Symmetriasta

BCAA-valmisjuoma -40%
Hei, olen uusi tällä palstalla ja kaipaisin vähän ohjastusta noissa kuntoiluasioissa. Tavoitteena on parantaa ryhtiä, saada ehkä vähän lisää habaa ja yleistä hyvinvointia kehossani haluan parantaa. Ja ennen kaikkea haluaisin saada symmetrisemmän kehon.

Minulla on kasvuiässä diagnosoitu eripituiset jalat (vaikka nyt epäilen kyllä tuota diagnoosia, voipi olla myöskin SI-nivelestä johtuva vaiva tuo). Oikea jalka on pitempi, ja oikeassa jalassa myöskin lihakset (hyvin vähäiset) ovat suuremmat. Oikea pakara on isompi. Vasemmalla puolella taas on paljon isompi jenkkakahva kuin oikealla puolella. Lantio on selkeästi vinossa, oikealta puolelta lonkkaluu työntyy paljon edemmäksi. Voivatko nuo epäsymmetrisyydet johtua huonosta lihasepätasapainosta, vai onko minulla rasvan jakautumisen suhteen vaan kehno mäihä (onhan monilla eri kokoiset rinnatkin)?

Selän lihakset myös ovat epäsymmetriset, mutta se johtuu varmaan pitkälti viulunsoittoharrastuksesta ja uskoisin, että on puhtaasti lihaskuntotreenillä korjattavissa (ellei sitten kahdesta kohtaa kiero selkäranka sitä estä). Toinen olkapää on korkeammalla, mutta sillä puolella hartia ja niskalihakset kiristyvät todella helposti päivittäisestä venyttelystä huolimatta. Ristiselkä ja alaselkä kipeytyy toisinaan öisin (patjalla millä hyvänsä), mutta se kuulemma johtuu vain liian heikoista selkälihaksista.

Olematon nelipäkkini myös on vino, mutta niin kuulemma on vähän kaikilla.

Salilla haluaisin käydä, mutta vaikea löytää motivaatiota, kun vaikkapa alavartalolle mitään "oikeasti tehokkaita" liikkeitä en juurikaan voi tehdä. Esim jalkaprässi (pienillä painoillakin) tuottaa oikeaan polveen kipua, ainoastaan leveän reisikyykyn pystyn kyykkyliikkeistä tekemään itseäni rikkomatta. (molemmat polvet on kuvattu, ja siellä ei mitään häikkää pitäisi olla) Saako niillä pikkulihasten kitkuttamislaitteilla oikeasti mitään tuloksia (eli lisää lihasta)? Ja vasen olkapää sekä saman käden kyynärpäästä menee jokin sijoiltaan, joten mitään punnerruksia en voi tehdä. Vaikkapa ylätalja onnistuu kuitenkin.

Ja aikeissani on suunnata taas kohti fysioterapeuttia. Kirotuttaa vaan, kun nämäkin ongelmat oltaisiin silloin joskus kasvuiässä saatu korjattua/lievennettyä, jos joku olisi ottanut vakavasti selkäkipuisen lapsen. Minulle määrättiin vain jumppaohjeita ja käskettiin pitämään ylimääräistä pohjallista lyhyemmän jalan kengässä (pahenti vaan). Toisen puolen kylkiluut ovat kasvaneet vinoon, mutta sille ei enää tässä iässä (21-v) mitään mahda.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Onko sinulla todettu skolioosi tai jotain selkärangan anomalioita eli "epämuodostumia"? Fysioterapeuttia tai aiheeseen erikoistunutta lääkäriä kannattaa kuunnella ja ehkä kuvauttaa ranka varmuuden vuoksi ennen kovan treenin aloittamista. Lihasepätasapaino voi aiheuttaa jonkinasteista "toispuoleisuutta", mutta ei ehkä niin selviä eroja kuin kuvailit. (En ole ekspertti aiheesta.:eek: ) Jos kuitenkin rangassa on jotain poikkeavaisuuksia, se pitää ehdottomasti ottaa treenatessa huomioon ja välttää tiettyjä liikkeitä, jotka erityisen voimakkaasti kuormittavat esim. alaselkää.

Toisen puolen vahvistamiseen sopivia liikkeitä on paljon. Pakara - esim. yhden jalan kyykky jne... Muut voi varmaan antaa niistä hyviä vinkkejä...

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Selän lihakset myös ovat epäsymmetriset, mutta se johtuu varmaan pitkälti viulunsoittoharrastuksesta ja uskoisin, että on puhtaasti lihaskuntotreenillä korjattavissa (ellei sitten kahdesta kohtaa kiero selkäranka sitä estä).

Itselläni on selässä lievä skolioosis. Aikaisemmin selän lihakset olivat todella epäsymmetriset, eli toisen puolen lihakset huomattavasti heikommat. Salilla käynti on kyllä parantanut tilannetta todella paljon. Olen tehnyt ihan perus selkäliikkeitä, enkä ole edes painottanut heikompaa puolta sen enempää, mutta silti lihakset alkavat olla suht tasapainossa, eikä eroa enää huomaa.

Skolioosi potilas ilmoittautuu täälläkin. Punttitreeni on auttanut kovasti kipuihin sekä parantanut myös symmetrisyyttä. Minulla on toinen olkapää kääntynyt eteenpäin ja kylkiluut vääntyneet. Lantion asento saatiin korjattua korsettihoidolla ja skolioosin eteneminen myös pysähtyi. Lääkäri kehotti alussa harjoittelemaan oman kunnon ja voinnin mukaan: siis käyttäen heikomman puolen mukaisia painoja ja nostamaan vähitellen. Voimia treeniin!

Osaisiko joku kertoa millainen tuo skoliosis on ja kuinka ilmenee? Minulle on fysioterapiassa todettu, että toinen lonkkaluu on ylempänä kuin toinen, joka johtuu alaselkärangan lievästä kiertymisestä. Lisäksi yläselässä minulla ei ole ns. köyrymäisyyttä (luonnollista) vaan selkä kaartuu hieman toiseen suuntaan eli ikään kuin koverasti mikä aiheuttaa kireyttä ja jännitystä yläselässä -> päänsäryt, niska-hartiakivut yms.

Minullakin on taustalla viulunsoittoharrastus jonka takia olkapäät meinaa kääntyä eteenpäin. Onneksi lihasharjoittelun ja rintarangan venytysten myötä tilanne on hieman parantunut :)

Osaisiko joku kertoa millainen tuo skoliosis on ja kuinka ilmenee?
Skoliosiksessa selkäranka on käyrä eli selkäranka ei ole suora. Ja sen näkee kyllä ihan silmillä. Itselläni tuo skoliosis on ilmeisesti sen verran lievä, että siitä ei ole ollut mitään haittaa. Aikaisemmin ainut näkyvä merkki oli selkälihasten todella selkeä epätasapaino, joka on siis huomattavasti punttitreenillä tasoittunut.

Kannattaa kyllä keskustella lääkärin kanssa tuosta skolioosis-mahdollisuudesta. Jos pientä kiertymää on, on se hyvä korjat tuossa iässä, koska vaihtoehtoja on useita. Se helpottaa elämää suuresti vanhemmalla iällä, jolloin luut ja kroppa luonnostaankin hieman heikkenevät ja näin vaikeuttavat liikkumista. Tuo mainittu korsettihoito on myös kuulemani mukaan hyvä. Eräälle läheiselle on myös tehty skolioosileikkaus, eli selkärangan ympärille kytketään teräksinen ranka, joka oikeisee selkärangan. Tulos on tosi hyvä, potilaalle tuli heti lähes 15 senttiä lisää pituutta. :D Mutta kuten todettu, leikkaus on äärimmäinen keino, joka tehdään kaiketi vain, jos selkäranka on vinossa yli 50 %.

tsemppiä!!:rock:

Hei epäsikiö. Olen sun "kaksonen". Kahdesta kohdasta kiero selkäranka, omistan myös luuttuman yläselän nikamissa. Suoraan edestä katsottuna toinen olkapää on reilusti alempana kuin toinen, toisen kyljen kylkikolmio puuttuu täysin, tilalla on jenkkakahva mitä ei toisellapuolella ole. Kävelen myös vinossa. Yläasteella skolioosini todettiin mutta, kuten sanoit, ei lapsen selkäkipuja oteta vakavissaan. Vasta nyt (22v) olen saanut fysioterapeutilta apua vaihdettuani salia. Sain paljon erilaisia venytysliikkeitä, kiertoja kepillä ja selkälihasliikkeitä älyttömän pitkillä sarjoilla. Olo on huomattavasti parantunut! Olen sen hyväksynyt että ulkonäöllisesti en voi vammaan vaikuttaa, mutta en enää kärsi siitä niin paljon!! Eli et ole vinossa yksin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom