Sysipaska kunto ihmetyttää

Eli, lyhyesti: Minulla on käsittämättömän huono kunto, eikä se tunnu nousevan.

Ja koko kertomus:

Olen melko urheilullinen ihminen ollut pienen elämäni aikana. 6-vuotiaasta 12-vuotiaaseen asti harrastin jalkapalloa. Lajin harrastus loppui muuton takia, ehken vian uskaltautunut hakeutua uuteen joukkueeseen. Pärjäsin suht. hyvin ko. lajissa. 12&13-vuotiaana en tehnyt oikeen mitään... Muutakun randomilla kävin palloa potkimassa kentällä. Tämän jälkeen huomasin kuntoni menevän todella huonosti... Jaksoin hölkätä noin 50-100 metriä. Siis joo, HÖLKÄTÄ VAIN 50-100 metriä. Kylkeen alkoi pistämään/happi loppui/ei vain jaksanut...

14-vuotiaana alkoi salilla käynti noin 2-4 kertaa viikossa. Lihasmassaa tuli jonkun verran, ei ehkä tarpeeksi omia tavotteita kohti, mutta jonkun verran kuitenkin. Kuitenkin jo tällöin hengästyin esim. penkkipunnerruksessa, ym. liikkeissä pahasti. 16-vuotiaana lenkkeilin salin lisäksi noin 1-2 kertaa viikossa. Puolen vuoden jälkeen aloin käymään seuraavan puolen vuoden ajan säännöllisesti 3-4 kertaa viikossa yölenkeillä. Olen yöihminen, mikään ei ole parempaa kuin yöllä tyhjässä kaupungissa vaeltelu ja musiikin kuuntelu. Tämä selittänee yöllisen ajankohdan...

Kuitenkin, koko tuon vuoden aikana kunto pysyi edelleen todella surkeana. Jaksoin hölkätä tasaista, perus hölkkävauhtia noin 200-300 metriä... 17-vuotiaana jaksoin noin 300-400 metriä. Mikä on kun ei vaan kuntoa tullut vaikka lopuksi puolen vuoden ajan kävinkin säännöllisesti? Puoli vuotta ei pitkä aika ole, mutta c´mon, 300-400 metriä? Sucks.

Tämän jälkeen kiinnostus lopahti, lenkkeiltyä tuli "silloin kuin huvitti". Välillä tuli kausia, kestivät ehkä kuukauden kun jaksoin pari, kolme kertaa viikossa käydä lenkillä mutta pikkuhiljaa motivaatio hiipui.

Tämän jälkeen päätin kuitenki että jotain on nyt tehtävä itselleni. Salila pitäisi alkaa käymään, pitäisi lenkkeillä. Pääsin harrastelija vapaaottelu porukkaan mukaan ja treeneissä oli mahtavaa vaikka kunto loppuikin kesken. Olen nyt treeneissä käynyt puolisen vuotta, ja harmittaa kovasti kun treenit nykyään ovat noin 2-3 kertaa kuukaudessa kun kukaan ei jaksa/halua tulla enää... Ja täällä kun ei näy salejakaan olevan (Kalajoki)

Motivaatio ei enää riitä yksin kotona treenaamiseen/lenkkeilyyn... Tänään ihme kyllä (juuri äskön) kävin lenkillä, ja jälleen sama... Höölkkäsin niin kauan kunnes en enää jaksanut (~300 metriä... -.-), jonka jälkeen kävelin, sitten taas hölkkäsin ja kävelin jne. Yhteensä hölkkäsin noin 4-5 kertaa. Lenkillä sain idean vihdoin tehdä tämä threadi...

Unelmana olisi siis joskus otella vapaaottelussa, edes amatöörinä. En usko ikinä tienaavani rahaa lajista jota rakastan, mutta haluaisin edes kokeilla ottelemista. Mutta harmittaa kun kunto on esteenä tässäkin (ja oikean seurankin tarvisi), ei ole mukavaa nyrkkeilyä/potkunyrkkeilyä treenata kun minuutin päästä loppuu kunto ja kädet putoaa alhaalle ja iskut torjutaan päällä...

No mutta, johan tuli tilitystä... Noh, tarkoitus oli kuitenkin kysyä että miksei kunto kehity vaikka kuinka yrittää? Pitäisikö olla vain kärsivällisempi?

Ja vielä miten tuon kivun saisi pois? joka kerta hölkätessä, oli alusta mikä tahansa, asfaltti, metsä, pururata... Oli kengät mitkä hyvänsä.. Aina samat ongelmat. Alaselkä kipeytyy ja jalat ovat vielä pahemmat. Kantapohjia pistelee, pohkeita polttelee, tuntuu kuin jalat pettäisivät alta 100 metrin jälkeen... Olen venytellyt ja lämmitellyt kävellen aina ennen lenkkeilyä. Mutta silti...

Ja anteeksi tolkuttoman pitkä threadi, on tylsää..

Hyvää joulua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis etkö sä jaksa yhtään juosta enään n.300m jälkeen eli tuleeko ihan voimaton olo että ei vaan jaksa vai hengästyttääkö vaan ihan helvetisti? Eihän toi nyt ihan normaalia voi olla ja jos useemman vuoden jo vaivannu ja kunto ei nouse ni kannattaisko lääkärissä käydä kysymässä ja johonkin testeihin yms.

Hengästyttää, ei enää jaksa, ottaa kylkeen... Eli siis "kunto loppuu".

Ja joo, en tiedä vaikuttaako mutta mulla on unihäiriö, en yleensä nuku hirveesti, riippuen vähä... Ku joskus kuulin Verveltä liikunnanopettajaalta että uni vaikuttais tuohon mutta ite en tuosta sitten tiedä...

Kuulostaa asenneongelmalta. Ihan selvähän se on, ettei kunto nouse pari kertaa kuussa treeneissä käymällä. Tai juoksemalla niin kauan ettei enään huvita.

Suosittelen ostamaan sykemittarin. Pistät siihen rajaksi 60-70% maksimisykkeestä jonka lasket netistä löytyvän kaavan avulla. 3-4krt viikossa lenkkeilet tunnin niin että syke on koko ajan noiden rajojen sisällä. Ei enempää, ei vähempää. Kunnon parantuessa lenkkeily muuttuu hauskemmaksi,

Jos homma oikeasti kiinnostaa ja haluat tosissas nostaa kuntoa niin itse ainakin toimisin seuraavalla tavalla.

1.Hankkiudu polkupyöräergometri testiin. Testejä suorittaa esim. fysioterapialaitokset, liikuntakeskukset ja lääkäriasemat yms. Ja jos mahdollista niin haluat nimenomaan maksimaalisen testin jossa poljetaan niin pitkään kuin kuntoa riittää. Testistä saat palautteen joka sisältää myös harjoitus ohjeet kunnon eri osa-alueiden kohottamiseen.

2. Jos et jo omista niin hanki sykemittari. Ala harjoittelemaan testistä saatujen sykealuiden mukaan. Muista että kehittyy mitä harjoittelet joten kuntoaan voi ja kannattaa kehittää muullakin kuin juoksulenkeillä jos tavoitteena on esim. pärjääminen vapaaottelussa niin kuntoa kannattaa kehittää myös lajinomaisilla harjoitteilla.

3. Polkupyöräergometri testin voit uusia esim 3kk-6kk välein ja seurata kunnon kehittysmistä ja syketasojen muutoksia.

4. Tutkituta tuo unihäiriö juttusi lääkärillä, jos et vielä ole moista tehnyt.

Itse suosittelisin tuollaista 60-70% sykkeellä tehtävää lenkkiä 2-3 kertaa viikossa, lisäksi kaksi intervalli treeniä niin se kunnon kasvaminen on taattua. Tuolla treenimäärällä palautuisit vielä varmasti mutta rasittaisit itseäsi kuitenkin riittävän usein.

Helposti hengästyminen voi johtua myös astmasta. Itsellä keuhkotiet tukossa > hengittäminen käy melko haasteelliseks jo kohtuullisessakin rasituksessa.

Melkein kehitin kunnon vihasuhteen liikuntaan, kun pentuna ja teininä harrastin mm. tanssia, punttia ja itsepuolustuslajeja, vaikka varsinkin jälkimmäisten treenit oli todella rankkoja ja epämotivoivia, kun "kunto ei kasvanut", vaikka todellisuudessa mun oli vaan vaikea hengittää.

Säännöllinen (rankempi) liikunta jäikin muutamaksi vuodeksi, kunnes aloin taas käydä salilla ja jumpilla ja kärvistelin keuhkojeni kanssa. Pari vuotta sitten hoksasin mennä keuhkolääkärille ja spirometrian jälkeen sain reseptin salbumatoliin, joka avaa noita keuhkoputkia. Sitä tulee vedeltyä ennen urheilua ja henki kulkee ihan erilailla.

Lääkäriin siitä. Ei kuulosta kovin normaalilta tuollainen 300m:n hölkän ja penkkipunneruksen jälkeen puuskuttaminen. Oletko ylipainoinen tai muuten hirveissä massoissa? Ei kyllä kuulosta yhtään miltään asenneongelmalta. Järjetöntä neuvoa netissä vaan jatkamaan juoksemista.

Tulee mieleen että minkälaista vauhtia olet koittanut hölkätä? Mitä olen paria kaveria koittanut saada juoksuharrastuksen päälle ymmärtämään, niin ne on lähteny pinkomaan ihan älytöntä vauhtia saman tien, kun periaatteessa hölkän ei tarvi olla kovin nopeata, riittää kun se on kävelyä nopeampaa, tai oikeastaan nopeudella ei ole niinkään väliä, vaan sillä että se askellus on hölkkää eikä kävelyä. Ja pitää muistaa hengittää, sitä voi jopa hieman ylikorostaa, niin ei ala pistämään. Jos kokeilisit vaikka hölkätä sellasta nopean kävelyn vauhtia.. Jos sitä jaksaa mennä pitemmälle, niin sitä sitten ja vauhtia voi lähtä sitten nopeuttamaan kun lenkin pituus lasketaan täysissä kilometreissä. Saattaa tietysti olla että sulla on jokin muu terveydellinen ongelma, joka vaikuttaa suorituskykyyn, tuo pistäminenhän johtuu hengityksen riittämättömyydestä, eli vois olla joku keuhkojuttu, astma tms.

Sivuhuomiona: Jos hölkkääminen on kaikinpuolin tuskaista ja vastenmielistä, niin ei sitä kannata tehdä. Hommaa(/käytä salilla) polkupyörä, kuntopyörä, crosstrainer, rullaluistimet, rullasukset, soutulaite, kahvakuula (tabata,complex yms), nyrkkeilysäkki, uimahousut, mitähyvänsä keksit. Jos sattuu löytämään jotain mistä tykkää, niin homma voi edetäkin joskus. Ja lajeja vaihtelemalla ei pääse tylsistymäänkään niin äkkiä...

Kiitoksia vastauksista!

Ja en ole ylipainoinen, olen 173cm / 70kg, ns. "hoikka", silti hieman maahaa ettei vatsalihakset kuitenkaan näy kokonaan. Hieman lihaksia siellä sun täällä, mutta joo, en ylipainoinen.

Ja tuo hengästyminen kyllä ihmetyttää, aivan käsittämä
ttömän helposti alkaa sydän pumppaamaan, monesti kävellessä portaita ylös, jos ei nyt hengästy niin sydän pumppaamaan jne.

Tuolla lääkärillä varmaan pitäs käydä. Ja ostaa se sykemittari =)

Ja joo, lisätään vielä että myös varjonyrkkeilystä, vaikkaa tekisi täysiä jonkun combon 10 sek, jos ei hengästy niin sydän kuitenkin alkaa jo pumppaamaan melkosita vauhtia.

Treeneissä joku sano että voi olla että hengitän väärin... Pystyottelussa monesti haukoin henkeä suun kautta vaikka kuulemma pitäisi nenän kautta puuskuttaa.

E: Ja unihäiriön oon tutkittanut lääkärillä, mulla on lääkkeet. Heh, heräsin muuten 5 min sitten vasta :D

Ja joo, lisätään vielä että myös varjonyrkkeilystä, vaikkaa tekisi täysiä jonkun combon 10 sek, jos ei hengästy niin sydän kuitenkin alkaa jo pumppaamaan melkosita vauhtia.

Treeneissä joku sano että voi olla että hengitän väärin... Pystyottelussa monesti haukoin henkeä suun kautta vaikka kuulemma pitäisi nenän kautta puuskuttaa.

E: Ja unihäiriön oon tutkittanut lääkärillä, mulla on lääkkeet. Heh, heräsin muuten 5 min sitten vasta :D

Lihavoitu ihan ymmärrettävää, suun kautta hengitettäessä jaksaa paremmin. Silloin vain osumat kolahtavat pahemmin.

Anyway, hyvää vastausta täällä. Waltteri sen jo sanoikin, eli hankkiudut puolueettomaan testiin jossa kyllä huomataan jos kyse asenneongelmasta. Jos mitään ei löydy niin sitten niiden ohjeilla eteen päin. Jos löytyy niin lääkäriin.

Jop, käyn siellä lääkärissä...

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista, nopeasti tuli :)

Lääkäriin siitä. Ei kuulosta kovin normaalilta tuollainen 300m:n hölkän ja penkkipunneruksen jälkeen puuskuttaminen. Oletko ylipainoinen tai muuten hirveissä massoissa? Ei kyllä kuulosta yhtään miltään asenneongelmalta. Järjetöntä neuvoa netissä vaan jatkamaan juoksemista.

Järjestään aina kun joku valittelee heikkoutta ja hengenahdistusta netissä, kyseessä on joku harvinainen geneettinen sairaus. Ei koskaan asenneongelma. Näin ainakin internetissä :D Tuossahan taisi kaveri sanoa että treenaa 2-3 per kk. Selvähän se on, että niin harva harjoittelu on yhtä tyhjän kanssa. Samoin nyt on hankala sanoa onko kyse 300m hölkästä vai hulluna juoksemisesta. Siksi sykemittari on nyt oikea ratkaisu. Lääkäri tuskin osaa sanoa mitään jos potilas valittaa heikkoa kuntoa vaikka muutaman kerran vuodessa käy juoksemassa kilometrin. Näin kärjistettynä.

1. Sykemittarilla et tee juuri mitään (opit kyllä kuuntelmaan kehoasi)
2. Polkupyöräergopaskajutuilla et tee mitään
3. Ihan hyvä tarkistaa se astma.

Kuullostaa siltä ettei sulla pää vaan kestä sitä lönkyttelyä+paska juoksutekniikka+hengitys. Se mitä tarvitse on juoksuohjelma (jos siis haluat oppia juoksemaan). Vaikka tolla ois hyvä lähteä liikkeelle.

http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html

+voit/kannattaa jatkossa hakeutua johonkin palloopeli porukkaan kerta niitä olit aikasemminkin pelaillut.

Kun juokset niin hengitä vaikka niin, että 2 askelta vedät sisään henkeä ja toiset 2 askelta puhallat ulos. Jos pistää niin sekin on paljon hengityksestä kiinni.

Järjestään aina kun joku valittelee heikkoutta ja hengenahdistusta netissä, kyseessä on joku harvinainen geneettinen sairaus. Ei koskaan asenneongelma. Näin ainakin internetissä :D Tuossahan taisi kaveri sanoa että treenaa 2-3 per kk. Selvähän se on, että niin harva harjoittelu on yhtä tyhjän kanssa. Samoin nyt on hankala sanoa onko kyse 300m hölkästä vai hulluna juoksemisesta. Siksi sykemittari on nyt oikea ratkaisu. Lääkäri tuskin osaa sanoa mitään jos potilas valittaa heikkoa kuntoa vaikka muutaman kerran vuodessa käy juoksemassa kilometrin. Näin kärjistettynä.

No tuosta on turha syyttää asenneongelmaa. En tiedä luitko sen, mutta harmittelin kun treenejä ei ole enempää kuin tuon verran. Eli tosiaan innoissaan aina käyn niissä kun niitä on, mutta harvemmin tuntuu olevan. Lukemattomat kerrat oon kävelly painavan kassin kanssa sinne ja ootellu puolisen tuntia vaan huomaakseni ettei ketään oo paikalle tulla. Asenneongelmako? Ei ainakaan tässä vaparihommassa, mä kiroilen aina ku viikinki ku treenejä ei ole. Mut motivaatio ei riitä yksin treenaamiseen. Mutta joo, asaenneongelmaa ehkä sitten täs lenkkeilys yms. Nuo mun mainitsemat kivut kans vähentää motivaatiota... Turha tuota tekosyyksi kuitenkaan ole laittaa, kyllä mä sen voin myöntää et en oo se ahkerin lenkkeilijä mutta näin kuitenkin.

Ehkä asenneongelma on väärä sana. Mutta pointti on se, että jos joskus kuvittelet vaparia harrastavasi, niin peruskunnon pitää olla kunnossa. Ja silloin siellä lenkkipolulla pitää viihtyä. Useamman kerran viikossa. Ja jos se unelma on niin kovinkin suuri, niin luulisi jonkun toisenkin porukan löytyvän kenen kanssa vääntää? Monestikaan haluamansa saavuttamiseen ei riitä alkuunkaan vain tekemällä sitä mikä on kivaa. Päinvastoin.

edit: siis minähän en vapareista, nyrkkeilystä tai paljon muustakaan mitään tajua. Mutta järkihän sen sanoo, että kunnon pitää olla A+ luokkaa tai kallomurtuma on tosi asia.

Sykemittari ei todellakaan ole rapa- tai edes vähän parempikuntoiselle turha vehje. Kroppaa ei opi kuuntelemaan tuosta vaan, vuosien treenaamisen jälkeen tilanne on eri.
Jos olet juossut aina sykkeellä 160, se voi tuntua siltä että kevyttä on. Kuntosi voi silti olla paska, koska olet juossut aina tällä sykkeellä. (=lue, syke nousee heti korkeisiin lukemiin). tätä et näe, jos sulla ei ole sykemittaria.

Aloittajalle neuvoisin juoksun sijaan kävelyä 2-3 kertaa viikkoon näin alkuun. Kuten joku jo totesi, juoksu on kivaa sitten kun kunto on hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom