Mä ehkä miettisin noiden "vikojen" syyksi jotain ihan muuta kuin rotua.
Kaikki noi sun laittamat on ihan oppikirja esimerkkejä huomionhakuisesta tuhoamisesta.
Koirat ei muuten kosta. Ne ei myöskään ajattele että "nyt ku äijä häipy, voin vittuillakseni tirauttaa kuset lattialle"
Koiralle joka hakee huomiota, myös negatiivinen huomio on huomiota. Kun se järsii, sä hermostut, kiellät, sulla nousee jotain tunteita pintaan ja koiralle se riittää.
Toisekseen jos koira ei usko helpolla mitään, se johtuu yleensä siitä että sä et ole uskottava.
Täytyy tehdä töitä sen eteen, että vaikka ulkona menis paraati ohi, ni jos sä avaat suusi, olet sille koiralle jännempi ja kiinnostavampi kuin mitä ympärillä tapahtuu.
Mä en kattelis päivääkään tuollaista käytöstä aikuiselta koiralta. On meilläkin pennut aluksi jotain pientä pahaa tehneet, mut ei mulla ole ikinä tuhottu mitään huonekaluja, kaukosäätimiä yms... Pentuna se jo selväksi on tehty mihin saa hampaita käyttää. Ja kyllä meillä saa koirat tulla sohvalle, mut jos ne sohvalla kiipeilis tai tekee jotain muuta kuin makoilee niin lentävät heti lattialle takasin.
edit. Ja en sano et mun koirat kävelis aina rinnalla tiukan katsekontaktin pitäessä, mut siihen me pyritään