Syöt oikein, niin olo tuntuu raskaalta?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Hei,

pohdin vain olenkohan ainoa vai syönkö sittenkin liikaa.
Syön suht terveellisesti ja "oikein". Olen huomannut et saa syödä ihan hemmetisti kunnon ruokaa, jotta saan tarpeeksi energiaa myös liikuntaan. Mutta haittapuolena mielestäni tässä "oikein" ja terveellisesti syömisessä on jatkuva täynnäolemisen tunne ja mielestäni vatsa on turvonneen näköinen läpi päivän. Olo on energinen, mutta jotenkin raskas.

Onko tähän vain totuttava?
Ennen ruokavalioremonttiani vatsa oli ihanan litteä koko päivän :) (vaikka tosiaan rasvaa varastoitui aina yön aikana)

kiitos jos jaksatte ottaa kantaa!

esim:
aamulla:
keitetty kananmuna
1 ruisleipä
2 siivua kinkku
tuorejuustoa 1tlk

1,5 dl kevyt maustamaton jugurtti
4rkl mysliä tai all brain kuitu +
100g raejuustoa

välipala:
omena, maitokahvi

lounas:
kanan rintafile + hieman kastiketta
vähän riisiä
4 näkkileipää levitteellä

välipala:
2 ruisleipää
tuorejuustoa
4 siivua kinkkua
lasi maitoa

iltapala:

2 ruisleipää
4 siivua kinkkua
keitetty kananmuna
tuorejuustoa.
lasi maitoa.

tossa olisi suht normipäivä. Harrastuksina spinnig, kevyt salitreeni ja lenkkeily.

Mulla on tismalleen päinvastoin eli proteiinipitoinen bodyruoka saa olon tuntumaan kevyeltä ja sitä vastoin hiilaripitoinen ruoka tekee olon raskaaksi ja turvonneeksi. Yleensä se luulakseni onkin noin päin.. eli kuten Tähtityttö jo kysyi, niin mitä syöt? Ehkä sun ruokavaliossa vain on jotain mikä ei sun vatsalle sovi..

e. Hidas!

esim:
aamulla:
1 ruisleipä

lounas:
4 näkkileipää levitteellä

välipala:
2 ruisleipää

iltapala:
2 ruisleipää

Syöt aika paljon leipää? En sano, että tässä on sitä liikaa mutta voi olla, ettei masu tykkää useasta leipäsiivusta, etenkin jos kaikki ovat hiivaisia tai hitaasti sulavia ruis/täysjyväleipiä. Voisit kokeilla joko vähän vähentää leivän syöntiä tai vaihtaa muutaman ruisleivän vaaleampaan leipään. Tämä voi auttaa turvotusefektiä.

Myös raa´at vihannekset (joita ei tosin ruokavaliomallisassi ollut) ja hedelmät (itselläni omena) voivat aiheuttaa vatsakipuja ja turvotusta, samoin liiallinen kahvin/teen juonti ja varsinkin tyhjään vatsaan.

Missä rasva?
Sitä olisi hyvä saada väh 1g/painokilo/päivä.
Rasvasta saat muutenkin energiaa, niin ei tarvitse ahtaa muuta tavaraa niin paljoa.

Voisit kokeilla myös syödä pienempiä satseja ja useammin. Tuo rasvanlisäys auttaisi lisäämään aterioiden energiatiheyttä, jolloin määrällisesti voisit syödä vähemmän.

Tai sitten sä vaan syöt liikaa. Kyllä mun mahani ainakin osaa ilmoittaa, milloin se on täynnä ja milloin se kaipaa ruokaa. Ilman nälkää ei maha saa ruokaa, selkeää behaviorismia. ;)

tossa olisi suht normipäivä. Harrastuksina spinnig, kevyt salitreeni ja lenkkeily.

Eli normipäivän tuoreet kasvikset on yksi omppu? Kasviksia on vähän, kypsenneynä niitä voisi olla riisin/perunan/pastan lisätä tai tilalla ja tuoreena aterioilla ja välipaloina. Ja onko pakastin jo tyhjä marjoista?
Suositus kasvisten määrälle olisi ainakin se puoli kiloa päivässä (peruna poislukien) ja se ei ole paljon, jos rehuja tottuu käyttämään ruuanvalmistuksessa. Kasvikset, marjat ja hedelmät on myös tärkeä vitamiini ja hivenainelähde, en luottaisi siihen pelkkään multitabsiin :wanha:.

Jos olet syönyt aiemmin paljonkin vähemmän ja/tai eri tavalla, niin elimistölläsi ottaa hieman aikaa tottua uuteen ruokavalioon. Masu voi turvota siksi, että kroppasi ei vain vielä osaa käsitellä sitä, mitä syöt. Kärsivällisyyttä.

Hieman leipäpainoitteinenkin ruokavaliosi on, mutta ei sitä nyt tolkuttomasti ole. Pystyisitkö jakamaan päivän 3 viimeistä ateriaa toisin: pienempi välipala, oikea, lämmin päivällinen (päivän "kevyempi" lämmin ateria, esim keittoa) ja iltapala hieman pienempi?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tai sitten sä vaan syöt liikaa. Kyllä mun mahani ainakin osaa ilmoittaa, milloin se on täynnä ja milloin se kaipaa ruokaa. Ilman nälkää ei maha saa ruokaa, selkeää behaviorismia. ;)

Ihan vaan tätä sivuten. Syöttekö te yleensä vain sillon kun on nälkä? Itse olen huomannut että rehellisesti pelkän fyysisen näläntunteenmukaan syöminen (ruoan himoa ei nyt lasketa tähän) aiheuttaa itselläni painonputoamista, joten sillon kun lihasta yritän kasvattaa niin syön ennemmin kellon kuin nälän mukaan. Onko tämä jotenkin outoa?

Ihan vaan tätä sivuten. Syöttekö te yleensä vain sillon kun on nälkä?

Pääasiallisesti juuri näin. Poikkeuksia on aamiainen, jonka syön aina. Aterioiden määrä on kuitenkin melko vakio ja suunnilleen ajatkin on samat. En oo tahtomattani tällä systeemillä laihtunut, joten totean että mulla se ainakin toimii.

Pakkoaterioita on palkkari ja treenin jälkeiset syömiset, kun ei oikein ois nälkä koko iltana... Saatan sit yöllä juoda maitokaakaota, jos iltis jäi heikoksi. :D Tänään söin about sata grammaa karkkia mikä "kostautuu" parhaillaan, ei oo yhtään nälkä ja iltistä pitäis mättää.

Ihan vaan tätä sivuten. Syöttekö te yleensä vain sillon kun on nälkä? Itse olen huomannut että rehellisesti pelkän fyysisen näläntunteenmukaan syöminen (ruoan himoa ei nyt lasketa tähän) aiheuttaa itselläni painonputoamista, joten sillon kun lihasta yritän kasvattaa niin syön ennemmin kellon kuin nälän mukaan. Onko tämä jotenkin outoa?

Ei, minun paino putoaa heti jos syön vain nälän mukaan. Syön kellon mukaan, pakko, muuten kuihdun vielä tästäkin enemmän. Sitä se teettää, kun vähän kattoo mitä syö. Tosin liikunnasta saan välillä kunnon näläntunteen, silloin vois syödä vaikka koko aika :D

Käytännössä pyrin syömään nälän mukaan mutta aina se ei toimi. Liikunta ja etenkin rankka sellainen tuppaa viemään multa ruokahalun, jolloin energiavaje päivää kohden jää suhteettoman suureksi, joka kyllä sitten kostautuu joku muu päivä isommilla syömisillä. Siksi olenkin pyrkinyt nykyisin syömään tasaisesti olkoonkin iso tai edes pieni nälkä. Ihan nälättömänä tai mielihaluttomana en suostu edelleenkään syömään mutta en myöskään suostu venyttämään ruokailuvälejäni enää kovin pitkiksi. Ennaltaehkäisy ja -suunnittelu ovat siten avainsanoja.

Jep, vähän samoilla linjoilla ollaan: periaatteessa haluaisin syödä vain nälän mukaan, mutta heti kun treeniä alkaa tulla yli 6 tuntia viikossa tai useammin päivää kohden, näläntunne ei seuraa kulutusta ja katoaa täysin. Minulla paino ei tipu (aineenvaihdunta kaiketi jämähtää, koska sitä on liian vähällä joskus aiemminkin koeteltu), mutta treenit eivät suju ja ilmenee ylirasittumisen merkkejä. Tähän asti olen kuunnellut nälkää, mutta nyt aion opetella syömään kulutuksen mukaan edes arviolta, vaikka se ei todellakaan ole minusta aina mitenkään miellyttävää (vihaan ähkyä oloa).

Mä söin ennen (vuos sit) näläntunteen mukaan ja huomasin et monesti tuli sit syötyä liikaa kerralla koska nälkä oli jo kerennyt tulla suhteellisen kovaksi (sillon tulee helpommin muuten mielihalujakin) ja liian harvoin tuli sillon syötyä. Sit aloitin syömään 3h välein pieniä aterioita, näläntunnetta ei kerkee ees pahemmin tulla ja sit ei tee mieli ihmeellisiä asioita ja saa syötyä aan vähän kerralla. Joskus jos sattuu venyy pidempi rako syömisten välillä niin huomaa ettei se normaali pieni ateria enään riitä ja sit pitäis syyä enemmän. Eli kellon kanssa eletään ja monesti jopa pakotan itseni syömään. Oon huomannu myös sen et ku liikkuu paljon ja rankasti niin välillä ei oo nälkä ollenkaan ja ei tee mieli syyä mitään. Kun taas mniinä lepopäivinä tekee mieli syyä koko ajan :hyper:

Pitää vielä tähän alkuperäiseen aiheeseen sanoa, että kyllä minusta on niin, että mitä kovemmin liikkuu, sen enemmän joustoa myös ruokavaliossa saa olla. Kun kulutus on suurta tai ollaan menossa koko ajan, ei täysin "puhdas" ruokavalio (hiilihydraatit vain pitkäkestoisia, suuria määriä proteiinia jne.) välttämättä vain sovellu: ruoka ei sula, ahdistaa ja treenit kärsivät. Tällöin nopeat hiilihydraatit ja kasvisten/täysjyvän korvaaminen helpommin sulavalla ravinnolla ja lisäravinteilla on ihan perusteltua.

Asia on eri, jos tehdään vain punttia ja korkeintaan yksi harjoitus päivässä. Tällöin syömisten jaksottaminen sitä treeniä silmällä pitäen on huomattavasti helpompaa. Toisekseen, ihmiset ovat (edelleenkin) yksilöitä - esimerkiksi minulle ei vähemmällä treenimäärälläkään sovi vaikeasti sulava ravinto. En aio kuitenkaan syödä pelkkää jälkiuunileipää vain siksi, että niin "kuuluu" tehdä, jos oloni on sen takia koko ajan huono.

Kuten tuossa jossakin aikaisemmassakin luki, niin silmään pisti leivän paljous.
Kokeile hiivatonta ruisleipää. Se auttaa mulla ainakin.
Esim. Leipomo Salosen ruis reikäleipä. Se on tehty juureen.

Ja ehkä jos vähentää leipää iltaa kohden.

Ainahan voi kokeilla. ;)

Kiitos kaunis hyvistä tiedonjyvistä !

Ehkä se tosiaan on se ruisleipä. Äitikin aina valittaa ettei ruisleipä sovi hänen vatsalle.
Jotenkin mulle on vaan jäänyt kammo "hiilari-buumin" jälkeen kaikkea vaaleata hiilaria kohtaan. Tiedän että pitää hiilareita saada, jotta jaksan liikkua ja muutenkin lukea/opiskellea, joten ajattelin fiksusti suosia aina kun mahdollista runsaskuituisia vaihtoehtoa. Tämä on kyllä johtanut siihen, että raahan omaa leipää mukanani joka paikkaan....

Täytyy ehkä alkaa uudelleen puntaroimaan noita hiilarilähteitä.

kiitos vielä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom