Itse en tinkaa kuin isommissa kaupoissa, eli periaatteessa kun ostetaan autoa, asuntoa, moottorikelkkaa tai vastaavaa. Missään basic ostoissa en jaksa vaivautua, esimerkiksi kun telkkaria kävin ostamassa, laski myyjä automaattisesti hintaa kun löydettiin mulle sopiva malli.
Mua vituttaa suunnattomasti kaikesta tinkaajat. Opiskeluaikaan olin rautakaupassa töissä ja siellä noihin tinkaajiin törmäsi, milloin tingattiin rautanaulojen hinnasta ja milloin vasaran. Jos ostaa muutamalla kympillä tavaraa, niin heti olettaan että hintaa pudotetaan. Jos joku osti jotain isompaa, niin tiputin hintaa automaattisesti jos tyyppi ei tingannut. Yleensä en tiputtanut jos alkoi tinkaaminen.
Yksi kaveri on juuri tuollainen kaikesta mahdollisesta tinkaava. Kun oli menossa naimisiin, tinkasi ihan jokaisesta pikku jutusta. Sormukset oli ostettu jostain hevon helvetistä ja sitten tingattiin paikallisen kultasepän kanssa muutaman euron kaivatuksista. Tyyppi myös juoksee kaikkien tarjouksien perässä, esim. saattaa käydä ostamassa kahvin cittarista kun on tarjouksessa ja muut kamat prismasta. Itse en oikeasti vain jaksaisi vaivautua.