Syömishäiriöstä parantuneita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Christa
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Moikka!

Kyselin jo jotain aikaisemmin Apua syömisen ja muunkin kanssa threadissa mutta tässä mun koko tarina. Ehkä hieman selventää mun tilannetta..

Onko kukaan parantunut ja miten? Itse luulen että tarvitsen psykiatrin apua koska yleensähän syömishäiriöt johtuvat jostain mitä ei välttämättä itse tiedosta. Omat ongelmani ovat luultavasti peräisin jo lapsuudesta. Isäni kuoli kun olin 5 ja äiti ei ple pystynyt yksin huolehtimaan meistä lapsista niin hyvin kuin olisi ehkä ollut tarpeellista. Minulla ei ole ollut ketään tukena enkä ole voinut luottaa kehenkään(vain parhaaseen ystävääni), en edes äitiini ja siksi en vieläkään luota itseeni ja olen varautunut uusien ihmisten seurassa ja ajattelen jo valmiiksi etteivät he pidä minusta enkä kelpaa heille vaikka tiedän ettei se ole totta, koska he eivät tunne minua. Äidillä oli ja on vieläkin tapana lohduttaa meitä herkuilla, koskaan hän ei vain halannut meitä vaan antoi karkkia. Olen tavallaan ollut oman onneni nojassa ja huolentinut itsestäni ja välillä tuntuu että koko perheestä.
Myös sisaruksillani on ongelmia ja minä olen se josta äidin ei tarvitse olla huolissaan koska opiskelen, saan hyviä arvosanoja ja käyn lisäksi töissä jne. Se siis ulkoisesti mutta sisältä olen ihan hajalla. Siskoni on masentunut ja on lääkityksessä ja sairaslomalla jo toista vuotta. Veljeni on yrittänyt tappaa itsensä muutaman kerran ja sekoilee vieläkin viinapäissään. Omien huolien lisäksi on siis koko ajan pelko että milloinhan tulee ikävä puhelu..

Koulussa on hankalaa koska en juuri näiden asioiden takia osannut hankkia ystäviä ja ilman niitä ammattikorkeaa on vaikea suorittaa kun joka kurssissa tehdään ryhmätöitä. Pari kurssia jäikin viime vuodelta väliin ja nyt mietin että kannattaakohan sinne enää mennä kärsimään. Itkin vain ja olin ahdistunut. Silloin ahmiminen alkoi.

Poikaystävän kanssa on ollut hankalaa vaikka olen kertonut hänelle näistä asioista. Hän ei kuitenkaan ymmärrä ja miten voisikaan koska hänen perheessään kaikki ja kaikki asiat on hyvin.. heillä perheen suurin huoli on se että pääseekö sisko lääkikseen kun minä taas murehdin onko veljeni edes hengissä huomenna.. Poikaystävän mukaan olen negatiivinen ja niin olenkin, en ole onnellinen ja ajattelen aina että sitten joskus.. en tiedä että auttaisiko ero kun en nyt ole mikään unelma tyttöystävä.. Hän on kyllä ihana ja yrittänytkin auttaa mutta ei oikein ymmärrä sitä että muutaman hyvän päivän jälkeen voin olla taas pohjalla.. ja pelkään ettei hänkään jaksa sitä ja jään yksin.. Kaikesta olen kertonut hänelle vasta viime aikoina, joistain jutuista jo kevään aikana vaikka olemme seurustelleet yli kaksi vuotta.. Se jo kertoo kuinka paljon luotan itseeni ja muihin ja kuinka vaikeaa avautuminen on ollut..

Itse yritän päästä BED:stä eroon ruokapäiväkirjalla ja pelkällä tahdonvoimalla ja kolme päivää on jo mennytkin hyvin.. ostin eilen keksejä vieraille ja siellä ne on vielä kaapissa. Auttaa myös kun syö kunnolla oikeaa ruokaa eikä kiellä itseltään mitään niin ei koko ajan ajattele sitä mitä ei saa syödä ja sitten ryhdy ahmimaan. Luulen kuitenkin että tuo ruokapäiväkirjailu ja kunto-ohjelma on vain tapa välttää ajattelemasta noita ongelmia kun keskityn kontroilloimaan syömisiä ja saamaan täydellisen vartalon vaikka eihän se minusta voi onnellista tehdä. Ongelma siis jää vain piiloon, ja jonain päivänä se taas tulee esiin ja vie mukanaan. Luultavasti syksyllä jos jatkan koulun kanssa kärvistelyä. Itse ala on kiinnostava ja hyvin on mennyt tentit ja niin mutta muuten yhtä tuskaa. Itku meinasi usein tulla jo kotimatkalla ja kun sain ulkooven kiinni niin itkin pitkään ja oikein kunnolla.. seuraavana päivänä taas hävetti mennä kouluun kun silmät olivat ihan turvonneet ja sitenkin sitä alkaa välttelemään ihmisiä etteivät he vaan huomaa mitään..

Kiitos jos jaksoit lukea ja voimia kohtalontovereille! Eiköhän se elämä meillekin joskus hymyile...

Moikka!

Kyselin jo jotain aikaisemmin Apua syömisen ja muunkin kanssa threadissa mutta tässä mun koko tarina. Ehkä hieman selventää mun tilannetta..

Onko kukaan parantunut ja miten? Itse luulen että tarvitsen psykiatrin apua koska yleensähän syömishäiriöt johtuvat jostain mitä ei välttämättä itse tiedosta. Omat ongelmani ovat luultavasti peräisin jo lapsuudesta. ..

Luulen, että varmin keino toipumisen alkamiseen on ammattiapu, niinkuin itsekin arvelit. Tiedän ja tunnen sekä syömishäiriöstä parantuneita ja edelleen siinä pyristeleviä henkilöitä, ja totuus on, että täysin parantuneilla on takana jopa monia vuosia terapiaa.
Omat ponnistelut ja ystävien tuki ei ole huomattavan usein riittävä apu vaikka moni niin ajattelee.

Voimia sinulle :) ja kannattaa vaan hoitaa asia eteenpäin mahdollisimman pian!

Koskettavaa tekstiä:haart: .
En osaa muuta oikein sanoa.
Joskus ulkopuolinen, mahdollisesti ammattikuuntelija, auttaa parhaiten. Auttaa sinua kysymään itseltäsi ne tärkeimmät ja kipeimmät kysymykset.

Itse kuulun omin voimin syömishäiriön selättäneisiin, mutta olen siitä huolimatta samoilla linjoilla Inkun kanssa: monessa tapauksessa ammattiapu on tosiaankin tarpeen. Ehkä olisin itsekin parantunut nopeammin, jos olisin turvautunut ammattilaiseen, ei voi tietää.

Anyway. Itse sairastin ns. epätyypillistä syömishäiriötä (piirteitä sekä BED:stä että bulimiasta ja joskus anorektisiakin ajatuksia "mausteeksi") palttiarallaa kymmenen vuotta. Sairastuin 18-vuotiaana, sairaus lähti "perinteisesti" halusta laihtua, ja varmaan jotain aikuistumis- ja vanhemmista irtautumiskriisiäkin siihen liittyi. Ensimmäiset vuodet olivat ylivoimaisesti pahimmat, viikot kituutin nälkärajoilla ja liikuin välillä pakonomaisesti, viikonloppuisin ja loma-aikoina yms. taas ahmin holtittomasti. Koskaan en (onneksi) oksennellut (kerran tosin yritin, mutta kun siitä ei tullut mitään, en toista kertaa edes koettanut) enkä käyttänyt laksatiiveja, vaan suoritin "tyhjennyksen" siis liikunnalla ja syömisen pihtaamisella. Sairauteen liittyi myös voimakkaasti kehonkuvan vääristyminen, eli pidin itseäni kamalana läskinä (oikeasti en ole koskaan ollut ylipainoinen), ja uskoin lihovani välittömästi, jos alkaisin syödä normaalisti.

Pikkuhiljaa akuutein vaihe meni ohi, mutta sairaus jatkui lievemmässä muodossa vielä useita vuosia, ja kriisitilanteissa ahmiminen pulpahti aina pintaan. Ikäänkuin "nieleskelin" negatiivisia tunteitani ruoan mukana alas. Iän lisääntyessä alkoi suvaitsevaisuus omaa itseä kohtaan pikkuhiljaa lisääntyä, mutta ratkaiseva käänne parempaan suuntaan tapahtui vasta syksyn 2001-kevään 2002 aikana, kun muutin Helsinkiin töihin, löysin tieni Pakkikselle ja aloin pikkuhiljaa tehdä pesäeroa virheeksi osoittautuneeseen avioliittooni (ero pantiin sittemmin vireille syksyllä 2002).

Nyt olen ollut jokusen vuoden täysin "kuivilla", ja uskon olevani niin parantunut, kuin syömishäiriöinen ylipäätään voi olla. Moni asia tähän on tosiaankin vaikuttanut: tiedon lisääntyminen niin syömis- kuin treeniasioissakin, prioriteettien muuttuminen poispäin ulkonäköpainotteisuudesta, ja ennenkaikkea henkinen aikuistuminen ja sen päähän tuoma järki ja armeliaisuus omaa itseä kohtaan.

Ketjun aloittajalle paljon tsemppiä ja jaksamista, nämä asiat eivät todentotta ole helppoja.

EDIT: Olen kanssasi, syöjätär, täysin samaa mieltä tästä: "Luulen kuitenkin että tuo ruokapäiväkirjailu ja kunto-ohjelma on vain tapa välttää ajattelemasta noita ongelmia kun keskityn kontroilloimaan syömisiä ja saamaan täydellisen vartalon vaikka eihän se minusta voi onnellista tehdä. Ongelma siis jää vain piiloon..." Sanon tämän taas kerran: ENSIN pää kuntoon, ja sitten vasta kroppa, jos siihen on tarvetta. Kantapään kautta opittu juttu, tuokin...

Juu.. Kiitos Gillyanne omasta tarinasta! Nyt on taas parempi olo mutta aamupäivällä ihan hirveä. En tiennyt pystynkö töihin ja meinasin hakea sairaslomaa.. alkoi jotenkin ahdistaa ja tärisyttämään.. paniikkokohtauksia tähän ei kyllä enää kaivata! Mullakin käy välillä mielessä että jos muuttaisin muualla, vaihtaisin koulua ja aloittaisin vaikka uuden harrastuksen eli melkein uuden elämän niin se voisi auttaa.. Hankala oikein tehdä mitään kun päivät on niin erilaisia. Nyt esim. tuntuu että pärjään ihan hyvin mutta viikon päästä voi olla toinen juttu. Ja ehkä lopetan e- pillerit, ne taitaa sekoittaa mun pään.. Sitten ois kyllä se raskauhuoli koko ajan.. Mutta en yritä olla enää täydellinen koska en siihen koskaan pysty.

Hei syöjätär!
Oma kohtaisista kokemuksista kerron että tuonkaltaisissa asioissa terapia on paras (ja mun mielestäni ainoa) vaihtoehto millä selvitä.. En halua kirjottaa oman elämäni asioista paljoa jotka johti minut terapiaan, mutta haluan auttaa sinua! Olen käynyt enemmän ja vähemmän säännöllisesti terapiassa nyt neljä vuotta, ja vuoden säännöllisesti. Mulla on ollu koko ajan sama ihminen, ja se on mun mielestä tosi tärkeä asia! Saan kelalata tukea terapiaan koska olen alle 26v. ja se katsotaan tärkeäksi asiaksi joka ylläpitää mun työkykyä ja hyvinvointia. Mulla on siis B-lausunto, ja tänään kävin psykiatrilla taas että se kirjotti mulle sen vuodeks eteen päin jotta voin anoa kelalta kuntoutusta vielä vuodeks eteenpäin. Siis terapiani on kuntoutusta. On ihan uskomatonta mitä se on mulle tehnyt! Se on rankkaa työtä itsensä kanssa:itku: !! Ihan tosissaan, se on todella raskasta! Mutta se vaiva kannattaa itsensä eteen nähdä! Nyt alkaa tuntuun siltä että saan sellasta painolastia pois harteiltani minkä en edes siellä enään uskonut olevan. Sellasia kipeitä asioita lapsuudestani.. Saan yhä enemmän voimavarojani nykyisiin asioihini. Ennen voimani menivät vaikeiden asioiden piilossapitämiseen..Itseltä..

Siis jos olet alle 26v. ja jos olet siihen valmis suosittelen sinulle että otat selvää mahdollisuuksistasi päästä terapiaan. Alle 26v. on kelalla joku ikäraja, saa tukea vanhemmatkin mutta omavastuu osuus on suurempi. Ensinmäinen askel olisi varmaan varata aika mielenterveystoimiston psykiatrille, tai onko oppilaitoksellasi psykologia? Mutta B-lausunto tarvitaan jos haetaan tukea kelalta. B-lausunnon voi kirjoittaa vain psykiatri.

Kenenkään ei tarvi nyt ajatella että olisin hullu vaikka mulla "hullun paperit:eek: " onkin. Oon ihan tavallinen, tykkään kauniista vaatteista ja treenamisesta. Siis ihan tavallinen. Aattelen et oon aika jalat maassa tyyppi ja mulla on sellasta tervettä suhteellisuuden tajua asioihin. Eli siis noista päätellen tykkäänkin jopa itsestäni nykyään=)

Musta tuntuu että olen etuoikeutettu kun olen päässyt terapiaan koska en todellakaan tiedä missä nyt olisin ilman sitä!!
TSEMPPIÄ SYÖJÄTÄR JA MONTA KAUNISTA AJATUSTA SINULLE JA KOITA JAKSAA:thumbs: !!

Jos selvitin jonkun asian epäselvästi ja joku haluu sen tietää tarkemmin niin laittakaa kysymystä niin vastaan vaan jos osaan!

Syöjätär, kovasti tutulta kuulostaa. Eli täällä yksi "syömishäirikkö" ilmoittautuu. Hatunnosto teille, jotka olette selättäneet syömishäiriön omin avuin. Mä en siihen lopulta katsonut pystyväni, vaan olen parhaillaan psykiatrin hoidossa ja pikkuhiljaa suostuvainen myös terapiaan, johon psykiatri mua lempeästi yrittää taivutella. Lapsuudessa myöskin vanhempien taholta sangen tunneköyhää meininkiä, mitään aineellista ei puuttunut, mutta ilmapiiri oli koko lapsuuden melkoisen viileä, enkä ikinä riittänyt vanhemmilleni vaikka missä olisin pärjännyt. Aikuisiällä sitten ongelmaa on pahentaneet erinäiset häröilyt ihmissuhteissa sekä äärimmäisen huono itsetunto - mullakin on tapana asennoitua uusia ihmisiä kohtaan jo valmiiksi siten, että kukaan ei pidä musta kuitenkaan, ja kaikki kuitenkin pitää mua jonain ihme kummajaisena. Taannoinen painonpudotus ja ahkera liikkuminen lienee myös olleet aluksi syömishäiriön ilmentymää, tosin olen nyt kiitollinen siitä, että oon liikuntaharrastuksen aloittanut, oli syy mikä tahansa. Tässä nyt vaan on mennyt jo neljä-viis vuotta siten että kroppa on suht kuosissa (no joo, kiloja vois tottakai olla vähemmän mutta en oo ylipainoinen kuitenkaan, ja lihaksiakin on jonkinverran) mutta päänuppi ei tule perässä vaikka aikaa kuluu. Mielestäni olen edelleen epäonnistunut luuseri läski, noin kärjistetysti sanoen - olo ei tietenkään koko aikaa ihan näin huono ole tai tunteet itseä kohtaan noin negatiiviset.

Syöjätär, mäkin suosittelen sulle ammattiapua, koska ensisijaisen tärkeää on löytää joku, joka ottaa sun ongelman vakavissaan. Hakeudu ihmeessä vaikka psykologille tai psykiatrille, ja ellei ensimmäinen tartu sun ongelmiin niin etsi uusi. Oon huomannut, että apua joutuu ihan tosissaan hakemaan, kukaan ei välttämättä osaa ottaa sua vakavasti, ellet itse tosiaan painokkaasti tuo esiin, että asia on vaikea ja haittaa sun elämää. Toivotan tsemppiä ja jaksamista :haart: mä uskon, että jos ongelman tiedostaa, niin kaikki mahdollisuudet sen voittamiseen on olemassa!

Mun tapaus kuulostaa vähän samalle kuin Gillyannen diagnoosi epätyypillisestä syömishäiriöstä (piirteitä sekä BED:stä että bulimiasta ja joskus anorektisiakin ajatuksia:

en ole koskaan ollut mikään hoikka lapsena, normaali tai vähän pyöreä ajoittain. pidin itseäni aina kovin lihavana muihin verrattuna, joten aloin varmaan jo 11 vuotiaana laihduttamaan...mulla ei kumminkaan ollut mitään oikeaa tietämystä asiasta vaan keksin diettejä omasta päästäni. yläaste ikäisenä lopetin syömästä punaista lihaa ja kanaa sekä lopetin herkkujen syönnin kokonaan...muutettuani pois kotoa oli päiviä jolloin söin vain viilin ja omenan, en koskaan koulussa mitään. sitten taas tuli kausi että saatoin syödä
älyttömiä määriä kaikkea ihan terveellistä, kuten leipää tai jugurttia ja mysliä.
paino nousi ja sitten sitä taas tiputettiin. tähän väliin mahtuu kausi jolloin elin aika terveellisesti ja treenasin...tosin söin aika vähän, alin painoni on 42kg, tuolloinkin mietin että miltä tuntuisi painaa vain 40kg?

no nyt ei ole vuoteen ollut mitään...(ehkä jotain lievää ahmimista, mutta nekin on tarkemmin ajateltuna olleet enemmän normaalin, kuin epänormaalin rajoilla.)
omassa ajatusmaailmassa on ainakin tapahtunut paljon muutoksia positiiviseen suuntaan. esim. vaa´allakaan ei tarvitse enää ravata, eikä haittaa jos se näyttää kilon pari enemmän kuin ennen. ei silti että olisin tyytyväinen tän hetkiseen ulkomuotooni...mutta nykyään kaikki ongelmani eivät johdu ruuasta.

Luulenpa että on äärimmäisen hankalaa ensiksi myöntää että on syömishäiriöinen itselleen saati muille. Toisekseen kun tämän on tehnyt ja ehkäpä hankkinut apua tai selviytynyt omin voimin pahimmasta on vaikeaa arvioida milloin on parantunut.

Minulla on bulimiaa ja bediä ja ortoreksiaa. Ainakin ollut. Ja on vielä edelleenkin. Puolen vuoden ajan olen käynyt terapiassa, nyt kesällä siihen tuli tauko ja minusta tuntuu että mitä pidemmin pidän tätä taukoa sitä enemmän vanhat möröt alkavat kummittelemaan päässäni. Terapia ja oma hoito vähensivät syömishäiriökäyttäytymistä jo sellaiselle tasolle että luulin siitä selvinneeni. Jopa ajatukseni ruoasta, treeneistä ja syömisestä tuntui todella normaalilta, sellaiselta että söi kun tuli nälkä ja ,opetti kun oli täysi. Kuitenkin muutama laukaiseva tekijä tässä kesässä on taas ajaneet minut aika ajoin häiriökäyttäytymiseen, joka v******* käsittämättömästi. Ilmeisesti terapiaa ja omaa asian läpikäymistä on sen verran vähän takana etten ole vielä pystynyt omaksumaan uutta tapaa elää ja ajatella.

Suosittelen siis terapiaa, kaikenmaailman rajojen asettamisen ja dieettien lopettamista ja pyrkimistä olemaan itselleen armollinen ja miettimään, että kuinka toimin tietyissä tilanteissa silloin kun olin vielä lapsi :)

Unohdinkin edelliseen postaukseen sen verran tiedustelua, että onko kukaan selviytynyt syömishäiriöstä puhtaasti fysiologisin keinoin? Tarkoitan tällä sitä ettei parantumiseen tai kuiville pääsyyn ole käytetty terapiaa vaan ainoastaan esimerkiksi alettu syömään tietyn kaavan mukaan itsepäisesti (tarpeeksi kaikkea :rolleyes: )

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Unohdinkin edelliseen postaukseen sen verran tiedustelua, että onko kukaan selviytynyt syömishäiriöstä puhtaasti fysiologisin keinoin? Tarkoitan tällä sitä ettei parantumiseen tai kuiville pääsyyn ole käytetty terapiaa vaan ainoastaan esimerkiksi alettu syömään tietyn kaavan mukaan itsepäisesti (tarpeeksi kaikkea :rolleyes: )

Minä, kuten tuossa ketjun alkupuolella jo kerroinkin. Tosin en kylläkään alkanut syödä a)minkään kaavan mukaan b)itsepäisesti kaikkea, mutta pikkuhiljaa vain aloin syödä enemmän ja ympätä sitä rasvaakin mukaan - ja ilmeisesti siitä sitten sai alkunsa positiivinen "lumipalloefekti". :)

Syöjättärelle, HeatN:lle ja kaikille muillekkin (jos jaksavat tämän lukea, pahoittelen ylipitkää viestiä :) )

Tässä oma selvitymistarinani, toivottavasti siitä on apua muille syömishäiriöstä kärsiville/kärsineille!

17-vuotiaana sairastuin lievään anorexiaan. Tarkkailin painoani, en syönyt kuin kurkkupastilleja, tomaattikastiketta ja pastaa, liikuin aivan hirvittävästi ja koin pakonomaista tarvetta laihtua. Tätä kesti muutaman kuukauden, olimme juuri muuttaneet uuteen paikkaan, eikä tekemistä liiemmin ollut. Paremmin kotiuduttuani ja tiputettuani painoni n.55 kilosta alle 50 kiloon, sain elämääni muutakin sisältöä kuin painontarkkailun ja anorektiset piirteet hävisivät.

20-vuotiaana aloin lihomaan osin e-pillereiden aiheuttaman masennuksen, osin poikaystäväni takia (hän ei ymmärtänyt haluani liikkua ja halusi että vietän aikani hänen kanssaan). Havahduin tilanteeseen 1,5 vuotta sitten; painoin 68 kiloa. Halusin laihtua ja koska liikkumiseen ei ollut tilaisuutta, aloin oksentaa. Aluksi oksensin aina kun koin syöneeni liika. Kuukauden kuluttua oksensin kerran päivässä. Kukaan ei tästä tiennyt enkä kenellekään halunnut asiasta kertoa. Ainoa motiivi oksentamiseen oli olla laihempi. Aluksi koitin vain syödä vähemmän, mutta ihmiset alkoivat ihmettelemään, koska söin heidän mielestään liian vähän. Oksentaminen ruuan jälkeen tuntui silloin järkevältä. Paino tippui tasaiseen tahtiin noin 60 kiloon. Syksyyn 2005 asti oksentaminen oli jokapäiväinen rutiini. En missään vaiheessa ahminut tai käyttänyt laksatiiveja.

Lokakuussa 2005 tein päätökseni; erosin kihlatustani ja kerroin hyvälle ystävälleni oksentamisestani. Ystäväni otti tiedon vastaan juuri oikealla tavalla. Siitä lähtien hän on ollut minulle korvaamaton apu syömishäiriöstä eroon pääsemisessä. Ystäväni pisti minut lupaamaan, etten enää oksenna. En halunnut tuottaa pettymystä kunnioittamalleni ihmiselle, joten yritin parhaani. Tämän lupauksen jälkeen ”heikkoja hetkiä” joina olen oksentanut, on ollut yksi, joulukuussa 2005. Ystäväni myös ymmärsi että minun on löydettävä laihduttamiseen uusi keino ja raahasi minut salille. Hän myös opetti minua ”syömään oikein” ja riittävästi. Hän oli ja on edelleen korvaamaton tuki huonoina päivinä ja kannustaa minua eteenpäin (ja raahaa kaupassa karkkihyllyn ohi vaikka väkisin) :) . Nykyisin käyn salilla noin 4 kertaa viikossa, lenkkeilen ja syön terveellisesti noin 1900 kcal päivässä. Painan tällä hetkellä 54 kiloa ja olen tyytyväinen ulkomuotooni ensimmäisen kerran viiteen vuoteen :D . Aion jatkaa liikuntaa samassa määrin ja nostaa syömiäni kaloreita niin, että saan pidettyä painoni vakiona.

Olen kuullut, ettei syömishäiriöstä parannu ikinä. Vielä tänäkin päivänä, 8 kuukautta edellisestä oksentamisesta, koen joskus liikaa syötyäni syyllisyyden tunnetta. Tunne hieman säikäyttää; onko tämä tätä koko loppuelämäni ja enkö koskaan opi nauttimaan täydestä vatsasta?! :( En koe enää tarvetta oksentaa ja uskon olevani täysin parantunut. En edes halua palata takaisin aikaisempaan, koska pidän itsestäni enemmän nyt. Ruokavaliooni olen tottunut, mutta en uskalla siitä vielä muutamaan vuoteen luopua, ihan vain varmuuden vuoksi.

Harkitsin jossain vaiheessa terapiaan menemistä, ja minulla oli vielä joulukuussa lompakossa Syömishäiriöisten Tuki ry:n puh.nro. Läheisen ihmisen apu, tuki, neuvot ja hänen kanssaan käydyt keskustelut riittivät kuitenkin syömishäiriön selättämiseen. Yksin en olisi tähän pystynyt ja olen hänelle ikuisesti kiitollinen! Kuulostaa kliseeltä, mutta tämä ihminen todellakin pelasti elämäni! :worship:

Sinulle syöjätär:
Jos haluat yrittää päästä syömishäiriöstä eroon ilman ammattiapua:
- lopeta e-pillerit/vaihda merkkiä (esim. Yasmine ei omalla kohdallani aiheuta masennusta/painonnousua)
- kerro syömishäiriöstäsi luotettavalla ystävälle, jonka uskot voivan sinua auttaa tavoitteessasi
- teetä itsellesi terveellinen ruokavalio, jota noudatat pilkun tarkasti ainakin alussa
- jos koet ettet selviä tästä yksi, älä häpeä tilannetta vaan hae ammattiapua!
Kohtalotoverina voin sanoa, että toipuminen ei ole helppoa, mutta kannattaa! Voimia sinulle ja kaikille muilla kohtalotovereille! :haart:

P.S. Jos joku haluaa keskustelutoveria aiheeseen liittyen, minuun voi ottaa yhteyttä!

noora sanoi:
Sinulle syöjätär:
Jos haluat yrittää päästä syömishäiriöstä eroon ilman ammattiapua:
- lopeta e-pillerit/vaihda merkkiä (esim. Yasmine ei omalla kohdallani aiheuta masennusta/painonnousua)
- kerro syömishäiriöstäsi luotettavalla ystävälle, jonka uskot voivan sinua auttaa tavoitteessasi
- teetä itsellesi terveellinen ruokavalio, jota noudatat pilkun tarkasti ainakin alussa
- jos koet ettet selviä tästä yksi, älä häpeä tilannetta vaan hae ammattiapua!
Kohtalotoverina voin sanoa, että toipuminen ei ole helppoa, mutta kannattaa! Voimia sinulle ja kaikille muilla kohtalotovereille! :haart:

Kiitos Noora!

E-pillerit lopetin viime kuussa ja sen jälkeen ei ole ollut kuin yksi itkemispäivä. Jos vielä ne joskus hankin niin pyydänkin reseptiä noihin Yasmineihin. Kerroin ongelmastani poikaystävälleni kun ymmärsin että mulla on ongelma. Luin kirjan tunteet ja syöminen ja tajusin sen. Kerroin hänelle että olen mielummin yksin ja syön kuin hänen kanssaan ja että haluan parantua, koska ajan kohta tärkeät ihmiset pois elämästäni ja sitä en tietenkään halua. Parhaalle ystävälleni en ole tarkemmin kertonut koska hän on nyt muualla eikä hän harrasta ollenkaan liikuntaa. Kun hän palaa niin ehkä raahaan hänet mukaani liikkumaan.:) Koulun olen nyt myös lopettamassa. Ajattelen käyttää seuraavan vuoden itseeni eli teen kaikkea mikä tuntuu hyvältä ja mitä haluan tehdä. Aloitan esim. uuden harrastuksen, matkustan jonnekin ja mietin uutta koulutuspaikkaa ja ehkä alaakin.. Ja jos tuntuu vaikealta ja vain masentaa niin haen ammattiapua.

Tämän päivän homma onkin laatia tuo ruokavalio ja sitten käydä kaupassa. Mitään ihmedieettiä en jaksa enää yrittää koska ne johtaa vain ahmimiseen ja eipä ole kiva jos ei jaksa tehdäkään mitään kun ei syö kunnolla. Tänään on väsyttänyt kun eilen söin jäätelöä, sipsejä, suklaata ja karkkia.. kun tänään alkaa laihis tai nyt sanoisin että uusi terveellisempi elämäntapa. Sokeri ja vaaleet jauhot siis lähtee siitä ruokavaliosta. Ja taidanpa jättää karkkipäivänkin pitämättä kun se jää sitten päälle. Onnistuin jo yhdessä välissä syömään melkein viikon terveellisesti ja sitten perjantaina ostin suklaajäätelön ja voi että tuli paha olo. Parempi kai olisi jos en söisi enää koskaan mitään "hyvää" kun kohtuutta en siinä osaa. Mulle herkuiksi käy marjat ja rahkatkin eikä tule paha olo! :) Jospa sitä juhlissa jne. osaisi hillitä itsensä :lol2:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toivotan Syöjätär kovasti onnea matkaan!

Oma BED:ni alkoi siis jo (oon tästä jo jossain avautunutkin...) tarha-iässä. Ilmeisesti lohdutuksen ja läheisyyden puutteeseen vedin safkaa, ja loppujen lopuksi mielettömiä määriä. Olin melkoinen ronsu, mutta sitten joku 12v päätin että nyt riitti, ja laihdutin lähemmäs 30 kg. Siitä alkoi jojoilu, jota kesti aina viime vuosiin saakka (nyt 27v). Sain painon aina alas pitäytymällä tiukassa ruokavaliossa ja välttämällä tilanteita, joissa piti syödä. No, kerran taas kun poikkesi ruodusta, niin se oli menoa. Tuntui että muukin elämä oli yhtä vuoristorataa, joka nyt ei auttanut asiaa hirveesti...

Muutama vuosi sitten riitti. Aloin tietoisesti hyväksymään itseni sellaisena kuin olen -nimenomaan SISÄISESTI! Kävin myös lapsuuden ja kaiken sen miksi näin on -asiat mielessäni läpi. Mietin mitä haluan elämältäni ja otin suunnan ylöspäin. Se suunta on pysynyt ja sitä kohti ollaan taivallettu hitaasti (!), mutta varmasti. Sitten vihdoin uskaltauduin salille ja yleiseen suihkuun...uimaan uimahalliin... Lopulta en enää välittänyt mitä ne muut ajattelee, vaan annoin mennä (aikamoiset skraadut kropassa). Onnekseni olin painostani huolimatta hyvinkin liikunnallinen lapsi, joten se on myös jäänyt selkärankaan, eikä tuota vaikeuksia.

Nyt olen tuonut asiaa joissain yhteyksissä ystävieni kanssa esille, ja se oli varmaan se viimeinen porras. Saan olla ihan oma itseni ja se on mieletön fiilis! Tiedän vihdoin miksi haluan isona, miten sinne pääsee ja voin suunnata energiani siihen ja kaikkeen ympärilläni olevaan kaloreiden ja kilojen laskemisen sijaan. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

Mitä treeniin ja ruokavalioon tulee, niin rutiinit on mun keino. Kun pidän ruoka-ajat samoina joka päivä, ja runko koostettuna hyvistä aineksista, niin ei tarvitse miettiä. Ne sapuskat, jotka vaihtelee päivittäin, kuten vaikka lounas, niin on sekin tiettyjen ruoka-aineiden muodostamasta valikoimasta koostettu. Tankkauspäivinä syön ruoka-ajan mukaan, mutta tujumpaa tavaraa. Liikunta on kivaa, kun ei tuijota kävelylläkin vaan sykemittarista kaloritietoja, vaan nauttii maisemista ja raittiista ilmasta. Rankemmalla lenkillä keskittyy sitten vaan sykkeen pitämiseen sopivana, ja unohtaa edelleen ne kalorit.

Parantunut...ei, mutta parempi -paljon parempi! Eikä "repsahdukset" enää juur hetkauta! :rolleyes:

Syömishäiriöstä tuskin koskaan voi kokonaan parantua, mutta itse olen niin parantunut kuin se vain on mahdollista. Parantuminen on ollut yllättävän nopea prosessi, sillä muistan vielä reilu 1,5 vuotta sitten pelänneeni sitä tosissani, ja sitä mitä siitä seuraisi painolleni yms.. Kerkesin tosin monta vuotta työstämään ajatusta parantumisesta, ja monesti meni useampi kuukausi melko oireetta (tosin jossain vaiheessa kerran viikossa oksentamista pitää jo normaalina, "hyvänä" kautena...)

Sairastuin joskus noin 11-vuotiaana. En koskaan ole ollut lihava, tai edes pyöreä. Toisaalta en ole ikinä halunnut painaa 0 kg:aa. Kyse on vain ollut siitä että aina on pari kiloa liikaa.(Tosiasiassa paino oli ainoita asioita joita koin voivani kontrolloida, joten kontrolloin sitten sitä. Oleellista syömishäiriöissä onkin tajuta että monesti kyse on alkuaan jostain aivan muusta kuin painosta.).
Olen ollut hyvinkin laiha ajoittain, mutten ikinä varsinaisesti anorektikon mitoissa, enkä ole sitä koskaan halunnutkaa. Yläasteen ajan saattoi mennä helposti päivä mehulasillisen voimin, muutenkin oireeni olivat lähinnä ruuan panttaaminen ja liikunta. Lukioikäisenä opettelin suht vaivatta oksentamaan, mikä olikin jo tarpeen, sillä rakastin ruuanlaittoa ja leipomista jo tuolloin. Varsinaiseti sairauteni muuttui puhtaammin bulimian suuntaan kun muutin pois kotoa 3 vuotta sitten.
Ulkopuoliset eivät ole nähneet sairauttani, olen tosin avoimesti puhunut asiasta kavereillleni viimeiset 8 vuotta. Olen aina halunnut pitää imagon hyvänä ja vahvana. Sen lisäksi että ihmisellä on älyä voi hän myös näyttää hyvältä, eli pikku perfektionistin vikaa löytyy, tunnustetaan:nolo:

Vaikka olen aina tiennyt olevani sairas, aloin 3-4 vuotta sitten aktiivisesti haluta parantua tai löytää tavan syödä kuten "normaalit" ihmiset. Kuitenkin pelko lihoamisesta parantumisen seuraksena oli sen verran suuri että asia jäi vain hautumaan.

Salilla käynnin aloittamien oli yksi ratkaiseva tekijä, vaikka vasta viimeisen vuoden olen oikeasti kyennyt syömään kunnolla, ja mielelläni :) (tällä hetkellä luokkaa 2800 kcal/vrk, vrt. n. 600-700 kcal joskus). Tärkein havaintoni oli ravinto puolella se, että proteiinipitoinen ruoka hillitsi ahmimista, kun taas nopeat hiilihydraatit, ja sokeri erityisesti, suorastaan laukaisivat ahmimisen+oksentamisen tarpeen.
Tämän jälkeen laitoin reilu puolitoista vuotta sitten ravintoni uusiksi s.e.
1) jätin sokerin pois kokonaan, samoin
2) valkoiset jauhot, valk. riisi, peruna yms nopeat hiilarit minimiin
3) syön melko proteiini painotteiseti, mutta
4) hiilarit kokojyväviljasta, leseistä, kaurahiutaleista, vihanneksista, linsseistä jne.. maailma on täynnä hyviä hiilareita:)
5) ja se vaiken: rasvaa! hyviä rasvoja: itselläni enimmäkseen rypsiöljy+kalaöljy
6) Opettelin syömään usein. Tällä hetkellä syön n.7 krt vrk (joista 1 krt on yöllä prodet, jos ja kun herään nälissäni aamuyöllä:D ) n 3 h välein.
+ varmasti muuta hienosäätöä mutta tossa lienee pääpointit

Todellakin tajusin vain yhtenä päivänä että nautin syömisestä, maailmani ei kaadu jos syön enemmän, enkä koe siitä syyllisyyttä. Ajatusmaailmani on muuttunut ruuansuhteen, osaan syödä kuten "normaalit" ihmiset. Viimeisen vuoden ajan voin sanoa olleeni terve.

En voi kuin toivottaa tsemppiä teille jotka kärsitte syömisongelmista. Tiedän mitä h**tiä elämä voi olla, olen yli 10 vuotta siitä kärsinyt. Nyt se elämä tuntuu jo kaukaiselta, suorastaan oudon kaukaiselta...

Syömishäiriöstä tuskin koskaan voi kokonaan parantua, mutta itse olen niin parantunut kuin se vain on mahdollista.

Näin minäkin asian näen, ts. kokonaan ei parane koskaan, mutta "kuiville" voi päästä ja vieläpä ihan pysyvästi. Toki ne vanhat ajatusmallit saattavat silloin tällöin kummitella pitkien aikojen päästäkin, mutta "kuiville" päästyä ne jäävät vain ohimeneviksi ajatuksiksi, jotka on helppo selättää.

Kiitos kaikille viesteistä. Tosin minullakin tämä syömishäiriö ei ole enää niin akuutti kuin vielä vuosi sitten. Olen parantumassa, pikkuhiljaa. Vielä en voi sanoa olevani terve mutta sitä kohti mennään.

Teistä monelle on auttanut tietynlainen kurinalaisuus ruokavaliossa. Tarkoitan, tietyt ruokailuajat, terveellinen ruoka, sokerin poisjättö yms. Minulla puolestaan on auttanut aivan toisenlainen keino. Olen antanut itselleni vapauden syödä mitä haluan, silloin kun on nälkä. Olen ennen ollut aivan liian ankara ja mustavalkoinen ruokailuasioissa. Minulle vapaus on ollut avain päänsisäiseen (josta varmasti syömishäiriöstkin lähtevät) muutokseen. Lisäksi ihana poikaystävä, joka tietää ongelmastani, ystävät, äiti, terapia ja niiden asioiden tekeminen, jotka todella tuottavat iloa ja onnellisuutta elämääni ovat auttaneet minua paranemisprosessissa. Ja mitä tulee tuohon vapauteen syödä mitä haluan kun on nälkä niin yllättävän usein haluan syödä puuroa raejuustolla ja marjoilla (lempparini), kanaa, hedelmiä ja kaikkea muuta kaikin puolin body-kehitystä edistävää ruokaa :D

Ihanaa loppukesää kaikille!

Teistä monelle on auttanut tietynlainen kurinalaisuus ruokavaliossa. Tarkoitan, tietyt ruokailuajat, terveellinen ruoka, sokerin poisjättö yms. Minulla puolestaan on auttanut aivan toisenlainen keino. Olen antanut itselleni vapauden syödä mitä haluan, silloin kun on nälkä. Olen ennen ollut aivan liian ankara ja mustavalkoinen ruokailuasioissa. Minulle vapaus on ollut avain päänsisäiseen (josta varmasti syömishäiriöstkin lähtevät) muutokseen. Lisäksi ihana poikaystävä, joka tietää ongelmastani, ystävät, äiti, terapia ja niiden asioiden tekeminen, jotka todella tuottavat iloa ja onnellisuutta elämääni ovat auttaneet minua paranemisprosessissa. Ja mitä tulee tuohon vapauteen syödä mitä haluan kun on nälkä niin yllättävän usein haluan syödä puuroa raejuustolla ja marjoilla (lempparini), kanaa, hedelmiä ja kaikkea muuta kaikin puolin body-kehitystä edistävää ruokaa :D

Tää olisi voinut olla mun tekstiä, niin läheltä liippaa omaa selviytymistarinaa. Paitsi että terapiaan en missään vaiheessa saanut aikaiseksi mentyä. Itselläni rajat ja rajoitukset, tarkat aikataulut ja ruokailusuunnitelmat vain stressaavat ja aiheuttavat ahmimista. Kun lopettaa stressaamisen ja suunnittelun, tilanne on parantunut huomattavasti. Täytyy yrittää olla suvaitsevainen ja lempeä itselleen, sallia järkevyyden rajoissa vaikka jokapäiväistä pientä herkuttelua jos siltä tuntuu. Täytyy nauttia muistakin elämän osatekijöistä kuin siitä liikunnasta, oman kropan ja oman syömisen hallinnasta ja muusta kehoon liittyvästä. Itselleni on tärkeää, että minulla on muutakin ajateltavaa ja tekemistä kuin oma napa, koska jos asiat alkaa pyörimään liikaa sen ympärillä, riistäytyy homma käsistä. Parisuhde, hyvät ystävät, opiskelun aloittaminen uudestaan, maalaaminen, lukeminen, nettisurffailu yms. tuovat ihanaa sisältöä elämään liikuntaharrastuksen lisäksi!

On totta että rajoittaminen lähinnä tuo vain lisää stressiä. Itsellänikään ei ole koskaan toimineet mitkään lakot, seurauksena on ollut vain erittäin paha repsahdus, korkojen kera.

Ruokavalioni muutoksella ei pitänyt olla mitään tekemistä syömisongelmien kanssa. Olin jo jonkin aikaa seurannut tarkemmin mm. sokerin vaikutusta itseeni, ja ihan kokeilumielessä sitten siistin ruokavaliotani. Seurauksena oli selkeä piristyminen, väsymyksen väheneminen, unen laadun paraneminen (vaikka olen aina nukkunut hyvin), turvotuksen yms epämukavan olon väheneminen jne... Enkä ole ikinä edes ollut mikään hirveä sokeri/pullahiiri.
Samalla tuli vahingossa opeteltua syömään normaalisti :)

Tällä hetkellä sallin kyllä kaiken, pulla+karkki myös ok satunnaisesti (jos tekisi edes mieli joskus). Mutta nykyisellä ruokavaliolla voin niin käsittämättömän hyvin henkisesti ja fyysisesti, etten usko tästä pahemmin tapojani muuttavani pitkään aikaan. Koen siis syöväni juuri sitä mitä haluan ja mieleni tekee...

Tämän verran oli pakko kommentoida, ettei kukaan luule että tiukka, pakosta lähtevä, kontrollointi olisi mikään apu mihinkään ainakaan pitkällä tähtäimellä. Ihmisten ensimmäinen reaktio syömisiini on aina "eiks toi oo tosi hankalaa/vaikeeta/stressaavaa..?". Tottakai se on jos sen tekee pakosta, eikä aidosta halusta+siksi että voi hyvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom