Tärykalvon puhkeaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ville
  • Aloitettu Aloitettu
Nor sanoi:
Itseasiassa pientä suhinaa/huminaa kuuluu kokoajan kun puhallan korviin, mutta kyllä ne menevät lukkoon ?? Tai ainakin lukkiutumiseksi olen tätä tilaa aian sanonut. Rupesin nyt vainoharhaiseksi kun luin tätä juttua.

Itselläni ei kuulu kyllä minkäänlaista suhinaa, eikä ilmaa pääse yhtään
läpi. Ei tuo minusta ihan normaalilta kuulosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuuloluuvaurio

Lykätäämpäs tänne, kun kuitenkin jotenkin asiaan liittyy...

Eli sain tässä viikonloppuna suht kovan iskun korvaani. Nyt on jatkuvaa tinnitystä ja lisäksi korvalla ei kuule juuri mitään. Kävin päivystyksessä näyttämässä ja lääkari tutki, että tärykalvo on ehjä ja sisäkorvassa tuskin on ongelmia. Hän epäili kuuluuvauriota/luksaatiota ja antoi lähetteen korvalääkärille.

Onko kellään muulla kokemuksia ko. vaivasta? Käsittääkseni tämä on häijympi, kuin tavallinen tärykalvon repeämä. Onko kellään tietoa parantumismahdollisuuksista?

Tärykalvon repeämä ei ole mikään pikku juttu. Se ei aina parane itsestään varsinkin, jos on revennyt kunnolla. Itse jouduin käymään lääkärissä ja tärykalvon paranemisen jälkeen vielä tarkemmassa kuulotutkimuksessa. Pahimmassa tapauksessa saat korvaasi elinikäisen tinnituksen, kuten itselleni on käynyt.

Mulle kävi ihan sammalla lailla.Pari kertaa sen jälkeen kun esim niisti voimakkaasti niin se alko oirehtimaan lievästi mutta aika harmiton tuo mulla ainakin oli.

itse asiassa uusi diagnoosi oli sudden deafness. Ei siis kuuloluuvaurio.

Minulla tuli kuukausi sitten vasempaan korvaan tärykalvoon pieni repeämä. Kuukausi meni hyvin, mutta viikonloppuna sain taas uuden iskun korvaan ja päivän sparrit loppui siihen. Suojaisiko esim. kypärä korvaa, että saisi sparrailla rauhassa, ilman pelkoa uudesta paineiskusta? Kun nyt menee koko sparraaminen piloille, kun keskittyy vain varomaan kaverin oikeaa koukkua. :david:

Ihmeellisiä elämäntapaintiaaneja täällä pakkiksellakin. Menehän ihmeessä lääkäriin jos on pienikin epäilys, että korvassa voi olla jotain hullummin. Turha siihen on mitään noidan käsikirjaa soveltaa ;) saat ainakin varmuuden asiaan ja tarvittaessa myös hoitoa. Korvien, silmien ja peeniksen kanssa ei pidä pelleillä, sillä siinä on ennen ehrmannin turruttamaa makuaistia tärkeimmät aistit!

Ihmeellisiä elämäntapaintiaaneja täällä pakkiksellakin. Menehän ihmeessä lääkäriin jos on pienikin epäilys, että korvassa voi olla jotain hullummin. Turha siihen on mitään noidan käsikirjaa soveltaa ;) saat ainakin varmuuden asiaan ja tarvittaessa myös hoitoa. Korvien, silmien ja peeniksen kanssa ei pidä pelleillä, sillä siinä on ennen ehrmannin turruttamaa makuaistia tärkeimmät aistit!

Kyllä minä lääkärissä kävinkin. Lääkäri totesi, että kudosvouriota näkyy, mutta koska "potilaan" kuulossa ei ole vikaan niin hoitosuosituksena oli "väistä ne koukut kunnolla". Selasin uusimman fighter-lehden kypäräarvostelun läpi, mutta artikkelissa ei valitettavasti otettu kantaa korvien suojoukseen joten vinkkejä odotellaan.

Multa puhkes tärykalvo 4-5 vuotta sitten saatuani siihen kovan iskun.Korva kipuili tuolloin jatkuvasti.Kipua ja vihlontaa on jatkunut siitä asti lähes päivittäin ja korva jumalattoman arka.Etenkin tuulinen ja kylmä ilma laukaisee sen heti.Joskus kovat äänetkin voivat aiheuttaa.Niistettäessä korva aina poksahtaa ja terve korva ei tee sitä koskaan(outoa) ja kun puhallan korviin tuntuu inhottava naksahdus/pohksahdus arassa korvassa.Arvauskeskuksessa korvan väitettiin olevan terve,mutta silti se vaivaa elämää melkein päivittäin.Onko edellämainitut oireet normaalia tärykalvon puhkeamisen seurauksena vai pitäisikö ihan erikoislääkärille suunnata?

Tais tärykalvo puhjeta kanssa päiväisessä harjoitusottelussa. Sen verran kaveri pääsi vetämään oikean koukun. No vältetään vettä ja maanantaina työpaikka lekurille, niin kaipa se siitä.

Viikko takaperin tuli reikä vasemman korvan tärykalvoon vesiurheilun avustuksella. Nyt syödään antibioottia toiseen kertaan+silmätippoja 2xpäivässä korvaan..

Oletteko reenanneet ihan normaalisti puntilla vaikka löytyy reikä korvasta? Lekuri käski välttämään kovempia pinnistelyjä niin paranee nopeammin.. Aiemmin öisin on valunut jtn visvaa, mut nyt ilmeisesti lääkkeet auttanut tähänkin.ut tähänkin.

Mulla ei oo puhjennu iskun seurauksena mut kuitenkin.. muutama vuosi takaperin tuli korvatulehdus, koski aivan törkeästi ja painetta tuntu, lääkäriin soitettiin ja sieltä sai ajan vasta monen tunnin päähän kun "ei ollut akuutti tapaus".. no siitä sit ei kauaa kulunut kun tuntu törkee paine korvas sit alkoi kuulumaan "pauketta ja räsähtelyä" ja lämmin tunne kun verimössöt alko valumaan korvasta, kipu helpotti kun puhkes itestään.. lääkäri pahoitteli erittäin paljon kun hänen puhkaistessaan tärykalvon neulalla korva olisi parantunut pariin viikkoon, muttakun pääsi paineen voimasta pamahtamaan niin menee pari kuukautta ennenkun arpeutuu tärykalvo umpeen. Pari kuukauttahan siiihen meni kun oli korva lukossa ja tukossa ja vuoti ja vaikka mitä. Vittu että vitutti.

Kokemusta on tästäkin niin monen kerran takia. Ei ongelmia, kunhan tosiaan pitää kosteuden jne pois korvasta jos reikä kalvossa. Parantee itekseenkin kyllä, mutta kyllä lekurilta nopeammat doupit saa varmaan. Taikka jos siellä on mätää siellä tärykalvon takana, niin ne imetään pois.

Treenasin ihan normaalisti, vaikka olikin korva tulehdus ja tärykalvo rikki varmaan. Treenatessa pamahti korva ja kyllähän se vihlas, mutta alkoi kuulemaan paremmin. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom