Sykemittari ja sen luotettavuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Papi20
  • Aloitettu Aloitettu
Miten on mimmit, pidättekö sykemittaria salilla tai jumppatunnilla?
Itselläni on alkanut epäilyttämään ko. laitteen toimivuus (Itsellä pari vuotta vanha Polarin f11)
Leposykkeeni on mittarin mukaan 41. Painan 74 ja pituus 176.
Jumpassa (BodyStep, Combat) maksimisyke saattaa olla yli 200 ja keskisyke melkein 180. Ja kaloreita saattaa kulua sitten se melkein 800.
Parhaimmillaan salilla jalkatreeniä tehdessä on päästy melkein samoihin lukemiin, niin sykkeiden kuin kaloreidenkin osalta.
Omasta mielestäni mulla ei kuitenkaan ole huono kunto josta tämä johtuis.
Esim. edellisessä stepissä ohjaaja kysyy melko lopussa jomppaa paljonko porukalla sykkeet, vastaukset oli semmosta 140 ja kun vilkaisin omaa mittaria se näytti 180.
Voiko nuo lukemat olla totta? edessä jumppaavalla Pirkolla ei tunnu missään ja meikällä sykkeet taivaissa? :D
Ja se vielä että vaikka sykkeet on tommosta niin musta ei tunnu että olisin kuolemassa tai mitään.. Ihan normi, saattaa vähän hengästyttää ja hiki valua mutta ei missään nimessä tunnu pahalta.
Kellään vastaavaa kokemusta, selitystä moiseen ilmiöön? :)

Onks sun mittarissa patterit vaihdettu koska viimeks? Mulla joskus saattaa ottaa hiittiä jostain toisesta laitteesta ja yht äkkii mittarin näytöllä vilkkuu 211. Mullakin kyllä sykkeet aina melko korkeet ja silti en tee kuolemaa. Mulla on myös polarin f11. Joskus ollu myös niin et jos vyö ei oo tarpeeks tiukalla niin mittari näyttää mitä sattuu. Tänään mittari näytti rinta/hauis treenissä maksimit 175 ja keskisykkeet tais olla 150. Kaloreita paloi 700. Tunnin treenin keskikulutus on yleensä 600-1000. En pidä kovin pitkiä taukoja välissä ja aika usein teen kahta liikettä vuorotellen. Mulla on kyl muutenkin korkeat sykkeet (johtuen mun lääkityksestä). Pelkästään kävelemällä saan helposti 130- 140 lukemaksi. Ja huomioiden sen että kunto on erinomainen, ei oo ylikuntoa ja treenitaustaa monta vuotta.

Miten on mimmit, pidättekö sykemittaria salilla tai jumppatunnilla?
Itselläni on alkanut epäilyttämään ko. laitteen toismivuus (Itsellä pari vuotta vanha Polarin f11)
Leposykkeeni on mittarin mukaan 41.

Aika alhaiselta kuulostaa toi sun leposyke. Ja sitten yhdistettynä korkeaan treenin aikaiseen sykkeeseen myös punttitreenin aikana...klassiset ylirasituksen oireet. Mutta voi mittarissakin olla vikaa tai sit sulla on vaan luonnostaan alhainen leposyke? Ja syke nousee nopeasti ylös punttitreenin aikana jos aerobinen kunto ei ole hyvä. Ja jos vyö on löysällä tai sen anturit eivät ole oikealla kohdalla niin sekin voi tuoda virheellisiä lukemia. Nykyisin kaikki mittarit taitaa olla koodattuja joten lähellä mahdollisesti olevan toisen mittarin ei pitäisi noin uutta mittaria häiritä. Mie lähtisin kokeilemaan jonkin toisen henkilön mittaria ja vertaamaan sen lukemia. Voit myös laskea itse manuaalisesti oman leposykkeesi esim. ranteesta ja vertaamalla sitä mittarin lukemiin. Ota kellosta aikaa 30 s ja laske sykkeesi siltä ajalta. Kerro lukema kahdella ja saat lukeman mitä verrata sykemittariisi.

Sitten kun patterit on tsekattu sekä mittarista että sykevyöstä....Yksi vaihtoehto on, että sulla vain on korkeat sykkeet luonnostaan. Mulla maksimitestissä todettu sykemaksimi on 204 ja ikää on 34 v. Reippaalla kävelylenkillä sykkeeni voi olla helposti mäkisessä maastossa jopa yli 150. Joillain ihmisillä vain on korkeammat sykkeet (eritoten naisilla tuppaa olemaan), eikä se ole välttämättä merkki huonosta kunnosta. Siksi kannattaa suhtautua kriittisesti lehtien ja palstojen yleisiin sykeohjeisiin esim. juoksutreeneissä. Omat sykekynnyset ei selviä kuin testaamalla.

Oletko pessyt lähetinvyön jokaisen treenin jälkeen? Ja myös ihan pesukoneessa (40c ilman huuhteluainetta)? Miltä lähettimessä/vyössä olevat "nastat" näyttää? Voisiko ne olla hapettuneet? Oletko muistanut huuhdella myös lähettimen joka käytön jälkeen ja kuivata sen? Nämä asiat kannattaa ensimmäisenä tarkistaa (niitä myös huollossa todennäköisesti ensimmäisenä kysytään, itse sellaisessa liikkeessä töissä olleena on muutaman kerran tullut kysyttyä nuo asiat :))

Niin, ja myös suuret sähkölinjat esim. juoksulenkillä ja jumpissa kaiuttimet (basson rytmi) saattavat kuulemma aiheuttaa häiriöitä mittariin.

Itselläni oli samoja ongelmia (polar f11), ja huollossa testasivat vyön. Oli kuulemma ihan roskakori kamaa, ei johtanut enää yhtään ja siksi lukemat näytti mitä sattuu. Ostin uuden vyön ja alkoi taas toimia! Mutta nyt muutaman kk jälkeen ovat samat ongelmat taas ilmenneet, ei löydä sykettä, sykkeet liian korkeat jne. vaikka pesen vyön joka kerran jälkeen. Olenkin alkanut miettimään, voisiko hikeni olla jotenkain erikoista että se pilaisi vyön :D Pitäisi varmaan viedä laite taas huoltoon....

Mulla on kanssa tuo polar F11, hankittu varmaan joskus vuonna 06 tai 07. Viime syksynä mittari alkoi temppuilemaan lähinnä niin, ettei löytänyt sykettä tai hukkasi sen vähän väliä eikä nappulat toimineet niinkuin olisi pitänyt. Jätin asian sikseen ja viime viikolla mittari kävi patterin vaihdossa ekaa kertaa sitten ikinä. Olivat testanneet lähettimen sielä eikä mitään vikaa, tänään pistin ekaa kertaa päälle tämän vekottimen ja aamusta asti on sydän lyönyt ihan normaalisti :D Kannattaa siis käyttää huollossa jos alkaa temppuamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom