Tabletti ja wifi hotspot

Alkaa kuumottamaan siihen malliin, että centit taskussa tuntuvat euroilta. Harkitsen Samsung Galaxy Tab 10.1 ostamista...mutta kannattaako se hankkia 3G tuella vai riittäisikö oikeasti wifi + nykyisen Lumia 800 kännykän wifi? Ensimmäinen ongelma, mikä mieleen tulee, on kännykän akunkesto. Nyt se on surkean ja naurettavan väliltä. Toisaalta tuleeko sitä tabia oikeasti käytettyä niin paljoa kännykkäverkossa...Kotona on kuitenkin kiinteä wifi ja samoin anoppilassa. Ainoat hetket olisivat, kun odottelen esim. muksua jossain urheiluharjoituksissa tai matkoilla selailen nettiä satunnaisesti.

Tarkemmin sanottuna kysymys olisikin: toimiiko kännykän wifi hotspot oikeasti? Jos enabloin sen, niin saanko hyvälaatuisen 3G nopeuden tablettiin - vaiko jonkun pätkivän 300 baudin nopeuden?

Bonusaihe: laitteen valinta. Galaxy tab vai note? Jälkimmäinen kalliimpi. Jälkimmäisen kohdalla ollaan jo Applen hinnoissa...tosin tietty sitten iPadista puuttuisi se kynä, mistä muksut ehkä tykkäisivät. Ja voisi sillä kai itsekin visualisoida aivopierujaan töissä ja vapaa-ajalla. Sonyn xperiaakin harkitsin, mutta käsittääkseni Samsung olisi tällä hetkellä paras. Kännykässä on jo Windows, joten luonnollisesti en sitä enää tablettiin halua. Alkaa kuvottamaan ne neliöt ja 80 älykkyysosamäärälle optimoitu toiminta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Galaxy tab, hinta-laatusuhteeltaan parempi, ostat käytettynä niin saat takuunalaisen laitteen alle 300€. Puhelinten hotspotit toimii hyvin, ongelmia on lähinnä puhelin-operaattori välisessä yhteydessä. Osta EHDOTTOMASTI 3g malli, voit ulkomaanreissulla sitten ostaa vaikka dataprepaid-kortin laitteeseen. Kotimaan harvempaa käyttö varten saat esim. dna:lta dataprepaidin 24,90€, 6kk voimassa, sis. 10 Gt tiedonsiirtoa. Peruskäytössä sillä pärjäät hyvin, kotona voi sitten käyttää wlania.

Sinulla menee hermot sen hotspotin kanssa, lähinnä akun kulutuksen takia. Ja jos olet reissussa autolla, hotspotatessa joudut lataamaan molempia laitteita, autossa menee hankalaksi. Toimivan kynän saa myös galaxy tabiin, maksanee 5-20€.

Kysymys lienee lähinnä paljonko käytät sitä kodin ulkopuolella? Sitähän ei taas välttämäti tiedä ennenkuin sen on hommannut.

Ite käytän vain kotisohvalla jolloin wifi-only on passeli, ei tulis mieleenkään kuljetella pädiä mukana missään kahviloissa (en edes käy). Junissa taitaa olla verkko ja bussissa surffailu on aika kökköstä. Automatkoilla 3g voi olla kätevä, kersat voi katella netflixiä tai olla MSP:ssä. Tosin 3g puute on hyvä syy niillekin pitää taukoa...

Jaa niin...tuossa tabletin 3G:ssä on se probleema, että tarvitsen toisen SIMin. Soneralla näköjään 5€/kk. Eli siitä voi laskea suoraan 60€ lisää hintaa per vuosi. Jos käyttöä on 2-3 vuotta niin 120-180€ enemmän pitää lisätä tabit hintaan.

Sama mistä katselee, niin Gigantti tuntuu halvimmalta.

Ja hyvä pointti tuo erillinen kynä Galaxy tabiin. Eli Note malli jää suoraan pois, vaikka olisikin tehokkaampi paperilla. Tuskin suurta eroa tulee oikeastaa käytössäni. Jos laitetta edes koskaan tulee käytettyä :D

Usko pois, osta se 3g malli, vaikket heti siihen sim-korttia hankkisikkaan. Kukaan ei ole sanonut että: "pitipä mennä ostamaan tämä 3g malli, koska on muutaman kympin kalliimpi", mutta tämän lauseen olen kuullut useasti: "vittu kun piti ostaa tuo wifi malli kun halusin säästää muutaman kympin". Ja itse ostaisin sen käytettynä. Ei elektroniikkaa yleensä kannata ostaa uutena.

Usko pois et tee 3G mallilla mitään ellet osta I tuotetta, jolloin tarviit sen GPS:n takia. Kännykän akku riittää aivan mainiosti(Lumia800) jos lataa puhelimen aina öisin. Mulla on aina automatkoilla (jos satun kyydissä istumaan) Samsung Tab 2 7.0 kädessä, eikä oo koskaan tullu ongelmia akun kanssa. Aivan helvetin iso hinnanlisäys ne 3G:n ja liittymän kustannukset. Käyttöaikana taitaa tulla maksaa triplasti sen mitä pelkkä wifi-versio. Jos Notessa on paljon paremmat speksit niin ota se. Nää Tab2:t jäätyilee vähän turhan paljon ja eiköhän toi takkuilu oo uudemmassa versiossa vähäisempää.

Alkaa kuppi kallistumaan halvimpaan tab2 10.1:een. 349€ Gigantista. Omasta kokemuksesta melkein kannattaa ostaa aina halvin, sillä laite on kuitenkin antiikkia 6kk päästä. Jos nyt lyö 600€ kiinni koneeseen, niin myöhemmin vain vituttaa, kun ei ne uusimmat softat kuitenkaan toimi siinä sen paremmin. Ja toisaalta tosiasiassa tulee varmaan korkeintaan nettiä surffattua sillä samalla kun istuu vessassa.

7" mallia harkitsin myös, mutta se on varmaan jo sitten liian pieni sohvakäyttöön yms. Eipä sitä laitetta tule niin paljoa kuljeteltua kuitenkaan...

Itse mietin ipad 3 kanssa samaa. Onneks otin 3g mallin, ei niillä hotspot yhteyksillä jaksa kikkailla.
Mä en ainakaan.
Ipadeissä hintaa wifi ja sim mallissa on vielä enemmän, mutta kertaakaan en ole katunut. Samsungeissa ei vissiin ole edes niin isoa eroakaan hinnassa kumpi malli on.

Ja junien nettiyhteydet on aivan hanneksesta, jos paljon ihmisiä netissä.

Sohvakäytössä ainakin itsellä on 7" toiminut paremmin kuin 10". Tietty jos katsoo paljon liikkuvaa kuvaa tabilta niin silloin kymppituumainen ajaa ohitte.

Sinne meni rahat. tab2 10.1 hankittu. Neekerimalli ilman mitään 3G juttuja ym.

Melkein meni homma putkeen. Netissä hinta oli 349€. Menin myymälään ja tinkasin 355€ hintaan. Avauduin lisää ja pummin vielä 45€ nahkaisesta suojuksesta 6€ pois. Sitten menin viereiseen Tarjoustaloon ja ostain hiekoitussepeliä. Siellä oli hyllyssä suojakuoret 14€ hintaan. Voi prkl.

Läppäri jää kyllä vieläkin pääkäyttöön. Tällä on paljon parempi kirjoitella nettiin...

p.s. Sonyn tablettia mietin myös. Olisi ollut parikymppiä kalliimpi, mutta paremmalla nVidian prossulla. Jätin kuitenkin ostamatta, sillä minun tuurillani se kuitenkin vain kaatuilisi enemmän ja takkuaisi muuten. Otetaan Samsung, koska miljoona kärpästä ei voi olla väärässä :D

10" koko tuntuisi nyt ensalkuun olevan ihan passeli.

Kommentoin vain että hotspot on mulla toiminut aina loistavasti. Puhelimena Android ja vastaanottavana ollut läppäri. Eli ei mitään eroa nopeudessa siihen kun että suoraan luurilla selaa nettiä.

Akkukesto on tietenkin asia eriskeen, ja luurille joka toimii paljon hotspottina ilman laturia hankkisin semmosen pienen erillisen ulkoisen akun.

Summa summarum, en itse sijoittaisi siihen mobiilidata versioon. Juu, ja olen myöhässä kun tabletti hankittu jo.

Reilu meininki. Ostin Galaxy tabin kuten näkyy viikko sitten. Tänään sitten 299€ hintaan cittarissa jumbomarkkinoilla :D Ei voi edes Gigantista hakea fyffeä takaisin, kun niiden ehtojen mukaan kilpailevan tarjouksen pitää olla kaikkien saatavilla. Tässä tapauksessa pitäisi olla Plussa-kortti, mikä löytyy ainoastaan 99% suomalaisista.

No ei se mitään. Viimeksi ostin keittiön yleiskoneen 499€ hintaan ja seuraavana päivänä se oli 399€ alennuksessa :D Silloin sain kinuttua rahaa takaisin, kun ostin Gigantista ja tarjous tuli samaan myymälään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom