Sven Hasselin kirjat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja twinlab
  • Aloitettu Aloitettu
Alarik sanoi:
tuosta on tehty ainakin kaksi versiota, ensimmäinen Lewis Milestonen versio vuodelta -30 mitä varmaan tarkoitat ja uudempi tv-versio. Ihan katsottava tuo uudempi versio vaikka ensimmäisessä on paikoitellen tiettyä aitouden tuntua.

Joo, tuon vanhan oon katsonut. Täytynee joskus tsekata uudempikin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Loistavia kirjoja... suurimman osan kirjoista oon lukenu. Meikäläisen kiinnostukseen ei ainakaan vaikuta tämä ikuinen taistelu siitä perustuuko tarinat tositapahtumiin vai ei. Erik Haaest on tainnut ottaa elämäntehtäväkseen todistaa että koko homma on täyttä tuubaa, mutta hänen tekemisensä ei vaikuta mun lukemisiin.

"Kirjat ovat sisällöltään selvästi fiktiivisiä, vaikka ovatkin upeasti kirjoitettuja. Sven Hassel on itse ilmaissut asian olevan näin. (Vaikka hän väittääkin tarinoiden perustuvan tositapahtumiin.) Koko 'rangaistusrykmentti' on jo käsitteenä outo, mutta se antaa loistavia mahdollisuuksia tapahtumien kuvaukseen. Eliittijoukkoja, mutta samalla anti-natseja. Miksi ihmiset tahtovat hyökätä tarinoita vastaan, tahtoen 'paljastaa' ne 'valheiksi' on minun käsitykseni ulkopuolella. Sillä ne ovat tarinoita - suuri määrä anekdootteja yhteen sidottuna mitä viihdyttävimmällä, ja järkyttävimmällä tavalla.(http://www.svenhassel.info/)"

Suosikki hahmoja ehdottomasti Unteroffizier Julius Marius Heide AKA Julius super-soldier ja Obergefreiter Joseph Porta AKA Corporal by the grace of God in the Nazi army.

amf sanoi:
Meikäläisen kiinnostukseen ei ainakaan vaikuta tämä ikuinen taistelu siitä perustuuko tarinat tositapahtumiin vai ei. Erik Haaest on tainnut ottaa elämäntehtäväkseen todistaa että koko homma on täyttä tuubaa, mutta hänen tekemisensä ei vaikuta mun lukemisiin.

Suosikki hahmoja ehdottomasti Julius Heide ja Joseph Porta

Jep, näin juuri. Myös Hallimestari Wolf on aika hauska persoona, Portan kilpa- ja kauppakumppani. Ensimmäinen lukemani Hassel oli "Sotaoikeus", joskus aikoja, aikoja sitten, ja oli se kyllä hauska kokemus, Suomessa kun vielä ovat.

Alarik sanoi:
Eipä oikeastaan tule mieleen kovin montaa saksalaisten näkökulmasta tehtyä 2. maailmansotaa kuvaavaa erityisen hyvää kirjaa mitä pidettäisiin kiistattomana klassikkona vai enkö vain muista jotain ilmiselvää. Noh, Günter Grassin Peltirumpu ainakin, ja on niitä varmaan muitakin mutta sekään ei niinkään kuvaa itse sotaa.
Joo, häviävä osapuoli haluaa luonnollisesti ennemmin unohtaa kuin muistella. Lisäksi natsijoukkojen "uroteot" eivät aatteen miehiä lukuun ottamatta ehkä ole niitä empaattisimpia tunteita herättäviä. Hasselhan saa lukijan mielessä tuon helposti anteeksi, kun taistelee rangaistusyksikössä ja on tavallaan itsekin uhri.

Hasselit tuli luettua juuri ennen inttiin menoa (sen jälkeen ei armeijajutut paljoa ole napanneetkaan ;)). Tuomittujen legioona teki lähtemättömän vaikutuksen.

Hassel on itse sanonut, että kirjat pohjautuvat tositapahtumiin. Siitä voi jo päätellä, että kirjat ovat itse asiassa fiktiivisiä. Tuomittujn legioonankin tapahtumat kun sijoitetaan aikajanalle, huomataan että Hasselin yksikkö on samaan aikaan satojen kilometrien päässä toisistaan. Lisäksi minkään dokumenttien mukaan ko. yksiköllä ei ole ollut Tiger-tankkeja saati sitten Königstigereitä. Muutamista kirjan hahmoista on Hasselin julkaisemia kuvia, mutta niidenkin aitous kyseenalaistuu, kun kaverit tosiaan posettavat Tigereiden kanssa...

Nuo pohdinnat perustuvat tämän sivuston tietoihin: http://www.svenhassel.info/

ps. jaaha, amf olikin jo sanonut melkein samat :kippis1:

huuto.netissä näytti noita olevan myynnissä, hinnat olivat siinä kympin molemmin puolin kappaleelta. Eli jos jostakuta nyt kiinnostaa itelleen hankkia nuo.

amf sanoi:
"Kirjat ovat sisällöltään selvästi fiktiivisiä, vaikka ovatkin upeasti kirjoitettuja. Sven Hassel on itse ilmaissut asian olevan näin. (Vaikka hän väittääkin tarinoiden perustuvan tositapahtumiin.) Koko 'rangaistusrykmentti' on jo käsitteenä outo, mutta se antaa loistavia mahdollisuuksia tapahtumien kuvaukseen. Eliittijoukkoja, mutta samalla anti-natseja. Miksi ihmiset tahtovat hyökätä tarinoita vastaan, tahtoen 'paljastaa' ne 'valheiksi' on minun käsitykseni ulkopuolella. Sillä ne ovat tarinoita - suuri määrä anekdootteja yhteen sidottuna mitä viihdyttävimmällä, ja järkyttävimmällä tavalla.(http://www.svenhassel.info/)"

Ensinnäkin sanotaan, että olen lukenut kaikki kirjat useampaan otteeseen ja viihteenä ne ovatkin oikein hyviä. Mua vaan alkoi häiritsemään jossain vaiheessa juuri tuo, kun asioiden väitetään olevan ainakin jossain määrin omaelämänkerrallisia ja sitten kirkkain otsin kerrotaan kuinka ollaan osallistuttu likimain jokaiseen merkittävään toisen maailmansodan taisteluun. Ja kun lukijalle paljastuu, että tosiasioissa on oiottu, niin on hyvin vaikea suhtautua kirjaan sellaisena kuin se esitetään(perustuu tositapahtumiin)

Sinällään rangaistusrykmentti ei ole niin outo termi kuin voisi luulla, en nyt nopeasti löytänyt linkkiä saksalaisten rangaistusyksiköihin, mutta esim. puna-armeijassa moiset olivat hyvinkin suosittuja WikiPedia se, että tällaiselle yksikölle olisi myönnetty mitään tehokasta aseistusta on taas aika kaukainen ajatus.

Mun suosikkeja kirjoissa on aina olleet nämä kokkauskohtaukset ja reseptit.
Joskus vielä koitan itsekin tehdä pottupuuroa läskikuutioilla (vaikka se tuskin kovin body ruokaa onkaan :hyper: )

Joskus divareissa voi tehdä löytöjä:

Guy Sajer: unohdettu sotilas kertoo nuoresta 17-v vapaaehtoisesta, joka ei läpäise Luftwaffen testejä ja päätyy huoltojoukkojen kautta Suur-Saksa-divisioonaan.
Tapahtumat sijoittuu Saksan itärintamalle, 1942 syksystä sodan loppuun.

Hommaa lähestytään eri tavalla kuin Hasselin kirjoissa, eli huumoria ei ole,
Asioita ei liioitella, mutta toisaalta ei myöskään kaunistella tippaakaan.

...jos Hasselit uppoaa eikä vakavampi lähestymistapa haittaa, niin suosittelen. :thumbs:

On tullu luettua useampi Hasselin kirja. Totta vaiko tarua, mukavaa luettavaa joka tapauksessa. Aivan kuten Harry Potter - true or false? Who knows...

Mjoo -> :zzzz:

:vinkki vinkki:
suomalaisista reino lehväslaihon kirjat on miellyttänyt meikää,yhtään huonoa en ole
vielä lukenut
myöskin pietiläisten legioonalainen peters on hyvää luettavaa

Alec sanoi:
:vinkki vinkki:
suomalaisista reino lehväslaihon kirjat on miellyttänyt meikää,yhtään huonoa en ole
vielä lukenut
myöskin pietiläisten legioonalainen peters on hyvää luettavaa

Legioonalainen Peters on kyllä varsin suositeltava kirja, itse ainakin pidin kerrontatyylistä... Tosiasioistahan voidaan taaskin olla montaa mieltä, tosin senhän Pietiläinen myöntää prologissa itsekin, kirjasta lainaten: "Tarinasta 99 prosenttia on totta, 99 prosenttia valhetta ja 99 prosenttia hulluutta." ;)

Pokkarina ei pitäisi paljon kymppiä enempää tämänkää maksaa..

Katsotaan tuleeko keskustelua 3 vuotta vanhaan threadiin :)

Olen viime päivinä tutustunut materiaaliin mitä Hasselista löytyy netistä, lähinnä juurikin noihin paikkaansa pitävyyksiin. Eikö noita asioita muka pysty tarkistamaan mistään, mistä kiistellään?
Se että onko mies sotinut kaikissa tärkeimmissä tilanteissa mihin saksa osallistui, ei varmaankaan tarvi kiistelyjä? Mutta jos esim mies väittää syntyneensä Sven Pedersenä, niin eikö sitä voi tarkistaa vaikka kirkonkirjoista? Tai noita tapahtuma paikkoja missä Hassel "väittää" olleensa mukana, kai sijoituksista jotain dokumentteja löytyy?

http://www.dansmith.info/hassel/topics.asp?ID=27 tuossa mielessäni mieleenkiintoisia pähkäilyjä tapahtuma ajoista.

Mitä mieltä ootte ton kriitikko Haaestin väitteistä, että Hasselin syntymä nimi ois Børge Pedersen, joka ois kuulunu HIPO:on eli valtionpoliisiin (gestapo) ja näin ollen ollut oikea natsi, toisin kuin kirjoissaan väittää?

Mutta helvetin hyviä kirjoja mielestäni ovat, lahjaksi sain Komissaarin joka on viimeinen lukematon osa, jonka tahkoaminen alkaa heti kun edellinen kirja saadaan luettua. Onko kellään tietoa kun jostain vanhasta tekstistä luin että -99 oltaisiin käyty sopimusneuvotteluja uudesta kirjasta?

Varmaan meni monesta yli mutta ihan sama :D

Loistavaa matskua. Näitä kirjoja kannattaa suositella ihmisille jotka nyrpistelevät kirjoille yleensä, moni tällainen tykästynyt. Pikasesti laskettuna itsellä näyttäs olevan 9 noita kirjoja. On erittäin helppoja lukea, musta ja paikoittain täysin päätön huumori uppoaa muhun erinomaisesti.

Joskus vuosia sitten tuli luettua nuo varmaan kaikki. Fiktiotahan nuo selvästi ovat, aika ei millään riittäisi kaikkiin seikkailuihin ja muutenkin taisteluissa vedetään kovasti överiksi. Kirjojen tapahtumat ovat myös keskenään ristiriidassa. Esim:
Sarjan ensimmäisessä osassa mm kuolee henkilöitä, joiden Hassel väittää jossain toisessa kirjassa selvinneen sodasta.

Viihdyttävää luettavaa toki.

Ihan loistavia kirjoja :) Mulla taitaa olla melkein kaikki. Ei varmasti ole totta ne kaikki jutut, mutta on viihdyttäviä lukea. Hyvää huumoria ja kohellusta..
Ja tosiaan, suomalaisista, reino lehväslaihon kirjat on hyviä myös.

Kaikki on luettu ja pidin kovasti, osan olen lukenut uudestaankin. Muutamasta kirjasta on tehty elokuviakin mutta niinkuin aina ne jäävät kirjaan verrattuna kerronnaltaan ja hahmoiltaan kovin pintapuolisiksi liipaisuiksi.

^^ varmaan kolmeen kertaan lukenut kaikki läpitte. Eihän ne nyt oikeasti ole kaikki tapahtunut ,mutta viihdyttävää ja itseasiassa SODANVASTAISTA sotalukemista mustalla huumorilla ryyditettynä.

rest in peace sven :( todella hyviä kirjoja todellakin.. intissä tuli päivystäjän pöydällä luettua kaikki ja toivottavasti kohta itsekkin omistan koko sarjan, alkaa vähän tulla halu lukea jotaki noin mustaa

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom