Sykemittarin tehokas käyttö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut jo pitemmän aikaa Suunnon sykemittarikello, joka tallentaa treenit. Saan ne tietokoneelle USB-liittimen kautta. Olen vaan miettinyt, että millaisia lenkkejä kannattaisi tehdä, mikä on hyvä sykealue?

Millainen keskisyke ja huippusyke pitäisi olla 5 km lenkillä esimerkiksi, että se on palauttava. Tai että se on ollut erittäin kova lenkki? Jos ajatellaan 32-vuotiaalla 180/80 miehellä?

Tavoite mulla on lähinnä kehittää Cooper-kuntoa ja polttaa rasvaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro!

Tässä jotain pientä pähkinän kuoressa.. Rasvan polttoon syketaso pitäisi olla jotain 50-60%. Itsellä tämä vastaa reipasta kävelyä välillä hölkkäillen. Mut muutaman viikon treenattua pystyin itse juoksemaan noilla sykkeillä ihan sujuvasti. Toinen mitä suosittelisin sinulle cooperia varten on, että vedät loput lenkit syketasoilla 80-85%. Itse olen samaa ikäkaliberiä sun kanssa. Mulla on leposyke noin 60, max 203. Joten jos noilla em. arvoilla juoksisin niin ne olis 135 rasvan poltto ja vauhtilenkki 170-175 välille(Karvosen taulukolla, kts linkki).

OHJELMAVINKKI:

Olin muutama vuosi sitten polarin juoksuprojektissa, jossa tutkittiin juoksun vaikutusta leposykkeeseen. Tausta: sellainen aktiivi pallopelaaja.

* Ohjelman kesto 6vkoa.

* Treenien kesto AINA 40min(hidas mennään kokoajan samalla syketasolla, mut KOVAT vedetään niin, että ensimmäiset 5minuuttia ja viimeiset 5 minuuttia kevennetään syketasolle 135. Loppu puolituntia sit 170-175 tasolla.

*Treeniohjelma meni niin, että HIDAS(135), KOVA(170-175), KOVA, LEPO, HIDAS, KOVA, KOVA, LEPO... Jos vaan pää ja vartalo kestää tuon niin tuloksia alkaa tulemaan jo toisella viikolla. Eka viikko on suoraan sanotusti helvetistä.. Mut hyvänä puolena alkuun on se, että ei tarvitse välittää vauhdista, vaan pitää huolen, että sykkeet pysyvät sovitussa arvossa. Eli ensimmäiset KOVAT lenkit menivät loppumatkasta melko hiljaisella vauhdilla :D

Itsellä nousi kuntoluokka 4 -> 6, joka on maksimi.
Rasvat tuli 6% alas, vaikka söinkin suht reilusti. Muuten ei ois jaksanut juosta.
Kovalenkki 6.9km -> 9.2km
Kevyt: 5.3km -> 7.2km

http://www.ottawarun.com/heartrate.htm -> helposti voit katsoa omat syketasot, ota tulokset oikean puoleisesta taulukosta, KARVONEN. 50% ja 80% sopivat hyvin em. ohjelmaan.

PS. ajattelin syksyllä aloittaa uudestaan tuon ohjelman. Hyvä boosteri juoksuharjoitteluun ja cooperiin. Jos tolla ei mene cooperissa peruskuntoisellakin yli 3000m niin saat rahat takaisin!

Mikäli haluat laihtua ja polttaa rasvaa niin se tapahtuu paremmin matalilla sykkeillä. Tappokuntoon pääsee vetämällä täysiä, mitä cooper vaatii. Nopeutta joutuu säätelemään sen mukaan mihin juoksulla tähtää. Muutenkin cooperin kohdalla on kyse maitohappojen ja tuskan sietämisellä kuin kunnolla.. Paskakuntoinen mutta sisukas ja suht nopea juoksia voi hakata 100-0 kohtuullisen puolikkaan juoksijan.

Tässä kanssa toinen laskuri ja vähän infoa. Tekstissä puhutaan pyöräilystä missä suoritukset ovat yleensä jotain kolmea tuntia tai pidempiä, mutta vähän osviittaa siitä saa. Toki tuon laskema maksimisyke voi yksilökohtaisesti aina poikkeaa suuntaan tai toiseen hieman, mutta kolmikymppiselle 140-170 on keskialue näin karkeasti ottaen. Cooper-vedossa ollaan sitten tuon yläpuolella ja vedetään jalat hapoilla.

Paras rasvanpolttosyke on mun käsityksen mukaan se, millä saat eniten kaloreita käytettyä per lenkki. Sinänsä sykkeellä ei ole merkitystä, mutta yleensä vähän matalammalla sykkeellä jaksaa huomattavasti pidempään ja sitä kautta kaloreita tulee kulutettua enempi. Tähän paras mittari on se sykemittarin laskema kalorinkulutus.

http://www.machinehead-software.co.uk/bike/heart_rate/heart_rate_zone_calculator_abcc_bcf.html

Paskakuntoinen mutta sisukas ja suht nopea juoksia voi hakata 100-0 kohtuullisen puolikkaan juoksijan.

:D Intissä näitä paskakuntoisia sisuttomia hitaita löntystelijöitä nykyisin riittää. Se tietokone ja nestetasapainosta huolehtiminen 1,5l sokerisella coca-colalla on tullut ennemmin tutuksi kuin mikään liikunta. Samoin paikasta A siirtyminen paikkaan B tapahtuu mieluiten jollain motorisoidulla kulkuvälineellä, kuin lihastyövoimaa apuna käyttäen. Sitten, kun joudutaan cooper-testiin niin kunto loppuu kävelemälläkin ennen yhtä kokonaista kierrosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom