Syömishäiriöstä parantuneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Christa
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Tosta tuli mieleen... Mulla tulehtuu maha aika usein, ja ihmiset aina ihmettelee, että kuinka mä pystyn olee syömättä rasvaisia ja maustettuja yms. ruokia, ja että kuinka kamalaa ja hankalaa ja voivoivoi... Olenkin todennut niille, että muille se näyttää olevan pirun vaikeeta että MÄ syön näin, mutta mulle se on hyvinkin simppeliä! Ovat jättäneet sen jälkeen rauhaan...

kukin tallaa tyylillään...etitään rohkeesti sitä itelle sopivinta ja parhaalta tuntuvaa tapaa selvitä ja pitää päämme kasassa näitten juttujen keskellä :)
jos ei uskalla koittaa ni ei voi voittaa :)

Hei Syöjätär ja muut kohtalotoverit, tässä vielä minunkin tarinani.. Historiaan mahtuu anoreksia ja sen jälkeen iskenyt ahmimishäiriö, masennusta ja itsetuhoisuutta. Anoreksiaan sairastuin 13-vuotiaana, ahmimishäiriö iski myöhemmin ja jatkui vuosia. Koen parantuneeni, mutta en uskalla vieläkään myöntää itselleni ”täysin terveen papereita”. Tämä kesä on ollut kuitenkin käänteentekevä siinä mielessä, että olen voinut henkisesti (ja fyysisesti) paremmin kuin pitkään aikaan.

Muistan ajatelleeni ensimmäistä kertaa joskus ala-asteen loppupuolella että olen liian iso/lihava ja aloin jonkin verran säännöstelemään syömistä. Olin tuolloin lähemmäs 160 cm pitkä ja paino siis neljänkympin kieppeillä. Yläasteella syömiskuviot mutkistuivat ja anorektinen ajattelumaailma valtasi mielen. Koululääkäri passitti minut ensimmäisen kerran hakemaan ulkopuolista apua. Yläaste oli vaikea, jouduin koulukiusatuksi ja olin todella yksin ajatusteni kanssa. Laihdutin ja eristäydyin lopulta ystävistäni omaan maailmaani, jossa oli vain ruoka ja liikunta. Tilanne paheni yhdeksännen luokan aikana ja jouduin lopulta sairaalaan painaessani enää alle 40 kiloa (pituus 162 cm). Vuoden aikana jouduin sairaalaan kolme kertaa, yhteensä hoidossa vierähti lähemmäs puoli vuotta. Pahimmillaan paino laski alle 37 kiloon. Olin onneton, sairas ja yksinäinen. Jossain vaiheessa en halunnut muuta kuin kuolla.

Viimeisellä sairaalajaksolla tapahtui kuitenkin edistystä. Olin pääsyt haluamaani lukioon ja päätin että tällä kertaa on pakko yrittää tosissaan, jotta pääsen kiinni elämään ja opiskeluun. Tsemppasin hulluna ja pääsin lopulta aloittamaan lukion. Pari vuotta myöhemmin aloin parantua anoreksiasta mutta sairastuinkin bulimiaan/ahmimishäiriöön, joka siis on jatkunut ahmimishäiriönä aina näihin vuosiin asti. Välillä on parempia kausia ja välillä huonompia. Ahdistus ja masennus on seuranneet myös mukana, mutta viime kevään jälkeen ei ole ollut enää sellaista hetkeä, että ajattelisi ettei enää jaksaisi elää.

Itse en olisi varmasti selvinnyt kaikesta ilman ulkopuolista apua ja terapiaa. Terapiaa on takana vuosia ja se jatkuu edelleen. En tiedä mitkä tekijät alkujaan laukaisivat syömishäiriöt ja minkä takia koko vuosikausien piina piti tapahtua. No, se on monimutkainen kapistus tämä ihmismieli :)

Tällä hetkellä elän ihmeellisen tasapainoista kautta, syömiset on olleet kohdallaan oikeastaan koko kesän. En ole itsekään varma mistä moinen johtuu, mutta hyvältä on tuntunut! Epäilen että e-pillerien lopettamisella on ollut vaikutusta asiaan, koska olo on tuntunut muutenkin NIIN paljon tasapainoisemmalta. Toisaalta tässä vaiheessa ei uskalla hirveesti tuulettaa koska ennenkin on tullut takapakkeja, ja sitä pelkää että jotain tapahtuu ja joutuu taas siihen syömis-masennus-itseinhokierteeseen. Tällä hetkellä yritän kuitenkin vain nauttia tästä nykyisestä olotilasta olla stressaamatta turhaan.

Olen huomannut, että mun kohdalla ahmimista ehkäisee säännölliset, terveelliset ateriat (5 x /päivä). Proteiinia syön paljon enemmän ja hiilareita vähemmän kuin aikaisemmin. Kaikenlaiset tarkat raamit ja ruokavaliot taas ahdistavat ja altistavat ainakin mua ahmimiselle. Ennen harrastin tiukkoja dieettejä ja kun kerran repsahdin niin sittenhän se oli menoa.. Kaloreiden laskemista tai vaa´alla käymistä en harrasta nykyään, kyllä se peili kertoo missä mennään.

Tulipas pitkä juttu…. :) Oli jotenkin helpottavaa lukea teidän muiden kirjoituksia – sitä kun tuntee olevansa aina niin yksin näiden syömisjuttujen kanssa. Toivotan kaikille kohtalotovereille paljon voimia! Ja jos ne omat voimat ei riitä niin sitten hakemaan apua – ei siitä ainakaan haittaa voi olla.

ihana kuulla kelly että voit jo noin hyvin... :)
asia jonka oon ite tajunnu että se muutos on vaan tehtävä.piste.itse.
usein luulin et ehkä joku päivä alankin vaan syömään normaalisti, ehkä joku päivä ku naps vaan alan syömään nälän mukaan.millonkohan se päivä ois tullu?
syömishäiriöt ei parane sil tavalla.tai niitä ei hallita niin.
Se syöminen on vaan alotettava,uskallauduttava siihen muutokseen.kuulostaa ehkä jonkun korvaan helpolta,mut ainakin me kaikki syömishäiriö taustaa omaavat tiietään et se on kaikkee muuta kun helppoa.
mutta kun uskaltaa alottaa,huomaakin ehkä sen hyvän olon ja energisemmän olon,ja sitä haluaa itselleen.jokainen ansaitsee hyvän olon niin mieleen ku ruumiiseenkin.

Myös se auttaa kun ymmärtää että _kukaan_ ei tule vetämään sinua sieltä suosta pois. Ei kukaan voi sinua lopullisesti parantaa ja yhtäkkiä istuttaa aivoihisi ajatus siitä, että tänään syöt järkevästi ja niin teet koko loppuelämäsi ajan. Itse on se ymmärrettävä ja haluttava parannusta. Sinun täytyy sieltä ojasta nousta, tosin auttajia voi olla ympärillä, mutta aluksi ja loppujen lopuksi se tahto lähtee sinusta itsestä.

Hei vain kaikille teille , jotka ovat päässeet/pääsemässä yli syömishäiriöstä.
Arvostusta kaikille, jotka edes yrittää.

Mäkin kuulun tähän entisten syömishäiriöisten ryhmään ja ammattiauttajan ja huolehtivien ihmisten avulla on tilanne jo paljon paljon parempi.

Olin aina ollut vähän pyöreämpi tyttö. Sen jälkeen kun lopetin kasvamisen siinä 13 vuotiaana elämä alkoi mennä alamäkeen. Kun lapsuus loppuu ja angstaus alkaa, niin aloin myös lihoa. Enää ei energiat menny vaan pihalla juoksemiseen ja kasvamiseen, vaan kaikki surut, mitkä oli suklaalla häivytetty näky päällekin päin. Ja mun anorektikko-taustaisen äidin kanssa eläminen ja sen jatkuva huomauttelu mun painosta ja syömisestä vei siihen, että kun 14- vuotiaana kattelin itseäni peilistä, nii päätin kertaheitolla ottaa elämän uusiks ja aloin laihduttaa.

Ekaks se alko ihan normaalisti ja laihduin sillalailla mukavaa tahtia ja ihan vaan vähentämällä ruokaa ja urheilemalla enemmän, mutta kun ei ollut ketään joka ois antanut järkeviä ohjeita, tai pitäny jalat maassa, nii tietenki se riistäyty käsistä. Silloin ois vaan kaivannu sitä, että joku olis huomannu miten paljon on laihtunu ku ensimmäinen kymmenen kiloo lähti.

Kerran kun olin laihtunu, ni aloin asettaa tavotteita vaan ylemmäs ja ylemmäs, ja käyttää yhä tyhmempiä keinoja jättää syömättä. Pitempiä sarjoja, pitempiä lenkkejä ja peliviikonloppuja syömättä mitää muuta ku omenoita.
Joskus neljän kuukauden ja 16 kilon jälkeen aloin oksennella ja sen peittelemiseen menevä energiakin varmaan laihdutti aikatavalla. Mä päätin, etten osta yhtään vaatteita ennen kun lantion ympärysmitta on alle 90 cm, kun se aloittaessa oli 107 cm. Niinpä kuljin samoissa vaatteissa koko vuoden.
Ne päällä huomasi, miten ne vähitelleen alkoi roikkua yhä enemmän, kunnes sitten ennen kiristävistä housuista pääsi hyppäämällä pois, avaamatta vetoketjua.
Loppuvaiheessa ei enää pystynyt nukkumaan ja suurimmat ilonaiheet oli se, kun ei kolmeen päivään ollut syönyt yhtään mitään, tai että pysty oksentamaan ilman, että tarviis työntää sormia kurkkuun. Hiukseni alkoi harveta, ruumiinlämpö laski tuli väsyneeks ja ärtyneeks, varsinkin jos joku mainitsi yhtään mitään syömisestä.
En tajunnut ite, että siinä olisi ollu mitään väärää. Kuukautiset ja kaikki naiselliset muodot hävisi, mutta minun mielestä se oli vaan hyvä asia.
Kaikki lähimmät ystävät oli hirveän huolissaan ja koko maailmassa oli kyse vaan musta, mun ruokavaliosta ja mun urheilusta.
Ei voinut lähteä minnekään pitkälle matkalle, missä ei vois urheilla. Tai lähteä kaverille yöks, koska sitten ei vois tehä iltatreeniä.
Piti satuttaa itseään aina, kun päivän kalorimäärä oli päälle 800. Tavoite oli kyllä 600, mutta se harvoin pysyi.

Sitten kun aloin pyörtyillä, tajusi ensin mummoni, sitten liikunnan opettajani ja sitten viimein äitini ja minut pistettiin lenkkeilykieltoon ja jatkuvaan tarkkailuun.
Hormonihoito aloitettiin ja vähitellen aloin nähdä oman nuorelta pojalta näyttävän olemukseni ja tajusin, että tällaisena minua ei ainakaan kukaan halua. Se auttoi lihomisessa.

Ihmisen omilla ja perheen ongelmilla näyttää olevan suuri osa teidänkin tarinoissa. Ja auttaa huomata, ettei ole ainut maailmassa, jolla on ongelmia.
Tärkeintä on yrittää pitää iloinen tai ainakin positiivinen mieli päällä ja puhua asioistaan, ennen kun niitä alkaa purkaa ruokaan, tai mihin vaan.
Minulle tärkeintä oli tavallisien asioiden palautuminen, ihmissuhteet, naiselliset muodot ja ruuan näkeminen ihan hyvänä asiana.
Kaikkiin vanhoihin tapoihin piti yhditää joku kauhea mielikuva, jotta niistä pääsi eroon. Piti myös ajatella mitä sillä saavuttaa, jos jättää oksentamatta, tai jos syö ruokaa.
Hiukseni tervehtyivät vähitellen, alan hyväksyä itseni tällaisena ja tajusin, että haluan myös jonain päivänä lapsia.
On ymmärrettävä, että sitä ei voi loputtomiin jatkaa. Vai miten söpöä olisi olla väärinymmärretty nelikymppinen anorektikko?
Kaikista ajatuksista en tietenkään ole vielä päässyt yli, mutta suosittelen ammattiapua kaikille. Ihan itsenne ja lähipiirinne vuoksi.

Voimia ja onnea kaikille yritykseen :)

kiva kuulla et menee mukavammin :) noista ikävistä ajoista ku saa katseensa kohti normaalia elämää, ei tuu ikävä sitä vanhaa ahdistusta ja hallitsemista ja suorittamista. voimia ja tervettä itsensä rakastamista myös täältä kaikille :)

Täälläkin yksi BEDiläinen, ainakin omasta mielestäni vaikka psykologi viimeisellä tapaamisella kertoikin minun olleen mielestään lievästi masentunut ja sen vuoksi tunnesyöppö. No oli miten oli, kukin tehköön seuraavasta omat johtopäätöksensä.

Syömishäröilyn aloitin jo yläasteella. Ensimmäisen kerran laihdutin niin, että söin vain kouluruuan ja kotona söin pari palaa leipää jos en meinannut muuten selvitä seuraavaan aamuun. Äiti kävi kerran kysymässä syönkö mä koulussa eikä edes tarvinnut valehdella :) ja se siitä keskustelusta. Seuraavan kerran laihdutin samat kilot abivuonna. Todella tervettä meininkiä: viikolla 750 kaloria ja perjantaina vedin lärvit ruualla, lauantaina söin vain normipäivän aamupalan ja sunnuntaina palasin päiväjärjestykseen. :jahas:

Tarkkaan en muista milloin olisin aloittanut viimeisimmän tyyppisen häröilyn. Kai se oli ensin raskaan kouluviikon jälkeen piti palkita itseään muutamalla suklaapatukalla, vaihdossa lääkitsin tappavaa koti-ikävää kaikella roskalla ja sieltä kai nämä nykyiset kilot ovat peräisin. Vaihdon jälkeen menin töihin koulun oheen ja palkitseminen jatkui, se vain lisääntyi keskelle viikkoa ja niihin tilanteisiin kun otti joku päähän. Valmistuin ja sain sellaisen työpaikan mitä nyt kadun tosi kovaa ja viimeistään siellä se ryöstäytyi käsistä. Tuohon aikaan olin myös sellaisessa suhteessa, että ihmettelen vieläkin puolentoistavuoden jälkeen miksen päästänyt miestä menemään ensimmäisen kerran minut jättäessään. Huomasin, että kaapit alkoi tyhjetä useampana iltana tai menin kotiin kaupan kautta ihan varta vasten sen takia, että pääsisin ottamaan sokerikännit. Eli homma riistäytyi täysin käsistä. :urjo:

2004 keväällä menin ravitsemusterapeutille, tarkoituksena oikaista syömisiä ja laihtua. Kesällä eksyin nettisivuille, joista luin tuosta ahmintahäiriöstä ja soitin alkusyksystä kaupungin mielenterveyskeskukseen. Pääsin psykologin vastaanotolle ja kävin siellä kevääseen 2005. Siellä silmäni avautuivat monestakin asiasta ja tuloksena oli aikamoisia yhteenottoja sekä isäni että äitini kanssa, mutta kai se kasvaminen aina vähän koskee. Opin myös käsittelemään tunteitani (on vain hyväksyttävä, jos meinaa hajottaa vitusti, ei se mene ohi syömällä) ja hyväksymään sen, ettei minun tarvitse pitää huolta kaikista, riittää kun huolehdin itsestäni.

Periaatteessa syksyyn 2005 asti olin melko ok, vaikka en voinut sanoa olevani parantunut. Sitten ex lähti kävelemään ja minä meinasin hajota ihan totaalisesti, yritin palata ahmimiseen, mutta kun ei mahalaukkuun enää mahdu (säälittävää, tiedän), joten turvauduin taas psykologiin, jonne pääsinkin 2006 alkutalvesta (samaan aikaan tapasin nykyiseni :love: ) ja kävin koko kevään. Tuon jälkeen saatoin käyttää parantunut-termiä, vaikka töitä olen pääkoppani kanssa tehnyt tähän päivään asti.

Viime kesänä löysin myös tieni tänne, joten tavoitteet ovat muuttuneet kiloista peilikuvaan. Syömisiä oion vieläkin tarvittaessa, mutta mikään ei ole kiellettyä (eilen juuri vetäisin 170 g suklaamunia), varsinkin kun olen huomannut, että liian vähän rasvaa tai hiilareita aiheuttaa suklaan hallitsemattoman syöpöttelyn. En enää ihan koko aikaa vahdi onko samanlaisia tuntemuksia kuin ahminta-aikoihin ja mistä ne mahtaisi johtua, mutta se hyvä puoli tässä on, että jos tuo "kohtaus" tulee niin nykyisin se hoituu parilla kolmella keksillä eikä tuo haittaa yhtään.

Tulipas pitkä sepustus, mutta sen kai haluaisin sanoa, että töitä sulla on edessä ja monta kertaa kompastut, mutta älä missään nimessä lannistu. Ahminta on seuraus, joten selvitä syyt ja pääset ahminnastakin eroon. Tsemppiä sulle!

Heippa!

Minäkin taidan kuulua tähän joukkoon, vaikka virallisten diagnoosien mukaan miuta ei vielä katotakaan parantuneeksi. En mielelläni mainosta tätä kuitenkaan, koska silloin innostukseni fitness-lajiin ym. terveelliseen ruokaan katsotaan vain anorektikseksi piirteeksi.

Olen itseasiassa toipunut juuri vähän aikaa sitten ja mielestäni voin paremmin kuin mitä koskaan aikaisemmin elämässän olen voinut. Lapsuuteni ja varhaisnuoruus olivat aika kaaoottista aikaa miun kohdalla, mutta nyt menee hyvin!

Miulla oli siis anoreksia, pahimmillaan tän 167-senttisen paino putosi noin neljäänkymppiin, mutta nyt on päästy jo miltei normirajoille, viittäkymppiä lähentelen. Ongelmana ei ole etten uskaltaisi syödä tarpeeksi vaan se, että kroppa ei yksinkertaisesti tunnu imevän sitä ruokaa mitä mätän kurkusta alas. Siksi olenkin nyt hakeutunut etsimään salilla lihastenkasvatusohjelmia ja muuttanut ruokaa siihen suuntaan että saisin todella riittävästi rakennusaineita kroppaan. Jos söisin vain nälän mukaan en söisi riittävästi. En käytä mitään kalorilaskureita tms. koska en halua niiden laukaisevan häröilyä uudestaan, syön näppituntumalla. Mutta näin se vain on, ilman riittävää prodea ja hyviä rasvoja ei paino pysy vaan tippuu aina tuonne 48 tienoille.

Mutta näin! Tästä ei voi päästä kroppa kuin parempaan kuntoon! Lihasta on tullutkin jo jonkin verran, koska kävin salilla jo painon nostamisvaiheessa. Toivon että täältä löytyy ihmisiä jotka eivät katso kiinnostustani pakkotoisto.comin aiheisiin anorektisiksi piirteiksi.

Ongelmana ei ole etten uskaltaisi syödä tarpeeksi vaan se, että kroppa ei yksinkertaisesti tunnu imevän sitä ruokaa mitä mätän kurkusta alas. Siksi olenkin nyt hakeutunut etsimään salilla lihastenkasvatusohjelmia ja muuttanut ruokaa siihen suuntaan että saisin todella riittävästi rakennusaineita kroppaan.

Mulla oli sama juttu anoreksiasta toipuessani.. kroppa ei meinannu millään ottaa ravintoa vastaan ja koko viime kesän sain mättää ruokaa ja jätskiä kuinka paljon tahansa lihomatta juurikaan. Parin kuukauden sisällä tilanteen pitäis kuitenki tasaantua ja elimistö alkaa vähitellen vastaanottamaan ravintoaineita. Tässä vaiheessa on kuitenki tärkeetä olla yhteyksissä lääkärin kanssa ja käydä välitarkastuksissa jotta nähdään että ollaan todella menossa parempaan suuntaan. Sulla kuitenkin on ilmeisesti paino lähtenyt hyvin nousuun, tsemppiä myös jatkoon!! :thumbs:

Toivon että täältä löytyy ihmisiä jotka eivät katso kiinnostustani pakkotoisto.comin aiheisiin anorektisiksi piirteiksi.

Sä vaikutat kertomasi perusteella olevan aika hyvin jäljillä sairaudestasi ja parantumisestasi. On tosi tärkeää, että tiedostat, kuinka häilyvä raja tän fitnessharrastuksen ja syömishäiriöiden välillä oikeesti on. Itse oon miettinyt ko. asiaa paljonkin omalla kohdallani. Muistat vaan itse aina säännöllisesti pohtia omia fiiliksiäs ja millä levelillä nyt painellaan eteenpäin. Tiedät varmasti, että nää syömishäiriöt vaatii vielä kauan toipumisvaiheen jälkeenkin paljon itsetutkiskelua, ehkä koko loppuelämän ajan - joskus enemmän, joskus vähemmän ja joskus tulee ajanjaksoja jolloin näitä asioita ei tuu mietittyä ollenkaan. Pakkiksella on ollut oman kokemukseni mukaan tosi kannustava ilmapiiri. Itse oon saanut ainoastaan hyviä neuvoja ja palautetta siitä huolimatta, että oon tuonut syömishäiriöni julki täällä foorumilla. Ja onhan täällä monta muutakin samoja kokemuksia omaavia typyjä, jotka ymmärtää :) Toivon, että saat paljon apua ja neuvoja täältä niitä pyytäessäsi! Itse oon saanut pakkikselta paljon sellasia näkemyksiä elämään, joita ei olis tähän päähän muuten edes juolahtanut! Hienoa että oot päässyt toipumisen tielle, muista olla hyvä itselles ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitos angelo :) Mie oon toistaiseksi vielä vähän takavasemmalla, täällä on jo niin paljon hyvää asiaa ettei tarvii vielä ite juurikaan postailla. Mutta tosiaan yritän kovasti pitää huolta siitä ettei tää lähde huonoon suuntaan, mielestäni piuhat on hyvin hanskassa ;)

Mä olen parantunut syömishäiriöstä viime kesän aikana.
Takana murrosiän kynnyksellä 1. anoreksia ja sitten siinä 17-vuotiaana 2. anoreksia. Välissä oli ahmimishäiriö, joten sairautta kaikki. :)

Nykyään olen sitten terve.

En mä tiedä olenko mä parantunut. Voiko koskaan sanoa olevansa täysin terve, mutta oloni on ollut tässä viimeisen puolen vuoden aikana parempi kuin moniin vuosiin. Anoreksiaa ja Bediä taustalla.

http://www.syomishairioistentuki.fi/syomishairiot/hoito.html

"Vaikka syömishäiriöt ovat vakavia sairauksia, niistä kuitenkin paranee yli 80% sairastuneista ja hoitomallien jatkuvasti kehittyessä yhä useammat paranevat. Paranemisen aikana syömishäiriöön sairastuneessa tapahtuu syvien psyyken rakenteiden muuttuminen ja korjaantuminen, joka tavallisesti kestää kaiken kaikkiaan useamman vuoden. Toipuminen tapahtuu vaiheittain ja etenee jokaisella sairastuneella yksilöllisessä tahdissa. Nopeastikin toipuvilla kuluu 2-3 vuotta, keskimäärin kuitenkin 6 vuotta. Vielä 10-15 vuottakin sairastaneilla on hyvät toipumisen mahdollisuudet, joten luovuttaa ei kannata missään vaiheessa.

Paranemisen ensimmäinen edellytys on, että sairastunut ymmärtää olevansa sairas ja suostuu ottamaan apua vastaan. Hoitoon hakeutuessa ei tarvitse olla varma haluaako parantua, riittää kun pystyy säännöllisesti olemaan samassa huoneessa ammattitaitoisen auttajan kanssa. On tärkeää antaa hoidolle juuri niin paljon aikaa kuin se kunkin kohdalla vaatii. Toisten on helpompaa luottaa auttajaan ja tehdä tarvittavat muutokset arkeensa nopeassa tahdissa. Toisille se on äärimmäisen vaikeaa ja pelottavaa, ja kestää kauan. Jokainen etenee omassa yksilöllisessä tahdissaan eikä paranemisprosessia voi kiirehtiä.

Paranemisen vaiheittaisuuden vuoksi saattaa vaikuttaa siltä, että sairastuneen kunto heittelee erinomaisen ja äärimmäisen huonon välillä jatkuvasti. Saattaa jopa tuntua ettei uskalla luottaa paranemiseen, kun niin usein tuntuu tulevan pettymyksiä tilanteen heiketessä uudelleen. On kuitenkin normaalia syömishäiriöistä parannuttaessa, että hyvät ja huonot jaksot seuraavat toisiaan. Tiivistäen voisi sanoa, että paraneminen on sitä, että hyvät jaksot muuttuvat vähitellen yhä pidemmiksi ja huonot jaksot yhä lyhyemmiksi. Usein täydellinen paraneminen kestää vuosia, joten kärsivällisyyttä vaaditaan niin sairastuneelta, hänen omaisiltaan kuin hoitavilta henkilöiltäkin."

Tuossa yhden tilastotietäjän (Pia Charpentier) näkemyksiä asiasta.. Oma kantani tuohon paranemisasiaan on se, ettei syömishäiriöstä voi parantua ihan täysin 100%:sti. Tämä on vain minun mielipiteeni/kokemukseni itse syömishäiriöhelvetin läpikäyneenä ja joku toinen voi kokea asian eri tavalla. Oikeita vastauksia tähän tuskin on olemassakaan. Kannattaa kuitenkin aina pitää mielessä mitä on käynyt läpi, sen sijaan että "unohtaisi" koko syömishäiriömenneisyytensä. Koskaan kun ei voi tietää, miten reagoi tulevaisuuden konfliktitilanteissa. Itse ainakin huomaan vaikeissa elämäntilanteissa, että vanhaan kuoppaan putoaminen voisi olla hyvinkin lähellä, jos en punnitse tunteitani rehellisesti ja pidä huolta itsestäni. Ja kun kysymys on sairaudesta, niin tähän ei voi (ikävä kyllä) tokaista vaan että "mä oon päättänyt etten siihen suohon enää uppoa".

Mie aloin toipumaan viime keväänä, eikä koko kesän aikana ollut minkäänlaisia oireita. Kappas vaan, kun yo-kirjoitus paineet astuivat kuvioihin niin huomasin reagoivani stressiin stressaamalla vieläkin enemmän ulkonäköäni. Yhtäkkiä mun pieni maha alkoikin tuntua hirveeltä löllömasulta ja peilikuva ei miellyttänyt. Syömisestä tuli huono omatunto ja retkahdin jopa oksentamaan pariin otteeseen. Siinä vaiheessa tajusin, ettei se (omalla kohdallani) vielä paljon vaadi, että alan stressitilanteessa oireilemaan entiseen tapaan. Noh, nyt on taas pistetty oireet ruotuun ja elellään päivä kerrallaan "normaalia elämää" opetellen :) Tässä siis pointtini oli se, että syömishäiriö elää ihmisen sisällä aika kauan vielä toipumisen alettua, kuten tuossa lainaamassani tekstissäkin sanotaan. Toisaalta toipumisvaihe saattaa toisille olla helpompaa kuin toisille, sitä en kiellä (tarkoitukseni ei ole siis pelotella ketään:D). Ja se, että hyväksyy sairauden olemassaolon, ei tarkoita sitä että sitä pitäisi mainostaa joka puolella ja pelätä sen puhkeamista uudelleen. Riittää että pitää takaraivossaan sen tosiasian, että sellainen ongelma on ollut ja siihen kuluu vuosia että voi sanoa olevansa täysin parantunut. Onhan alkoholistikin alkoholisti koko lopun elämäänsä, vaikka ei enää joisi tippaakaan ;)

Yhdyn angelon sanoihin. Muuten on miulla häiriöinen käyttäytyminen väistynyt melko hyvin pois, mutta siskoni saa aina sairaita ajatuksia pintaan, kun hän itse käyttäytyy nykyään anorektisesti. En siksi oikein viihdy enää hänen seurassaan.

Jokaisen omat kokemukset pysäyttää. Angelolla oli hyvää tekstiä! Keski-Suomalaisessa oli tänään kirjoitus syömishäiriöisestä pojasta ja hänen maailmastaan. Kannattaa lukaista jos sen saa käsiin. Mielenkiintoinen juttu.

En mä oikeastaan koskaan ole uskonut tuohon täysin parantumiseen. Mutta oikeastaan mulle riittääkin tämä että mä hallitsen elämääni eikä se sairaus.

Mäkään en uskonut parantumiseen ensin, mutta on mielipide vaan muuttunut tässä ajan myötä. Nyt olen sitä mieltä, että syömishäiriö ei ole koko elämän mukana kulkeva sairaus, vaan siitä voi parantua täysin ja kokonaan, ja päästä samaan tilanteeseen missä oltiin ennen sairauden puhkeamista. Ei sillä, että kaikki parantuisivat, mutta se on mielestäni täysin mahdollista. Enkä menisi kyllä esittämään mitään vuosia, kuinka pitkä aika vähintään menee parantumiseen, koska se on kuitenkin niin yksilöllinen juttu..

Täytyy myös muistaa, että ex-syömishäiriöiselläkin on silti oikeus katsoa mitä suuhunsa laittaa yhtä lailla kun terveellä ihmiselläkin, ilman että hänet heti tuomitaan sairaaksi. Väittäisin, että kyllä sen sitten sairauden kokeneena ja siitä selvinneenä oppii vähitellen tietämään, missä kohtaa terveen & sairaan käyttäytymisen (hiuksenhieno?) raja kulkee..

Mä uskon syömishäiriöstä paranemiseen täysin.
Tietenkin se tosiaan vie kauan ennen kuin pää on ns. puhdas, mutta ajan kanssa se voi onnistua.

Itsellä kesti ensimmäinen vakavin anoreksiavaihe noin 2 vuotta.
Sen jälkeen oli BED parhaan ystäväni kuoleman jälkeen.
En osannut näyttää tunteitani, kestää pahaa oloa tms., joten purin kaiken tuskan syömiseen.

Lukion 1.luokalla sairastuin taas anoreksiaan. :jahas:
Pelotti kasvaa aikuiseksi, ottaa vastuuta jne. Varsin hyvät ainekset uudelle oireilulle ja taas mentiin.

Nyt olen sitten terve psyykkisesti ja fyysisesti.
Suhtaudun ruokaan järkevästi, en haaveile luisesta kehosta tai omaa pakkoliikunta-addiktiota.
Opin syömään rasvaa ja muutenkin elämää 100%:sesti ilman anoreksiaa. Vaikka syömishäiriöstä paranee, aina piilee uudelleen sairastumisen riski, mutta senkin asian kanssa pitää vain oppia elämään.

Käyn vielä jouluun saakka terapiassa, koska haluan selvittää asiat täysin. Mielestäni tärkeää on selvittää syyt syömishäiriön takaa - muuten uusiminen on paljon todennäköisempää. Itselläni syynä oli lyhyesti sanottuna: liian tiivis (symbioottinen) äiti-tytär-suhde ja pelko kasvaa aikuiseksi. Perfektionistisen luonteen omaan myös, mutta anoreksia ruokki sen normaalia suuremmaksi.

Mutta haaveileeko kaikki anoreksiaan sairastuneet luisevasta vartalosta? Epäilen. Uskon, että usein tavoitellaan sitä omasta mielstä "täydellistä" vartaloa, joka voi olla vain pari kiloa nykyistä pienempi, mutta sitten vain homma riistäytyy käsistä...sitä haluaa aina vaan kireemmäksi, hoikemmaksi ja kokoa pienempiin housuihin.

No, empä tiedä...mutta tällästa vaan mietiskelin..:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom