Suuri parketti vs. laminaatti thredi!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lazarus
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Parketti parempi, kuin laminaatti. Lämmin, kaunis ja kestävämpi, joskin tarvii joskus aina hioa ja lakata uusiksi. Laminaatti on suhteellisen helppo, ja ihan jees, paremman tuntuinen, kuin muovimatto, josta en itse pidä yhtään. Laminaatti tuntuu melkein kuin puulattialta, vaikka onkin oikeasti muovia. Ei ole yhtä lämmin ja mukava, kuin parketti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meille tuli uusi parketti pitkän pohdinnan jälkeen. Ainut asia joka puolusti laminaattia oli koira. Päädyimme kuitenkin paksumpaan ja useampaan lakkakäsiteltyyn parkettiin. Parketti on jalan alla lämmin, toisin kuin laminaatti. Lisäksi parketin voi hioa muutamaan kertaan. Usein asunnon myyntihetkellä parketti tuo myös lisäarvoa laminaattiin verrattuna.

En ehtinyt lukea koko threadia - tunnustan ...

Otettiin about 100m2 Kartiman parkettia, olisko malli ollut joku swiss plank elite tmv wenge. Vähän alle 20€/m2 tuli kun lasketaan korkkipahvi alle. Ihan siistihän se on. Hyvin kestää iskuja, mutta kun esim. ruiskurapatusta takasta irtoo millin kivi ja se jää sählymaila / polkutraktorin alle niin naarmua tulee. Voin sanoe että ei kaduta yhtään kun valittiin toi. Graniittilattiaan ei ollut varaa, niin aivan sama mitä sitten laittoi. Pikkusen itkettäis jos olis pannut jotain 50€/m2 parkettia. Saa pojat pelata rauhassa pelata futista / sählyä / ajaa polku ja radioautoilla - aivan sama.

Kyllä vituttaa että laitettiin parketit. Tammisauvaa, ja on niin helvetin pehmeää, että kaikki jäljet puhaltamista kovemmasta voimasta jää. Painaumia on erityisesti lastenhuoneessa ja ruokapöydän ympäristössä vaikka onkin huopaa jalkojen alla.
Tiedä sitten onko noissa lakkauksissa eroja, tää oli halpaa...

Nostetaas tätä ylös, kun on itselle hyvinkin ajankohtainen juuri nyt. Eli laminaattilattian laitto kohta edessä (kunhan tapetit on saatu seiniin..) ja kaipailisin kokemuksia nykylaminaateista. Laminaatti on oikeastaan ainoa mahdollinen ratkaisu tässä tapauksessa, koska kämpän nykyinen lattia koostuu osittain (olohuone ja keittiö) vanhasta rumasta mosaiikkiparketista. Laittaisin suoraan jotain nykyaikaista muovimattoa ainakin keittiöön, mutta kun tuon parketin päälle ei oikein voisi laittaa mitään hengittämätöntä materiaalia ja toisaalta en viitsi purkaa kiinniliimattua parkettia poiskaan.
Spekseiksi ollaan asetettu suoraan, ettei laiteta alle 8 mm laminaattia, käyttöluokilla ei loppujen lopuksi ole niinkään merkitystä, koska ei tule kovin kovaan käyttöön. Eniten kiinnitän huomiota pontin laadukkuuteen, ettei saumat lähtisi aukeilemaan heti vuoden päästä. Eli suositelkaas nyt jotain ok tuotetta hintaluokassa 10-15 €/neliö? Kuosiksi on ajateltu jotain melko perinteistä tammisävyä. Käytetään neutraaleja sävyjä, koska tarkoitus tehdä kämpästä saman tien tulevaisuudessa helposti myytävä..

Mä hioisin mosaiikin ja sit lakkaisin sen halutun väriseksi. Liimattu parketti on pirun hyvä äänenvaimennukseltaan sekä mukavuudeltaan. Eikä kupruile.

Ite laitoin mosaiikin tilalle kelluvan aidon parketin ja oon jonkun kerran valintaa katunut. Vaikka on liikuntasaumat ja asianmukaiset askeläänieristeet ja muovit niin silti on noussut muutamasta paikasta kuprulle ja oon joutunut pari lankkua sen takia vaihtamaankin. Lisäksi koirien kynnet pitää meteliä kun ne juoksentelee. Ja putoavat tavarat kolahtaa myös kunnolla. Meillä ei kyllä jälkiä jää oikeastaan ollenkaan. Pari naarmua on mutta siinä kaikki.

Laminaattia en parketin tilalle laittaisi.

Mä hioisin mosaiikin ja sit lakkaisin sen halutun väriseksi. Liimattu parketti on pirun hyvä äänenvaimennukseltaan sekä mukavuudeltaan. Eikä kupruile.

Ite laitoin mosaiikin tilalle kelluvan aidon parketin ja oon jonkun kerran valintaa katunut. Vaikka on liikuntasaumat ja asianmukaiset askeläänieristeet ja muovit niin silti on noussut muutamasta paikasta kuprulle ja oon joutunut pari lankkua sen takia vaihtamaankin. Lisäksi koirien kynnet pitää meteliä kun ne juoksentelee. Ja putoavat tavarat kolahtaa myös kunnolla. Meillä ei kyllä jälkiä jää oikeastaan ollenkaan. Pari naarmua on mutta siinä kaikki.

Laminaattia en parketin tilalle laittaisi.

No tässä tapauksessa on tarkoitus päästä nimenomaan eroon tuosta mosaiikkiparketin kuviosta, joka on molempien mielestä aika hirveä. Ja jäähän se parketti sinne alle, jos joku sitä joskus haluaa hioa. Itse en siihen hommaan lähde, kun tulisi yhtä kalliiksi kuin laminaatti. Ja toinen syy on se, että koko kämpän lattia ei ole sitä parkettia, halutaan yhtenäistää lattiaa. Tosin keittiöön taitaa tulla kylläkin jotain laattakuosia.
Ja nyt ollaankin jo siinä tilanteessa, että laminaatit on tilauksessa: tingittiin alkuperäisistä spekseistä ja otettiin 7 mm Laurentian Laminate (Upofloor). Toinen vaihtoehto olisi ollut joku Eggerin 8 mm, mutta pontit ja tekniset tiedot kuulostivat jopa luotettavammille tuossa ohueammassa, eikä hintakaan ollut paha, 11,40 €/m2. Uskoisin olevan helpompi asentaakin kunnolla, kun noiden Upofloorin laminaattien pontit on paljon jämäkämmän oloisia. Vitality Diplomatia (kuulemma raksaliikkeiden käyttämä) olisin ostanut, mutta ei löytynyt oikeaa sävyä koko mallistosta.

Edit: Laminaatin äänekkyydestä en niinkään huolehdi, kun ei ole koiraakaan juoksemassa, eikä muutenkaan tarkoitus pudotella tavaroita lattialle ihan päivittäin..

Kyllä vituttaa että laitettiin parketit. Tammisauvaa, ja on niin helvetin pehmeää, että kaikki jäljet puhaltamista kovemmasta voimasta jää. Painaumia on erityisesti lastenhuoneessa ja ruokapöydän ympäristössä vaikka onkin huopaa jalkojen alla.
Tiedä sitten onko noissa lakkauksissa eroja, tää oli halpaa...

Missä hinnoissa on ns. halpa parketti? 17 €/m2 kun ei ilmeisesti ollutkaan ihan edullisin laminaatti ja siihenkin vaikuttaa tosiaan naarmuja tulevan melko helposti. Rakennusaikana kun nuo hinta-asiat tuppasi aina välillä vähän vääristymään. Laminaatti on kuintekin aina vaan laminaatti.

Parikymppiä ja jotain päälle, en muista enää tarkkaan.

Korkki on ehana, mutta se on halpanakin helvetin kallis, jos ei halua sitä halvinta mallia joka näyttää oksennetulta hapankorpulta.

Me taas ihmeteltiin juuri, että meidän parketti on vielä ihan uuden veroinen vaikka koira saa välillä juoksuhepuleita sisällä... Parketti oli noin 30e neliö ja puumateriaali on kovemmasta päästä. Yhtään en kadu parkettia ja todennäköisesti yläkerran laminaatti vaihtuu parkettiin parin vuoden sisällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen nykyään lämmennyt laminaatillekkin muutamasta eri syystä. Ensinnäkin nykykään löytyy laminaatteja, jotka eivät enää tunnu ja näytä niin muovisilta. Jopa sellaisia, että on vaikea silmien korkeudelta asiaa eroittaa. Toisaalta neliöhinnat ovat näissä jo halvan parketin verran. Kuitenkin samaan hintaan saa valita esim. lankkumaisuuden, erikoisen värin ja ulkonäön, joka maksaisi vastaavassa parketissa n. 5 kertaa saman verran. Tietyissä parkettikuoseissa sitten päälle se öljyäminen omana lisävaivanaan. Jos isolle osalle kansasta pitää tilata remonttimies lyömään naula seinään, niin lattian kunnossapitohan onnistuu varmasti helpommin.

Laminaatin tietyt kestävyysominaisuudet kun ottaa lisäksi huomioon, niin puoltaa se mielestäni paikkaansa ihan hyvin. Itselleni pelkkä parketti asunnossa ei tuo mitänä lisäarvoa, jos se on helvetin ruma. Ei tuo kyllä ruma laminaattikaan. Hienot parketit vaan maksavat niin perkeleesti ja ei ole mukavaa asua peläten koko ajan lattian vaurioitumista. Tämähän koskee tosin vain köyhiä ja keskituloisia.

Itsellä on parkettia suurin osa, mutta 2 makuuhuoneessa laminaatti. Parketin selvä hyväpuoli on selvästi erilainen jalan alla. Lisäksi se on vaan lämpösempi kävellä, jos ei ole lattialämmitystä, jota en itse laittanut normaalitiloihin. Syy löytyy muista ketjuista, mutta satoja metrejä vesiputkea lattiassa ei ollut mun juttu.

Parkettiin jää jäljet selvästi helpommin kun laminaattiin. Laminaatti vetää kuprulle enkä ole nähnyt laminaattia, joka ei tuota tekisi. Jokaisen sauman tuntee jalan alla ja kun tuon tietää osaa jo vieraissa katsoa heti kumpaa lattia on. Todella ärsyttävää ja esteettisesti aivan yhtä kauhea kun naarmut parketissa. Tässä on se ero, että parkettiin jäljet tekee omistaja ja laminaattiin tuo paskuus kuuluu hintaan. Kuprulla on vaikka et kävelisi ollenkaan.

Parketti on aitoa, laminaatti muovimattoa erimuodossa vaan. Olen itse aitouden kannattaja. Jos haluaa puuta, niin se on puuta ja jos pitää saada kiveä niin se on kiveä.

Parketin hintatasossa tulee kauhea pompsaus, jos haluaa jotain muuta kun koivua, pyökkiä tai tammea. Laminaatissa hintaan ei vaikuta päällikuvio. Eli jos haluaa pähkinäparkettia se on äkkiä 60-80e/m2 tarjouksessa. Hinnoissa en usko enään alle 25/m2 euron saatavan mitään parkettia. Yli 30 euron taidetaan nykyään mennä parketin kanssa/neliö tarjouksissakin. Nyt ei kukaan sitten kerro kuinka osti 5 vuotta sitten parkettia 19 euroa/m2. Hintaero esim. 120m2 perustalon lattiassa on aika tuntuva 12 euron laminaatin tai hyvän parla parketin 30 euron neliöhinnalla. Lisäksi parketin työstäminen on aikaa vievempää. Laminaattia saa leikattua leikkurilla ja melkein kynsiviilalla kun parkettiin tarvitsee sirkkeliä aina. Aikaa vievempää asentaa.

Sitten muistetaan erottaa ohutpuulattia(tms.) parketista. Tuohan on siis viilulla tehtyä "parkettia". Ei paljoa yhteistä parketin kanssa. Noita voi saada joskus melkein laminaatin hinnalla.

Ääni korkkilattialle myös. Nykyään saa vähän erilaista korkkilattiaa mitä jokainen on ehkä tottunut näkemään kasaritaloissa, joka tosiaan näyttää siltä oksennetulta hapankorpulta. Hinta on kova, mutta jalan alla erittäin miellyttävä ja kestävä.

Muovimatot jättäisin vuokrakaksioihin. Vaikka teknisesti miettien muovimatto on aivan ylivoimainen. Kaadat lasin vettä lattialle niin se ei liukene siitä mihinkään kuten parketin tai laminaatin päällä rupeavat sauman imemään vettä ja saa olla nopeasti pyyhkimässä pois. Jos käytännöllisyys ratkaisisi niin naiset ei meikkaisi eikä kasvattaisi pitkiä hiuksia. saatikka kulkisi korkokengissä. Kalju nainen lenkkareissa...naminami niille ketkä sellaisesta tykkää.

^ Itse en erityisemmin ole huomannut laminaateissa kupruilua. Ehkä se on huonolaatuisten laminaattien tai huonon asennuksen ongelma. Nykyisestä asunnoista heivasin kaatopaikalle 500 kg:ta Quick stepin laminaattia ja ei se ainkaan ollut yhtään kuprulla tai elänyt saumoista ennen poistoa. Merkin laadukkuudesta en osaa sanoa mitään. Tämä lattian kylmyyskin on sellainen asia, mikä itseäni lämminjalkaisena ei ainakaan kosketa. Ainakaan kerrostalossa en huomannut mitään eroa tuon poistetun laminaatin "kylmyydessä" (vaikka huonelämpötila oli viileä) verrattuna toisen asunnon puulattiaan. Parkettia huolettomampi ratkaisu olisi "oikea" puulattia. Voisi hioa useammankin kerran.

Zone-sarja -42%
Meillä on reilun parinkymmenen vuoden ikäinen 3-sauvainen koivuparketti. Lattia on enimmäkseen loistavassa kunnossa. Eteisessä vaihdoimme parketin laattoihin, hiekka oli tehnyt tuhojaan. Myös keittiössä on kulumaa hellan yms edessä, mutta me vedettiin siihen matto päälle. Parketti on lämmin jalkojen alla eikä se ole erityisen herkkä. Pianolla onnistuin kyllä raapimaan kunnollisen uran. Toki vanhassa lattiassa on ennestään naarmuja siellä täällä, joten jokainen uusi kolhu ei edes erotu. Ei huonekaluista mitään painaumia silti pitäisi tulla, ellei valitse jotain todella pehmeää puuta kuten mäntyä.

Up!

Meillä mietitään jo lattiamateriaaleja. Kumpi se nyt sitten on parempi. Parketti vai laminaatti. Hinta max.40e neliö. Mitä itse muistan edellisestä talosta niin laminaatti oli "kylmä" jalalle. Tosin se olikin 9.90e tarjouslaminaattia. Laminaateissa ois aika paljon enemmän sävyvaihtoehtoja. Niin ja lattiassa tulee olemaan kaapelit.

Up!

Meillä mietitään jo lattiamateriaaleja. Kumpi se nyt sitten on parempi. Parketti vai laminaatti. Hinta max.40e neliö. Mitä itse muistan edellisestä talosta niin laminaatti oli "kylmä" jalalle. Tosin se olikin 9.90e tarjouslaminaattia. Laminaateissa ois aika paljon enemmän sävyvaihtoehtoja. Niin ja lattiassa tulee olemaan kaapelit.

Onko sillä väliä onko parketti vai laminaatti jos on lattialämmitys, eli ei pitäisi kylmä tulla,

Jos on koira niin eiköhän ainoa vaihtoehto ole laminaatti tai epoksi.
Hyvä laminaatti maksaa saman mitä parkettikin. Meille tulee 2-sauvaista tammiparkettia, ihan tavallista.

oli meillä lattialämmitys edellisessä mutta silti laminaatti ei oikein tuntunut hyvältä. kuten sanoin niin oisko johtunut siitä ettei ollu mitään "kallista" laminaattia. ei oo elikoita eikä tuu. sellanen hopeisen sävyinen vaalea parketti ois hakusessa. jotenkin vierastan tuota laminaattia uudelleen laitettavaksi, kun parketista on kuullut vaan pelkkää hyvää.

oli meillä lattialämmitys edellisessä mutta silti laminaatti ei oikein tuntunut hyvältä. kuten sanoin niin oisko johtunut siitä ettei ollu mitään "kallista" laminaattia. ei oo elikoita eikä tuu. sellanen hopeisen sävyinen vaalea parketti ois hakusessa. jotenkin vierastan tuota laminaattia uudelleen laitettavaksi, kun parketista on kuullut vaan pelkkää hyvää.

Meillä ainakin lattia tuntuu lämpöiseltä (meillä siis n. 18€ laminatti). Laminaatin "aluskatekin" vaikuttaa lämmönjohtavuuteen.

Meillä on vaaleaksi/valkokuultoiseksi sävytetty tammiparketti ja onhan se hyvännäköinen, mutta välillä vain tuntuis, että laminaatti olisi kivempi, kun tuohon parkettiin tulee kaiken maailman jälkijä. Itse kun on niin pikkutarkka, että olen jo elätellyt mielessäni näiden hiusnaarmujen "myllyttämistä" vaikka lattia on hiottu ja lakattu vasta pari kuukautta sitten.

Latest posts

Back
Ylös Bottom