Syömispäivästä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trinity
  • Aloitettu Aloitettu

Trinity

Rokkarin morsian
Ikä
45
Mitä ja miten syötte DIEETILLÄ syömis elikkä mässypäivänä??
Samoja ruokia kuin muulloinkin mutta vain isompia määriä, vai antaudutteko joillekin mieliteoille mitä muuten ei voi syödä? Paljonko tulee enemmän kaloreita kuin normaaleina dieettipäivinä? Muistelen että olen jostain lukenut että pitäisi syödä enemmän hiilareita ja vähemmän protskuja , onko näin?
Entä kannattaako kyseinen päivä pitää lepopäivänä vai treenipäivänä? (Olen myös lukenut jostain että lepopäivänä mässäily lihottaa eli kerää rasvaa enemmän kuin treenipäivänä.)Pikaisesti apua... dieetti vähän tökkii ja syömispäivä pitäis pitää... :(

Mä olen oikeestaan syöny ihan samalla tavalla kuin muinakin päivinä, paitsi palkinnut itseni namilla, ja jätskillä, tai sitten mennään ukon kanssa johonkin kivaan paikkaan syömään.

Mä olen kuullut tosta mässypäivästä taas ihan päin vastaista elikkäs sillä huijataan elimistöä luulemaan että kakkaruokaa tulee sisään vielä lisää, jolloin se alkaa toimia ns. ylikierroksilla ja polttaa enemmän kuin normaalisti, olettaen tietty että syö oikein muina päivinä.

Luulenpa kuiteskin että syyt ovat lähinnä psyykkistä laatua ja jaksaa taas dietata seuraavanviikon innolla.

Originally posted by pomppu
Mä olen kuullut tosta mässypäivästä taas ihan päin vastaista elikkäs sillä huijataan elimistöä luulemaan että kakkaruokaa tulee sisään vielä lisää, jolloin se alkaa toimia ns. ylikierroksilla ja polttaa enemmän kuin normaalisti, olettaen tietty että syö oikein muina päivinä.

Nimenomaan näin se ymmärtääkseni on. Eli annetaan elimistölle "shokkihoitoa" suuremman kalorimäärän muodossa, jolloin aineenvaihdunta/rasvanpoltto kiihtyy, ja kun seuraavana päivänä taas palataan dieettiruokavalioon niin rasvan pitäisi sulaa suorastaan kohisten... :)

Eikä tuota Pompun myös mainitsemaa psykologista vaikutustakaan pidä väheksyä. Onhan se tosi, että viikon jaksaa dieetata paljon paremmin jos tietää, että lauantaina saa taas herkkujakin... :kippis1:

Wilhelmiina: tuttua on. Nytkin voipi olla, että edessä on kolmen päivän mässyviikonloppu... :p

Wilhelmiina, juuri siksi mä en pidä mässypäiviä, kun ne voi kestää ja kestää ja kestää...( ja sitten on tosi vaikea palata ruotuun)

Mä syön silloin muuten aika samoja ruokia kun muinakin päivinä paisti, että lisäksi sitten mielen mukaan jotain hyvää, yleensä karkkia, jätskiä tai jotain pikku suolasta:hmmm:

Mulla harvemmin herkkupäivät kolmeen päivään venyy, joskus kyllä kahtena päivänä tulee herkuteltua..
En laske kuinka paljon kaloreita kertyy, kunhan protskua vaan saa tarpeeksi niin hyvä.
Se, että käynkö herkkupäivänä myös salilla niin vaihtelee vähän fiiliksen mukaan.

Mässypäivänä juuri tankataan niitä hiilareita ja pidetään protskut normaalia alempana.

Omalla kisadieetilläni tein juuri ns. shokkihoitoa jopa mäkkärin ruoalla. Tiukka treeniviikko takana ja sitäkin tiukempi ruokavalio. Yhtenä päivänä viikossa shokkihoito, niin jopas aineenvaihdunta rupes toimimaan ja rasva palamaan!

Pidätte mua varmaan ihan kahjona, kun kisadieetillä teen moista, mutta eipä ollut kisakunnossa valittamista. Minulla se ainakin toimi hyvin. Jokainen löytäköön itselleen oman tyylinsä!

Urheilusta sen verran, että lähinnä pidin sen päivän kokonaan lepopäivänä tai sitten vain aamulenkki, mutta ei punttista!

Originally posted by pomppu

Juu tuon takia mä niitä mässypäiviä pidänkin, ja tietty päänkin takia. Mutta olen tuon lisäksi lukenut jostain että jos sellaisena päivänä kun ei harrasta liikuntaa (ja aineenvaihdunta on siis hitaampi kuin muuten) syö enemmän, niin se kertyis helpommin läskiksi. Mutta kait se ei päde dieetillä.

Siis karkin tms. syönti ei pilaa dieettiä? Ymmärtääkseni edellisistä...

Viime syöntipäivänä käytiin poikaystävän kans kiinalaisessa ja sen jälkeen irtokarkkeja ja anopin leipomaa rieskaa... Olo olikin illalla sen mukainen. Ja oli vielä lepopäiväkin. Oli kyllä ihanaa ottaa rennosti! Protskut jäi vähemmälle kuin normaalisti ja hiilareita tuli reippaasti (varsinkin siitä älyttömästä riisin määrästä kiinalaisessa!). Seuraavana päivänä oli jalkatreeni ja tulokset nousi silmissä!!! Johtuiskohan evästyksestä...?

Huh huijaa, tänään on mun herkkupäivä ja äsken söin pakastepizzan joka sisälsi yhteensä 920 kalorii ja 29g rasvaa.
Tuli vähän sellanen olo, että aika tuhdisti tuli syötyä.
Jälkkäriksi on sitten namia ja jätskiäkin tekisi mieli...
Kaloreita todella kertyy vaikka kuinka paljon eli voinko olla hyvällä omatunnolla? Vai onko tossa jo liikaa vaikka yhden päivän vaan herkutteleekin?

Suunnittelen syömäpäivän herkut huolella nimenomaan mielihaluja silmälläpitäen. La söin lammaspaistia, hasselbackan perunoita ja täytekakkua niin paljon kuin pystyin. Ongelma on vaan siinä, että tiukan dieettiviikon jälkeen ei oikein maha vedä. Tulee niin ähky olo, että dieettiin palaaminen on suorastaan helpotus. Karkkeja ym. en juuri syö enkä kiinnitä huomiota protskunsaantiin, joka jäänee tavanomaista vähäisemmäksi. Herkuttelupäivä on melkein aina lepopäivä. Mielestäni säännöllinen salitreeni pitää aineenvaihdunnan melko tasaisen korkeana. Itse asiassa usein kovaa treeniä seuraavana päivänä kroppa tuntuu vaativan ravintoa.

Noniin. Kolmen päivän syömispäivä taas takana. Pitsaa, pastaa karkkia, viiniä ja kaljaa. Yöpalana ranskanperunoita.

Ei se ole ihme ettei nämä viimeiset jenkkakahvat lähde sitten millään... :lol2:

Originally posted by tatjana
Ongelma on vaan siin�, ett� tiukan dieettiviikon j�lkeen ei oikein maha ved�. Tulee niin �hky olo, ett� dieettiin palaaminen on suorastaan helpotus.

Mulla ihan sama ongelma. Lauantaina söin pikku palan kotitekoista pizzaa ja muutaman keksin, sekä irtokarkkeja, ja olo oli ihan kamala! Todella odotin seuraavaa päivää ja ihanan tiukkaa ruokavaliota. (Ei tule ikinä paha olla ruoan jälkeen...) Mutta sunnuntaina kotona oli pakko syödä pala isänpäiväkakkua ihan kohteliaisuuden vuoksi. Ei kait siitä kuole jos kerran vähän venähtää tuo mässypäivä. :p
Onko muut muuten huomanneet että iho paranee dieetillä? Mulla ainakin on iho kirkastunut ihan silmissä. Kait ne kuona-aineet lähtee kropasta kun sinne ei tukita mitään turhia...

Tulipa mieleeni, että vaikuttaako pimeä ja kylmä vuodenaika teidän syömisiinne? Minulla ihan selkeästi tekee mieli makeaa sekä hiilihydraattipitoisia ruokia. Viikolla ei ole mitään ongelmia, kun on tietyt aikataulut ruokailuille. Viikonloppuisin syön vapaammin ja lepäilen ja usein iskee hirveä hiilarihimo. Ja tämä on nimenomaan talvisin.

Sama vika, illat pimenee ja kylmenee ja samalla masua pitää lämmittää yhä suuremmilla ruokamäärillä. Tämä on varmaan joku jäänne esiäideiltä - kun jääkausi uhkaa niin rasvavarasto pitää hengissä. :p

Syömisen lisäksi myös nukkuminen tuntuu tähän vuodenaikaan poikkeuksellisen mukavalta. Kesällä tuli heräiltyä ilman kelloa hillittömän aikaisin. Nyt tuntuu joka aamu, että vois vain jatkaa ja jatkaa peittojen alla koisaamista. Vaikka kuinka menisi illalla aikasin nukkumaan, aamulla on aina yhtä ankeata herätä. :(

Nukkuminen on kyllä näin talvisin ykköshommaa! Tai ainakin melkein (keksin pari mukavampaakin asiaa mutta jääköön ne mainitsematta ;) ). Pari vuotta sitten tilanne oli niin paha että koulusta painuin suoraan nukkumaan päikkärit, sitten salille tai jumppaan ja taas nukkumaan. Poikaystävä sanoikin että ei oo musta paljoo seuraa vaikka saman katon alla asuttiin... Nykyisin onneksi treenataan yhdessä joten seuraa on! Tää on kyllä menny nyt aaaivan offtopiciksi...

Samaa meinasin kysyä itsekin, eli pimeys ja kylmyys tosiaan vaikuttaa muillakin! Voin huoletta vetää 11 tunnin unia nyt vaikka kesällä olin viikonloppuisinkin aina hereillä jo 7 jälkeen. Ja kesällä ei tarvinnut taistella makeanhimoa vastaan, suklaat ja keksit eivät huudelleet kaapista. Nyt taas tuntuu ettei edes tahdonvoimalla pysty vastustamaan niiden lempeää kutsua :D

Hemmetti! Onko tähän mitään apukonstia? Vai kerääntyykö tätä vararavintoa nyt läpi talven? Istun joka aamu kirkasvalolampun ääressä ja se auttaa kyllä mielialaan mutta makeanhimo ei vaan hellitä. No, jospa tästä varaisi aurinkoloman tammikuulle, ehkä se auttaa? Asuin pari talvea ulkomailla (USA, Englanti) eikä siellä tullut mitään tällaista ilmiötä, vaikka pakkasta oli kyllä. Siispä pimeydestä sen täytyy johtua eikä kylmyydestä.

Jännä juttu, nimittäin itselläni treenimotivaatio on huipussaan syksyllä ja talvella, kun taas kesällä on tosi nihkeää. Olen väsyneempikin kesällä, tai enemmänkin jotenkin nuutunut... En tiedä vaikuttaako kuumuus minuun jotenkin passivoivasti vai johtuuko tämä siitä, että astmaoireeni ovat kesällä pahat ja talvella helpottaa.

Mulla menee samoilla linjoilla kuin Saagallakin.

Kesällä tuntuu, että lämpimät ilmat vie voimia ja on aivan saamaton olo. Puhti häviää jotenkin kesän punttitreeneistä. Mutta kun ilmat vähänkin viilenee, niin johan taas treeni kulkee.

Kaivelinpas tän threadin tuolta esiin...

Mielessä on nyt pyörinyt, että missä vaiheessa dieettiä alatte pitämään mässypäiviä/hiilaripäiviä? Ei varmaan heti ekan dieettiviikon päätteeksi tarvi pitää..? Tuntuu kuitenkin että ei kait sitä aineenvaihdunnan hidastumistakaan kannata jäädä odottelemaan? Onkos tähän jotain vastausta... vai ootanko vaan että millon repeää:D ?!

Joo muuten jos joku ihmettelee että mitäs mie nyt oikeen puuhaan :p, kun dieettasin tossa ennen joulua ja nyt taas, niin se mun "harjotteludieetti" tosiaan tyssäs tohon jouluun, jonka jälkeen hain vähän lihaa luiden ympärille kuukauden päivät, ja nyt alkoi se ihan oikee dieetti. Kalorit on 1600 paikkeilla eli ei mennä kovin alas vielä, ja aamulenkkejä en oo alottanu. Nyt on vaan kaikki PALJON helpompaa kun tietää mitä tekee...

Back
Ylös Bottom