Tärinä lihaksissa treenatessa, mistä johtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve,

Ongelmani on se, että usein treenatessa lihakset tärisevät ja siten omalta osaltaan vaikuttavat tekniikkaan tietyissä liikkeissä. Hyvä esimerkki on dippi, dipissä omalla painolla voi olla että lihakset tärisevät kun teen toistoja ja tärisevät vielä lisäpainoillakin dipatessa.

Taustaa hieman: Treenivuosia takana n 4 vuotta, pituus 180cm paino aamulla 72, n. 2600kcal päivässä mennään ja keskimäärin per päivä prot on 2gx painokilo ja treenipäivinä menee tuohon 3g x painokilo.

Aiemmin mulla ei oo tuota tärinää ollut paitsi sitten taukojen jälkeen, hyvänä esimerkkinä intin jälkeen tärinä oli helvetillistä toistoja tehdessä ensimmäisen kuukauden. Mutta olen ihmetellyt kun päiväsaanti ravinnosta on mulla ihan kunnossa, treenaan 3 kertaa viikossa puntilla niin mistä tämä lihasten tärinä voi johtua? Kuitenkaan taukoa treenaamisesta ei ole ollut pitkään aikaan. Huomaan tätä tärinää lihaksissa vielä arjen perusrutiineissakin jos pitää kantaa tai pitää esineitä. Vaiva on ollut ajankohtainen tässä nyt ainakin 4 kuukauden ajan.

Eilisen ravinto:

Aamulla (klo. 9) 2 reissumiestä juusto, kalkkuna ja vihannestäytteillä
Skyr rahka

Päivällinen (klo. 12):
Pastaa ja broilerin fileesuikaleita (broileria noin 300-400g)
Raejuustoa

Päivällinen 2(klo. 17):
Pastaa ja broilerin fileesuikaleita (broileria noin 300-400g)
Mass Whey-pirtelö

Illallinen (klo 20-21):
samat kuin aamulla

No voidaan ainakin poissulkea tukilihasten heikkous ja lihaskontrollin puute tolla treenitaustalla, ellet oo koko aikaa treenannut laitteilla ja 4kk sitten siirtyny vapaisiin painoihin.
Tuliko mitään muutoksia treeniin/elämään/ruokailutottumuksiin keväällä? Kauan oot painanu yhteen putkeen treeniä ja kuinka raskasta se on (no 3krt. viikossa ei nyt ylikuntoon varmaan päästä)? Tärinähän nyt sinänsä on ihan normaalia varsinkin raskailla vastuksilla ja uusissa liikkeissä, mutta jos se on nyt mystisesti alkanut kevyilläkin vastuksilla tutuissa liikkeissä, niin jotain tuntuis olevan pielessä.

Saaduilla tiedoilla ainakaan mä en pysty arvailemaan mitään, eikä mulla ole pätevyyttäkään, mutta mitä enempi kerrot taustoja, sitä helpompi jonkun on päätellä mistä johtuu. Siitä oletuksesta lähtisin, että tän vuoden aikana on tapahtunut jokin muutos, oli se sitten ympäristön aiheuttama tai sisäinen.

Kyllä mulla ainakin nykyään tärisee ja vatkaa kädet ihan pirusti kun joudun välillä muitten harrastusten tai työn takia pitämään välillä taukoa salitreenistä. Sitten se menee ohi kun pääsee säännölllisesti käymään. Esim jos joudun pitämään 4vk taukoa niin joudun alottaa ihan lapsellisilla painoilla ja pienistä painoista huolimatta kädet heiluu ja vatkaa ihan pirusti ja muutenkin tuntuu aika ikävältä treeni. Mulla on salitreenitaustaa enemmän ja vähemmän 10-13v ajalta.

Usiamman kuukauden kestäessään on kyllä hieman erikoisempi. Tulee mieleen kivennäisten puute (lähinnä magnesium) ja/tai kofeiinivalmisteiden käyttö. Sillon kun itsekin vielä käytin kofeiinivalmisteita (en ole ikinä juonut kahvia) niin kädet kyllä saatto täristä. Tuossa ensimmäisessä kappaleessa tarkoitin sitä että mulla tärisee taukojen jälkeen ihan koko käsivarsi.

No voidaan ainakin poissulkea tukilihasten heikkous ja lihaskontrollin puute tolla treenitaustalla, ellet oo koko aikaa treenannut laitteilla ja 4kk sitten siirtyny vapaisiin painoihin.
Tuliko mitään muutoksia treeniin/elämään/ruokailutottumuksiin keväällä? Kauan oot painanu yhteen putkeen treeniä ja kuinka raskasta se on (no 3krt. viikossa ei nyt ylikuntoon varmaan päästä)? Tärinähän nyt sinänsä on ihan normaalia varsinkin raskailla vastuksilla ja uusissa liikkeissä, mutta jos se on nyt mystisesti alkanut kevyilläkin vastuksilla tutuissa liikkeissä, niin jotain tuntuis olevan pielessä.

Saaduilla tiedoilla ainakaan mä en pysty arvailemaan mitään, eikä mulla ole pätevyyttäkään, mutta mitä enempi kerrot taustoja, sitä helpompi jonkun on päätellä mistä johtuu. Siitä oletuksesta lähtisin, että tän vuoden aikana on tapahtunut jokin muutos, oli se sitten ympäristön aiheuttama tai sisäinen.

Treenaukseen ei ole muutoksia tullut, 3-jakosella oon treenannut oikeastaan koko ajan. Alkukesästä oli päällä (toukokuusta heinäkuun puoleenväliin) VHH dietti mikä on nyttemmin vaihtunut bulkiksi. Painoa ei tippunut kun n. 3 kiloa ja dietin tarkoitushan oli hieman kiinteytyä ja pysyä kunnossa ulkoisesti kesällä. Kesällä lenkkeilin n. 3 päivänä ja puntti 2-3 päivänä viikossa. Mitä tuohon VHH diettiin tulee niin kyseessä ei ollut varsinainen ketoosidietti vaan vähemmän hiilareita (n. 60g) päivässä, proteiinit oli dietin aikana se 3g per painokilo.

Ainoa muutos mikä on tullut oikeestaan on tuo 3 kiloa kevyempi elopaino ja että oon bulkilla tällä hetkellä. Ihmettelen eniten tota dippiä kun ei mulla ikinä oo dipatessa kädet tärissy toistoja tehdessä, vähiten oikeestaan tärissyt kaikista isoimmilla painoilla. Tuntuu että se pelkällä elopainolla dippaaminen saa käden tärisemään enemmän.

Itselläni oli kovatkin tärinät treenin jälkeen ennenkuin aloin tankkaamaan prode(sis.aminohappolitania)/hiilari/beta-alaani/krea/tauriini settii ennen ja jälkeen treenin ja toki joka pvä lunnon pläjäys vitamiini/hivenaine settii ja alfalipolihappoo.
Pelkällä ruokailulla ei pystynyt tulokselliseen treenaamiseen.. eli kunnolla vaan niitä lisäravinteita naamaan ja kyllä sarjapainot nousee ja palautuminen on edes kohtuullista.
Monethan ajattelee että kun en ole mikään "kilpabodari" niin en tarvitse noita "kallita" lisukkeita. Mutta samalla ihmettelee kun treenin taso ei nouse juuri mihinkään ja vapinat päällä joka kerta.
Kallistahan se voi olla mutta jännä kyllä niillä valittajilla on varaa käydä yli 8 kertaa kuukaudessa rilluttelemassa yöelämässä taksimatkoineen.

Kokeile juoda muutama lasillinen vettä päivän aikana. Sehän on se tärkein lisäravinne.

Juon vettä säännöllisesti, myös töissä. Huomasin tänään töissä tietokoneita kantaessani että käteni tärisevät kun pidän konetta käsissäni. Vaikea uskoa että tuo tärinä johtuu lihasten "voimattomuudesta" kun tuo 30kg mylly on kaukana sarjapainoista. :wtf:

Reflat..Onko yleensä pitkä tauko huikasta? Muuta en keksi, mutta toki voi muutakin olla, mut jos kahvii hörppies on puolet kauluksil ja puolet seinil ni ota vapaapäivä ja vedä pää täytee, päivä lepoo ja kokeile vieläkö vispaa..

Tekeekö jaloillaki samaa esim kyykätessä? Tuli tuos pieni ajatus ettei ois vaan joku hermo, jänne, tms hieman puristuksissa hartia- tai olkapääseudulla joka saa kädet tärisee ku painon voimasta alueen lihakset kiristyy entisestään. Helppo testata vaikka pyytämällä joku hieromaan pikkasen ympäriinsä hartiaseudulla reilummin voimaa käyttäen ja seurata käsien reaktioita...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juon vettä säännöllisesti, myös töissä. Huomasin tänään töissä tietokoneita kantaessani että käteni tärisevät kun pidän konetta käsissäni. Vaikea uskoa että tuo tärinä johtuu lihasten "voimattomuudesta" kun tuo 30kg mylly on kaukana sarjapainoista. :wtf:

Koeta ottaa tauriinia ja/tai b-vitskua. Molemmat on suht halpoja etkä menetä mitään, mietin onko hermosto väsynyt/tiukalla. Ethän kisko boostereita? Itse saan ainakin kerättyä suoritukseen niin paljon painetta ja raivoa, että saan tärinät jo ajattelemisesta+silmissä vilisee, ilman boostereitakin.
Teetkö toistot räjähtävästi tai mikä on voimataso, onko voimaa kuin pienessä kylässä? IMO mitä enempi voimaa niin kyllä saa tärinää, jossei ota kunnolla hiilareita.

Lepokin voi auttaa tai ainakin että treenaat hermostollisesti kevyemmin.

Koeta ottaa tauriinia ja/tai b-vitskua. Molemmat on suht halpoja etkä menetä mitään, mietin onko hermosto väsynyt/tiukalla. Ethän kisko boostereita? Itse saan ainakin kerättyä suoritukseen niin paljon painetta ja raivoa, että saan tärinät jo ajattelemisesta+silmissä vilisee, ilman boostereitakin.
Teetkö toistot räjähtävästi tai mikä on voimataso, onko voimaa kuin pienessä kylässä? IMO mitä enempi voimaa niin kyllä saa tärinää, jossei ota kunnolla hiilareita.

Lepokin voi auttaa tai ainakin että treenaat hermostollisesti kevyemmin.

Syön multivitat ja omegat aina aamiaisen yhteydessä, ja boostereita en käytä ollenkaan.

Ongelma esiintyy aika monissa askareissa missä pitää käsillä hieman voimaa käyttää, esimerkiksi esineiden kanto (tulostimet, tietokoneet yms.) Eilen kun survoin täytettyä rullakkoa kiinni, ei tarvinnu todellakaan täysiä vääntää ja vapis kädet niin perhanasti.

Kaikkein vähiten oon tärinää huomannu mavessa, jalkoja, olkapäitä ja vatsoja tehdessä, eniten tärinää ojentajien, hauiksen ja rintalihasten kanssa. Mutta tosiaan noissa työjutuissa ja kotiaskareissakin huomaa tuon tärinän kun jotain tekee.

Kävin viimeviikolla mitauttamassa arvot, ja kaikki oli kunnossa testosteronia ja hemoglobiinia myöten. Ja tämänhetkiset tulokset jotka ovat snadisti vielä jäljessä kun 2010 keväällä. Mavea ruvennu tulee 120kgx8, HK seisten vähän alle 40kg x 6, dippiä 35kg x 7 lisäpainoilla, nämä siis viimisellä sarjalla. Itse olen tuloksiin tyytyväinen, ja vielä kun tulokset nousee hyvää tahtia niin eiköhän kohta olla samoissa kun ennen inttiä.

Voiskohan tää liittyä hermostoon jotenkin?:wtf:

Edit: Typoja

Huomasin tänään salilla tehdessäni selkä- ja jalkaliikkeitä että niissäkin tärisee paikat. Jalkaprässissä, jalansuoristuksissa jalat ja taljassa selkälihaksissa huomasin tärisevän toistoja tehdessä. Erittäin vaikea kontrolloida tekniikkaa kun paikat vapisee niillä ei edes isoimmilla painoilla.:jahas:

Taitaa tämä olla lihasten surkastumista, kädet on pienentyneet suht paljon lyhyessä ajassa. Tämä lihasten tärinä ja heikkous alkoi hieman ennen kortisonikuuria. Mutta kortisonikuurin(Prednisolon 20mg) aloitettuani rupes oireet jylläämään, käytin prednisolonia seuraavan ajanjakson 4pv 40mg, 2pv 30mg ja lopetin käytön kuin seinään haittavaikutusten jatkuessa. Nyt olen ilman kortisonia ollut puolitoista viikkoa ja lihasten surkastuminen jatkuu. Treenitaukoakin pidin viimeviikon, tarkoitus olisi tällä viikolla aloittaa reenaaminen naurettavan pienillä painoilla ja siitä sitten lisäillä kuormaa joka viikko mutun mukaan.

Ravinto on täysin kunnossa, syöminen monipuolista ja prodensaanti myös.

Mistä tämä voisi johtua, millä saisi tuon surkastumisen loppumaan? Rupee jo huolestuttamaan että parin kuukauden päästä peilissä on kukkakeppi :wtf:

Kannattaisiko käydä ottamassa verikokeet lääkärissä? Voisiko tuollainen johtua jostain hivenaineen puutteesta tai esim kilpirauhasesta?

Kannattaisiko käydä ottamassa verikokeet lääkärissä? Voisiko tuollainen johtua jostain hivenaineen puutteesta tai esim kilpirauhasesta?

Kävin kuukauden alussa ottamassa verikokeet terveyskeskuksessa, lääkärin mukaan kaikki olivat kunnossa ja ei keksinyt mikä voisi aiheuttaa tämän saati laittanut lisätutkimuksiin.:jahas:

Mitä kilppari arvot sanoo? Mietin että jos olisin sinä niin ehkä menis yksityiselle, tietäis vaan minkä alan..

Mitä kilppari arvot sanoo? Mietin että jos olisin sinä niin ehkä menis yksityiselle, tietäis vaan minkä alan..

Näyttäis nuo kilppariarvot olevan suht normaalit:
S-T4-V 13 pmol/l
S-TSH 1.18 mU/l

Huomenna on taas lekurikäynti aamulla niin pyydän jatkotutkimuksiin pääsyä tän asian kanssa.

Jahas, lääkäri oli sitä mieltä että treenausta tulisi jatkaa todella pienillä painoilla aluksi. :wtf: Jännä juttu että lekurin mukaan asia on tuolla selvä.

Kyl tossa jotain häikkää on jos lihakset surkastuu.. No tietty voi olla helvetin pahassa ylikunnossa mutta mutta..

Latest posts

Back
Ylös Bottom