Suuri lööppiketju. Iltasanomat ja Iltalehti

Meta title: 💥 SUURI LÖÖPPIKETJU – ILTASANOMIEN JA ILTALEHDEN KOHUOTSIKOT, TYyLI JA SISÄLTÖ 💥

Meta description: Keskustelua iltapäivälehtien lööpeistä: otsikkotyyli, liioittelu, aiheet, vaikutukset ja ajankohtaiset kohuotsikot yhdessä ketjussa.

turmansyy1401HL_ul.webp
Turman syytä ei tiedetä??? Minä voisin vähän epäillä tuota 5 tonnin kivilohkaretta tuossa kyljessä.

No mutta Sinä, ilkka_83, lienee olet kuitenkin maallikko merenkulkuun liittyvissä asioissa. Ei voi varmuudella sanoa, että vaikuttaako tuo 5 tonnin kivenlohkare laivan uppomiseen yhtään mitenkään. Parempi jättää näiden asioiden pohdinta alan ammattilaisille eikä spekuloida turhia.

Sen nyt tietää että tollanen bileristeilijä kaatuu naurettavan helposti. Kymmenen kerrosta ja matalaksi tehty runko että pääsee kaikkii satamiin. Ei kannattaisi spekuloida mutta onko tossa nyt käynyt niin että tullu kunnon raapasu ja sitten laiva ohjattiin tohon saaren lähelle evakuointia varten.

On se hyvä kun suomalaisen ammattikorkeakoulun asiantuntija tietää taas kaiken netistä katsomiensa videoiden ja uutisoinnin perusteella. En nyt usko tuon kokoisten paattien kippariksi pääsevän aivan ketä tahansa. Kyllähän komentosillan toimet ainakin karille ajon jälkeen todennäköisesti pelastivat monia ihmishenkiä. En ota kantaa lähtikö kapteeni laivasta ennen muita, mutta eikös esim Santorinin hyvinkin samankaltainen onnettomuus johtunut osittain vääristä merikartoista. Riuttaa tai mihin törmäsikään ei oltu merkitty karttoihin oikein. Voihan tuo hyvinkin olla tässäkin tapauksessa mahdollista, että on rantaa lähestyttäessä vedelty vähän leveästi ja se riutta onkin sitten ollut todellisuudessa lähempänä kuin kartat näyttävät. Joka tapauksessa vähintäänkin kyseenalaista jälleen kerran median puolelta alkaa hirttämään kapteenia palleista ennen yhtään faktaa.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012011515078976_ul.shtml

^ Veikkaan ettei noita laivoja enää paljoa kartoilla ajeta vaan elektroniikkahan se on mikä jyllää. GPSit ovat ennenkin aiheuttaneet onnettomuuksia kun laitteet paikallistavat laivan muutaman kymmentä metriä sivuun eikä ihme olisi vaikka laivaa on turma hetkellä ajettu automaattiohjauksella. Se kun on pahoissa paikoissa huomattavasti tarkempi (toimiessaan) kuin kippari.

^ Veikkaan ettei noita laivoja enää paljoa kartoilla ajeta vaan elektroniikkahan se on mikä jyllää. GPSit ovat ennenkin aiheuttaneet onnettomuuksia kun laitteet paikallistavat laivan muutaman kymmentä metriä sivuun eikä ihme olisi vaikka laivaa on turma hetkellä ajettu automaattiohjauksella. Se kun on pahoissa paikoissa huomattavasti tarkempi (toimiessaan) kuin kippari.
Mikäli reitti on määritetty alunperin pielessä olleen merikartan mukaan niin eipä se gepsi siihen vaikuta. Ja ahtaissa paikoissa nuo kyllä vetää edelleen paljon käsipelillä. Esimerkiksi suomen saaristossa.

Ihan turha näitä on kyllä kotisohvalta väännella vaan syynä voi olla ihan mitä vain inhimillisestä erehdyksestä järjestelmävirheeseen.

Noh helppohan se on tietty kotisohvalta arvostella. Lopullinen onnettomuustutkintaraportti sitten paljastaa ne totuudet.

Ja sitäpaitti jos ei ole itse ajanut valtameriristeilijää, niin ei pitäis olla mitään oikeutta kommentoida toisten ajamisia. Mitä väliä jos vähän ottaa pohja kiinni, kunhan rauta liikkuu!

Pakkiksella nyt on enemmän risteilijöiden kippareita /muuten vaan ohjanneita kuin esson baarissa.

Ehkä olen vain liian kiltti mutta mulla käy kyllä aidosti sääliksi kapteenia. Melko selvää, että on mennyt panikkiin tajuttuaan virheensä ja myös sen, että häkkiä taitaa tulla ja vuosien ura mennyttä. Oli sitten täysin syyllinen tai vain osittain, alkaa olla jo aikamoista lynkkauksen makua median puolelta. Tuntuu jotenkin, että varustamokin vetäytyy vastuusta ja kaikki kapteenin syytä vaikka samat laivat vetelevät tuota 'kiellettyä' reittiä jatkuvasti. Itseäni ihmetyttää miten turvallisuusharjoituksia ei tehdä jo heti risteilyn alkaessa vaan vasta seuraavana päivänä. Tuo lienee varustamon protokollia ja varmasti olisi auttanut evakuoinnissa. Mulla on vain sellainen periaate, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Se syyllisten etsiminen ja uhkailu silloin kuin pitäisi panostaa uhrien auttamiseen ei auta yhtään ketään.

Ehkä olen vain liian kiltti mutta mulla käy kyllä aidosti sääliksi kapteenia. Melko selvää, että on mennyt panikkiin tajuttuaan virheensä ja myös sen, että häkkiä taitaa tulla ja vuosien ura mennyttä.
Samoin mulla käy sääliks sitä. Veikkaanpa vaan että on mies voinu olla jopa jonkinlaisessa shokki tilassa ja senki takia heittäny aika tyhmää kommenttia heti omasta paatista päästyään...

Back
Ylös Bottom