jep. itse olen tuolla systeemillä jo iät ajat treenannut. lyhyehkön esittelynpätkän tuohon toiseen threadiin kirjoitin.
omia mietteitä:
monessa lajissa paneudutaan pikkuasioihin, kuten yksittäisiin tekniikoihin. systemassa taas harjoittelu aloitetaan suurista kokonaisuuksista, kuten asenteesta. asennetta harjoitellaan niin että toimintakyky pitää säilyttää jokaisessa tilanteessa, eli iskujen vastaanottoa yms. harjoitellaan. pyritään säilyttämään harkintakyky ja rauhallisuus oikeaoppisen hengityksen avulla, samalla saadaan mm. kivunsietoa parannettua.
minun mielestä todella hyvä tehdä asiat näin päin. moni kun alkaa heti alussa miettimään hermopisteiden yms. nippelitiedon käyttöä. ei nähdä metsää puilta.
treenit on erittäin monipuoliset, suurin osa harjoituksista on lähinnä sparrauspohjaista, mahdollisimman monessa eri tilanteessa, erilaisten vastustajien kanssa. yksittäisinä tekniikoina kun ei mitään ole mahdollista jokaiseen tilanteeseen sopivaa tekniikkaa harjoitella, vaan jossakin välissä joutuu improvisoimaan.
näissä tilanteissa oppii hallitsemaan toista huomattavasti paremmin kuin rivissä tehtävissä harjoituksissa. asenne, rentous ja oikea hengitystekniikka ovat pääasioita.
tositilanteesta kun ei ole välttämättömyys selvitä vahingoittumattomana, vaan pääasia on selvitä hengissä.
e. systema ei ole siis laji, vaan treenitapa.