Täällä hikoilemme ja kärsimme

Koen aiheen sen verran surulliseksi, että avaan sille oman ketjun.

Esimerkki: poljin tänään leppoisasti lyhyen matkan keskustaan ja kävelin kaikessa rauhassa paikalliseen citymarkettiin ostamaan uutta näppäimistöä. ATK-hyllyille päästyäni rekisteröin alitajuisesti runsaan väenpaljouden ja helvetilliset kassajonot, jotka eivät tunnetusti vedä. Hetken noin kolmea eri näppisvaihtoehtoa zoomailtuani tunsin tutun lämpöaallon kehittyvän kropassani ja vitutuskäyrän nousevan täydellisessä korrelaatiossa. Ajattelin, että vitut, haen näppiksen joku toinen päivä. Tässä vaiheessa kainaloiden hikiläikkiin ei välttämättä kuvaus "dallasit" enää riittänyt.

Rauhoittelin itseäni ja käppäilin kaupan läpi, jonojen ohi ja viereiseen Alkoon valitsemaan lahjapulloa kaverin tupareihin. No näitä viinejähän on luonnollisesti seitsemän miljoonaa laatua per hylly ja kun viinitietämykseni rajoittuu aika pitkälti värin tunnistamiseen, alkoi tuskanhiki olla jo häiritsevää. T-paita alkoi kostua edestä ja takaa ja otsa kiilsi kuin Keskisen Vesalla suorassa lähetyksessä. Lisäksi kauppaan ravasi jatkuvasti jengiä perjantai-illan kiilto silmissä ja jonot kasvoivat, joten päätin jättää valitsemisen huomiselle ja jatkoin suoraan kämpille.

Paita oli kotiin päästyäni liimautunut selkään siten, että jouduin sen yltäni poistaakseni suorittamaan kaikille lapsuudesta tutun, pitkälti paniikin vallassa tehtävän kropan venkutuksen ja repimisen. Tuloksena siis nolla näppäimistöä ja yhtä monta viinipulloa + järjetön hiki ja vitutus.

Täällä siis harmittelemme ja keskustelemme hikoilemisestamme salin ulkopuolella. En ole kreatiinkuurilla tai muutenkaan bulkilla, ruokavalioni on enemmän karppausta kuin hiilari-ihannointia ja en ole valtava läski, jolle pelkkä hengittäminen vaatii fyysisiä ponnisteluja. Kyse on geeneistä, ahdistumisesta ihmispaljoudessa ja jossain määrin heikosta itsevarmuudesta. Yksikään tutuistani ei hikoile näin silmiinpistävästi; dallasit kainaloissa ovat arkipäivää ja pelkkä luennolla istuminen ahdistaa niin paljon, että paita menee väkisin vaihtoon/pesuun lyhyenkin koulupäivän jälkeen.

Kohtalontovereita?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kohtalontovereita?
Tässä tulee yksi. Mutsilta peritty tämäkin hieno piirre, kun muut palelee on itsellä hiki. En tiedä johtuuko niinkään itsevarmuudesta tai sen puutteesta koska omissa oloissakin nesteet tulee nahan läpi ja yksin ollessa en mielestäni ole ahdistunut tai stressaantunut.Talvella on kusessa sen takia että jos käsiä pitää hanskoissa niin ne on kohta märät ja sitä myöten hetkisen kuluttua umpijäässä, sama pätee muuhunkin vaatetukseen. Mielummin vuorottelee paljaita nakkeja taskussa ja välillä pihalla ja pitää ohuita ja hengittäviä vaatteita vetskarit auki kun "normaalit" ihmiset painelee pakkasilla toppa-asuissa nippanappa selviytyen pikaisesta ulkopyrähdyksestä. Ruokavaliollakaan ei juuri tunnu olevan merkitystä hikoiluun, vettä vaan pitää dokailla runsaasti. Kaupan kassalla muuten tuntee olonsa ihan helvetin mukavaksi kun helmet otsalla odottelee vuoroaan ja paita on liimautunut ihoon niinkin kovasta suorituksesta kuin päivittäistavaroiden koriinkeruusta... Niille jotka elää luulossa että paita vaan riisutaan niin me hikiset luodaan se kuin nahka käärmeen päältä. Vittu sitäkin porukkaa joka odottelee kuumia kesiä, jos tämän riesan on saanut niin erityisen lämpimät kelit on jotain mitä ei todellakaan kaipaa.

Meikäläinen viihtyy töissäkin t-paitasilla siihen asti kunnes kuura tulee maahan aamuisin. Jätin tänään prismassakin käymisen väliin iltapäivällä ja menen vasta aamulla jotta porukkaa olisi vähemmän.Meikäläinen välttelee kaikkia paikkoja missä ihmisiä liikkuu vähänkään enemmän kun alkaa heti ahdistamaan ja vituttamaan. Kaikki tää littyy luultavasti huonoon minä kuvaan jne....

Itekin hikoilen nykyään aivan penteleesti. 300 metriä kauppaan ja takaisin ja t-paita märkänä.

Such is the life when you are läski.

Hermot menee kun on vaikka kuppilaan menossa, käy ensin kotona suihkussa ja sit onkin jo matkalla tullu hiki ja pitäs mimmien kanssa lähekkäin olla...
Ei helpolta sosiaalista elämää tämä ominaisuus kyllä millään tavalla. Onneks on jo syksy.

Mä palelen helposti enkä kyllä viihdy kylmässä, mutta hikoilen rasittavan paljon hermostuneena. Ja hermostuminen mun tapauksessani tarkoittaa mitä tahansa sosiaalista tilannetta, vaikken siis edes kokisi oloani ahdistuneeksi tai jännittyneeksi. Pelkkä chatissa juttelu netissä saattaa riittää. On todella vittumaista. Naisena nyt en ehkä hikoile mitään valtavia läiskiä kainaloihin, joita ei voisi piilottaa pitämällä käsiä alhaalla, mutta kyllä ne pienemmätkin läikät kainaloissa tuntuvat epämiellyttäviltä ja sekös vasta sitten lisää hikoilua kun on epämukava olo. Lisäksi vaatteet alkavat haista pahalle dödöistä huolimatta jos niitä jatkuvasti marinoi hiessä, ja lopulta ollaan siinä tilanteessa, että pesuista huolimatta vaatteet löyhkäävät vähänkin kostuessaan. Nice. Kaikista kivointa muuten on, kun palelee muuten mutta silti hikoilee.

Haaveilen siitä, että mulla olisi varaa käydä tuikkaamassa Botoxia kainaloihin, koska se ilmeisesti tappaa hikoilun tehokkaasti kohtuu pitkäksi aikaa. Harmi kun oon niin köyhä vielä. Antiperspirantit ovat yhtä tyhjän kanssa, paitsi apteekista saatava supermyrkky (ennen myytiin nimellä Absolut Torr, en tiedä onko enää ainakaan samalla nimellä markkinoilla), joka kyllä lopetti hikoilun mutta ärsytti ihoani niin pahasti, etten voinut käyttää sitä.

Mä oon kans aina hikoillut. Kun pyörällä menee johonkin niin aina paita märkänä. Tohon auttaa ku käy lenkillä ja hikoilee jo "etukäteen" tarpeeks paljon niin et siihen tottuu niin ei sit hiki lennä niin vitusti kokoajan, myös kylmäharjoittelu auttaa vähän.

Mä hikoilen jo kun ajattelen tuolilta nousemista. Salillakin lämmitellessä jo hiki tippuu. Duunissa, missä vaan, aina paita märkänä jos jotain tekee. Perseestä, mutta niin on elämäkin.

Tuttu setti toi kaupan kassalla odottelu ja aivan järkyttävä soijan iskeminen, mulla tulee kainaloihin jäätävät lammikot jo pelkästään kun istun koneella, eikä tarvii salillakaan tehä juuri mitään lämmittelyä kun on jo pää ihan märkä, mulla on jännää se että en oikeastaan hikoile muualta kuin päästä / kainaloista jos salilla on siis normaali "viileähkö" ilmasto kesällä sitten taas koko kroppa hikoilee kun saunassa olisi.

Salilla hikoilen ihan älyttömästi, välillä oikein nolottaa treeneissä kun kaverin kanssa painii kun itsellä on rashquardi / t-paita märkä kun rätti.. Hikoilen niin paljon että usein alkaa pääkin särkeä vaikka juon niin paljon kun vaan pystyy ettei tule tavara ylös myllytyksessä, on vaan tosi vaikeaa nauttia sitä määrää nestettä mitä hikoilen ulos, gatoradet ym. on vitun kalliita ja testattu eikä paljoa auta tilanteeseen ellei tapauksessa oo tyyliin yli 2h ylittävä seminaari jossa välillä taukoakin niin ehtii nauttimaan sitä kunnolla.

Ehkä pahin mulla on vielä se että esim tiistaina olin päivällä salilla ja kävin sen jälkeen salilla suihkussa, tarkotus oli lähteä kaverin kanssa syömään mutta mulla keitti kroppa vielä suihkunkin jälkeen ja hikoilin vielä tunninverran juoksevaa otsahikeä.. siistii siinä sitte mennä ulos syömää ku otsalta tippuu hikeä kun niagaran putouksesta.

Ja täähän on perinnöllistä mihin ei oo käsittääkseni mitään satavarmaa hoitoa eli kiitti mutsi marjoista :D

Yksi kohtalontoveri täälläkin! Melko sama käykö 30min kävelyllä vai 1,5 tunnin potkunyrkkeilytreenissä, paita menee vaihtoon joka tapauksessa :D Ja tosiaan suihkun jälkeen monesti jälkihikee pukkaa, yleensä en kotona pue päälle vasta kun about puoltuntia suihkun jälkeen niin kerkee kroppa viilentyä kunnolla. Mitatkaas huvikseen normaali ruumiinlämpönne ja laittakaa lukemia tänne. Itsellä yleensä siinä 35,3-35,8 välillä. Mietin voikohan tavallista alhaisempi ruumiinlämpö liittyä asiaan jotenkin..

Jeps, hiki lentaa. Muutama vuosi sitten kun kavelin reilu puol kilsaa kauppaan lampotilan ollessa -3 astetta ja mulla oli t-paita ja ohkanen huppari paalla. Sittenkun paasin takas niin t-paita ihan markana.

Ja voitte kuvitella mita se on taalla Thaimaassa nailla lampotiloilla. Onneks kaikkeen tottuu, eika silla o niin valia hikoileeko vai ei. :)

Pahoittelut kun ei ole kaikkia kirjaimia.

Jälkihiki, ahh! ~10km fillarointi duuniin ja paikan päällä suihkuun. Vaatteet kun on saanut takas niskaan, niin sitä huomaa olevansa ihan hiestä märkä. Melkoisen nihkeä fiilis kyllä aloitella työpäivää.

Itsellä ei kuumuus (paitsi sauna) aiheuta hikoilua, vaan fyysinen suoritus.
Nykyään huonokuntoisena 1h fillarilenkki ja 1h pukkaa vielä jälkihikeä, vaikka on käyny jääkylmässä suhkussa. Tosin aikoinaan kun olin kovemmassa kunnossa, 3200m cooperissa yms. Niin rankan taekwondo treenin jälkeen, muiila ehkä kainalot vähän märkinä, selkä hikinen. Niin itsellä kun olisi käynyt uimassa pukupäällä.
Ja pidemmillä kävelyillä, vaelluksella, rankasti hikoillessa toi suositus 7dl/tunti ei riitä alkuunsakkaan. Helposti menee 1l-1,5l tunnissa ja kusihädästä ei ole tietoakaan.
Kylmyys ei vaivaa itseä, ellei sukat yms ole hiestä märkänä. Tosin ne aina kyllä on.
Viimetalvena sain moottorikelkan jumiin n. 60-80cm hankeen ja kaivettua sen maata myöten jumiin. Pakkasta -34C ja sopiva varustus oli t-paita ja kelkkahousut ja silti tuntu että lähkähtyy kuumuuteen, kun kaivo sen sieltä ylös.

Itse olen parhaimmaksi jäähdytys keinoksi havainnut suihkun jälkeen, iso tuuletin päälle ja 10min sen edessä, niin ei puske jäli hikeä.

Eikös se niin mene, että mitä parempi kunto sitä enemmän myös hikoilee, koska aineenvaihdunta on tehokkaampaa etc. Tosiaan fyysiset suoritukset hikoiluttavat erittäin herkästi, mutta eipä se niin häiritse kun se nyt on ihan normaalia. (Vaikka toiset eivät saa cooperissakaan hikeä pinnalle.) Se mikä häiritsee on juuri nuo yllämainitsemani kauppareissun kaltaiset tilanteet, jotka laittavat ressaamaan ja hikoilemaan.

Paras tilanne on se, kun pääsee farkkujen sovitusoperaation jälkeen vaatekaupan spottivalojen kuumotusta pakoon ja törmää heti liikkeen ulkopuolella johonkin puolituttuun, jonka kanssa joutuu väkisin vaihtamaan kuulumiset. Ai että sitä tuskaa, kun ei kiinnosta pätkääkään mitä tämä puolivieras janari söi eilen ruoaksi tai osti vaimolleen lahjaksi, mutta joutuu hymyillen nyökkäilemään hien kirvellessä jo silmiä, kun mielessä on vain oma kämppä, tuuletin ja boksereille riisuminen.

3km pyöräilen kouluun, vaikka olisin alasti niin tulee hiki.
Ei nyt mikään hirveä hikoilu, että paita olisi märkä, lähinnä naama on vaan märkä. Tosi ärsyttävää ja noloa olla aina koulussa ekat 30min sellanen limanen, kunnes hikoilu loppuu. Haju ei onneksi ole voimakas, mutta ärsyttää kun on naama märkänä ja näyttää sellaiselta hikoilevalta sialta.

Toi ElPistoleron farkku esimerkki on kyllä kun naulasilmään, mä vihaan ostaa uusia housuja! Kun sovarista pääsee ulos niin on niin helvetin kova hiki että ei mitään järkeä, perse/pallit litimärät sekä kainalot sitte toi otsasoija tulee kanssa pintaan, sitten on hieno kävellä vaimokkeen perässä vielä 6 tuntia lindexistä stadiumiin kaikkimaholliset kaupat läpi kun tuntuu siltä että kalsarit sulaa pian ja alkaa kainalot haisee koita sit jollain vitun rexonan 48 TUNNIN SUOJA dödöllä tollast torjua.

Esim tänään aamulla 0645 ylös suoraan suihkuun, suihkusta dödöt kainaloo vaatteet päälle ja autoon 0745 töissä ja kainalot aivan litimärät pelkästään autossa istumisesta ja sitten on hieno rusikoida likemmäs 13 tunnin duunipäivä kun haisee ihan paskalta <3

Kainalohikoilijat: Suosittelen kokeilemaan apteekista saatavaa Absolut Torria. Itse käytän kerran-pari viikossa ja pahanhajuinen hikoilu on loppunut kokonaan.

Kokeilin tätä kesällä kainaloihin. Autto kyllä, ei hikoiluttanut yhtään. MUTTA: seuraavat kaks yötä jouduin nukkumaan selälteen tähtiasennossa kylmäpussit kainaloilla, koska tuntui kuin joku olisi pidellyt sytkäriä kainaloideni alla. Polte oli ihan vitunmoinen, kirvely myös. Kirvely ja polte väheni hiljalleen, kesti ehkä viikon. Kainaloihin tuli kirkkaanpunaista ihottumaa joka lähti pois vasta parin viikon kuluttua.

Toki hikoilu tolla lähti, mutta ihan liian kovalla hinnalla. En ole toista kertaa käyttänyt. Mulla hikoilu on talvisin ihan siedettävissä rajoissa, kesäillä kyllä tosi häiritsevää. Tuntuu että saliharjoittelun aloitus on lisännyt hikoilua.

Tuo alhainen ruumiinlämpötila -pointti, jonka joku mainitsi, oli hyvä. Mulla on yleensä ruumiinlämpötila siellä 35-35,5 paikkeilla. Tuolla voi tosiaan olla vaikutusta asiaan.

Itsellä ärsyttävä vaiva se, että kun aamulla herää ja käy suihkussa niin kainalot jää jotenkin nihkeäksi varsinkin dödön laittamisen jälkeen. Ei pääse kuin sporapysäkille niin huomaa, että on läntit kainaloissa. Absolut Torr auttoi, mutta mielestäni ei enää. Lisäksi se oli todella ytyä tavaraa kainalon iholle. Hyvä aerobinen kunto, stressitön mieli ja tupakan&piristeiden poisjättö auttaa myös.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom