Johtajasta on jälleen ilmestynyt uusi teos, Jiri Kerosen "Pekka Siitoin Teoriassa ja käytännössä":
Täältä löydät kirjoja, joita olen kirjoittanut tai joissa on artikkelejani.Pekka Siitoin Teoriassa ja käytännössäKiuas kustannus, 2020, ISBN 978-952-7197-21-9 Pekka Siitoin oli mielipiteitä jakava …
jirikeronen.com
Itse olin hieman epäileväinen sen suhteen, vieläkö aiheesta löytyy jotain uutta, painojulkaisun ansaitsevaa kirjoitettavaa vai kalutaanko tässä vain viimeisiä jämiä loppuunkalutuista aiheista ja vitseistä.
Oli erittäin positiivinen yllätys, että kyllä löytyi eikä kirja ollut vanhan toistoa. Keronen on nimittäin keskittynyt tekemään yhteenvedon nimenomaan Siitoimen ajattelusta ja filosofiasta, sekä hengentieteellisestä että poliittisesta puolesta ja näiden muodostamasta kokonaisuudesta, ja tehnyt sen antaumuksella. Johtajan julkaisuista ja haastatteluista on hyvin pyritty erottelemaan todelliset ideologiset kannanotot ja niiden pitkällä ajalla muodostamat linjaukset, sekä toisaalta eniten julkisuusarvoa saavuttanut, mutta isommin mihinkään varsinaiseen ideologiseen ajatteluun perustumaton itsetarkoituksellinen provosointi ja trollaus. Ensinmainitusta materiaalista jäljelle jää yhdistelmä vanhoja hengentieteellisiä, filosofisia ja uskonnollisia aatteita, joista Pekka seosti oman yksityiskohdiltaan sekavan ja vaihtelevan, mutta isossa mittakaavassa kuitenkin koherentin versionsa, sekä poliittisesti lähinnä francolaista oikeistolaisuutta. Vaikka Siitoin tunnetaankin juuri natsiunivormustaan, niin missään asiallisissa kommenteissa hän ei juuri ihannoinut kolmatta valtakuntaa tai Hitleriä, joiden katsoi epäonnistuneen ja ihan omasta syystään, vaan nimenomaan Franco oli se hahmo, jonka meininkiä Siitoin arvosti. Natsivermeet olivat enemmänkin tapa erottumiseen ja äärimmäiseen provokaatioon kuin poliittinen kannanotto, samoin kuin toisinaan sopivissa tilanteissa tai humalassa heitellyt Hitlerin tai natsismin ylistämiset. Kun huomioidaan satanistisista ja okkultistisista aatesuunnista tuleva ajatus äärimmäisestä ja kokonaisvaltaisesta itsensä toteuttamisesta ja orjamoraalin sekä sovinnaisuuden vastustamisesta, niin politiikka ei ollut Siitoimelle mitenkään hengentieteestä erillinen asia vaan päinvastoin tapa toteuttaa hänen hengentieteellistä näkemystään itsensä kehittämisestä ja hyvästä elämästä. Pornoilu, irstailu ja ahkera ryyppääminen siinä sivussa kuuluivat osina samaan pakettiin.
Jopa käytäntöosuus Mustan Messun kaavoineen ja kiljunkeitto-ohjeineen nivoutuu yllättävän hyvin havainnollistamaan teoriaosuuden aiheita jäämättä irralliseksi sekoiluohjeistoksi.
Mitään olennaisen uutta tai yllättävää kirja ei sisällä Siitoimeen ennestään perehtyneelle, mutta erityisesti taustoitusta Pekan hengentieteelliselle aatemaailmalle on tehty niin kiitettävä määrä, että väkisinkin oppii uutta jollei satu osaamaan okkultismin ja satanismin historiaa ja merkkiteoksia ulkoa paljon syvemmältä ja paremmin kuin esim. minä. Tältä pohjalta on myös silloitettu hengentieteilyn ja poliittisen toiminnan yhteyttä ja niiden muodostamaa henkilökohtaista kokonaisuutta varmasti pidemmälle kuin missään muussa lähteessä. Siitoimen kaltaisen hahmon tapauksessahan lopullisia totuuksia siitä, mitä tämän päässä on liikkunut, on enemmän kuin vaikea mallintaa eikä tässäkään teoksessa ole varmasti siinä virheettömästi tai kaikenkattavasti onnistuttu, mutta yritys on uskoakseni lähellä niin hyvää kuin olemassa olevalla tiedolla mahdollista.
Vitsejä ja lentäviä lauseita on mukana vain se minimimäärä, joka on väistämätön Siitoimesta kirjoitettaessa, mutta hyvä niin että kaikkien ulkoa osaamien juttujen toistaminen on jätetty väliin. Sitä myöten kirjaa ei myöskään, helppolukuisuudesta huolimatta, kannata lähteä lukemaan pelkkänä hupilukemisena ilman syvempää mielenkiintoa Siitoimen ainutlaatuisen vekkulihahmon syvemmästä taustasta.