Suunnitteletko seuraavaa työpaikkaasi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alppix
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
4.4.2005
Viestejä
1 041
Ikä
44
Juttelin parin työkaverin kanssa aiheesta, että onko heillä haaveita jostain tietynlaisesta työpaikasta. Kummallakin oli haaveita, mutta kumpikaan ei ollut suunnitellut, miten he käytännössä voisivat toteuttaa haaveensa työpaikan suhteen, eivätkä olleet tehneet mitään asian eteen. Minusta tuo tuntui hieman oudolta, koska itselläni on tavoite johon pyrin enemmän tai vähemmän tarkoituksella. En ole määritellyt itselleni mitään tarkkaa aikaa ja etenemispolkua, mutta yritän aina valita töissä sellaisia tehtäviä jotka auttavat tuon haaveen toteutumisessa. Monsteria tulee selailtua silloin tällöin ihan huvikseen, josta katselen mitä vaatimuksia milloinkin haavetyöhöni vaaditaan. Karkean arvion olen suunnitellut milloin voisin seuraavan kerran alkaa etsimään uutta työpaikkaa, mikäli nykyisestä ei löydy sopivaa hommaa jne.. Oma haavetyöni on johtotason tehtävä, mutta ei ole kuitenkaan mikään Microsoftin toimitusjohtaja tasoinen. Teoriassa muutaman vuoden kuluttua minulla pitäisi olla riittävästi kokemusta, jotta voisin hakea haavetyöhöni ja jopa saada se.

Minkälaisia suunnitelmia muilla on, vai työskentelettekö päivä kerrallaan? Monille työ on vain työ, jota tehdään niin kauan kun jaksetaan ja sitten kun ei enää jaksa, niin katsotaan muuta. Ihan ok tuokin, mutta itselleni ei sovi. Lisäksi, ainakin itseäni tällainen suunnittelu motivoi työskentelemään ja kehittymään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyl mulle on max 2 vuotta samassa hommassa, sit alan kattelee muita. Tosin edellinen 2 vuotta tuli täyteen niin huonoon aikaa, että hommissa meni melkein 4 vuotta. Nyt on helvetin hyvä työ, mutta kun se on täysin opittu, niin enköhän pyri eteenpäin.
Esimies hommia tarjottiin, mutta olen mieluummin asiantuntija, ainakin toistaiseksi. Seuraava siirto on jo päätetty. Eli odotan eläköitymisiä.
 
Kyl mulle on max 2 vuotta samassa hommassa, sit alan kattelee muita.

Jos koko työhistoria on täynnä alle 2 vuoden pätkiä, niin eikö työnantajat rupea katsomaan tuota pahalla? Alkuun kuitenkin menee sen ~6kk että uusi kaveri on kunnolla sisäistänyt talon tavat (prosessit, toimiala, teknologiat,...), niin eihän tuohon jää työnantajan näkökulmasta kuin reilu vuosi tehokasta työaikaa ennen kuin kaveri alkaa katselemaan seuraavaa duunia.
 
Jos koko työhistoria on täynnä alle 2 vuoden pätkiä, niin eikö työnantajat rupea katsomaan tuota pahalla? Alkuun kuitenkin menee sen ~6kk että uusi kaveri on kunnolla sisäistänyt talon tavat (prosessit, toimiala, teknologiat,...), niin eihän tuohon jää työnantajan näkökulmasta kuin reilu vuosi tehokasta työaikaa ennen kuin kaveri alkaa katselemaan seuraavaa duunia.

Työhistoria vielä lyhyt, kuten ehkä mun iästä voi päätellä.
Siis oikeista töistä. Onhan noita kesätöitä yms tehty toki jo 15v.
 
Kyllähän sitä haaveilee paremmasta palkasta (tällähetkellä saan reilusti alle koulutukseni suosituksen) ja työpaikasta lähempänä kotia, jotta työmatkoihin ei menisi yhteensä kahta tuntia päivässä.

Käytännössä kuitenkaan mitään suunnitelmia on turha tehdä, koska omalla alallani ja työkokemuksellani aika harvalla on kuitenkaan varaa valikoida missä työskentelee. Siispä päivä kerrallaan mennään ja katsotaan mihin sitä joskus päätyy vai päätyykö mihinkään. Mutta haaveita on, vaikka en niitä suunnitelmiksi kutsuisi.
 
Työhistoria vielä lyhyt, kuten ehkä mun iästä voi päätellä.
Siis oikeista töistä. Onhan noita kesätöitä yms tehty toki jo 15v.

:offtopic:


Just, ikää profiilin mukaan 32 ja työhistoria lyhyt. (Mulla oli jo oikeista töistä sun ikäsenä työhistoriaa 14 v + ns. kesätyöt) No aika muuttuu ja ... :jahas:
 
:offtopic:


Just, ikää profiilin mukaan 32 ja työhistoria lyhyt. (Mulla oli jo oikeista töistä sun ikäsenä työhistoriaa 14 v + ns. kesätyöt) No aika muuttuu ja ... :jahas:
No tuohan riippuu ihan alasta. Tuossa iässä hammaskirurgi on vasta päässyt koulusta ja hyvä niin. En haluaisi kenenkään sirkkelöivän kalloluita ja siirtelevän yläleukoja yhtään lyhyemmällä koulutuksella. Samoin monella erittäin teknisellä alalla menee helposti tuohon ikään, ennenkuin on valmis työelämään. Siinä vaiheessa joku LVI-asentaja on jo maksanut asuntolainat pois ja vaihtaa uutta Audia.
 
:offtopic:


Just, ikää profiilin mukaan 32 ja työhistoria lyhyt. (Mulla oli jo oikeista töistä sun ikäsenä työhistoriaa 14 v + ns. kesätyöt) No aika muuttuu ja ... :jahas:

:offtopic:
Et ilmeisesti ole tietoinen, että monet ihmiset käy muitakin kouluja kuin ammattikoulun. Toisaalta en ole mitenkään yllättynyt.
 
Suunnittelen. Nykyisessä duunissa ylitöissä kusetetaan, ei suostuta maksamaan päivystyksestä mutta silti vaaditaan että puhelimeen täytyy vastata vaikka yöllä ja hommat hoitaa. Työympäristö on ihan perseestä ja duunin määrä ihan naurettava verrattuna liksaan.
 
Just, ikää profiilin mukaan 32 ja työhistoria lyhyt. (Mulla oli jo oikeista töistä sun ikäsenä työhistoriaa 14 v + ns. kesätyöt) No aika muuttuu ja ... :jahas:

Niin mikä sun koulutus on? Itsellä hitaasti opiskeltu KTM, enkä edes päässyt ekalla yrityksellä sisään kouluun.
 
En suunnittele. Johan tässä tuli pompittua maks. vuosi per työnantaja nykyisellä alalla ja nyt työolosuhteeni ja asemani ovat suunnilleen niin hyvät, kuin Tampereella tällä alalla palkollisella duunarilla voivat. Tai no, siinä mielessä suunnittelen, että aika pirun paljon olen miettinyt viime kuukausina yrittäjäksi ryhtymistä. Käytännön toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä pikapuoliin, jotta ajoitus olisi tietyssä mielessä sopiva.

Niinno menneisyyteen voisi sanoa, että todellakin suunnittelin työpaikkaa sitä silmällä pitäen, että miten voisin kohentaa työolosuhteitani. Palkkausta nyt ei kovin kummoisesti saa ylös, mutta sentäs työolosuhteita olen saanut kohennettua huomattavan paljon.
 
alppix sanoi:
Minkälaisia suunnitelmia muilla on, vai työskentelettekö päivä kerrallaan?

Noh nyt kun on osittain duunissa toimihenkilönä ja samalla suorittaa dippa-inssin tutkinnon vikoja kursseja, niin kyllä sitä silti suunnittelee muita hommia. Nyt on viidls teollisuudenalan yritys menossa, jossa olen töissä, kun otetaan kesätyöt mukaan ja aina olen suunnitellut millainen seuraava duunipaikka on. Välillä sellainen sopiva on löytynyt ja välillä ei. Nyt olen päättänyt että kun paperit saa pihalle niin liksan pitää nousta siedettäviin lukemiin ja esimieshommia voisin muutaman vuoden kuluessa kokeilla.
 
Uratavoitteiden selkeys on osaltaan varmaan aika alakohtaista - generalistiset vs asiantuntijakoulutukset. Haaveet ja ihanteetkin tuppaa muuttumaan ajan ja kokemusten myötä. Life is a journey, not a destination? Monien varmaan helpompi sanoa, mitä eivät haluaisi tehdä. Uratavoitteet ovat varmasti myös aikamoisia kompromisseja esim. asuinpaikan/perheen suhteen, mutta toisaalta jotkut taas tyytyvät paljon vähempään kuin muut, vaikka puitteet tavoitteiden toteutumiselle olisivat - kukapa ei tuntisi työpaikoillensa jämähtäneitä tyyppejä ("tyytyväisiä" tai ei).

Itsellä ei ainakaan selkeää tavoitekuvaa työpaikasta ole, mutta jonkinasteinen visio/suunta on siitä, minkätyyppisiä juttuja haluaisi kokea. Uratavoitteet ovat tässä parin vuoden sisällä muuttuneet aika radikaalisti, sitä aiemmin oli vain palkka silmissä, kun nyt sisältö, mahdollisuudet ja vastuu painavat vaakakupissa aika paljon aiempaa enemmän.
 
Niin mikä sun koulutus on? Itsellä hitaasti opiskeltu KTM, enkä edes päässyt ekalla yrityksellä sisään kouluun.

Metalli/putkiasentajalinja

e: eikä ollu tarkoitus v****lla, oletin vaa et vähä rapia kolmikymppisellä jo puolenkyt vuotta väh. työelämää takana, jatkokoulutukset sit ihan eri vaikkapa lääkäreillä...
 
Kai mäkin saan opiskelijana vastata, että yritän kyllä tällä hetkellä aika älyttömän tarkkaan miettiä, missä kannattaisi olla kesätöissä ja miten kannattaisi pyrkiä etenemään. Eniten siis painaa vaakakupissa se, minkälaiset mahdollisuudet tulevaisuuden kesätöille firma tarjoaa ja voiko firmalle tehdä dipan joskus tulevaisuudessa. Aikaisemmin ajattelin, että sama se missä firmassa on kesätöissä, kunhan tehtävät kehittyvät, mutta nykyään kyllä olen todennut sen, että dippaa on aika pirun vaikeaa päästä tekemään, jos ei ole ollut firmassa ensin kesätöissä lämmittelemässä suhteita. Lisäksi ensimmäisen työpaikan saanti on varmaan korkeasti koulutetulla suurin haaste, kun koulusta valmistununeella märkäkorvalla on monesti aika huonot mahdollisuudet kilpailla työpaikoista ja sen takia ekan työpaikan saanti juurikin dippatyöfirmasta olisi todella tärkeää.

Haaveet tässä varmaan vielä moneen kertaan kippaa, kun vielä on kolme vuotta opiskelua jäljellä, mutta saahan sitä suunnitella.
 
Suunnittelen ja en suunnittele. Työkokemusta oon koittanu hommata siten, että kokemusta tulis laajasti jotta ei tarvi yhen kortin varaan jättää kaikkea. Edellä mainittu varmaan monelle työnantajalle negatiivinen asia. Nyt kuitenkin on yksi tehtävä, mihin tulevaisuudessa pyrin ja koitan elämänvalintani tehdä siten, että sen paikan tulen saamaan.
Työpaikan suhteen on jotain periaatteita mitä noudatan: aina vähintää sama palkka kuin edeltävässä työpaikassa tai parempi, työpaikan ja työtehtävien pitää ns. parantua aina uran edetessä. Periaatteista varmaan joutuu vielä tulevaisuudessa joustamaan, mutta tähän asti oon aika hyvin periaatetta pystyny noudattaa.
 
Ei noita nyt sinällään suunniteltua tule mutta itsellä kun ei tälle alalle ole mitään koulutusta ja olen määräaikaisena niin koitan tehdä vaan kaiken mahdollisimman hyvin ja oon onnistunutkin, ei enää ihmetellä että miks osastolle otettiin kaveri jolla ei ole mitään tutkintoa. :D
Tavoitteena vaan että tarjotaan jatkoa tai sitten mahdollisimman hyvät merkinnät CV:hen joilla pääsee eteenpäin.
 
Suunnittelen ja en suunnittele. Työkokemusta oon koittanu hommata siten, että kokemusta tulis laajasti jotta ei tarvi yhen kortin varaan jättää kaikkea. Edellä mainittu varmaan monelle työnantajalle negatiivinen asia. Nyt kuitenkin on yksi tehtävä, mihin tulevaisuudessa pyrin ja koitan elämänvalintani tehdä siten, että sen paikan tulen saamaan.
Työpaikan suhteen on jotain periaatteita mitä noudatan: aina vähintää sama palkka kuin edeltävässä työpaikassa tai parempi, työpaikan ja työtehtävien pitää ns. parantua aina uran edetessä. Periaatteista varmaan joutuu vielä tulevaisuudessa joustamaan, mutta tähän asti oon aika hyvin periaatetta pystyny noudattaa.

Suurempi plussa se monipuolinen kokemus on kuin työpaikkojen määrästä aiheutuva miinus. Minusta ainakin on ihan normaalia, että nuori henkilö pomppii (määräaikaisista) hommista toiseen ja esimerkiksi opiskeluaikana työt ovat yleensä hyvin pätkittäisiä. Eri asia sitten jos kyseessä on 45v kaveri 20v työuralla, jossa on vaihdettu firmaa vuoden välein. Työkokemusta ajatellen opiskelijan on mielestäni turha työskennellä uskollisesti samassa kesäduunissa kuutta kesää, ellei ole varmuudella kyseisessä lafkassa valmistuttuaankin töissä - kokemuksella suurempi arvo kuin uskollisuudella (muiden yritysten silmissä)

Ajatus palkan nousujohteisuudesta ihan järkevä, ellei uudessa hommassa ole jotain todella merkittävää muuta etua. Moni esimerkiksi vaihtaa paremmin palkatusta hommasta opettajaksi, jotta saa palttiarallaa tuplasti enemmän lomia ja joustavat työajat.
 
Eipä ole ennen tämän threadin lukemista ole tullut ajatelleeksi että monella varmaan ainut tapa vaikuttaa tehtäviinsä on vaihtaa puljua. En tiedä muista valtion lafkoista, mutta itsellä homma muuttunut "pikkuhiljaa" vaativammaksi. Palkka ei ole pysynyt perässä, mutta siitäkin voi takautuvasti yrittää vääntää. 13 vuoden aikana on hallituspohjan vaihtuminen ja muut poliittiset seikat varmistaneet sen että systeemit ovat muuttuneet koko ajan ja tehtävävaatimukset sen mukana.
 
Back
Ylös Bottom