Syökö kukaan nokkosta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Hemina sanoi:
Etelleen otottelen josko joku sämpylän syöjä tulisi ohjeensa laittamaan...:evil:

Tein kyllä jo yhden koe satsin,hyvää tuli mutta ei niitä miksikään nokkossämpylöiksi olisi uskonut.Eli liian vähän taisin nokkosta laittaa. Vihreät läntit vaan paljasti asian.

Ihan yleensä teen yrttisämpylät ihan kuten mitkä tahansakin sämpylät (jauhot sekaisin öljy-vesi-hiiva-suola -litkuun), mutta lisään sitten yrttiä sen mukaan mitä sattuu huvittamaan... Yrttejä voi kyllä heittää ihan reippaasti sämpylöihin. Vaikka maku voi olla melko voimakas kuivatuissa yrteissä, maku pehmenee kypsennettäessä. Jos teet sellaisen parin litran taikinan, voit heittää mukaan desinkin yrttiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä kerään nokkoset kesällä, ryöppään kaikki ja pistän silpuksi vaikkapa sauvasekottimella (ei mene liian muhjuksi), ja sitten noin desin annoksissa pakkaseen. Sieltä niitä on helppo sulatella vuoden mittaan ja heitellä sämpylöiden tai lettujen sekaan, tai tehdä niistä muhennosta. Nam! :)

Varmaa iha sika hyvää jos vaan ymmärtäsin tän "herkun" päälle.. harmi vaan että ajatus syödä nokkosia kuvottaa mua :/ Mulla on ennakkoluuloja.. pitäs joskus maistaa

Joskus pienenä joku sanoi mulle että nokkostakin voi syödä ja sitä käytetään myös ruuanlaitossa. Minä viisaana poikana sitten menin puskasta suoraan maistamaan ja sen koommin en olekaan tehnyt tuttavuutta nokkosten kanssa. :D

Ehkä nyt jos joku sattuisi tekemään jotain nokkossämpylöitä tai vastaavaa niin vois varmaankin koittaa uudestaan. :)

Aika hyvää kastikettakin nokkosista saa. Käytän sitä erityisesti kalan kanssa. Eli sipulin ja valkosipulia freesaan vähän ölyjyssä, sitten kevyesti ryöpätyt ja silputut nokkoset noukkoon ja muutaman minuutin niitä pyörittelee siinä ja sitten pari ruokalusikallista jauhoja suurukseksi ja sitten vettä tai viiniä ja kermaa tai kevytkermaa sen verran kuin sietää. Mausteeksi sopii valkopippuri, suola, muskottia ripaus, persilja ja/tai timjami. Jos laittaa vähemmän nestettä, niin kyseessä on sitten nokkosmuhennos. :) Jonkinverranhan tässä on rasvaa, mutta jos syö kalan ja perunan kanssa niin kyllä ihan kohtuullisen terveellinen kokonaisuus, jos ei nyt ihan alakarppina ole.

Mä ostin tuossa muutama viikko sitten pienen pussillisen kuivattua nokkosta, ja stikkasin sitä mehun kanssa. Hyi yäk. Todella kitkerää ja pahan makuista. Onko nokkonen aina kitkerää, myös tuore?:rolleyes: Ostin sitä juuri tuon raudan takia, ja myöntää täytyy, että se maistamiskerta oli ainut kerta, kun olen siitä kuivatusta nokkoerästä ottanut. :urjo:

Nokkos keitto on herkkua! Kun laittaa keittoon viel muutaman keitetyn munan :kuola: Ja aika terveellistä. Ite sain 3kg lihaa 2kk nokkos kuurilla :D Voi rähmä nyt alko tekee mieli nokkos soppaa :itku:

Uudessa Pirkassa oli nokkospeston ohje. Kuulostaa ainakin mun mielestä aika herkulta ja pesto muutenkin on niiiin hyvää.

200g nokkosen lehtiä
1 dl pinjansiemeniä
1 dl parmesaaniraastetta
2 valkosipulin kynttä
1 1/2 dl oliiviöljyä
1/2-1 tl suolaa
(8 annosta, 1 annos n. 50g)

Nokkoset keitetään parissa litrassa vettä 3-4 min ja siivilöidään. Hienonnetaan aineet tasaiseksi monitoimikoneessa ja lisätään viimeisenä öljy ohuena nauhana. Sopii kalan, lihan, pastan tai uusien perunoiden kanssa.

Ravintosisältö per annos:
236 kcal
rasva 24g
protsku 5g
hiilarit 1g

Jos joku nyt päättää kokeilla tätä, nii laittakaa kiitti kommenttia siitä, miltä maistu!!

arnold1987 sanoi:
Tulee joskus tehtyä sämpylöitä ja dieetin alussa otin 4 päivää nokkos,koivunlehti,voikukka,vihreätee -setti pari kertaa päivässä ja kyllä lähti nesteet.

Miten valmistit tota? keitit ja joit kun teen vai miten`?

Enpä ole vielä kokeillut nokkosen syömistä, mutta nythän sato on pian parhaimmillaan ja voisi kokeilla tuota nokkosteetä. Tuleeko siitä nokkosten kuivaamisesta paljon hajua?

Suositut

Back
Ylös Bottom