Sydänperäinen kipu(ko) 16-vuotiaalla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja femelle
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt on jo vierähtänyt 4 kuukautta, kun vedin juoksu&pyöräily spurtteja useampana kertana viikossa, ja sitten yks ilta alkoi rintakipu ja sydämentykytykset, ja erityisesti muljahdukset/rytmihäiriöltä tuntuvat. TK:ssa käytiin useampaan otteeseen, EKG otettiin ja verikokeita (normaalit olivat), ja myöhemmin lääkärin vast.otolle, joka määräsi sitte närästyslääkkeitä ja buranaa. (Söin kuurit, eivätkä tehonneet). Liikunnan kuitenkin jätin lähes kokonaan, josta seurauksena oireet ovat helpottaneet, mutta nyt kuitenkin viime aikoina on taas alkanut vihlovaa kipua rinnassa (molemmin puolin, vihlovaa, puristavaa, paikallista, se tuntuu aika lailla "syvällä", ettei niinkään pinnassa). Lääkäri paineli rintalastaa, eikä mihinkään sattunut, muttei lääkäri uskonut kivun olevan sydänperäinen tapauksessani. Hengenahdistusta ei ole ollut, kevyt pyöräily/kävely menee muttei pitkäkestoisena. Jostain syystä magnesium-tabujen syönti vähän vahvistaa kipuja. Iltasin sängyssä ennen nukkumaanmenoa tykytykset joskus tuntuu, varsinkin sillon jos on päivän aikana jotenkin fyysisesti rasittunut. Eli selvästi rasituksesta peräisin oleva kipu, jota ei ole sen koommin tutkittu, mutta olen kyllä ajatellut mennä uudestaan vastaanotolle, kun alkaa pikkuhiljaa kitumaan liikunnan puutteesta. Nykyään siis noita muljahduksia&tykytyksiä esiintyy edelleen, mutta ei silloin jos olen ollut pitkään liikkumatta (mikä on aika tuskaa liikunnallisena ihmisenä...)

Olen koittanut venytellä rintalihaksia, mutten tiedä kuin vaan yhden venytysliikkeen, ja kun kipu on sen verran mystinen niin en ole uskaltanut kovin paljoa venytellä aluetta.

Joten siis, onko tämä ollenkaan vaarallista, itse melkein voin varmaksi sanoa, että se niistä juoksu&pyör. spurtteista alkoi, mutta hengissä ollaan edelleen.

Sydänperäinen rintakipu johtuu sydämen hapenpuutteesta. Tällöin sydämeen happea vievät koronaarisuonet ovat mitä todennäköisemmin ahtautuneet plakista, jota kehittyy ikääntymisen myötä tyydyttyneiden rasvojen käytöstä. Hapenpuute eli iskemia aiheuttaa kipua, myös sydänlihaksessa ja johtaa pitkittyyneenä tilana sydänlihaksen kuolioon, jota kutsutaan sydäninfartiksi.

Ikäsi huomioon ottaen on hyvin epätodennäköistä, että olet urheilullisilla elämäntavoillasi saattanut elimistösi tälläiseen tilaan:) Tykytyksiä ja lisälyöntejä=muljahduksia on kaikilla elämänsä aikana ja ne usein liittyvät elimistön yliraseituneeseen tilaan, ylikuntoon, unettumuuteen, stressiin. EKG nauhassa sydämen hapenpuute näkyy käyrän ST-tason muutoksina ja samalla usein otetaan verikokeissa sydänentsyymit, jotka noin kuuden tunnin viiveellä ilmoittavat jos on kehittymässä sydälihasvaurio. Nämä perusrutiinit lääkäri varmasti tsekkasi sairaalakäynnillä ja kaikki oli kunnossa. Vaivasi kuitenkin on jatkunut, etkä ole saanut apua...joten voidaan olettaa että vaivasi ei ole närästysvaivaa tai muuta tulehduskipua, koska burana tai närästyslääke ei auta. Joskus beetasalpaajaa määrätään näihin vaarattomiin, mutta ikävän tuntuisiin muljahduksiin. Mutta ensin sinun täytyy miettiä oletko ylirasittunut kenties? Joskus sydänviat esiintyvät äärimmäisessä rasituksessa ja niihin onkin testi, rasitus EKG. Poljetaan polkupyörää nostaen syketasoa asteittain maksimiin, samalla tietokone seuraa sydänkäyrää, verenpainetta ja sisätautilääkäri/kardiologi analysoi sydäntäsi. Tähän tutkimukseen saa lähetteen TK-lääkäriltä yleensä sen jälkeen kun beetasalpaajakaan ei auta.

Toivon ja uskon että vaivasi on ohimenevä, mutta kannattaa vaatia vaivan jatkuessa tarkempia tutkimuksia. Mukavaa loppukesää:)

Sydänperäinen rintakipu johtuu sydämen hapenpuutteesta. Tällöin sydämeen happea vievät koronaarisuonet ovat mitä todennäköisemmin ahtautuneet plakista, jota kehittyy ikääntymisen myötä tyydyttyneiden rasvojen käytöstä. Hapenpuute eli iskemia aiheuttaa kipua, myös sydänlihaksessa ja johtaa pitkittyyneenä tilana sydänlihaksen kuolioon, jota kutsutaan sydäninfartiksi.

Toi nyt on ihan täyttä paskapuhetta...

Kiitos pinni vastauksestasi ja myötätunnostasi! Täytyy vain vielä sanoa, etten pysty tekemään perus kävelylenkkejäkään enää, kun illemmalla vetää kamalat tykytykset juuri ennen nukkumaanmenoa, "rauhoittumis" aikaan. Liikkumattomuus tämän vaivan aikana on ollu mulle tosi kipeä asia ja niin kovasti tahtoisin tervehtyä, mitä tämä nyt ikinä lieneekään. Asun niin pienellä paikkakunnallakin, jossa on vain tuo pahuksen tk (ei edes yksityistä), joten täytyy tyytyä siihen palveluun, toivon todella että löytävät seuraavaksi sen mikä todella vaivaa.

Itse luin netistä pari pv sitten sydänlaajentumasta, ei kai tilanne voisi olla niin paha? sitä kun hätääntyneenä menee netistä lukemaan mitkä sopivat omiin oireisiin.. No, menen piakkoin lisätutkimuksiin ja toivottavasti saan tiedon tilastani..

Minkälaista urheilua tarkalleen teit, ja oliko taustaa urheiluun ennen sitä? Monella on johtunut tuollaiset oireet, esim. nukkumaan mennessä sydän tykyttää ja leposykekin on suunnilleen 100 siitä, että on yksinkertaisesti vetänyt itsensä totaaliseen ylikuntoon. Lääkäri määrännyt usein totaalisen liikuntakiellon useammaksi kuukaudeksi, jonka jälkeen hyvin varovasti saanut aloittaa liikkumisen uudestaan.

No, kevyempää juoksua ja raskasta pyöräilyä lähinnä... Mulla oli semmone hiljasempi kuukausi ollu, mut sit alotin taas kovemman liikkumisen, ja se veti aikalailla muutamilla ekoilla kerroilla nuo oireet, sitte en edes pystyny lenkillä käymään eikä huvittanut pelon takia. Mut pikkuhiljaa siitä koitin lenkkeillä, mut ei onnistunut. Eli oikeastaa ollaan ihan siinä lähtöpisteessä nyttenkin.. Voinko vaan pyytää lääkäriltä jotain sydänultraa tai muuta tarkempaa tutkimusta?

Voiko ylikunnossa esiintyä noita oireita levossakin, ettei rasituksesta? Kun mulla ei niinkää levossa niitä tule, siis jos olen ollut esim. useamman vuorokauden ihan hissukseen (jopa siivousta rasittavampaa ei ole tapahtunut) niin on ollut ihan normaali olo, mutta jos pyöräilenkin töihin ja vähänkään pitää ponnistaa niin myöhemmin saattaa pistää rintaan, että se ei itse liikkumis/rasittamishetkellä tapahdu, vaan jälkikäteen..

mulle alko tässä yks päivä hakkaa sydän treenin jälkeen yli 200 kertaa minuutissa. siitä sitten lääkäriin ja sydänflmi saatiin kohtauksen aikana ja diagnoosi oli svt, eli mulla on siis joku hermo- tai oikorata juttu joka aiheuttaa sydämen rytmihäiriö kohtauksia. mitään kävelyä raskaampaa liikuntaa en uskalla enää harrastaa, sillä muljahduksia ja lisälyöntejä on melkein aina liikunnan aikana, mutta tämä svt kohtaus on astetta vittumaisempi sillä syke voi nousta yli 200 ja se voi kestää jopa päiviä. (mutta jos kohtaus kestää yli tunnin, eikä sitä saa loppumaan kotikeinoin, on syytä mennä lääkäriin, sillä se rasittaa sydäntä.) pitää kokeilla jonain päivänä jotain raskaampaa liikuntaa, että tietää tuleeko kohtaus aina liikunnan aikana ja katsoa miten sitten tästä eteenpäin...

Hui, onko tuo sun tilantees korjattavissa mitenkään? Siis tuo svt.. Onko vaarallinenkin (hoitamattomana?)

Mä oon tänäänkin yrittänyt soittaa tk:n mutta se on aina tämä sama juttu tähän aikaan aamusta : linjat ihan varattuina ja itse saa jonotella semmoset puolituntia kun ei enää jaksa odottaa. Täytynee soittaaa myöhemmin uudelleen.

Tietääkö kukaan mitä kaikkia kuvauksia/tutkimusmenetelmiä mä voisin tilanteeseeni saada, kun osahan niistä voi olla aika kalliitakin?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voiko tota svt:tä diagnosoida muilla tavoilla? Ettei olis pakko olla mikää "kohtaus" just meneillään tutkiessa.. Kun mulla tulee tykytykset+muut mahdolliset rytmihäiriöt ja kivut vasta rasituksen jälkeen, ei rasituksen aikana ei heti sen jälkeen vaan joskus illemmalla tai seuraavana päivänä. Sen takia monesti sorrunkin liikkumaan taas ja huomaan että hei, pitkästä aikaa pääsee taas tähän tuntumaan mut jälkeenpäin keho alkaa taas muistuttaa miks siitä liikunnastaki alunperin luovuttiin...

Dänseri: aargh, tsemppiä täältä ja uskoa et saat sen vielä kuntoon vaikka se vaatis paljon!

Femelle: koska haitta on noin iso niin saat ehdottomasti lisätutkimuksia lähimmässä keskus- tai yliopistosairaalassa. Lähinnä mieleen tulis rasitus-EKG (jossa kannattaa sitten pyrkiä tekemään kaikkensa et mahdolliset häiriöt tulee esiin, näissähän yleensä käy demoefekti) ja tietysti tuo sydämen ultraaminen, jossa esim nähdään läppien kuntoa.

Mut sitten sellanen suorastaan loukkaavan yksinkertainen peruskysymys, tuli vaan mieleen että mikä tän päivän 16-vuotiaalle vois aiheuttaa tuollaisia oireita on energiajuomien kittaaminen eli mites sun kofeiinin käyttötottumukset (=energiajuomat, kahvi ja ylipäätään kaikki piristeet)? Kofeiinille herkkä voi saada oireita jo ihan vähästäkin. Sit toinen on henkiset tekijät eli onko sun kotiolot ihan rauhalliset/kaikki kunnossa vai voisko olla jotain voimakasta piilostressiä tai ahdistusta?

Edit: femelle, sitten on vielä Holter-nauhoitus, hyvin (sun kannalta) yksinkertainen ja helppo, tarkoittaa siis ympärivuorokautista EKG-tallennusta: http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000928.htm

Mulla myös todettu SVT eikä todellakaan ole mikään mukava olotila kun on "kohtaus" päällä. Mulle lääkäri tarjos mahdollisuutta tuohon tähystysoperaationa tehtävään korjausleikkaukseen (jos sitä nyt leikkaukseksi voi kutsua), mutta en mennyt, koska saan noita häiriöitä suht harvoin. Lekuri sanoi kuitenkin, että jos kerrankin lähtee taju kun rytmihäiriö iskee, niin sitten operaatio on pakollinen. Sain myös vinkkejä miten rytmin voi saada tasaantumaan kotikonstein. Voimakas yskiminen on mulla auttanut palauttamaan rytmin normaaliksi. Toinen vinkki oli pään laittaminen vesihanan alle, mut se ei ole mulla toiminut. Ensimmäinen SVT kun tuli, niin jouduttiin fiksaamaan TK:lla suonensisäisellä lääkityksellä ja lähestulkoon norsun annoksella... pulssi tais olla pahimmillaan karvan verran yli 200 ja tykytystä kesti tuolloin puolisen tuntia.
Liikuntaa olen harrastanut ihan normaalisti, enkä ole SVT:tä koskaan saanut rasituksessa. Kohtaus alkaa yleensä isommalla "muljahduksella" ja pienellä huimauksella, joten ajanmyötä sen kyllä oppii tunnistamaan ja tietää istahtaa ajoissa kun rytmihäiriö on alkamassa.
Tsemppiä dänserille ikävän, mutta onneksi suht harmittoman vaivan kanssa eloon!

Noista femellen lisälyönneistä tuli heti mieleen kaliumin puutos. Mulla on tulee jostain syystä aina ketoosidieetillä lisälyöntejä ja ne helpottaa kaliumlisän myötä. Sitten taas toi vihlova kipu rinnassa on myös tuttu juttu ja johtui siitä, että selkä oli niin kamalassa juntturassa, että pisti ja vihloi koko rinnan läpi etupuolelle asti ja hengittäminenkin sattui. Välttämättä ei ole mistään näistä kummemmista kyse, että kannattanee edes kokeilla. Se mainittu ylikunto on tosin yksi hyvä pointti, että kannattaa senkin mahdollisuutta tutkailla.

Izzman, kofeiiniasia on varmasti nykyajan nuorille melko tuttua, itse olen ehdottomasti energiajuomia+muita piristeitä vastaan (jos satunnaista kahvikuppia ei lasketa) mutta itse en nauti kofeiinia aamukahvia enempää.. Eli en uskois kofeiinista johtuvan, tosin voisin kyllä yrittää vaihtaa vaikka teehen.. Stressaavaa on joskus ollut, mutta nyt kesän aikana on saanut relata sen verran, etten usko että ainakaan stressi mikään merkittävä tekijä olisi (että ilman stressiä tämä jotenkin loppuisi, ei...)

Sain kuin sainkin huomiselle lekuriajan, ja tänään olen käynyt uudestaan EKG:ssa ja verikokeissa, EKG vaikutti normaalilta.. Eli tässä taitaa nyt ollakin edessä rasitus-ekg tai pitkäaikais ekg, molemmista olen kuullut ja tiedän menetelmät suht. hyvin. Haluan ehdottomasti ensin selvittää, onko tämä sydänperäistä ja onko syytä olla huolissaan, mutta liekö tämä silti vaarallista, kun näin kauan jatkunut samanlaisena, eikä kuitenkaan vaikuta yleisvointiin.. Muuten tunnen olevani täysin terve, mutta liikuntarasituksen jälkeiset tunnit/päivät muistuttavat taas aiheesta.. Alussa itse epäilin sydänlihastulehdusta, mutta se taitaa nyk. olla poissuljettu, kerta tätä on kestänyt jo liki 4kk?

Kun kuitenkin miettii, että juoksin ja pyöräilin useita kertoja viikossa, sykkeen ollessa mielestäni liiankin korkea, mitä haittoja tuommoinen sydämelle tekee? Ennen en kuitenkaan ollut treenannut niin kovaa, että olen ennemmin semmoista hiljalleen liikkuvaa tyyppiä, joka mieluummin kävelee ja tekee rauhallisia treenejä. Onko rintalihaksia syvempänä, jotka voisivat olla rasittuneet/revähtäneet (vihlova kipu nyt lähinnä pistää miettimään, olisiko lihaksissa jotain..), koska lääkäri paineli aikaisemmin rintalastaa, eikä missään tuntunut kipua.

Noista femellen lisälyönneistä tuli heti mieleen kaliumin puutos. Mulla on tulee jostain syystä aina ketoosidieetillä lisälyöntejä ja ne helpottaa kaliumlisän myötä. Sitten taas toi vihlova kipu rinnassa on myös tuttu juttu ja johtui siitä, että selkä oli niin kamalassa juntturassa, että pisti ja vihloi koko rinnan läpi etupuolelle asti ja hengittäminenkin sattui. Välttämättä ei ole mistään näistä kummemmista kyse, että kannattanee edes kokeilla. Se mainittu ylikunto on tosin yksi hyvä pointti, että kannattaa senkin mahdollisuutta tutkailla.

Kaliumlisää voisin kokeilla, mitäpä siinä menettääkään. Osaako lääkäri sanoa, jos selässä onkin se vika? Vai tietääkö hieroja sen parhaiten tunnustelemalla..?

kiitos tsempistä. viime viikollahan tämä vaiva mulla todettiin eikä oo nyt ollu 5 päivään mitään joten voisi joku päivä testata jotain rankempaa, että tuleeko kohtaus sen jälkeen.

Kaliumlisää voisin kokeilla, mitäpä siinä menettääkään. Osaako lääkäri sanoa, jos selässä onkin se vika? Vai tietääkö hieroja sen parhaiten tunnustelemalla..?
Kyllä lääkärinkin luulisi huomaavan, mutta ei niihin aina voi luottaa. Ja itsekin kyllä varmaan huomaat jos se selässä on, kun venyttelet vähän lapojen välejä. Hieroja tai fysioterapeutti viimeistään. Mulla on muutaman kerran ollut yläselkä tohon tyyliin tukossa ja ensimmäisellä kerralla olin jotain sun ikää ja pelästyin, että on jotain sydänperäistä. Nimittäin tuntui juuri siltä, kuin olisi läpi pistänyt selästä rintaan asti. Nykyään on tottunut huomaaman ensioireet ja osaa venytellä vähän, niin menee ohi ennen kuin alkaa kunnolla.

Itsellä on tullut aina joskus sydämen alueelle sellaista pistelyä ja "viiltelyn" tunnetta. Aina johtunut stressistä. Myös närästys voi tuntua siellä, ainakin itselläni. Aika epätodennäköistä että olisi sydämessä mitään, mutta kannattaa toki tutkia.

Tuleeko noita kun heräät? Minusta jos nukkumaan mennessä tuntuu mutta ei aamulla, niin se viittaisi minusta stressiin? En toki ole lääkäri.

Latest posts

Back
Ylös Bottom