Syöt oikein, niin olo tuntuu raskaalta?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Vastaan vielä tuohon toiseen kysymykseen, mikä tosin ei ollut threadin alkuperänen aihe..

Eli. Mei syön yleensä ihan nälän mukaan ja joskus vaan ihan syömisen ilosta, vaikkei nälkä olisikaan. Tässä siis varmaan suurin syy painon nousuuni...:nolo: Yleensä ruuat ei vaan oo terveellisiä, kun noiden mielitekojen mukaan syön.

Oonkin tässä vähän miettiny, että onko miten huono juttu, jos syö 3 lämmintä ateriaa päivässä(?) Miun logiikalla sillä ei pitäs olla merkitystä syökö ns. oikeeta ruokaa vai leipää, vaan sillä kuinka paljon syö..

Edellä mainittujen lisäksi pisti silmään kaksi juttua. Omena + maitokahvi -yhdistelmä ei ainakaan mulla toimi, siitä tulee turvonnut olo kun tulee samasta ateriasta maitotuotteita ja hedelmiä. Joskus tällaset pikkuasiatkin voi vaikuttaa: jos pyrit syomään tarpeeksi järkevää ruokaa, ruoan sulattelu voi olla muutenkin vaikeaa, ja sitten sieltä saattaa löytyä ruokayhdistelmiä jotka vielä erikseen lisää turvotusta. Muistaakseni Body for Life -kirjasta on tästä juttua, esim. siinä suositellaan että jos syö hedelmää, niin ei syö mitään muuta samaan aikaan jotta hedelmä ehtisi rauhassa sulaa.

Toinen juttu: palautusjuoma. Joku jo mainitsikin että tosi puhtaasta ruoasta voi olla vaikea saada tarpeeksi kaloreita, jolloin paljon liikkuva voi paikata ruokavaliotaan nopeilla hiilareilla. Suosittelisin palkkaria aina treenin jälkeen, sulaa paljon helpommin kuin kiinteä ruoka ja hiilareiden määräähän voi muutella ihan treenin rankkuuden mukaan.

Hyvä pointti.
Nimittäin just tänä aamuna taas mietin, että miksi on vatsa kuin ilmapallo.
Söin:
luonnon jugurttia
puol mangoa
marjoja
mysliä
siemeniä
vihreää teetä
raejuustoa

aloin just miettimään, et voiko olla että maitotuotteet ei sovi vatsalle ja pitäisi testata laktoosittomia tuotteita. Mutta ehkä se onkin tuo yhdistelmä maitotuotteet + hedelmät. Pitääpi testata...

Tuli yksi juttu vielä mieleen: muistakaa pureskella huolellisesti! Joskus nälkäisenä tulee hotkittua hirveätä vauhtia, jolloin ruoka painaa "möhkäleenä" vatsassa, ja tulee ehkä jopa syötyä enemmän kuin olisi tarvettakaan. Eli rauhallinen ruokailu ja huolellinen pureskelu on myös vatsalle ystävällinen tapa.

Yksi kysymys vielä muuten,

Mitä mieltä olette siitä, että hiilihydraattien kanssa saman aikaisesti pitäisi aina nauttia tietty määrä rasvoja, hidastaakseen niiden imeytymistä ja pitääkseen verensokerin tasaisena?

Itse huomasin aikoinani rasvakammoisena, että pelkän puuron syöminen aamupalaksi rasvattomalla maidolla, johti hirveään heikotukseen; verensokerin laskuun.

Mutta että puhe siitä, että aamupalan pitäisi enemmänkin koostua hiilareista ja proteiineista ja säästää ne rasvat illalle ?

Yksi kysymys vielä muuten,

Mitä mieltä olette siitä, että hiilihydraattien kanssa saman aikaisesti pitäisi aina nauttia tietty määrä rasvoja, hidastaakseen niiden imeytymistä ja pitääkseen verensokerin tasaisena?

Itse huomasin aikoinani rasvakammoisena, että pelkän puuron syöminen aamupalaksi rasvattomalla maidolla, johti hirveään heikotukseen; verensokerin laskuun.

Mutta että puhe siitä, että aamupalan pitäisi enemmänkin koostua hiilareista ja proteiineista ja säästää ne rasvat illalle ?

Mä olen ymmärtänyt niin, että hiilareita ja proteiineja tulisi painottaa aamiaisella ja treenin jälkeisellä aterialla (aivan kuten sanoitkin) mutta rasvoja ei siis tarkoitus ole tyystin välttää kyseisiltä aterioilta. Tuo kaurahiutale + maito-kombo voi olla ensinnäkin aivan liian pieni aamupala (esim. 1dl kaurahiutaleita ja 2 dl maitoa= 170-200 kcal, joka on mielestäni hyvin pieni aamiainen) ja toisekseen vähän rasvaa sisältävä. Kyllä mä ainakin lisäilen puuroon voisilmän/rypsiöljyä/mantelilastuja tai siemeniä ja lisäksi syön vielä raejuustoa, marjoja/hedelmän ja maitokahvia. Kehottaisin siis lisäilemään vähän rasvaa ja vähän suurentamaan aamupalaasi, jos aiemmin on heikottanut.

Yleisesti ottaen tavan punttaajan ei mielestäni tarvitse olle äärimmäisen huolestunut siitä, tuleeko aamiaisella tai millään muullakaan aterialla ihan optimimäärä ravintoaineita. Pikemminkin keskittyisin siihen, että ruoka on yleisesti ottaen terveellistä, ja päivän aikana saadaan sekä (hyviä) rasvoja, proteiineja että hiilihydraatteja. Näiden suhteetkin vaihtelevat ihmisen tottumuksista ja mieltymyksistä riippuen.

Edellä mainittujen lisäksi pisti silmään kaksi juttua. Omena + maitokahvi -yhdistelmä ei ainakaan mulla toimi, siitä tulee turvonnut olo kun tulee samasta ateriasta maitotuotteita ja hedelmiä.

Mulla on ihan sama juttu. Luulin, että vatsakivut aiheuttaa maitokahvi mutta syypääksi ilmenikin raaka omena. Ja vielä lisäksi näiden yhdistelmä on erityisen turvottava ja vatsaa vääntelevä. Kahvia voin juoda sen pari kuppia päivässä mutta omenaa en raakana yhtäkään.

HeatN jo taisi jo todeta kaiken olennaisen, mutta korostaisin vielä, että tavallisen punttaajan on ihan turha miettiä millä aterialla syödään hiilareita ja milloin rasvaa ja että saa tasaisesti proteiinia joka aterialla. Pääasia on syödä monipuolisesti ja vaikka kokeilla vähän, mikä sopii omalle kropalle ja omaan päivärytmiin. Jos treenaa aamulla, aamiaisella on tärkeää saada hiilareita ja proteiinia ja illalla voi vähentää hiilareita; jos taas treenaa iltaisin, aamuprodet ei oo ihan niin tuikitärkeitä ja toisaalta illalla on treenin jälkeen aiheellista mättää riittävästi hiilareita. Joku tankkaa pari tuntia ennen treeniä, itse tykkään kovasti tehdä kovimmat treenit täydellä mahalla... Kukin tyylillään. :whip:

Tuli yksi juttu vielä mieleen: muistakaa pureskella huolellisesti! Joskus nälkäisenä tulee hotkittua hirveätä vauhtia, jolloin ruoka painaa "möhkäleenä" vatsassa, ja tulee ehkä jopa syötyä enemmän kuin olisi tarvettakaan. Eli rauhallinen ruokailu ja huolellinen pureskelu on myös vatsalle ystävällinen tapa.

Tällä on yllättävän iso merkitys! :) Tajuaa vasta kun on kerran pureskellut oikein hartaasti miten paljon parempi olo tuolloin on.

Mikäköhän sitten EI turvottais..?Hedelmät, vihannekset ja maitotuotteet ovat turvottavia, mutta ne on melkeenpä mun ruokavalion perusta (protskut rahkasta, soijarouheesta, hiilarit hedelmistä ja kasviksista+rasvat tietty), joten hieman vaikea ois lähtä korvaamaan noita.. Syömisen jälkeen maha pömpöttää mulla väistämättä, joten ikinä jos on johonkin lähdössä, ei voi syödä just ennen lähtöä. Ongelmallista..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Crystal - jos haluaisi oikein kovasti välttää turvotusta, pitäisi kai käytännössä elää koko ajan kisadieetillä tai sen tapaisella.... Minä en kokonaan poistaisi mitään hyödyllistä ruoka-ainetta ruokavaliostani, kyllähät hedelmät ja rahka yms ovat kaikki "hyviä" ruokia. Itselläni auttaa, kun jaan päivän ruoat pieniin annoksiin ja syön n. 3-4 tunnin välein. Jos syön vaikka maitorahkaa isomman satsin, laitan kyllä maitorahkaan jotain maustetta (hilloa tai hedelmiä tai kaurahiutaleita yms), mutta en syö samalla aterialla muuta. Samoin pyrin rauhoittamaan ruokailun, huomaan jos vaikka töissä on kauhea kiire ja joutuu nopeasti syömään, siitä on lopputuloksena kauhea vatsakipu. Syynä kenties se että nopeasti syödessään ihminen samalla haukkoo ilmaa mahaan, ei pureskele kunnolla ja näin?

Ja sitten tietty kannattaa syödä näläntunteen mukaan. Jos en syö itseäni ihan täyteen, vaan joka aterian jälkeen jää sellainen "freesi" olo, niin mikään ruoka-aine ei aiheuta ongelmia.

Kyllin tekstissä on järkeä. Muistan laihdutusajoilta sen tunteen, kun on koko ajan tyhjänä. Silloin ei todella turvota, mutta eipä se elimistölle mikään hyvä tila muuten ole. Kyllä sellainen pieni turvotus (neste kudoksissa ja lihaksissa) kuuluu normaaliin, varsinkin urheilevan ihmisen elämään, ylläpitää suorituskykyä ja se täytyy opetella kestämään. Samoin on ihan loogista, että aterian jälkeen vatsa on täynnä. Silloin se pullottaa vähäsen. Ei vaarallista, eikö vain? :rolleyes:

Nopeasti syöminen ja valtavan isot annokset ovat tosiaan kompastuskiviä ainakin itselle. Näin pienikokoisena ja helpohkosti täyteen tulevana lienisi optimaalista syödä hyvin pieniä aterioita hyvin usein, mutta aina se ei ole käytännössä mahdollista. Monelle paljon liikkuvalle nämä ovat varmaan yleisiä ongelmia ja ruokahuollon järjestäminen optimaalisesti vaatii aika paljon kokeilemista ja suunnittelua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom