Syke ja rasvanpoltto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tarkan
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkään tarkempaa tietoamistä tuo voi johtua että tietyllä sykealueella liikuttaessa elimistö käyttää energiakseen vain glukoneogeneesillä RASVOISTA tuotettua glukoosia. Miksi lihasten ja maksan glukogeeni varoja ei käytetä ensisijaisesti ? Polarin oppaissa ainakin lukee että tietylä prosentuaalisella sykkeellä poltetaan vain rasvaa. Tämä asia minua kiinnostaa enkä ole onnistunut löytämään lääketieteen kannalta yhtään vastausta.

Vaput kaikille :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Elimistö ei voi tuottaa rasvoista glukoosia. Proteiinista eli lihaksista glukoosia voi jonkin verran elimistö tuottaa.

Maksan glukoosin käyttö ensisijaisesti ainakin olisi "typerää" koska aivot tarvitsevat glukoosia ja lihaksen glukogeenia ei aivot voi käyttää.

Ite otan rasva polttavat treenit alle 130 sykkeillä mutta parhaiten se palaa alle 125 sykkeillä. Ite en oikein nuihin aivojen tarvitsemiin hiilareihin usko...koska niitä tulee väkisinkin riittävästi. Itse olen muutaman kerran vetänyt atkins tyyppistä ketoosi dieettiä ja hyvin on pääkoppa toiminut

Vähän :offtopic: mutta itse huomaan melko selväsi jos olen saanu liian vähän hiilareita. Muut huomaa kans :nolo:..Tekis mieli vetää lowcarbilla loppuspurtti dietille, mutta työn puolesta pitää käyttää päätä joten en tiedä viittiikö :P ..

Tarkoitin, että rasvoista ladattaisiin ATP molekyyliä krebsin syklissä. Nyt pitää kyllä tunnustaa, että olin hiukan väärässä, että rasvoista (triglyserideistä) valmistettaisiin glukoosia, mutta eihän se niin mennyt. Triglyserideistä, valmistettiin rasvahappoja, joita solut käyttävät, mutta maksa muuttaa rasvahapot -?ketoaineiksi?-, jotta aivot voivat hyödyntää rasvoja.. ? Eli olenko ollut aivanväärässä, että sykkeellä 130 tehdyt lenkit eivät polta pääsääntöisesti rasvaa ?

arnold1987 sanoi:
Ite otan rasva polttavat treenit alle 130 sykkeillä mutta parhaiten se palaa alle 125 sykkeillä. Ite en oikein nuihin aivojen tarvitsemiin hiilareihin usko...koska niitä tulee väkisinkin riittävästi. Itse olen muutaman kerran vetänyt atkins tyyppistä ketoosi dieettiä ja hyvin on pääkoppa toiminut
Niin, aivot toimii pakon edessä myös noilla ketoaineilla. Kuitenkin glukoosi on käytössä aina kun sitä vaan on saatavilla.

Voin toki olla väärässä, mutta..

Tarkan sanoi:
Tarkoitin, että rasvoista ladattaisiin ATP molekyyliä krebsin syklissä. Nyt pitää kyllä tunnustaa, että olin hiukan väärässä, että rasvoista (triglyserideistä) valmistettaisiin glukoosia, mutta eihän se niin mennyt. Triglyserideistä, valmistettiin rasvahappoja, joita solut käyttävät, mutta maksa muuttaa rasvahapot -?ketoaineiksi?-, jotta aivot voivat hyödyntää rasvoja.. ? Eli olenko ollut aivanväärässä, että sykkeellä 130 tehdyt lenkit eivät polta pääsääntöisesti rasvaa ?

Ketoaineet (asetoniaineet) ovat aivoille vararavintoa, aktiivisesta etikkahaposta (A-CoA) muunnettavia aineita hiilihydraattien (glukoosin) puutteessa.

Yhteinen nimittäjä elimistön energianaineenvaihdunnalle on juuri ACoA, eli siinä mielessä voidaan sanoa, että aivot "voivat hyödyntää rasvoja".

Ymmärtääkseni triglyseridien (= glyseroli+kolme rasvahappoketjua) glyseroliosa voidaan muuntaa glukoosiksi, rasvahappoketjuja ei. Rasvoja voidaan muodostaa hiilihydraateista, tosin rajoituksena (välttämättömät rasvahapot) on elimistön kyky muodostaa kaikkia tarvittavia kaksoissidoksia. Deaminaation eli aminoryhmän poistolla voidaan proteiineistakin muodostaa hiilihydraatteja. Mutta käytännöllisyys ennen kaikkea.

Ex-pertti osiolla päädyttiin siihen että tuo rasvanpolttosyke -myytti on silkaa paskapuhetta. Rasva palaa parhaiten kun liikutetaan mahdollisimman suurta lihasmassaa, mahdollisimman suurella intensiteetillä mahdollisimman kauan aikaa :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom