja sitten joku kuukauden tauko ja uutta reseptiä hakemaan. Jos et halua lääkärillä käydä, niin luontaistuotekauppojen hainrustot/vihersimpukat sun muut voivat ajaa saman asian.

En tiedä vaikuttaako Glucosamiini OIKEASTI hiusten kasvuun, mutta se oli minulla selkein muutos ruokavalioon. Toki ravinnon monipuolisuus (+monivitaamini, kalsium, magnesium ja e-epa lisät) luo hyvän perustan.

Toinen "vinkki" on hiustenpidennys: hyvin hoidettu hiustenpidennys suojaa omia hiuksia ts. ei tule omaan tukkaan niitä kaksi/monihaaraisia (jotka pitää leikata pois ja taas tukka lyhenee) kun pidennystukka ottaa "hittiä" päivittäisessä kulutuksessa. Pääsin aikoinaan itse lyhyen tukan ikeestä kun pistin pidennyksen ja kun se 6 kk kuluttua otettiin pois niin avot, mulla oli oma pitkä tukka ehtinyt kasvaa rauhassa siellä pidennyksen seassa. Eikä ollut kaksihaaraisia :)

Toinen "vinkki" on hiustenpidennys: hyvin hoidettu hiustenpidennys suojaa omia hiuksia ts. ei tule omaan tukkaan niitä kaksi/monihaaraisia (jotka pitää leikata pois ja taas tukka lyhenee) kun pidennystukka ottaa "hittiä" päivittäisessä kulutuksessa. Pääsin aikoinaan itse lyhyen tukan ikeestä kun pistin pidennyksen ja kun se 6 kk kuluttua otettiin pois niin avot, mulla oli oma pitkä tukka ehtinyt kasvaa rauhassa siellä pidennyksen seassa. Eikä ollut kaksihaaraisia :)

Sama täällä, hiuksia tuli myös harjattua huomattavasti enemmän jotta eivät mene takuille. Hiusten käsittely oli muutenkin hellävaraisempaa kuin ilman pidennyksiä, omakin blondattu tukka suorastaan loisti kun pidennykset otettiin pois.

edit. Nyt meni meikäläisen lainaukset kyllä ketuilleen, mutta tajusitte varmaan...

Millanen hiustenpidennys sulla oli? mua himottas kovasti ottaa jotain lisätukaa päähän, mutta jännittää, että oma tukka sitten olisi sen jäljiltä entistäkin paskemmassa kunnossa ja lisäksi olen myöskin melko varma, että siihen jää koukuun...eikä mulla ole varaa ylläpitää pidennöksiä :(

Millanen hiustenpidennys sulla oli? mua himottas kovasti ottaa jotain lisätukaa päähän, mutta jännittää, että oma tukka sitten olisi sen jäljiltä entistäkin paskemmassa kunnossa ja lisäksi olen myöskin melko varma, että siihen jää koukuun...eikä mulla ole varaa ylläpitää pidennöksiä :(

Mulla oli Greath Lenghts sinettihiustenpidennys ja hoidin sitä hysteerisentarkkaan ohjeiden mukaan (GL shampoo, hoitoaine, hiushuuhde, harjaus aamuin/illoin, yöksi isolle letille, sinettien "näpräys" jne.). Tämän hoitorutiinin avulla mulla ei ollut mitään ongelmia, ei takun takkuja sineteissä jne. Kun ne otettiin pois 6kk päästä niin kampaaja sanoi, että hyvin ois voinut pitää vielä pari kuukautta.

Tuon koko pään pidennyksen jälkeen mulla oli parin vuoden "tauko" mutta nyt mulla on ollut tummassa tukassa punaisia raitoja yksittäisinä hiussinetteinä (n. 20 kpl) Sanna Liljamon laittamana. Ne toimivat lähinnä koristeina, mutta niiden avulla tiedän että mun tukka kasvaa n. 10 cm per 3 kk kun se tuntuu nykyisin olevan sinettien vaihtoväli (kun tukka kasvaa niin sinetti laskeutuu yhä alemmas, mitä alempana se on, sen helpommin sinetti sotkeutuu muuhun tukkaan ja takkuuntuu). Vaihdan raidat aina uusiin kun en enää jaksa näprätä.

Varsinaisesti "koukkuun" tohon ei kyllä jää. Sitten kun oma tukka on riittävän pitkä, niin hiustenpidennyksestä ei ole mitään hyötyä - jos ei halua tuuheuttaa tukkaa. Mutta sen voi tehdä yksittäisillä hiussineteillä (Ei tarvitse tehdä mitään kokopään 120-150 sinetin lisäystä). Minulle tuo punaisten hiussinettien käyttö on SÄÄSTÖÄ sekä kukkarolle, että päälle. Punaisten raitojen laittaminen tummaan tukkaan perinteisin menetelmin kuluttaa hiusta: ensin pitäisi blondata ja sitten värjätä. Ja sitten se värjäys haalistuisi, jolloin lopussa olisi porkkanaraidat. Nyt saan tehosteväriä helposti sineteillä - joissa väri pysyy koko ajan samanlaisena. Ja on vielä halvempaa :)

Ton ensikokemuksen jälkeen, olen tullut laiskemmaksi hiustenpidennyksen hoidossa ja ihan hyvänä pysyy normaaleilla värjättyjen hiusten hoitoaineilla, päivittäisellä harjauksella ja yöletillä. Sinettejä näprään alussa n. kerran viikkoon (tsekkaan etteivät ole menneet solmuun muiden hiusten/toisten sinettien kanssa) ja lopussa joka päivä.

Nykyisellä hoitorutiinilla niitä alkavia takkuja löytyy sineteistä aika ajoin, mutta suurin syy niissä voi olla tää mun tukan kasvuvauhti: päänahasta irtoaa joka päivä tukkaa ja sineteissä olevat jäävät irrottuaan roikkumaan niihin. Se sinetin ja päänahan välissä oleva irronnut hius voi kiertyä siihen sinetin ympärille ja takkuuntua/rastoittua jonka jälkeen se kerää helpommin muita hiuksia siihen sykkyrään. Mitä alempana sinetti on (ja mitä pitempiä ne irtohiusten tyvet on) sitä helpommin ne takkuuntuu/rastoittuu - tämän vuoksi loppua kohden takkuja tulee helpommin. Näitä alkavia pieniä takkukohtia kantsii etsiä ja selvittää (kivaa puuhaa telkkaria katsellessa) niin ei mene pahemmin takkuun. Joskus olen myös leikannut, niiden irronneiden sineteissä roikkuvien hiusten tyviosia pois - tällöin eivät ainakaan takkuunnu.

Muutamalla tytöllä olen nähnyt kunnon takkutukkia (ja "kauhukertomuksia" löytyy netistäkin) mutta ne ovat aina omaa syytä - silkkaa laiskuutta. Jos tukkaa ei harjaa ja näprää niin se menee takkuun. Ihan niinkuin "oikea" tukkakin. Hiustenpidennyksissä käytettävien hiusten (ja kuitujen) suhteen kannattaa myös seurata hoito-ohjeita: rakennekorjaavat shampoot ja hoitoaineet kannattaa jättää hyllyyn. Ne voivat "räjäyttää" hiustenpidennyshiuksen/kuidun rakenteen auki niin, että niistä tulee paljon karheampia jonka jälkeen ne takkuuntuvat helpommin. Värjättyjen hiusten shampoot ja hoitoaineet toimivat parhaiten - ne ovat hellävaraisia eivätkä kuluta/pese hiusten väriä pois.

Ironbutt: Sulla on varmaan aika paksu tukka luonnostaan? Mun tukka on niin onnettoman ohut ja nyt on sellanen puolipitkä ja aika rikottu malli (jos nyt sitä maliksi voi enää sanoa :D) kaipa noihin sinettejä sais...mutta en sitten tiedä näkyiskö ne silleen rumasti, kun hiukset on päältä aika lyhyet.
paljon tollaset raidat/tuuhenos kustantaa? mulle vois kelpaa sekin...kunhan jostain sais lisää hiusta, että ei tarvis aina pitää kiinni :(
Punainen onkin ehkä maailman hienoin ja myöskin ärsyttävin hiusten väri (ellei se sitten ole syntyessään hiuksissa)
sitä on vaikea saada pysymään ja toisaalta jos haluat sen pois, niin se ei lähde kulumallakaan. (itse siis haluaisin sen pois, kun kyllästyin jatkuvaan värjäilyyn)...joo, sinettiraidat on hyvä ratkaisu :D

Ironbutt: Sulla on varmaan aika paksu tukka luonnostaan? Mun tukka on niin onnettoman ohut ja nyt on sellanen puolipitkä ja aika rikottu malli (jos nyt sitä maliksi voi enää sanoa :D) kaipa noihin sinettejä sais...mutta en sitten tiedä näkyiskö ne silleen rumasti, kun hiukset on päältä aika lyhyet.
paljon tollaset raidat/tuuhenos kustantaa? mulle vois kelpaa sekin...kunhan jostain sais lisää hiusta, että ei tarvis aina pitää kiinni :(
Punainen onkin ehkä maailman hienoin ja myöskin ärsyttävin hiusten väri (ellei se sitten ole syntyessään hiuksissa)
sitä on vaikea saada pysymään ja toisaalta jos haluat sen pois, niin se ei lähde kulumallakaan. (itse siis haluaisin sen pois, kun kyllästyin jatkuvaan värjäilyyn)...joo, sinettiraidat on hyvä ratkaisu :D

Mulla ei ole mitenkään erityisen paksu tukka. Aika normaali. Oon pitänyt sitä itseasiassa aika luiruna, mutta ehkä se on vähän vahvistunut tässä viime vuosien aikana (ruokavalio parantunut).

Raidat ja tuuhennos hinta riippuu siitä, miten monta sinettiä laitetaan. Moni kampaamo on hinnoitellut sinetit kappaleittain (esim. 4-5e/kpl, sis. työn) mutta Liljamo pyytää raaka-aineet + työn erikseen, mikä on edullisempi sillä Sanna on tosi nopea laittamaan sinettejä. Ja ne raaka-aineet saa joko tuoda itse mukanaan tai ostaa Sannan kautta etuhintaan (saa aletta kampaajien storesta). On siis siinä mielessä edullisempi kuin normikampaamot (joissa voit joutua istumaan koko pään pidennyksiä tehtäessä sen 5-6 h!).

Koko pään pidennyksiin menee 100-150 sinettiä. Mutta saa niitä enemmänkin jos haluaa (vaikka ei olis tarve). Yksi tuttu laitatti aina yli 200 sinettiä kun halusi superpaksun tukan. Mutta oli se sitten tosi upea leijonaharja :)

Ironbutt, jos sulle saa vielä esittää tyhmiä kysymyksiä, niin millaisia nuo hiuslisäkkeet on laadultaan? Tarkoitan, että jos oma hius on liukas ja hento (vaikka tukkaa mulla onkin tosi paljon), niin voiko lisäkkeet vaikuttaa jotenkin luonnottomilta? Tuo sinettiraidoitus kiinnostaisi. Olen pari kertaa laitattanut ruskeaan tukkaani kivat punaiset raidat, mutta ne haalistuvat niin nopeasti, ettei se oikein kannata.

Mulla on ollu ekalla kerralla tuota Greath Lenghtsiä (Tummanruskea) ja nyt raitoina Simply Naturalia (punaista) ja nämä ovat kummatkin olleet hyvin luonnolisia. Mulla on oma hiuslaatu liukas (kuten suurimmalla osalla suomalaisia) ja ei nuo pidennykset eroa omista. Porukka yleensä yllättyy jos kerron, että punaiset on lisäkehiusta - ja tämän jälkeen yleensä poikkeuksetta kysytään onko ruskeat pituudet myös lisäkettä. Ilmeisesti porukka ajattelee että se on joko tai. Joko on lisäkettä koko pää tai sitten ei mitään. Useimmiten kukaan ei kuitenkaan arvaa jos ei kerro.

Mulla on luonnostaan tosi paksut hiukset, mutta kiilto on parantunu kalaöljyjen popsimisen myötä. Vinkki: Huijatkaa silkkiöljytipoilla :) Niillä saa luonnollista kiiltoa hiuksiin, ei rasvoita niinkuin kiiltovahat ja kun toi tuote viel samalla hoitaakin hiuksia.

Minulla oli joskus viitisen vuotta sitten mielettömän paksu, terve ja pitkä tukka. Tukasta putosi puolet pois silloin, ku lopetin lihansyönnin. Kovasti olen kaikkea koittanu naamaani mättää, proteiinia siis ja vitamiineja, mutta eipä tämä tästä taida paksuuntua takaisin...

Noh, kaikkea voi saada? Niinhän tämä taisi mennä. Kyllähän tuo katkeraksi välillä vetää, kun katsoo muita ituhippejä, jotka eivät käytä edes maitotuotteita (itse syön siis kalaa + maitotuotteita) joilla on sellainen hevosenhäntä päässä.

Kynnetkään eivät muuten enää kasva yhtä hyvin. Ennen oli parissa viikossa sellaiset raatelukynnet, että huhuh.. kaikki kaverit kadehtivat silloin :)

Toisaalta yhdellä värinpoistolla ja vaalennuspesullakin on varmaan osansa asiassa, mutta en oikeen muista missä kunnossa karvani ennen sitä oli tarkalleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom