No tottahan toki mulle vinkit kelpaa
Laita vaikka mailiosoitteeseen
bonobeanssi@hotmail.com jos et tahdo tänne suoraan laittaa.
Mikä on muuten semmonen keskipalkka Japanissa? Ja oonko käsittänyt oikein että asuminen on kallista, mutta sitten ruoka ja muu eläminen halvempaa?
No keskipalkka on osa-aikahommissa(osa-aikapalkka, kokopäivätyö) Hokkaidossa semmoset 140 000 yeniä eli n.900 euroa, vuokrat riippuu missä asuu, Tokiossa on tähtitieteelliset hinnat eli vuokra yhden hengen huoneesta n. 100 000 yeniä, pohjoisessa Hokkaidossa n.puolet tuosta. Näillä osa-aikaisillahan Japania aikalailla jo pyöritetään, olikohan että n.50-60 prosenttia tekee osa-aikahommia, konttorirotat tekee sitten loput. Palkat on hieman parempia Tokion ympäristössä mutta kaikki on siellä taas vastaavasti kalliimpaa. Ruoka on kalliimpaa(juustot järkyttävä kalliita, leikkeleet myös) kuin Suomessa mutta ulkona syöminen taas vastaavasti halvempaa, raamenit saa n.600 yenillä, napa täyteen 2500 yenillä. Mäkkärihän pelastaa köyhän työssä raatajan.
Täällä on tullut uusi yhteiskunnan alaluokka, niinsanotut 'working poors' eli vapaasti Suomentaen persaukiset työssäkävijät johtuen siitä kun palkka on huono ja asuminen kallista. Nämä veijarit asustelee sitten 24h auki olevissa nettikahviloissa työn jälkeen.
Jos saa vakipaikan niin sitten voi jo jäädä jotain käteenkin(vuosittaiset bonukset) mutta vakipaikkoja on gaijinilla aika turha kysyä. Työehtosopimuksia noudatetaan jos jaksetaan/muistetaan eli esim. minulle kuului palkallista vapaata 6:n kuukaudet työnteon jälkeen mutta pomo sanoi että ei kuulu. No kyllähän se alkoi sitten löytymään kun lakia luettiin. Pieniä murheita, tuleepahan kuitenkin joka päivä syötyä.
Sairastuminen maksaa timanttia, älä sairastu. Sairaalat on mukavan synkkiä, aivan kuten jostakin kauhuelokuvasta.
Bensa on sentään vielä halvempaa kuin Suomessa, n.150 yeniä.
Hokkaidossa asunnot on kylmiä, asunnossa vain yksi kamina olohuoneessa joka toimii kaasulla tai öljyllä. Nyt kevättä pukkaa niin ei palele enää mutta keskitalvella paloi öljyä, aika huonosti eristettyjä nämä asunnot.
Laitetaans jotain positiivistakin, ruoka on hyvää, poliisit on lepposia, kesä on kuuma(liiankin).
Täällä on mukava käydä mutta ei tänne kannata jäädä, itsekin olen tulossa pois ensi vuonna. Vaimokin haluaa jo pois.