Suunto T6 vai T4

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maso21
  • Aloitettu Aloitettu
Omasta mielestäni tuo training effect on ehkä maailman turhin. Toimii, jos harrastaa juoksua, tai jotain muuta vastaavaa aerobista, ja siinäkin pienellä varauksella. Koska ns. vaikutus mittautuu sen mukaan miten saat sykkeen kohoamaan, ja pysymään ylhäällä. Sillä kuinka kauan, tai miten sykettä nostaa, ei ainakaan t3 osaa paljoakaan arvostaa. Esimerkkinä heitettäköön, että 4 km luistellen salille on mittarin mukaan kovempi kehittämään kuntoa, kuin 1,5 tunnin voimatreeni. Toinen ehkä vielä räikeämpi ero on omissa harjoituksissa ollut 30:n minuutin intervallitreeni, jonka softa tulkitsi lähestulkoon ylikuntoon johtavaksi, kun taasen 21:n tunnin polkupyöräilyretki matalilla sykkeillä oli softan mukaan ylläpitävää. itse tulkitsin kyllä oloni tuon jälkeen aika helpolla ylirasittuneeksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omasta mielestäni tuo training effect on ehkä maailman turhin. Toimii, jos harrastaa juoksua, tai jotain muuta vastaavaa aerobista, ja siinäkin pienellä varauksella. Koska ns. vaikutus mittautuu sen mukaan miten saat sykkeen kohoamaan, ja pysymään ylhäällä.

Sillä kuinka kauan, tai miten sykettä nostaa, ei ainakaan t3 osaa paljoakaan arvostaa. Esimerkkinä heitettäköön, että 4 km luistellen salille on mittarin mukaan kovempi kehittämään kuntoa, kuin 1,5 tunnin voimatreeni. Toinen ehkä vielä räikeämpi ero on omissa harjoituksissa ollut 30:n minuutin intervallitreeni, jonka softa tulkitsi lähestulkoon ylikuntoon johtavaksi, kun taasen 21:n tunnin polkupyöräilyretki matalilla sykkeillä oli softan mukaan ylläpitävää. itse tulkitsin kyllä oloni tuon jälkeen aika helpolla ylirasittuneeksi.

Training Effect vastaa ns. EPOC-arvoa, jolla on kyllä ihan tieteelliset perusteet toimia pätevänä mittarina harjoitukselle. TE:n mittauskin on hieman monimutkaisempaa kuin pelkkä keskisykkeen ja harjoitusajan seuranta. Ja veikkaanpa, että tuo 4km luistelu kasvattaa aerobista kuntoa enemmän kuin 1.5h voimatreeni, tai sitten teit 1.5h kuntopiiriä. Oikeassa lienet siinä, että aerobisissa lajeissa toimii paremmin, mutta siihenhän tuo on tarkoitettukin.

Tietoa aiheesta ehkä enemmän kuin jaksaa lukea: http://www.firstbeattechnologies.com/index.php?page=109

Kiitoksia kommenteista. Suunto T6 + Gps Pod tulossa kotiin lähipäivinä. Sain mielestäni hyvin halvalla, toivotaan nyt että pelittää ja että takuut ainakin toimii. Keskustelu aiheesta jatkukoon, laitan omia arvioita tänne kunhan niitä pääsee kertymään.

Kiitoksia gmarxille tästä tiedosta. Selvensi hieman tuon ominaisuuden hyödyllisyyttä ja käytettävyttä. Ilmeisesti olen tukinnut tätä hyödykettä liiaksi lihasten rasittumisen, enkä aerobisen kunnon kasvun mukaan... Jos ihan oikein ymmärsin tuon linkin.

Ilmeisesti olen tukinnut tätä hyödykettä liiaksi lihasten rasittumisen, enkä aerobisen kunnon kasvun mukaan... Jos ihan oikein ymmärsin tuon linkin.

Jos EPOCia ja TE:ä vastaavanlaisia muuttujia voisi laskeskella kätevästi EMG:stä ja muista voimaharjoitteluun liittyvistä biosignaalista, olisi mittarilla varmasti käyttöä myös voimaharjoittelussa. :D

Mullakin on sormet ristissä, että oma T3 ja gps pod toimisivat jatkossakin hyvin. Eli mulla ei ole ollut mitään ongelmia ja tyytyväinen oon :)

Eilen kävin radalla testaamassa Foot Podia ja ilman kalibrointia, eli suoraan paketista repästynä, heitto 800 metrin matkalla oli -20m. Mielestäni aivan riittävä tarkkuus. Kalibroinnin jälkeen en ole vielä testannut.
Tarkotin lähinnä sitä, että esim. jo kengännauhojen kireyden muutos vaikuttaa tuohon.

Ja kaiken kaikkiaan olen kohtalaisen tyytyväinen tarkkuuteen, turhaan CAPSasin tossa aiemmin sanan "kohtalainen". Vauhtia mitattaessa (reaaliajassa) olis tietty kiveNpi mitä tarkempi se on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom