Sysipaska kunto ihmetyttää

1. Sykemittarilla et tee juuri mitään (opit kyllä kuuntelmaan kehoasi)
2. Polkupyöräergopaskajutuilla et tee mitään
3. Ihan hyvä tarkistaa se astma.

Ite oon liikkunut koko ikäni ja urheillut kansainvälisellä tasolla(jossain muussa kuin saappaan heitossa). Väitän että tunnen kroppani keskiverto liikkujaa paremmin, silti ilman sykemittaria en kykene sanomaan milloin poistun peruskestävyys alueelta. Ja PP ergolla sain omat syke rajani selville ja pystyin optimoimaan harjoitteluni. Itse koen molemmat hyödyllisiksi en toki välttämättömiksi.

Olen myös työssäni huomannut miten hyvä apuvälinen sykemittari on etenkin niille jotka eivät ole liikkuneet kovinkaan paljoa(saati sitten niille jotka liikkuvat kovaa, paljon ja tavoitteellisesti)
Mutta kuten sanottu niin minä tekisin niin kuin itse neuvoin, on monia muitakin tapoja toimia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1. Sykemittarilla et tee juuri mitään (opit kyllä kuuntelmaan kehoasi)
2. Polkupyöräergopaskajutuilla et tee mitään

Tässä tuli taas aivan loistavat perustelut näille väitteille.
1. Miten niin sykemittarilla et tee mitään?
2. Kerrotko mikä polkupyöräergometritestistä tekee huonon? Miksi tätä sitten käytetään sairaaloissa jos tutkitaan kuntoa tarkemmin tai selvitetään toimiiko sydän täysin oikein liikunnassa?

No itseasiassa juoksu ei ole kivaa edes vaikka kunto olisi hyvä, jokainen metri maistuu yhtä munalle ;)
Juoksetkohan liian kovaa? Kun itte alotin juoksemista niin juoksin kuin päätön kana sen 200m, kuolin, raahauduin kotiin ja itkin tyynyä vasten. Tein näin 3 kertaa viikossa, kahden kuukauden ajan ja ihmettelin että jo on hanurista koko touhu. Sitten yksi yö tajusin että ei sitä muuten ole pakko juosta niin kovaa kun koivistaan pääsee vaan voi juosta vähän hiljempaakin!! Seuraavana päivänä juoksinkin sitten 3km lenkin ja en mennyt nukkumaan itkien.

No itseasiassa juoksu ei ole kivaa edes vaikka kunto olisi hyvä, jokainen metri maistuu yhtä munalle ;)
Juoksetkohan liian kovaa? Kun itte alotin juoksemista niin juoksin kuin päätön kana sen 200m, kuolin, raahauduin kotiin ja itkin tyynyä vasten. Tein näin 3 kertaa viikossa, kahden kuukauden ajan ja ihmettelin että jo on hanurista koko touhu. Sitten yksi yö tajusin että ei sitä muuten ole pakko juosta niin kovaa kun koivistaan pääsee vaan voi juosta vähän hiljempaakin!! Seuraavana päivänä juoksinkin sitten 3km lenkin ja en mennyt nukkumaan itkien.

Täs on ollu naapureil ihmettelemist ku kaveri on lähten pari kuukautta ovelt painamaa täysii ja hetken päästä raahautuu kulman takaa takasin puolkuolleena :D pelasti mun yön kyllä tää mielikuva, oon ehkä väsynny..:rock:

Täs on ollu naapureil ihmettelemist ku kaveri on lähten pari kuukautta ovelt painamaa täysii ja hetken päästä raahautuu kulman takaa takasin puolkuolleena :D pelasti mun yön kyllä tää mielikuva, oon ehkä väsynny..:rock:

Nauranu ne varmasti onkin, etenkin kun painoa oli silloin 120kg. Nykyään 87kg ja ne nauraa vieläkin kun tuun parintunnin lenkin jälkeen himaan. Mutta yhtään en kuseta kun sanon että se oivallus tuli keskellä yötä ja hirveän välähdyksen saattelemana. Nyt jos joku alottelee juoksua niin oon aina sanonu että juokse niin kovaa että mummotkin kävelee ohi mutta juokse ainakin 3km. Nosta vauhtia sitte hissukseen. Itte olisin toivonu että joku olis ton sanonu mulle. Toinen pro-asia minkä opin oli et osta tekninen paita mielummin kun perus honkkari t-paita. Näytät puolet coolimmalta kun ei ole hiestä märännäkönen rinta, selkä, kainalot ja kyljet.

Juoksuhan ei ole se itse tarjoitus lenkillä. Idea on pitää syke oikealla alueella. Siksi ei kannata yhtään hävetä tai arastaa kävelyä. Itse olen pistänyt rajoiksi 128-150, ja se se tuntuu olevan alue millä voi lenkkeillä päivittäin miten paljon huvittaa (laskettu siis max sykkeistä). Ensin juostaan kevyesti, ja kun mittari piippaa, kävellän reippaasti kunnes mittari piippaa uudestaan. Ja taas lönkytetään. Syke pysyy koko ajan oikealla alueella, ei ala rintaan pistämään eikä vituttamaan. Reidetkään eivät ole seuraavana päivänä jumissa.

Kyllä se muuten iha jees on, epic trailer musiikin kanssa tulee siisti olo ja lenkin jälkeen aina onnistunut olo (mikä on aika naurettavaa mun "lenkeissä", sillä niiden pituus on mitä on) mutta tuo kipu verottaa kovasti. Tuntuu aina jalat pettävän alta 100 metrin jälkeen. Toki oon oppinu jo jotaki, esim. tuon alkuverryttelyn ennen venyttelyä, esim kävely, sitten venyttely, sitten hieman kävelyä sitten tää ns. "lenkki". Ja toki oon oppinu etten lähe enää heti syönnin jälkeen :D Mut joo, onhan nuo vähän tekosyyn makusia, ei se kipu pahaa tee, kai. Mutta ei se kyllä kivaakaan ole.

Sykemittaria katoin ja 30e makso Karhun tuolla halpa-hallissa... Milloha mulla tuommoseen ois rahat :D Just ja just vuokran oon saanu maksettua, pian tulloo sähkölasku ja ruokaaki pitää ostella halpis ruokaa. Hernekeitto on kovassa käytössä :D Joten ihan heti ei tuo 30e tuu kasaan. Tyttöystävällä nimipäivä tänään, eikä ees rahaa ollu ostaa mitään, ite joudun jotain suunnitelemaan :)

Ja se lääkäriaika, vois kyllä varmuuden varalta ottaa. En yritä nyt sanoa et joku sairaus/muu este on jonka takia huono kunto on, varmasti se on vain omaa laiskuutta, mutta mitäpä siinä häviää kun kokeilee? Aamulla piti tilata mutta unohin yöllä kokojutun, nukahdin aamu 6 joten en ollu hereillä siinä 7-9 aikaan milloin voi varata ajan.

Jos ja kun saat sykemittarin hankittua niin ilmoittelehan sitten tänne niitä sykkeitä siun lenkeistä. Voidaan sitten spekuloida asiaa enemmänkin.

DonHessu, lekuriin siitä ja tsekkailemaan onko astmaa.

Ja muutenkin voisit koittaa nostaa kuntoa aluksi kovatahtisilla kävelylenkeillä muutaman kerran viikossa, myöhemmin voisit lisätä kävelylenkkeihin juoksupyrähdyksiä ja vasta sen jälkeen kun tuota olet tehnyt vaikka pari kuukautta niin lähteä juoksulenkeille.

Onko sulla oikeenlaiset lenkkivarusteet ja kengät?

Se pistäminen on todella kiusallista ja aika yleistä, mutta kyllä se menee ohi kun yrittää hengittää rauhallisesti eikä lähde huohottamaan.
Älä myöskään syö heti ennen lenkkiä, ruokailu n. 2-3h ennen lenkkiä, eikös se oo se suositus?

Itselläni on astma ja se on vienyt kaiken kiinnostuksen juoksemiseen...ekat 5-10 minuuttia niin alkaa keuhkoputket ahtautumaan ja erittämään rankasti limaa sekä alkaa tuntua siltä etten saa happea. Jos tuon yli jaksaa sinnitellä johkin vajaa puoleen tuntiin niin olo helpottuu hieman. Mutta nääst, ei oo mun juttu. Kehitän kuntoani kävelylenkeillä ja tanssitunneilla ja joskus crossarissa.

Ehkä crosstrainer olisi sulle hyvä vaihtoehto kunnon kohotukseen? Se ei ole niin rankka jaloille eikä tule jalat lähtee alta tunnetta, mutta on kuitenkin yllättävän tehokasta. Siinä voisit myöskin tehä intervallia, välillä normaalitahtia ja välillä vähän nopeempaa. :)

Se pistäminen on todella kiusallista ja aika yleistä, mutta kyllä se menee ohi kun yrittää hengittää rauhallisesti eikä lähde huohottamaan.

Jaa, mun havainto taasen on että kun oikeen ylikorostaa hengitystä, eli hengittää enemmän/voimakkaammin kuin on tarvis, niin pistäminen lähtee. Ei nyt tarvi ihan hyperventiloimaan kuiteskaan alkaa.. ;)

En missään nimessä suosittele kohdallasi mitään kuntotestiä. Saat todennäköisesti tulokseksi vain "Sinulla on sysipaska kunto" ja ohjeet lähteä lenkkeilemään. Oireesi viittavat kuitenkin terveydellisiin tekijöihin, jotka tulisi selvittää liikunnasta ymmärtävän lääkärin johdolla. Kohtalaisen lähellä ilmoittamaasi paikkakuntaa sijaitsee yksi Suomen liikuntalääketieteen keskuksista (http://www.odl.fi/sivu/fi/klinikat/liikuntaklinikka/), josta ongelmaasi saattaisit saada apua. Oli se sitten terveyteen tai fyysiseen kuntoon liittyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom