Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

Kerran vuodessa sitten 4-6viikkoa sairaslomalla burnoutin takia, käyhän se niinkin :)

Nus nus mutta burnoutin takia voi hommat loppua vuosiksi ja pää on aivan tuhannen sekaisin.

Joka työpaikassa ei saa korvausta sairausloma-ajalta jos syynä on burnout. Kuulemma itse aiheutettua tai muuta liibalaabaa. Kaverille kävi hassusti kun otti burnoutlomaa ja ihan syystä, eikä palkkaa kuulunutkaan. Reilu meininki.

Vitun siat!

Hahaha. Iltalehden etusivulla on otsikko:
Hyväksikäytöt poikivat LYNKKAUSRYHMIÄ "Ysimillinen Burana hoidoksi" - Hyväksikäytöt poikivat lynkkausryhmiä | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

jonka alla kuva:
fobbavaaka24713mp_503_uu.webp

Minulle tuli tuosta kuvasta heti mieleen, että nettipoliisi Fobba tarjoaisi ysimillistä buranaa hyväksikäyttäjien "hoidoksi"...

Johtuu ihan siitä kun suomalaiset velliperseet ottaa aina näitä "saikkuja" kun ei huvita menä töihin.
Eiks burnout eli työuupumus yleensä johdu nimenomaan siitä, että tekee liikaa töitä tai työpaikalla on jotain hassusti eikä polla kestä sitä?

Noi ns motivaatiosairikset on sit asia erikseen, eikä psyykkisistä syistä kirjoitettu sairausloma liity imo tuohon asiaan mitenkään. Motivaatiosairikset on yleensä lyhyitä, tyyliin max 3pv. Joissain paikoissa, kuten vaikkapa omassa työpaikassa noita alle 3pv kestäviä saikkuja saa ilman lääkärin tai hoitajan kirjoittamaa sairauslomatodistusta, kun taas 3pv pidemmät sairauslomat vaativat aina lääkärintodistuksen eikä psyykkisistä syistä pidetyt sairauslomat yleensä kestä alle 3 päivää. Jotkut noita motivaatiosaikkuja varmasti ottavat, mutta kuvittelisin ilmiön olevan todellisuudessa melko marginaalinen vaikka noista aina työpaikan kahvihuoneessa vitsiä väännetään.

Sinänsä tuo asia burnout-sairisten suhteen on kyllä ristiriitainen, koska vaikka työuupumus on ihan oikea ilmiö, ei sitä ole luokiteltu sairaudeksi. Burnout kuitenkin altistaa erilaisille vakavammille psyykkisille oireille, kuten masennukselle, päihdeongelmille ja fyysisille stressiperäisille sairauksille, joten toisaalta on työntekijän ja työnantajan kannalta varmaan ihan hyvä, että noista sairauslomaa kirjoitetaan ennenkuin työntekijä jää pidemmälle sairauslomalle tai pysyvästi pois työelämästä.

Eiks burnout eli työuupumus yleensä johdu nimenomaan siitä, että tekee liikaa töitä tai työpaikalla on jotain hassusti eikä polla kestä sitä?

Kyllä kyllä, ja olen samaa mieltä tuon kanssa mitä kirjoitit. Mutta siis tiedän tyyppejä jotka on tehneet vaikka mitä että saavat saikkua. Syöneet röökiä että kuume nousee, väännelleet nilkkaansa että se punottaa ja sitten valittaneet että on varmaan joku pieni vamma siinä + tietysti kaikki maailman muut vaivat mitä voi valittaa että saa sitä saikkua. Tiedän myös niitä joiden on pitänyt päästä viikoksi jonnekkin ja lomat on jo käytetty niin ovat käyneet itkemässä burnouttia.

Tuollaisten ala-arvoisten paskojen takia halutaan säätää tiukennuksia noihin saikkujuttuihin (mm. eka päivä palkatonta) jne.

En todellakaan aliarvoi burnouttia ja sitä miten vakavaa se on, itsekin jonkunasteisen burnoutin aikoinani kokeneena.
En itse myöskään jää koskaan sairaslomalle töistä, ellei nyt vakavia luunmurtumia tule. (enkä sairastuta muita, vaikka menisin sairaana duuniin).

Mutta siis summa summarum: Kaikki motivaatiosaikkua ottavat lusmut tekevät oikeasti työelämässä sairastavien elämän vaikeammaksi.

Kyllä kyllä, ja olen samaa mieltä tuon kanssa mitä kirjoitit. Mutta siis tiedän tyyppejä jotka on tehneet vaikka mitä että saavat saikkua. Syöneet röökiä että kuume nousee, väännelleet nilkkaansa että se punottaa ja sitten valittaneet että on varmaan joku pieni vamma siinä + tietysti kaikki maailman muut vaivat mitä voi valittaa että saa sitä saikkua. Tiedän myös niitä joiden on pitänyt päästä viikoksi jonnekkin ja lomat on jo käytetty niin ovat käyneet itkemässä burnouttia.

Tuollaisten ala-arvoisten paskojen takia halutaan säätää tiukennuksia noihin saikkujuttuihin (mm. eka päivä palkatonta) jne.

En todellakaan aliarvoi burnouttia ja sitä miten vakavaa se on, itsekin jonkunasteisen burnoutin aikoinani kokeneena.
En itse myöskään jää koskaan sairaslomalle töistä, ellei nyt vakavia luunmurtumia tule. (enkä sairastuta muita, vaikka menisin sairaana duuniin).

Mutta siis summa summarum: Kaikki motivaatiosaikkua ottavat lusmut tekevät oikeasti työelämässä sairastavien elämän vaikeammaksi.

Itella oli naita maanantai/perjantai poissaoloja edellisessa duunissa ja valilla parikin paivaa kun ei vaan millaan halunnut menna duuniin, tama kumminkin korjautui kun laittoi lapun luukulle ja etsin itselleni paljon mieluisemman duunin jossa sitten naita lintsauksia ollut ollenkaan.

Toi on kyllä totta. Meilläkin on tosissaan töissä se käytäntö, että päivystävälle esimiehelle soittamalla saa sen 1pv kerrallaan saikkua ja itse olen kerran ottanut saikkua työurani aikana puhelimella kun olin paskataudissa. Jos jengi saikuttaa paljon ja herää epäilys, että iso osa saikuista on puhtaasti motivaatio-ongelmista johtuvia, on riski, että tuokin käytäntö muuttuu ennen pitkää siihen, että pitää lähteä päivän-parin saikkuakin varten hakemaan lappu sairaalasta.

Tuo on imo kaikin puolin typerä käytäntö, että lyhyeenkin sairauslomaan tarvitsee lapun, sillä ensinäkin sairauslomatodistusten pyytäjät kuormittavat päivystyksiä aika huomattavastikin ja vievät hoitoaikaa ja resursseja oikeasti apua tarvitsevilta potilailta. Lisäksi muistan kuulleeni/lukeneeni, että tuollainen käytäntö lisää keskimääräisiä sairauslomapoissaoloja eli työnantajankin kannalta se on huonompi vaihtoehto. Jos menet lääkäriin hakemaan saikkulappua ja lääkäri kirjoittaa saikkua vaikka 5pv, olet varmasti saikulla sen 5pv vaikka olisitkin jo 2pv poissaolon jälkeen työkuntoinen.

Paras keino puuttua noihin ns turhiin motivaatiosaikkuihin on miettiä mistä se johtuu, että jengi ei halua tulla töihin ja ovat sen vuoksi valmiita jopa kusettamaan lääkäriä/työnantajaa ja pyrkiä parantamaan työpaikan viihtyvyyttä ja työoloja, ettei jengi saikuttaisi niin paljon. Toki osa noista motivaatiosaikuttajista saikuttaa vaikka työpaikka olisi minkälainen paratiisi, mutta uskon turhien saikkujen kokonaismäärän laskevan työntekijöiden työssäviihtymisen parantuessa.

Toi telkkarijuttu jotenkin kuvastaa nykyisten journalistien tasoa hyvinkin... 2003 noin 4500 eurolla ostettu telkkari jälleenmyyty yksityisten toimesta 2006 noin 4500 eurolla, mutta otsikkoon läpsäistään 7 vuotta. Kuitenkin oletan että jutun kirjoittaja on myöskin tehnyt otsikon. 10 vuotta vanha hinta muuttui 7 vuotta vanhaksi

Se hajosi siis jutun mukaan 2010, varmaan se 7 vuotta tuli siitä.

- - - Updated - - -

Fuk, tarkoittaako tämä että jos mun auto hajoaa, siitä ei saakkaan enää yhtäpaljon kuin mitä se on uutena listalla maksanut?

Niin tai uutta samanlaista tilalle.

Kappas, mun moka. Ei tullut kunnolla loppuun asti luettua ja oletin että kyseessä on tuore juttu kun uutinen oli tuore. Se asianomistajan selitys siinä "että 2003 4500e hintanen telkkari oli 2006 6000e arvoinen mutta ostin sen 4500e" pisti lisäsapetusta vaan.

Jep, idiootilta vaikuttaa. Mäkin voisin ostaa joltain auton kolmella tonnilla, arvioida sen ite 25000 arvoiseksi ja hakea vakuutuksista sen verran.

Itteäkin jotenkin hämmentää jengin odotukset nopeasti kehittyvän elektroniikan jälleenmyyntiarvosta. Usein näkee myytävän joskus 2005 ostettuja tietokoneita johonkin 1000e hintaan perusteluna että silloin maksettiin 2500e siitä.

Back
Ylös Bottom