Suunto T6 vai T4

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maso21
  • Aloitettu Aloitettu
Pikagallup:

Ostanko sykemittariksi (rannetietokoneeksi):

1. Suunto T6 + GPS Pod

2. Suunto T4 + GPS Pod + PC Pod

3. Joku muu??

Tavoitteena on kehittää ja kohottaa kuntoa monipuolisella liikunnalla = juoksu, pyöräily, rullailu, uinti, puntti, soutu, hiihto, jne.

Onnistuuhan tuo ilman mittariakin, mutta täytynee pysyä kehityksen mukana ja omien tulosten tilastointi on ihan hauskaa hommaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten olis T3 ja nuo podit, niin jäisi vähän rahaa enemmän itselle.
En nyt satavarma ole, mutta muistaisin että T3 ja T4 välillä hintapompsahdus on jo aika korkea.
Itsellä T3 (ilman podeja) ja olen erittäin tyytyväinen tuohon ollut.

Ite ostin alkukesästä Polarin rs200sd:n ja olen ollut ihan tyytyväinen. Oman motivaation takia lähinnä ostin sen. Kiva tilastoida polarin nettipalveluun omia harjoituksia, kun näkee kaiken kätevästi kerralla. Kalorit, sykealueet, matkan ja vauhdin.

En ole suuntoihin tutustunut, mutta gps pod on kyllä varmaan aika järkevä jos meinaa muissakin lajeissa mitata matkaa kuin pelkästään juoksussa.

Ok, muutetaan gallupia hiukan, Suunto T6 + GPS Pod vai FRWD W600??

Noi koneet menee ainakin suunnilleen samaan hintaluokkaan. Molemmissa Firstbeatin EPOC softat yms. systeemit.

Plussat ja miinukset esiin perusteluineen.

Asiantuntijat hoi!

Harkinnassa Suunnon t3. Hinta on itselleni sopiva eli jotain 150€. Kysymyksiä:

Tuleeko tuohon mukaan joku ohjelma, että saa koneelle siirrettyä tiedot? Ja mitä nuo PODit ovat (selailin yhtä nettikauppaa eikä sieltä pahemmin löytänyt vastausta)?

Pahoittelen, jos ovat itsestäänselvyyksiä.

[nelo];1624346 sanoi:
Asiantuntijat hoi!

Harkinnassa Suunnon t3. Hinta on itselleni sopiva eli jotain 150€. Kysymyksiä:

Tuleeko tuohon mukaan joku ohjelma, että saa koneelle siirrettyä tiedot? Ja mitä nuo PODit ovat (selailin yhtä nettikauppaa eikä sieltä pahemmin löytänyt vastausta)?

Pahoittelen, jos ovat itsestäänselvyyksiä.

Itse sain vasta lahjaksi T3+GPS podin. Ohjelmia pc:lle siirtoon ei tule vaan vaatii erillisen PC Podin minkä kautta data siirretään (lisää maksua).

Bike/Foot pod mittaavat matkaa (ja ilmeisesti aikaa?) mutta lähinnä mekaaniseen liikkeeseen perustuen eikä niinkään täysin tarkkaan. GPS podin avulla taas saa huomattavasti tarkemmin nuo selville eikä maksa paljoakaan enempää.

PC Pod taas on apuväline datasiirtoon pc:lle ja reaaliaikaiseen sykeseurantaan pc:n kanssa (omiaan esim. kuntopyörän tms. kanssa).

Itse sain vasta lahjaksi T3+GPS podin. Ohjelmia pc:lle siirtoon ei tule vaan vaatii erillisen PC Podin minkä kautta data siirretään (lisää maksua).

Bike/Foot pod mittaavat matkaa (ja ilmeisesti aikaa?) mutta lähinnä mekaaniseen liikkeeseen perustuen eikä niinkään täysin tarkkaan. GPS podin avulla taas saa huomattavasti tarkemmin nuo selville eikä maksa paljoakaan enempää.

PC Pod taas on apuväline datasiirtoon pc:lle ja reaaliaikaiseen sykeseurantaan pc:n kanssa (omiaan esim. kuntopyörän tms. kanssa).

Kiitokset näistä!

Ilmeisesti noita saa oman maun mukaan ostaa jostain urheiluliikkeestä?

[nelo];1624566 sanoi:
Kiitokset näistä!

Ilmeisesti noita saa oman maun mukaan ostaa jostain urheiluliikkeestä?

Näitä saa paketteina: Suunto multisport pack (T3 + gps pod), Suunto running pack (T3 + foot pod) yms. Hintaeroa ei näillä ole kuin parikymppiä (249e vs. 229e) eli gps pod kannattaa koska se on monipuolisempi ... gps nyt sopii paremmin useimpiin eri urheilulajeihin. T3 yksistään ilman kumpaakaan lienee jotain ~150e hintaluokkaa. GPS pod erikseen taisi olla joku 120e+.

Käsittääkseni tuo Foot POD toimii juostessa paremmin kuin GPS. Ainakin hetkellisen nopeuden mittaus on reaaliaikaisempi ja matkan mittauksessakin lienee virhemarginaali kalibroinnin jälkeen samaa luokkaa kuin GPS:ssa. Metsäisessä maastossa GPS saattaa myös välillä menettää yhteyden satelliitteihin, jolloin mittausvirhettä tulee lisää. Muissa lajeissa GPS on toki parempi, ellei ainoa vaihtoehto. Itse kuitenkin aion hankkia tuon Foot POD:n. Mittari on T4.

Käsittääkseni tuo Foot POD toimii juostessa paremmin kuin GPS.

Tuo Suunnon GPS toimii todella ärsyttävän huonosti. Teoriassa ihan helvetin hyvä, mutta käytännössä tuntuu olevan katveessa suurimman osan aikaa. Viime viikon lenkillä GPS:ni näytti juostuksi matkaksi 1,87 km, kun kaverin Foot PODi näytti 10,860 km. Oltiin siis katveessa 90% koko juoksusta, vaikka juostiin hyvällä lenkkipolulla.

Käytännössä GPS toimii hyvin ainoastaan juostessa teidenvarsia pitkin, lenkkipolulla jo todella huono kaveri, metsässä ollessa täysin hyödytön.

Itellä T4, Foot Pod ja Pc Pod (nämä sai Marathon-pack nimisenä pakkauksena ainakin vielä talvella).

Foot Pod lähinnä toimii "askelmittarina" ja lähettää infot ranteeseen. Kuten edellä oli selitettykkin, sen voi kalibroida jolloin tarkkuus on KOHTALAINEN...

Tuo Suunnon GPS toimii todella ärsyttävän huonosti. ...
Hyvä tietää, jätän senkin sitten ostamatta.

Ite tuskin ostan enää mitään Suuntoa.

-ANT-vyössä kiinnike meni rikki normaalikäytössä

-Foot Podissa kiinnike meni rikki normaalikäytössä

-PC Pod herjaa yhteysvirhettä vähän väliä

-Rannevehkeen käyttöliittymä on kohtuullisen epälooginen. En nyt sen syvemmälle jaksa mennä, se vaan on.

-PC softa (Training Manager Lite) on ihan "ok", vaikka muutamia käytettävyysjuttuja siinäkin olis.

Pari viimestä voi johtua tietty käyttäjästä, mutta nostakaan nyt joku kättä pystyyn jonka mielestä toi käyttöliittymä on looginen.

Ja sitten jos haluais lisää featureita PC Softaan pitäis ostaa T6,jossa ei itsessään ole mitään parempaa mun käytössä. Eikös?

Suunnon vehkeillä ei voi mitata uidessa. Pitää ostaa ovh 179€ vyö joka rekisteröi suorituksen aikana sykkeet ym. -ja vasta harjoituksen jälkeisen synkkauksen tehtyäsi voit katella, että menikö niinku piti. Revasta moinen. Oon ainakin käsityksessä, että Polarin vehkeillä voi veten allakin mittailla?

En ole tutkinu Polarin laitoksia, että olisko siellä mitään parempaa, mutta pitänee tehdä se jossain vaiheessa.

Ostakaa multa vähän käytetty setti parin viikon päästä. Noi rikki menneet tulee takuuseen. :david:

edit: jääköön typot ja asiavirheet mä meen syämään.

Itellä T4, Foot Pod ja Pc Pod (nämä sai Marathon-pack nimisenä pakkauksena ainakin vielä talvella).

Foot Pod lähinnä toimii "askelmittarina" ja lähettää infot ranteeseen. Kuten edellä oli selitettykkin, sen voi kalibroida jolloin tarkkuus on KOHTALAINEN...

Hyvä tietää, jätän senkin sitten ostamatta.

Ite tuskin ostan enää mitään Suuntoa.

-ANT-vyössä kiinnike meni rikki normaalikäytössä

-Foot Podissa kiinnike meni rikki normaalikäytössä

-PC Pod herjaa yhteysvirhettä vähän väliä

-Rannevehkeen käyttöliittymä on kohtuullisen epälooginen. En nyt sen syvemmälle jaksa mennä, se vaan on.

-PC softa (Training Manager Lite) on ihan "ok", vaikka muutamia käytettävyysjuttuja siinäkin olis.

Pari viimestä voi johtua tietty käyttäjästä, mutta nostakaan nyt joku kättä pystyyn jonka mielestä toi käyttöliittymä on looginen.

Ja sitten jos haluais lisää featureita PC Softaan pitäis ostaa T6,jossa ei itsessään ole mitään parempaa mun käytössä. Eikös?

Suunnon vehkeillä ei voi mitata uidessa. Pitää ostaa ovh 179€ vyö joka rekisteröi suorituksen aikana sykkeet ym. -ja vasta harjoituksen jälkeisen synkkauksen tehtyäsi voit katella, että menikö niinku piti. Revasta moinen. Oon ainakin käsityksessä, että Polarin vehkeillä voi veten allakin mittailla?

En ole tutkinu Polarin laitoksia, että olisko siellä mitään parempaa, mutta pitänee tehdä se jossain vaiheessa.

Ostakaa multa vähän käytetty setti parin viikon päästä. Noi rikki menneet tulee takuuseen. :david:

edit: jääköön typot ja asiavirheet mä meen syämään.

Tuo käyttöliittymä on vähän kuin opettelisi nokian jälkeen sonyericssonia käyttämään. Oppimiskäyrä täytyy käydä, valitettavasti. Nyt kun tuota on muutaman päivän puljaillut, niin on oppinut jo "ihan kohtalaisesti". Paremminkin olisi voinut tehdä, tosin myös huonommin :)

Itse olen myös miettinyt tuota, että miten mahtaa kestää tuo sykevyön liitin, mutta ... no, se selviää ajankanssa.

Eilen kävin radalla testaamassa Foot Podia ja ilman kalibrointia, eli suoraan paketista repästynä, heitto 800 metrin matkalla oli -20m. Mielestäni aivan riittävä tarkkuus. Kalibroinnin jälkeen en ole vielä testannut.

Itellä on tuo suunnon t3+gps+pc pod. Nyttemmin toiminut pc podia lukuunottamatta todella moitteettomasti. Mutta... Ennen tätä sain toki lähetellä gps podia takaisin, koska ei suostunut toimimaan ollenkaan. Entisen Tyttöystävän, jonka kanssa samaan aikaan hommasimme paketit sykevyö ei suostunut lähettämään mitään, ellei huolella uudelleen asennellut vyötä kellosta useampia kertoja. Pc pod herjaa tuota samaa yhteysvirhettä täälläkin päin, tosin toisinaan toimii. Tällä hetkellä olen kohtuullisen tyytyväinen, toki samalla pelonsekaisin tuntein, milloin joku osa taasen napsahtaa jossain. Jos jotain hyvää suunnosta pitänee sanoa, niin on se kai idea ja sitten se takuu. Itse ostan seuraavaksi jotain muuta.

Hyvää listaa Dymondilla..

Itsellä T6 + footpod on ollut muutaman vuoden käytössä ja niistä ei ole laitteina mitään valitettavaa. Sykevyön kuminauha toki kuoleentui, mutta muutamalla egellä 1m mittainen 30mm leveä "kangaskuminauha" Anttilan ompelutarvikkeista lenkiksi päätyklipsien väliin ja taas toimii.

Footpod toimii hyvinkin tarkasti hölkästä eteenpäin, hitaan kävelyn mittaus ei ole tarkkaa vaikka koittaisi kalibroida (ei taida saada kunnolla kantapään iskua kiihtyvyysanturilta mittausta varten).

Bikepod sensijaan ei koskaan suostunut toimimaan, yhteys ranteeseen pätki jolloin nopeus ja matkatiedot olivat aivan ufolukemissa ja laite siis pölyttyy hyllyssä.

Softasta löytyykin enempi narinaa:
1. puuttuva kcal kulutus t6 rannelaitteesta, sen näkee vasta jälkeenpäin PC softasta
2. PC softa on buginen ja käyttöliittymä jotenkin todella alkeellinen, kankeakäyttöinen ja sekava
3. Eri softaversioiden välillä ovat tiedostoformaatitkin muuttuneet, jolloin joutui ainakin kerran importtaamaan manuaalisesti 100+ harjoituksen tiedot uudempaan softaan tiedosto kerrallaan
4. PC softa menettää mielestään välillä yhteyden rannekoneeseen piuhan päässä ollessaan, sekä välillä treenien siirto/poisto ei onnistu ilman mitään selitystä

T4 olisi kiinnostanut hankkia pelkästään kcal näytön vuoksi, mutta siitä puuttuu korkeusmittaus eikä se toimisi enää PC-piuhan kanssa, vaan vaatisi myös langattoman pcpodin lisämurheeksi(?).

Korkeusnäyttö on useimmiten sinänsä tarpeeton, mutta siitä näkee kätevästi vakiolenkkien/kierrosten profiilista treenien etenemisen ilman että tarvitsee naksutella muistiin väliaikapisteitä matkan etenemisen seuraamiseksi. Se on siis "kiva olla", myös juoksuun, vaikka footpodista tuleekin tarkka matka.

Mutta jos ei tarvitse korkeusmittausta, T4 lienee ok, muuten T6.

Mutta jos ei tarvitse korkeusmittausta, T4 lienee ok, muuten T6.

T6:sta puuttuu yksi kriittinen feature, nimittäin reaaliaikainen Training Effect. Tuon takia ylipäätään ostin koko mittarin, muuten olisin pysynyt varmaan vanhassa Polarissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom