Systema

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s@peli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
45
Eli löytyyköhän täältä ketään kyseisen lajin harrastajaa/leirin kautta lajiin tutustunutta? ja muut käykää osoitteessa www.russianmartialart.com ja
kattelkaa clippejä sekä myyntivideoiden trailereita, mulle jäi niistä vähän omituinen tunnelma pääkoppaan. Eli sitten mielipiteitä kehiin onko :david: vai
:rock: touhua...

s@peli sanoi:
Eli löytyyköhän täältä ketään kyseisen lajin harrastajaa/leirin kautta lajiin tutustunutta?

Minulla oli maanpuolustuskiltani tarjoama mahdollisuus tutustua lajiin alkukesällä. Suosittelen aluksi vierailemaan Suomen Systeman kotisivuilla ja käymään sivut läpi. Kohtalaisen hyvän kuvan lajista saa lukemalla sivuilta löytyvän artikkelin, joka käsittelee perehdyttämisleirin ohjelmaa. Hengitysharjoitukset on kyllä koettava itse... :urjo:

Systeman Suomen vetäjät ovat leppoisia ja mukavia kavereita. Kannattaa ottaa heihin yhteyttä, jos lajin harjoittelu kiinnostaa. Itselläni touhu jäi siihen perehdyttämisleiriin ajanpuutteen vuoksi.

N.D. sanoi:
Minulla oli maanpuolustuskiltani tarjoama mahdollisuus tutustua lajiin alkukesällä. Suosittelen aluksi vierailemaan Suomen Systeman kotisivuilla ja käymään sivut läpi. Kohtalaisen hyvän kuvan lajista saa lukemalla sivuilta löytyvän artikkelin, joka käsittelee perehdyttämisleirin ohjelmaa. Hengitysharjoitukset on kyllä koettava itse... :urjo:

Voitko hieman valaista noita hengitysharjoitusmenetelmiä? (Luin jo sivut) Äkkiseltään kuulostaa nimittäin positiivisesti mielenkiintoiselta, että tuollaisessa suoraviivaisessa menetelmässä hengitystekniikka on tietoisesti mukana alusta asti.

l. ryssien Spetznaz joukkojen kehittämä laji varmaankin alunperin.
Vapaita liikkeitä kivun hallintaa ym... aika kalliita nuo leirit.

Ylipainoinen igor lätkii kepillä perseeseen -tyyliin.

:D

Kyllä! Snatsien kehittämä!

Naurettava toi kapakkatappelijan näkönen möhömaha tossa sivun vasemmalla puolella :lol2:

Kaasinen sanoi:
Voitko hieman valaista noita hengitysharjoitusmenetelmiä? (Luin jo sivut) Äkkiseltään kuulostaa nimittäin positiivisesti mielenkiintoiselta, että tuollaisessa suoraviivaisessa menetelmässä hengitystekniikka on tietoisesti mukana alusta asti.

Alusta asti harjoittelussa korostettiin oikean hengitystekniikan tärkeyttä sekä ennen kaikkea rentoutta. Hengitystekniikkaa harjoiteltiin sivuilla kuvatulla tavalla rytmittämällä ja hengityksen yhdistämisellä liikkumiseen. Lisäksi erilaisilla harjoitteilla (mm. "läskiä läjään" :D ) korostettiin hengittämisen sekä rentouden merkitystä käytännön tilanteissa. Itse amatöörinä huomasin kyllä välittömästi, että kun ollaan tiukassa paikassa, unohtuu tuo hengittäminen täysin ja tulee vedettyä itsensä piippuun todella nopeasti.

Paikalla oli muutama heppu, joilla oli reilusti aiempaa kokemusta eri budolajeista ja heitä tuo puhaltelu ja "pelleily" meinasi hymyilyttää ja tietyssä vaiheessa jopa vituttaa. Mutta lopun yhteenvedon aikana yhdessä rupatellessamme he myönsivät koulutuksessa olleen vinhasti perääkin.

Täytynee käydä siellä paikan päällä tutustumassa, sittenpähän selviää kepittääkö sergei peräreiän vai ei... Mielenkiintoiselle vaikuttaa lajin periaatteet ja treeniin jälkeen pääsee kätevästi ostaa tukusta halpaa Red Bullia :kuola:

jep. itse olen tuolla systeemillä jo iät ajat treenannut. lyhyehkön esittelynpätkän tuohon toiseen threadiin kirjoitin.

omia mietteitä:

monessa lajissa paneudutaan pikkuasioihin, kuten yksittäisiin tekniikoihin. systemassa taas harjoittelu aloitetaan suurista kokonaisuuksista, kuten asenteesta. asennetta harjoitellaan niin että toimintakyky pitää säilyttää jokaisessa tilanteessa, eli iskujen vastaanottoa yms. harjoitellaan. pyritään säilyttämään harkintakyky ja rauhallisuus oikeaoppisen hengityksen avulla, samalla saadaan mm. kivunsietoa parannettua.

minun mielestä todella hyvä tehdä asiat näin päin. moni kun alkaa heti alussa miettimään hermopisteiden yms. nippelitiedon käyttöä. ei nähdä metsää puilta.

treenit on erittäin monipuoliset, suurin osa harjoituksista on lähinnä sparrauspohjaista, mahdollisimman monessa eri tilanteessa, erilaisten vastustajien kanssa. yksittäisinä tekniikoina kun ei mitään ole mahdollista jokaiseen tilanteeseen sopivaa tekniikkaa harjoitella, vaan jossakin välissä joutuu improvisoimaan.

näissä tilanteissa oppii hallitsemaan toista huomattavasti paremmin kuin rivissä tehtävissä harjoituksissa. asenne, rentous ja oikea hengitystekniikka ovat pääasioita.

tositilanteesta kun ei ole välttämättömyys selvitä vahingoittumattomana, vaan pääasia on selvitä hengissä.

e. systema ei ole siis laji, vaan treenitapa.

Oikeanlainen hengitys todellakin parantaa kivusietoa, kissani synnytti tänään neljä tomeraa pedon alkua ja synnytysten välillä ja supistusten aikana Elviira läähätti nopeasti ja pinnallisesti lievittääkseen kipujaan. joskus vastauksia asioihin löytää lähempää kuin voisi uskoa...
Ja lihaa syövillä elukoilla tappelu/tappamistaidot on geeneissä, toisin kuin meillä (yleensä) kahdella jalalla kulkevilla vätyksillä :itku:

s@peli sanoi:
Oikeanlainen hengitys todellakin parantaa kivusietoa, kissani synnytti tänään neljä tomeraa pedon alkua ja synnytysten välillä ja supistusten aikana Elviira läähätti nopeasti ja pinnallisesti lievittääkseen kipujaan. joskus vastauksia asioihin löytää lähempää kuin voisi uskoa...
Ja lihaa syövillä elukoilla tappelu/tappamistaidot on geeneissä, toisin kuin meillä (yleensä) kahdella jalalla kulkevilla vätyksillä :itku:

Eikös tuo nopea ja pinnallinen läähätys ole aika liki juuri se ihmisenkin luontainen kipureaktio? Yleensä asianmukaisten voimasanojen säestyksellä.

Siitä en sitten tiedä onko se paras mahdollinen hengitystapa jos on tarkoitus jatkaa siitä vielä kamppailua ja hengissäselviämistä ja musertaa kaikki vastustajansa. Eli pintaläähätyksellä et kauaa paini etkä potki.

BTW: onnea vaan Elviiralle pentujen johdosta! ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Systeman perehdytysleirillä opettelimme juuri tuota nopeaa hengitystapaa. Ideana on puhaltaa ilma ulos suun kautta ja ottaa happea tilalle nenän kautta. Kyseessä ei ole pintahengitys sanan varsinaisessa merkityksessä vaan keuhkot käyvät uloshengitysvaiheessa aika lähellä tyhjää. Tempo on nopea muistuttaen siinä mielessä läähätystä.

Tällä tekniikalla saadaan lievitettyä kipua ja palautuminen kovan rasituksen jälkeen nopeutuu. Happea saadaan käyttöön aika lailla maksimaalinen määrä ja pienen harjoittelun jälkeen läähätys onnistuu vaikka kuinka kauan. (En suosittele harjoittelemaan täydessä ruuhkabussissa sen hehkeän misun selkää vasten painautuessa...)

Toivon, että nevahood voisi heittää vielä oman kommenttinsa asiasta perusteluineen kun jotenkin tämä tekstini tuntuu jo kirjoitusvaiheessa typerältä...

Back
Ylös Bottom