Töihin ulkomaille?

Liittynyt
23.11.2003
Viestejä
109
Valmistumisen kynnyksellä alkaa kiinnostamaan mahdollisuudet lähteä ulkomaille töihin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia ulkomaille töihin lähdöstä ja missä maassa mahdollisesti on töissä? Itseä kiinnostaa lähinnä käytännön järjestelyt, vaikka ne tietysti vaihtelee maakohtaisesti. Itseä kiinnostaisi eniten työt USA:ssa, Sveitsissä tai Ruotsissa.





Yritin searchilla ettiä vastaavaa threadia mutta ei löytynyt. Mikäli joku löytää voi mut sinne ohjastaa, kiitos. :thumbs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
CIMO:n sivuilta ja etenkin niiden maaoppaista löytyy hyvin tietoa. Kannattaa hakea sieltä töitä mistä paikallisetkin, saa varmaan odotella jonkin aikaa jos vaan pitää Monsterissa CV:tä auki. Muistathan että USA:n viisumijärjestelyt ovat melko mahdottomat. Käytännössä työluvan saa jos on työpaikka tarjottuna eikä löydy ketään paikallista joka voisi se työn tehdä. Et myöskään saa käyttää turistiviisumia hakeaksesi sieltä töitä paikan päältä. En tunne yksityiskohtia, mutta ota tuosta tarkkaan selvää.

Ruotsissa tulet tod.näk. pärjäämään myös englanniksi, tai en tiedä miten on ruotsinkielen taitosi laita. Tietysti kahvipaussilla on helpompaa jos puhuu myös ruotsia. Yksi kaverini oli useamman vuoden Sveitsissä töissä ja sanoi että se oli todella pikkutarkkaa puuhaa, siis työmoraali korkealla.

Asiaasi voi helpottaa se jos laitat vaikka itsellesi profiilin LinkedIniin ja pyydät parilta vanhalta pomolta suositukset suoraan sinne profiiliin. Ulkomaisena työnhakijana sinun voi olla vaikea erottua joukosta, joten uskottavuutta lisää jos työnantajat löytävät sinusta hyödyllistä tietoa netistä.

Yleisenä huomiona itse työnteosta voisin sanoa että suurin shokki suomalaisena oli se, että vain Suomessa on tärkeää olla oikeassa, muualla on tärkeää olla korrekti. Alkuun voi siis tuntua että asiat eivät toimi tehokkaasti ja töissä puhutaan liikaa ja tehdään liian vähän.
 
Oon ollu Ruotsissa kesätöissä ja puhun kyllä ruotsia ihan sujuvasti... mietin lähinnä just tota USA / Sveitsi akselia että kuinka se toimii käytännön järjestelyiden kannalta. Kannattaako eka hakea töitä ja toivoa että yritys jeesaa asunnossa, työluvissa yms säädöissä. Oon netistä yrittäny vähän katella mutta usein noilla järjestöillä, esim. joku sveitsin suomi-fanit, on vähän huonot nettisivut. Sveitsissä kieli mietityttää myös, suurimmissa kaupungeissa, lähinnä Zürich ja Geneve, oon ymmärtänyt että englannillakin pärjää riippuen työpaikasta. Genevessä varmaan ranskaa puhutaan eniten noin paikallisten toimesta.
 
Valmistumisen kynnyksellä alkaa kiinnostamaan mahdollisuudet lähteä ulkomaille töihin. Onko täällä ihmisillä kokemuksia ulkomaille töihin lähdöstä ja missä maassa mahdollisesti on töissä? Itseä kiinnostaa lähinnä käytännön järjestelyt, vaikka ne tietysti vaihtelee maakohtaisesti. Itseä kiinnostaisi eniten työt USA:ssa, Sveitsissä tai Ruotsissa.





Yritin searchilla ettiä vastaavaa threadia mutta ei löytynyt. Mikäli joku löytää voi mut sinne ohjastaa, kiitos. :thumbs:

Ok, tasta selviaa maat missa olisit toissa. mita hommia ajattelit tehda ? Ainakin sveitista loytyy raksahommia ihan sinne menemalla. luvat sitten myohemmin.
 
Vois mennä sveitsiin raksalle, hitto, 5% veroja vaan :D Mitähän lie maksavat?
 
laamanen - jos olet juuri valmistumassa niin tod.näk. et ole vielä kartuttanut niin paljon kokemusta että mikään firma rupeaisi kauheasti auttamaan käytännön järjestelyjen kanssa. Euroopassa on yleensä tapana tehdä niin, että ensin yritetään päästä siihen kohdemaahan vaikka johonkin todella aivottomaan paperien pyörittely duuniin. Siinä pääset asettumaan aloilleen, hankkimaa kämpän, oppimaan vähän kieltä jne. Vakavampiin töihin palkataan paljon helpommin kun pääset heti paikan päällä tulemaan haastatteluun ja työnantaja näkee että olet jo muuton hoitanut pois alta.
 
Oon ollu Ruotsissa kesätöissä ja puhun kyllä ruotsia ihan sujuvasti... mietin lähinnä just tota USA / Sveitsi akselia että kuinka se toimii käytännön järjestelyiden kannalta. Kannattaako eka hakea töitä ja toivoa että yritys jeesaa asunnossa, työluvissa yms säädöissä. Oon netistä yrittäny vähän katella mutta usein noilla järjestöillä, esim. joku sveitsin suomi-fanit, on vähän huonot nettisivut. Sveitsissä kieli mietityttää myös, suurimmissa kaupungeissa, lähinnä Zürich ja Geneve, oon ymmärtänyt että englannillakin pärjää riippuen työpaikasta. Genevessä varmaan ranskaa puhutaan eniten noin paikallisten toimesta.
Sen verran mitä nyt viime vuonna Zurichissä kävin niin varmasti pärjää englannilla oikein hyvin. Itekki pärjäsin aivan hyvin mun paskalla enkulla :D Ja onhan Sveitsi raha maailmankeskus ja muutenkin taloudellisesti erittäin merkittävä koko Euroopalle. Eiköhän siellä suurimmalla osalla englanti taitu, ellet sitten mee yö aikaan sinne Zurichin juna-asemalle juttelee englantia. Ne kaverit jotka sillon siellä pyörii ei välttämättä osaa ;)

Itteänikin kiinnostaisi lähteä Sveitsiin töihin. Ollut sellanen pieni ajatus mielessä että lähtisin intin jälkeen hetkeksi vääntämään vartijan hommia Sveitsiin. Saisi vähän kansainvälistä kokemusta siltäkin alalta.

edit: Sen verran jo katellut et ainakin seculla on liikkeitä Sveitsissä.
 
Helppariin pääsee kuka vaan ja ne jeesaa kyllä asunnon etsimisessä yms. arkipäivän jutuissa. Maksavat yleensä lennot ja jonkinlaisen relocation-paketin. Voipi vaan olla, että Sveitsistä tai Jenkeistä ei tällaista työtä löydy. CV Monsteriin ja muutaman tunnin päästä alkaa puhelin soida :thumbs:

Miinukset
-Koulutettu apina saattaa tehdä tätä työtä. Ihmiselle turhan yksinkertaista. Itse tympäännyin muutamassa viikossa.
-Paska palkka


Plussat
+Vuokrafirmat jeesaa maahan tulemisessa. Helpompaa sitten katsoa oikeita töitä.
 
Ok, tasta selviaa maat missa olisit toissa. mita hommia ajattelit tehda ? Ainakin sveitista loytyy raksahommia ihan sinne menemalla. luvat sitten myohemmin.

No ihan raksahommia ei ollu tarkotus tehdä kyllä. Oon lukenu pääaineena kansantaloustieteitä ja sivuaineena rahotusta ja laskentatoimee. Ajattelin että heti kun on noi KTM paperit taskussa niin lähtisin 'mualimalle'. Sveitsi kiinnostaa lähinnä juuri tämän pankkisektorin takia, samaten USA. En tietenkään oleta että heti pääsisin mihinkään top notch hommiin mutta kunhan sais jalkaa oven väliin johonkin tarpeeks isoon pankkiin. Ruotsista siinä mielessä kiinnostunut että siellä olleena oon jo todennut että se on mukava paikka jossa varmasti viihtyis.
 
No ihan raksahommia ei ollu tarkotus tehdä kyllä. Oon lukenu pääaineena kansantaloustieteitä ja sivuaineena rahotusta ja laskentatoimee. Ajattelin että heti kun on noi KTM paperit taskussa niin lähtisin 'mualimalle'. Sveitsi kiinnostaa lähinnä juuri tämän pankkisektorin takia, samaten USA. En tietenkään oleta että heti pääsisin mihinkään top notch hommiin mutta kunhan sais jalkaa oven väliin johonkin tarpeeks isoon pankkiin. Ruotsista siinä mielessä kiinnostunut että siellä olleena oon jo todennut että se on mukava paikka jossa varmasti viihtyis.
Mieti sitten joskus kun(?) tulet Suomeen ja voit sanoa olleesi töissä Sveitssiläisessä maailmankuulussa pankissa. Uskon että saat sillä hyvin paljon arvostusta täältä kotimaasta.

Kyl se maailman kutsu on aika suuri täälläkin suunnalla. Haluisi vähän nähdä muutakin kuin tätä rakasta Suomea.

OT: Ainoo huono asia mikä masentaa Sveitsissä on se että kun Suomessa 18v kundit ajaa kylämunkkia tunatuilla coroilla ja kadeteilla niin Sveitsin nuoriso ajaa isoilla uuden karheilla bemareilla, audeilla ja muilla urheiluautoilla. Ite näin sellasen reilun pari kymppisen kaverin ajamassa Lamborginia. Toinen taas ajoi aivan uutta Ferraria. Masensi hiukan :jahas:
 
Niin, ainahan ulkomainen työkokemus on eduksi kotimaassakin. Antaa perspektiiviä työhön kuin työhön.


ps. mieluummin katselen niitä Lamboja ja Ferrareita ku tuunattuja cortsuja. :D
 
USA:an päin lähtö uran alussa hieman vaikeahkoa. Siellä yritysten pitää maksaa jotain lisämaksuja vrt. paikallisen henkilön palkkaaminen, jolloin hyvin nihkeästi palkataan ellei ole todella erikoisalan asiantuntija. Myös työskentelylupaa hakiessa pitää kovin todistella että kyseinen henkilö on juuri oikea, eikä vastaavaa ammattilaista löydy maasta. Tuottaa siis yritykselle paljon lisäkuluja ja on aikaa vievää. Näin ainakin jos yrität päästä suoraan ulkomaille, etkä vain vaihtaa paikkaa kansainvälisen yhtiön sisällä.

Itse myös tekisi mieli opiskeluiden jälkeen ulkomaille. Mitä kauemmas, lämpimämpään ja rahakkaampaan maahan pääsee, sen parempi :D

Onnea kuitenkin töiden hakuun :thumbs:
 
Mitä kauemmas, lämpimämpään ja rahakkaampaan maahan pääsee, sen parempi :D
Singapore, Australia. Eiköhän ne ole tuossa, jos ei Karibian saarielämä kiinnosta bungaloweissa ;)
 
Ehdottaisin duunin hakua EU:n jäsenmaista. Paperisotaan kuluva aika ja raha on käytännössä nolla verrattuna muihin vaihtoehtoihin.

USA jos kiinnostaa, niin osallistuisin noihin green card lottoihin. Siihen ei tarvitse mitään ulkopuolista firmaa vaan immigraatiovirasto järkkää noita muutaman vuodessa ja kyllä sen hakemuksen voi itsekin väsätä. Jos lotossa natsaa kiinni niin sitten on muutama vuosi aikaa etsiä sieltä se eka duunipaikka kun on työlupa taskussa.
 
No ihan raksahommia ei ollu tarkotus tehdä kyllä. Oon lukenu pääaineena kansantaloustieteitä ja sivuaineena rahotusta ja laskentatoimee. Ajattelin että heti kun on noi KTM paperit taskussa niin lähtisin 'mualimalle'. Sveitsi kiinnostaa lähinnä juuri tämän pankkisektorin takia, samaten USA. En tietenkään oleta että heti pääsisin mihinkään top notch hommiin mutta kunhan sais jalkaa oven väliin johonkin tarpeeks isoon pankkiin. Ruotsista siinä mielessä kiinnostunut että siellä olleena oon jo todennut että se on mukava paikka jossa varmasti viihtyis.

No jos tuo on tausta niin kyllähän se paras tapa olisi silloin mennä tätä "normaalin" suomalaisen rahoitusammattilaisen reittiä ja aloittaa kansainvälinen ura Lontoosta, jonne suomalaisen on tosi paljon helpompi päästä suoraan kuin esim. Nykiin tai Sveitsiin. Parin lontoovuoden jälkeen on sitten helpompi vaihtaa mihin tahansa muuhun maailman finanssikeskukseen. Mun nykyinen (suomalainen) pomo on tästä hyvä esimerkki, lähti aikanaan kauppiksen jälkeen pariksi vuodeksi Lontooseen ja oli sen jälkeen kahdeksan vuotta New Yorkissa ja 10 vuotta Zurichissä muutaman ison pankin palveluksessa.

Lontoon pankkien ens vuoden haut on nyt taas syksyllä, eli ei muuta kun http://www.morganstanley.com/ tai http://www2.goldmansachs.com/ tai joku muu vastaava ja sieltä recruitment. Tietysti noihinkin pääseminen riippuu vähän siitä, mistä kauppiksesta oot valmistunut (Helsinki on aika pitkälle ainoa jonka ne tuntee, Turku ehkä jossain määrin) ja arvosanojen olis paras olla erinomaisia. Jos näin ei oo niin sitten yrittäisin ensin hankkia rahotusalan työkokemusta parin vuoden ajan Suomessa, ja hakisin vasta sen jälkeen.
 
Oon kuullu tuolta Lontoosta tarinoita että ne käy läpi kaikki ylioppilastodistukset ynnä muut. Mun yo-todistuksessa ei hirveesti oo kehuttavaa, vaikka yliopistosta arvosanat oliskin ihan OK. Työpäivät Lontoon suurissa pankeissa on 12-14 tuntisii ja stressin määrä on ihan suunnaton. En tietenkään oleta että Sveitsin tai New Yorkin pankkisektorilla homma on mitään lepposaa istuskelua, mutta en kuitenkaan oo valmis uhraamaan koko elämääni vaan paremman liksan toivossa. Olis kiva löytää joku kultanen keskitie tohon hommaan.

Enkä tiedä kiinnostaako Englannin ilmasto noin muutenkaan, verrattuna esimerkiksi Sveitsin maisemiin. ;)

Toi Singapore tietysti myös olis mielenkiintonen vaihtoehto varmasti, eräs tuttu ollut töissä siellä ja kuulemma pärjää englannilla ihan mainiosti. Singaporessa on myös suuri pörssi ja muutenkin varmasti mielekkäitä rahoitus/pankkialan töitä.
 
Onko muuten kukaan ikinä maailmanhistoriassa saanut tällä tapaa työtä? :D Tutuntutuntuttuja ei lasketa.

Vaikka laskettais tutuntutuntututkin mukaan niin en tiedä ketään kuka ois ton kyseisen firman kautta saanu töitä


..Enkä tiedä kiinnostaako Englannin ilmasto noin muutenkaan, verrattuna esimerkiksi Sveitsin maisemiin. ;)
Toi Singapore tietysti myös olis mielenkiintonen vaihtoehto varmasti, eräs tuttu ollut töissä siellä ja kuulemma pärjää englannilla ihan mainiosti. Singaporessa on myös suuri pörssi ja muutenkin varmasti mielekkäitä rahoitus/pankkialan töitä.

Aika hyvin sais kyllä itellekin maksaa, että Englantiin lähtisin töihin. Ympäri vuoden 15 lämmintä ja vettä sataa kolmesti päivässä, ei oikein houkuttele :kermaperse:
Sehän menis pelkäks juopotteluks kun ei pihallakaan huvittais olla.

Onko kellään kokemuksia Saksassa työskentelystä? Ainakin Huppe taitaa olla siellä..?
Lyhyesti hyvät ja huonot puolet ois kiva kuulla :)
 
Olin itse lontoossa toissa joku 10 vuotta. tyopaikkoja oli monta, eri aloilta. IKINA ei kysytty koulutuksesta mitaan. Oli aivan sama oli CV:ssa kaynyt yliopiston vai ei. Siis joskus mulla oli joku business admin kurssi kaytyna CV:n mukaan, joskus ei.
Se mita ne lahinna kyttaa on noi tyhjat kohdat. Esim jos oot ollu lomailemassa 4 kuukauttaa, niin tata joudut selittelemaan. Mulla tuli aina sellanen olo etta ne haluaa tietaa oletko laiska. Eli aina oot aktiivinen ja teet jotakin.

Rahoitusala taitaa olla aika hankala talla hetkella ?
 
Back
Ylös Bottom