Täyttä showta, täyttä

Katoin tossa jonkin aikaa sitten Bigger, Stronger, Faster* leffan. Siinä alkuneljänneksellä hyvin keskeinen henkilö oli Hulk Hogan, koska hän oli hakannut Iron Sheikin joskus v.84 WWF Heavyweight Championshipissä. Tätä äijää ylistettiin niin perskuleesti koko ajan. Menin sitten suntuubiin kattomaan tän kuuluisan ja mahtavan matsin.. Mitä helv.... Täyttä esitystä? Siis toihan on itsestäänselvyys, että toi on esitystä, mutta ihmiset tuntuivat hurraavan ihan innoissaan tuolla yleisössä? Ja tota voittoa juhlittiin? Siis oliko tohon aikaan yleisessä tiedossa, että toi on kaikki suunniteltua showta, vai luuliko ne tosissaan että nää äijät oikeesti tappelee? Oon sekasin, valaskaa asiaa mulle...
Vai kuuluuko juuri tuohon lajiin täysi esitys, mutta oon ainoa, joka on pihalla..?

http://www.youtube.com/watch?v=9psdw86uAUg

Kyllä varmasti tiedettiin, Hulk oli käsittämättömän suosittu starba 80-90 taitteessa.
Ainahan se on showpainia ollut ja kaikki liikkeet ovat nykypäivänä ennaltasovittuja.

Showpainissa vedotaan yleisön tunteisiin (hyvä-paha vastakkainasettelu, comebackit turpiinottamisen jälkeen yms.) ja koitetaan sillä tavoin saada aikaan reaktioita eikä niinkään itse ottelun. Mikäpä vetoaisi keskivertoamerikkalaisiin paremmin kuin kansallistunteilla leikkivä USA vs Lähi-Itä asetelma, varsinkin kun ottaa huomioon kyseisen aikakauden poliittisen tilanteen.

Hurraukset eivät niinkään kohdistuneet Hoganille, vaan ajatukselle Yhdysvalloista voittamassa vastustajansa. Propagandaa viihteen muodossa.

Show-painin idea hahmottuu minusta parhaiten, kun sitä vertaa toimintaelokuvaan. siinäkin katsoja tietää, että tapahtumat on sovittu ennalta, ketään ei oikeasti ammuta ja kaikki on näyttelyä. Silti se voi olla jännittävä ja viihdyttävä kokemus.
Nimen omaan,ite oon aina verrannu showpainijoita stunt-miehiin.Täytyy olla kova fysiikka ja teknistä taitoa perkeleesti,mutta siltikään he eivät ole kilpaurheilijoita ja elokuvassa kaikki tietää,että nämä hurjat temput on suunniteltu ja harjoiteltu etukäteen,mutta silti voi katsojaa jännittää.

Katoin tossa jonkin aikaa sitten Bigger, Stronger, Faster* leffan. Siinä alkuneljänneksellä hyvin keskeinen henkilö oli Hulk Hogan, koska hän oli hakannut Iron Sheikin joskus v.84 WWF Heavyweight Championshipissä. Tätä äijää ylistettiin niin perskuleesti koko ajan. Menin sitten suntuubiin kattomaan tän kuuluisan ja mahtavan matsin.. Mitä helv.... Täyttä esitystä? Siis toihan on itsestäänselvyys, että toi on esitystä, mutta ihmiset tuntuivat hurraavan ihan innoissaan tuolla yleisössä? Ja tota voittoa juhlittiin? Siis oliko tohon aikaan yleisessä tiedossa, että toi on kaikki suunniteltua showta, vai luuliko ne tosissaan että nää äijät oikeesti tappelee? Oon sekasin, valaskaa asiaa mulle...
Vai kuuluuko juuri tuohon lajiin täysi esitys, mutta oon ainoa, joka on pihalla..?

http://www.youtube.com/watch?v=9psdw86uAUg
Showtahan tuo on ja ihmiset nauttii. Omanlainen saippuaooppera kyseessä. Fyysisyys on kyllä kovaa ja ukot on mielettömässä kunnossa.

Tuosta fyysisyydestä olen samaa mieltä. On mahtavassa kunnossa olevia ukkoja. Harmi vaan kun WWE ajaa ukot loppuun kaamealla vauhdilla. Lesnarin haastattelussa oli juttua WWE:n touhusta. Esiintymisiä yli 200 per vuosi, joillain 300:kin. Lisäksi pitäisi treenata ja jatkuvasti tien päällä.

Ei ihme että on alkoholiongelmaa, hormoniongelmaa ja pällit leviää. Tästähän on esimerkkinä Eddie Guerreron äkillinen slaagi ja Chris Benoitin laajennettu itsemurha.

Mickey Rourken "The Wrestler" taitaa myös aika paljon valottaa taustoja tästä sirkuksesta.

Show-painin idea hahmottuu minusta parhaiten, kun sitä vertaa toimintaelokuvaan. siinäkin katsoja tietää, että tapahtumat on sovittu ennalta, ketään ei oikeasti ammuta ja kaikki on näyttelyä. Silti se voi olla jännittävä ja viihdyttävä kokemus.

Niinpä. Kyseessä ei ole kamppailulaji, vaan enemmänkin perinteeksi muodostunut jenkkiläinen kultti-ilmiö. Syystä tai toisesta tälläkin showlla on vannoutuneet kannattajansa.

eikös suomessakin oo tällänen järjestö, muistan ainakin joskus nähneeni jotian juttua, ei se vissiin kauheen isollaan pyöri.

joo muistelin et oon nähny, tota jenkkiversioo vois käydä kattoo jos tulis tänne keskisuomeen mut en kyllä hesaan asti lähtis kattoo

Kaikkihan nykyään tietää mikä tuossa on homman nimi. Mutta kysymyshän ei alkuperäisessä postauksessa ollut siitä, mitä WWF:n uskotaan tai luullaan olevan nykyään, vaan mikä oli tilanne vuonna 1984. Sehän oli silloin aika uusi juttu, ja väittäisin että silloin ei lajin show-luonne ollut kaikille 100 % selvää. "Amerikkalaista vapaapainia" tuli Suomessa siihen aikaan Sky Channel-kanavalta, ja kyllä sitä silloin alkuun vähän yli 10-vuotiaana nassikkana silmät aika ymmyrkäisenä tiirattiin. Ja muistelen sen aikaisista yleisöreaktioista, että kyllä jenkkiyleisössäkin tunnuttiin homma aika tosissaan ottavan.

Ai että uusi juttu? Ammattilaispainia on oteltu jo 1800-luvulla. Alunperin ottelut olivat ihan oikeita, mutta se muuttui sovituksi jo joskus toisen maailmansodan aikoihin...
Hohhoijaa. Ai että antiikin Kreikassa ei sitten painittu?

"Uusi juttu" ei tarkoita sitä että paini olisi yhtäkkiä keksitty, mutta 1980-luvullahan sen suosio kasvoi valtavasti ja se nousi suuren yleisön tietoisuuteen. Käsittääkseni showpainia ei ennen Vince McMahonin aikoja televisioitu ainakaan niin laajasti. Se oli siis "uusi juttu" suurelle yleisölle, vaikka sitä olisi sitä ennen harrastettukin.

Yhtä laillahan vapaaottelu tuli tunnetuksi vasta UFC:n myötä, vaikka sitäkin on harrastettu kivikaudesta lähtien...

Ainakin 80-luvulla tuota kayfabea varjeltiin paljon enemmän kuin nykyään. Markkinointi sun muut anto olettaa, että koko homma on totta ja painijat ei saanu sanoa yleisillä paikoilla, että homma on etukäteen sovittua.

Jep, Suomen ammattipaini eli wrestling pioneerinä toivotan teitä kaikkia tervetulleeksi 14.2 Tikkurilan Urheilutaloon Vantaalle klo. 18:00 tsekkaamaan millaista suomalainen ammattipaini on.

Ne, ketkä haluavat tutustua vaikka mun omiin matseihin voi tsekata kymmenkunta ottelua www.myspace.com/canadianrebel sivuillani. 2-kertainen Euroopan mestari, entinen Italian mestari ja pari Suomenkin mestaruutta takana. Eli ei paskin mutta heikommasta päästä :-)

Back
Ylös Bottom