sykkeestä aamun aerobisella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wuffel
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Tältäkin palstalta luin, että sykkeen pitäisi olla siinä 120-130, kun tehdään
aerobista ennen aamupalaa rasvan polttamiseksi, koska tällöin rasva palaa
parhaiten. Mun ongelma onkin, etten saa pulssia mitenkään noin korkeelle, vaan
kun tykkään vetää tuon aerobisen kuntopyörällä, niin jalat lähtee heti menemään
hapoille, jos pyrin pitämään sitä noin korkealla. Sain eilen kaverilta sykemittarin
lainaan ja vedin tänään aamulla ekaa kertaa sen kanssa, niin syke pyöri välillä
105-115 ja mä poljin sellasta vauhtia, kun yleensäkin eli, että jalat ei ihan lähe
hapoille. Eilen kun testailin leposykettä, niin 46 oli alin mitä toi mittari näytti.
Yleensä leposyke pyöri jossain 48-52. Se on vissiin suhteellisen alhanen...
vaikuttaako se jotain tohon 120-130 ohjearvoon vai pitäiskö mun polkea vaan
nopeammin ja hapoilla vai onko mun vauhti nyt oikea vai pitäiskö jopa polkea
hitaamin? Ikää on 19 vuotta.

Kiitoksia jo nyt vastauksista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No perkele.

Taitaa kusta toi mun mittari aika rankasti. Mulla on leposyke 70 mutta kaupassa kun olin niin syke oli 150. Mitään effareita yms amfetamiinia en oo vetäny. Enkä ollu varastamassa mitään. Kaiken tein siis normaalisti. Mulla ku rupee kävelee sitä normaalia vauhtia niin syke sanoo 130.

Sama mittari siis käytössä.
ps. mulla on varmaan jotain paniikkihäiriöitä.

Viimeksi muokattu:
onhan tuo aika alhainen tuo syketasosi juu.. toisille voi muutemkin olla pyöräilemällä vaikea nostaa pulssia tarpeeksi, siksi lenkkeily olisi suositeltavin vaihtoehdoista...voi olla mittarin heikkouttakin...

Mun aamulenkillä en ole saanut sykettä kans kun tonne 100-110 tienoille reippaalla kävelyllä. Korkeemmalle saadakseni pitäs hölkkäämään ruveta... Eli olen nyt sitten tyytynyt vetämään lenkit tolla alemmalla sykkeellä. Pitäsköhän alkaa sittenkin juoksemaan noi lenkit? Salitreenin päätteeksi kun menee polkemaan fillaria niin syke pysyy kyllä korkeella, mut aerobista ei oikeen tahdo jaksaa tehdä sen puntin päälle.

Tuon syketason kanssa on vähän niin ja näin.

Vaikka treenatessa matalammalla sykkeellä rasva palaa harjoitellessa, niin energiankulutus palaa nopeasti normaalille tasolle.

Jos taas harjoittelun vetää kovemmin (ja lyhyemmin) palaa treenatessa enimmäkseen hiilareita, mutta aineenvaihdunta pysyy "kiihdytetyssä" tilassa pitempään.

Loppupeleissä vaikutus voi olla jopa sama.

Ihmiskehossa rasvaa on paitsi rasvavarastoissa, niin myös lihassolujen sisällä. Mitä kovempaa teet aerobisen sen suurempi osa käytetystä rasvasta tulee lihassoluista. Kannattaa siis tehdä matalalla sykkeellä jos rasvakudosta meinaa pienentää.

Mun mielestä toi syketaso aerobisessa-juttu on vähän niin ja näin, ehkä jopa jo kuollut ja kuopattu. Testatkaapa huviksenne pari viikkoa jossain radalla/juoksumatolla/kuntopyörällä/ihme härvelillä intervalli-tyyppistä treeniä, jossa vaihtelevat maksimaaliset 60sek spurtit ja 60sek "palautukset". Esim. 60 sek juostaan KOVAA (menee jalat hapoille, just ja just jaksaa loppuun), sitten hiljennetään vauhti 60sek nopeaan kävelyyn. Tossa on yks sarja. Heti siitä palautuskävelystä uus 60 sek spurtti ja taas 60 sek kävely jne. Noita 10 settiä 3 kertaa viikossa tyhjään vatsaan niin rasvaprosentti tippuu aika hyvin. Alussa voi joutua pitämään pidempiä palautuksia kun ei muuten jaksa. Itse asiassa tollanen intervallitreeni on todettu rasvanpolton kannalta 6 kertaa tehokkaammaksi kuin tavallinen matalasyke -pitkäkestoinen aerobinen. Voin pistää linkit tutkimuksiin/artikkeleihin jos jotain kiinnostaa. Jos katotaan huippusprinttereitä niin ei ne tee ikinä mitään tavanomaisia pitkäkestosia suorituksia, vaan treenaa painoilla ja juoksee sprinttejä. Rasvat on useimmilla aika alhaalla...

Eri asia on sitten kannattaako kisakuntoon pyrkivän bodarin alkaa juoksemaan mitään sprinttejä...

Originally posted by Slowmo21
Itse asiassa tollanen intervallitreeni on todettu rasvanpolton kannalta 6 kertaa tehokkaammaksi kuin tavallinen matalasyke -pitkäkestoinen aerobinen. Voin pistää linkit tutkimuksiin/artikkeleihin jos jotain kiinnostaa.

Mä oon kevään myötä ottanut juoksun "ohjelmistoon" ja välillä juoksen just noita intervallijuttuja, tosin vaihteeks välillä myös tasasen tappavaa tahtia. Kun laiska kuiteskin oon, niin noi lupailemas linkit kiinnostas, jos vaan viitsit niitä esille laittaa... :cool:

Inttervalli! Suosittelen,hyvin pysyy liha ja rasva palaa,jää hyvin polttoliekki on asentoon aamulenkin jälkeen.Viimevuonna poljin pyörällä töihin,17km suuntaansa ja noin 40min,sai laittaa lihaksille pallon jalkaan et pysyis menossa mukana eli paino tippui noin 8kg ja siinä meni kyllä lihasta kans.Siitä saa syyttää vain itteään kun eihän sitä oikeen hissukseen osaa polkee ja aina pitää olla kiire:D

Kokeilkaapa tämmöistä: Valitsettee lähimaisemasta mahdollisimman pitkän ja jyrkän ylämäen, alatte siinä tehdä intervallinne. Juokse täysillä ylös ja kävele alas, juokse ylös ja kävele alas jne jne. Minä henk.koht. takaan, että rasvaa palaa... ;)

Nyt ei tietenkään löydy niitä artikkeleita (yritän vielä etsiä), mutta tässä olis jotain:

http://anabolicfitness.infopop.net/...12093973&m=7973029732&r=3803079932#3803079932

Vaatii tosin rekisteröitymisen Anabolic Fitness-boardille, mutta eihän toi paljon vaivaa vaadi. Muutenkin kannattaa etsiä eri boardeilta/nettisivustoilta hakusanoilla 'HIIT', 'windsprints', 'high intensity cardio'...yms. Löytyy varmasti paljon infoa, tosin suomeksi ei yhtään.

Kai tänne saa tytötkin kirjoittaa?

Joo, intervallit rulettaa! Ja se, että täysteho polttaa rasvaa lihasten sisältä on hyvä homma meille naisille, koska elimistö myös täyttää ne mahd. nopeasti -- tietysti lähimmistä läskivarastoista eli ihon alla ja lihasten päällä muhkuroivista rasvoista.

Itse olen lukenut Christian Finnin tieteellisiä tutkimuksia (siis muiden tieteellisiä tutkimuksia) referoivilta sivuilta http://www.thefactsaboutfitness.com että muistaakseni mm. jaappanilaisen tutkimuksen mukaan 10-15 sekunnin tehospurtit ovat tehokkaimpia, koska ne hyödyntävät jotain myoglobiinia (älkää kysykö multa mitä), joka palaa just siinä 10-15 sekunnissa ja palautuu sit taas n. 30-45 sekunnissa.

Anyway, itse teen 10-15 minuutin intervalliaamulenkkini tyhjin vatsoin -- 10-15 s. spurttia (mieluiten ylämäkeen) juosten tai hyppynarulla hyppien, sitten 30-60 s. palautumista reippaasti kävellen ja sit taas uudelleen spurttia. 10 päivää tätä on tehty ja kauan jumittanut painonpudotus lähti samantien taas liikkeelle, koko ajan on nälkä ja kunto on kasvanut huimasti . Paino on siis pudonnut siitä huolimatta, että jouduin lisäämään syötyä kalorimäärää n. 2000 kcaliin etten alkais pyörtyilemään (ennen riitti 1300-1600 kcalia ihan kevyesti), eli aineenvaihdunta on selkeästi kiihtynyt. Illalla vielä toinen vastaava lenkki päälle ja tasainen rasvanpoltto ympäri vuorokauden on taattu. Lisämotivaatiota tuo tietysti se, että vartin lenkkiin löytyy helpommin niin energiaa kuin aikaa kuin puoleen tuntiin tai kokonaiseen tuntiin.

Kutri

Mä jopa uskon tuon... Mutta toisaalta nyt on loistavat rullakelit ja fillarikin on ollut teloiltaan jo pari kuukautta. Just tulin kevään ekalta rullailulenkiltä ja jouduin jo toppuuttelemaan itseäni, on meinaan loistavaa puuhaa. Loppujen lopuksi se rasva palaa vaikka soffalla kun vähentää syömistä mutta jos liikkuu niin mä ainakin teen mieluummin sellaista mistä diggaan. Ylämäki juoksut ja juoksu ylipäänsä on mulle jotenkin sellaista myrkkyä ettei oikein nappaa...

Ja juoksemalla toi intervalli... Voin kuvitella Haagalaisten ilmeet jos mä ponkaisisin klo 06.00 rapusta ja ampuisin ekan sata metriä urku auki, kävelisin saman verran ja taas 100 metriä spurtti. Ja tietenkin joka spurtti eri suuntiin :D Vois olla että täällä olis joku aamu porukkaa mua aamuintervalleilta odottelemassa :p

Mutta varmasti toimii. Fillarilla tota tulee tehtyä ja samoin rullilla. En vaan ole ajatellut sitä intervallina vaan niitä palautteluja lähinnä lepona kun ei koko ajan jaksa täysillä :D

Niin siis, on ihan sama miten ne intervallit ja levot tekee -- juosten/hyppien/kävellen, polkien, rullaluistellen, soutaen, stepperöiden, uiden jne. Kunhan vaan säännöllisin (ja suht lyhyin) väliajoin vetää sykkeen täysille ja sitten antaa taas pudota.

Kutri

Vai spurtteja sitä nykyään suositellaan... pitääpä aloittaa kokeilu heti huomenaamuna. Mullehan se on oikeestaan aika sama millä sen rasvan polttaa, kunhan homma toimii.

Tosta sykemittarista vielä sen verran, että enpä tiiä onko se nyt mitenkään rikki. Lainasin toiselta kaverilta samantyyppisen ja sillä sain aamun lepopulssiksi parhaimmillaan 43. Onhan se tietysti mahdollista, että tuokin on rikki, mutta melkein mieluummin syyttäisin ite jo käyttäjää. :b

Pitää nyt muistaa, että miinuskaloridietti on tärkein asia rasvanpoltossa. Aerobinen liikunta tulee vasta seuraavana tärkeysjärjestyksessä.

Intervalli-treeniin liittyy sekä hyötyjä että haittoja. Hyötynä voidaan pitää harjoituksen korkean intesiteetin vuoksi lipolyysiä lisäävien hormonien erityksen lisääntyminen. Kovassa treenissä esim. pikajuoksussa kasvuhormoni, adrenaliini ja myöskin kortisoli-pitoisuudet lisääntyvät moninkertaisiksi matalaintesiteettiseen liikuntaan verrattuna. Haittana taas on intervalli-treenin vaikutus palautumiseen. Esim. kova juoksu rasittaa ison miehen jalkoja kohtuuttomasti ja sen aiheuttama lihasten glykogeenin menetyksen korjaantuminen kestää useita päiviä. Jos aloitat treenit toistuvasti ennen kuin lihaksen glykogeenivarastot ovat palautuneet on väistämättä seuraksena ylikunto ennenmin tai myöhemmin. Ja kun sitä punttiakin pitäs vielä jaksaa vevata.

Syke on niin henkilökohtainen juttu, ettei toisen antamia sykeneuvoja voi noudattaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä testiin mittauttamaan sykerajat ja elää niiden mukaan.

Re: No perkele.

Originally posted by Odu
Taitaa kusta toi mun mittari aika rankasti. Mulla on leposyke 70 mutta kaupassa kun olin niin syke oli 150. Mitään effareita yms amfetamiinia en oo vetäny. Enkä ollu varastamassa mitään. Kaiken tein siis normaalisti. Mulla ku rupee kävelee sitä normaalia vauhtia niin syke sanoo 130.

Onkohan munkin mittari sitten rikki, kun ei tarvitse kuin nousta seisomaan, niin pulssi lyö yli 100! ja semmoisella kevyellä hölkällä, jolla saa katsoa kun käveliät kävelee ohi, pulssi on 170 - 180. jep, pakko olla mittarissa jotain häikkää :thumbs: vai oisko muka huono kunto........ ;)

Toden totta sykemittareiden virheherkkyys on suuri ja varsinkin kun ostaa sen halvemman ajattelemalla "eihän se nyt paljon huonompi voi olla". Minun leposyke on mitattu välille 40-60 useasti, mutta jotkut mittarit näyttävät sen olevan jopa yli 100! ja parhaana esimerkkinä kouluni sykemittari, joka ilmoitti leposykkeekseni 90-120 ja seisoessa 180!? Ja paras mitä tapahtui oli että se meni yli 230 ja rupesi piippaan pahasti, mutta se oli ennen kuin kostutin ihoa mittarin alta. Kyseinen mittari oli mahan ympäri laitettavaa mallia. Ja jopa eräs mikälie PT nauroi paskaisesti mittareille :thumbs:

Ps. Numero sitten tippui pykälän alaspäin testin takia kun lisättiin kuntotesti josta täydet pisteet kevyesti ja testien yhteistulos: KA henkilöä vähän huonompi kunto :jahas: vaikka aikaisempi fysioterapeuttien testi ilmoitti yleiskunnon olevan Ka parempi :rolleyes:

Mihin sitä nykyään uskoisi? :offtopic:

Matalasykkeisessä aerobisessa n. 80% energiasta hyödynnetään rasvoista, mitä korkeammaksi syke nousee sitä pienemmäksi prosenttiluku muuttuu.

Intervallitreeneistä:
- kuka haluaa rääkätä itsensä puolikuoliaaksi heti aamulla?
- kuka pystyy tekemään yhtään mitään hc-jalkatreenin jälkeisenä aamuna?
- kuka haluaa tulla ylikuntoon tekemällä intervalleja 3-4x viikossa ja siihen salitreenit päälle?
- jos koneessa jyllää kofeiinia tai thermogeenejä niin kuka haluaa saada rytmihäiriöitä?
+ aineenvaihdunnan kiihtyminen, rasva palaa suorituksen jälkeen, hapenottokyky paranee

Matalasykkeisestä:
- ihmiset luulee että sen seurauksena on lihaskato
- aikaa kuluu huikeat 30-60min
+ pintaverenkierto paranee, palautuminen nopeutuu, rasva palaa suorituksen jälkeen, sydän tykkää gutaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom