SM-urheilijoita epäillään raiskauksesta
Torstai 13.8.2009 klo 16.27 (päivitetty klo 18.46)
Amerikkalaisen jalkapallon Vaahteraliigassa pelaavan Lappeenrannan Rajaritarien kolmea amerikkalaispelaajaa epäillään raiskauksesta.
Seuran mukaan pelaajat ovat olleet poliisin huostassa jo viime viikon maanantaista lähtien.
- Asia tuli minulle täytenä yllätyksenä. Olemme yrittäneet olla pelaajien tukena koko prosessin ajan, kertoo Rajaritareiden puheenjohtaja Juho Ritala.
Ritalan tietojen mukaan epäilty teko olisi tapahtunut pelaajien asunnossa lähes kaksi viikkoa sitten eli viime viikon maanantain vastaisena yönä. Ritalan mukaan miehet vangittiin viikko sitten torstaina.
Poliisi ei ole tiedottanut rikosepäilystä mitään. Seura tiedotti asiasta lopulta itse.
- Spekulaatioita tuntuu olevan melkoisesti liikkeellä tämänkokoisessa kylässä. Moni tuntuu tietävän asiasta paljonkin. Päätimme kertoa sen, minkä itsekin tiedämme.
Ritala muistuttaa, että kysymyksessä on vasta rikosepäily, vaikkakin hyvin vakava.
- Antaa poliisin tutkia rauhassa. Kyllä he sitten kertovat aikanaan, kertoi Ritala torstaina STT:lle.
Seuralla neljä amerikkalaispelaajaa
Seura nousi täksi kaudeksi takaisin kotimaiseen pääsarjaan. Joukkueessa on neljä amerikkalaista pelaajaa, joista yksi, Thomas Kudyba, edelleen pelaa. Häntä ei ole epäilty mistään rikoksesta.
Seuran muut amerikkalaispelaajat saapuivat Lappeenrantaan kevään ja kesän aikana, viimeinen aivan heinäkuun lopussa. Seura pelaa runkosarjan viimeisen ottelunsa lauantaina. Joukkue on jo varmistanut pääsynsä välieriin.
- Tuskinpa pojat otteluun pääsevät. Heidän seuraava kuulemisensa on tietääkseni vasta ensi maanantaina. Kudyba taitaa olla ainut ulkomaalaisvahvistuksemme lauantaina.
Ritala toivoo joukkueelle työrauhaa. Suomen amerikkalaisen jalkapallon liiton tiedotusvastaava Tomi Tiilikainen pitää tapausta hyvin ikävänä.
- Vastaavaa tapausta ei ole tullut tietooni sen parinkymmenen vuoden aikana, minkä olen ollut kuvioissa. Aikanaan selviää, mitä on tapahtunut. Liitto tai seura eivät voi tällaisille asioille mitään, kertoi Tiilikainen torstaina.
STT