Suosittele polkupyörää ja polkupyöräliikettä PK-seudulla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Liittynyt
27.12.2003
Viestejä
2 841
Pitäisi hankki uusi plkupyörä, mutta sen verran hukassa olen merkkien ja mallien kanssa, että aika sokkona pitäisi liikenteeseen lähteä.

Sen nyt sentään tiedän, että mitään Sotkan Gardemaister-pyörää ei pidä ostaa, mutta Tunturin ja Helkaman lisäksi en juuri pyörämerkkejä tunne.

Nykyään mulla on Tunturin joku hybridi-pyörä, mutta sen korjauksiin on mennyt jo lähes uuden pyörän hinta. Renkaat on pitänyt pari kertaa vaihtaa, ja vanteet, jarrut, takapakka jne. Lisäksi siinä on ollut muut pikkuvikaa. Onko se joku hybrideiden ominaisuus, että ne kapeat renkaat puhkeaa vähintään 2 kertaa vuodessa?

Pyörä tulisi ihan normaaliin käyttöön kauppareissuilla ja sitten sillä voisi treenimielessä ajaa myös lenkkejä. Pitäisi olla kestävä ja sen verran laadukas, että ei tarvitse koko ajan rempata. Ja vaihteita yli seitsemän. En halua kappavaihteita.

Minkälaisia nykyään on nuo jarrut. Nykyisessä on v-jarrut (nekin vaihdettu jälkeenpäin), jotka on sentään paremmat kuin alkperäiset, mutta tuntuu, että ne jarrupalat ei juuri mitään kestä ja sateella tuntuu sulavan kokonaan. Niin jarrut pitäisi olla sellaiset, että talvellakin toimii, tai koko pyörän pitäisi olla sellainen. Levyjarrut?

Mitää jyrkkiä vaatimuksia ei sen suhteen ole, olisiko se maastopyörän typpinen vai tuollainen hybridi. Mitään Mummo kaupungissa-mallia etukorilla en kuitenkaan halua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vaimo osti fillarin Polkupyörätukusta, maksoi 220e ja on toiminut ihan hyvin.
 
Ihan hyvänäköisiä pyöriä näyttäisi tuolla Polkupyörätukussakin olevan. Ongelma on vain siinä, että en oikein tiedä millainen olisi hyvä pyörä. Esim. tekeekö jousitetulla etuhaarukalla mitään, samalla valmistajalla saattaa olla hyviä osasarjoja ja sitten huonoja (kaikkeahan aina mainostetaan Shimanon osilla), onko levyjarrut tai mitkä lienee hyviä. Jotain 400-700 välillä olen ajatellut sijoittaa. Toikin vaan ei hirveästi rajaa pyöriä pois.
 
Felt -merkkisiä konkeleita suosin itse. Ostin kesällä n. 600 ekiä maksaneen maasturin alesta ja on muuten erinomainen.

lisätietoa konkeleista löydät täältä www.fillari-lehti.fi

Edit: Polkupyörätukun palvelu oli itselle niin ala-arvoista, että ilman huppua päässä en tuonne enää mene.
 
Kannattaa tsekkailla esimerkiksi www.ridefree.orgin keskustelupalstan myynti-ilmoituksia.

Itse harkitsisin äkkiseltään Kona Blastia, kauppaveljiltä lähtee 729 euron hintaan. Levyjarrut (kaupunkiajelussa kyllä riittävät varsin mainiosti myös v-jarrut) sekä joustokeula. Konaan on helppo saada osia ja tehdas tekee suhteellisen varmaa laatua, vaikka ei olekaan katu-uskottavuutta hakevien asianharrastajien suuria kredupyöriä. Ostin itse kesällä käytetyn stinky deeluxen, ja olen ollut fillariin erittäin tyytyväinen.

Hintahaitarin alapäästä en osaa äkkiseltään sanoa mitään, mutta palajan asiaan myöhemmin.
 
lej sanoi:
Nykyään mulla on Tunturin joku hybridi-pyörä, mutta sen korjauksiin on mennyt jo lähes uuden pyörän hinta. Renkaat on pitänyt pari kertaa vaihtaa, ja vanteet, jarrut, takapakka jne. Lisäksi siinä on ollut muut pikkuvikaa. Onko se joku hybrideiden ominaisuus, että ne kapeat renkaat puhkeaa vähintään 2 kertaa vuodessa?

Itse ostin Louhelan aseman lähellä sijaitsevasta Bike Planetista http://www.bikeplanet.fi/planet/ fillarin. Olin tyytyväinen palveluun ja olen ollut erittäin tyytyväinen myös ostamaani Trekin hybridiin. Pyörällä nyt ikää kolme ja puoli vuotta ja perushuoltoja enempää ei ole tarvinnut rempata. Myöskään renkaat ei ole puhjennut 2 kertaa vuodessa, itse asiassa mun muistin mukaan porskutan edelleen alkuperäisillä vaikka ajan pyörällä kesäisin lähes joka päivä ja pitkälle syksyyn :)

edit:noilla on liike sekä Espoossa että Vantaalla
 
Luin tuossa vähän muita foorumeita ja siellä myös muutama kehui tuota Bike Planetia. Taidan käydä siellä. Jos seillä ei olisi mitään helppoheikkejä, jotka yrittää myydä jotain paskaa mikä ei mulle sovi.

Pyörän kun pitäisi olla sellainen, että sillä voisi talvisinkin ajella. Tuo jousitettu etuhaarukka kyllä mietityttää. Jossain luki, että se syö polkemistehoa ja jäykkä haarukka olisi parempi.
 
Lauri Perkele sanoi:
Kannattaa tsekkailla esimerkiksi www.ridefree.orgin keskustelupalstan myynti-ilmoituksia.

Itse harkitsisin äkkiseltään Kona Blastia, kauppaveljiltä lähtee 729 euron hintaan. Levyjarrut (kaupunkiajelussa kyllä riittävät varsin mainiosti myös v-jarrut) sekä joustokeula. Konaan on helppo saada osia ja tehdas tekee suhteellisen varmaa laatua, vaikka ei olekaan katu-uskottavuutta hakevien asianharrastajien suuria kredupyöriä. Ostin itse kesällä käytetyn stinky deeluxen, ja olen ollut fillariin erittäin tyytyväinen.

Hintahaitarin alapäästä en osaa äkkiseltään sanoa mitään, mutta palajan asiaan myöhemmin.
Musta tuntuu, ettei threadin aloittaja etsi dirtti- tai dh-filoa vaan ennemminkin jotain hybridiä. Ensiksikin en tiedä hintaa, mitä haet, mutta tonnilla saisi Kauppaveljiltä tuollaisen hybridin kuin http://www.kauppaveljet.fi/ Kona Dr. Dew. Muista osista en tiedä enempää kuin että jarrut ovat loistavat eli hydrauliset levyjarrut hesukan tekeminä.
http://www.konaworld.com/shopping_c...roduct_detail.aspx?productid=348&parentid=253
tuossa näemmä enemmän informaatiota, näyttäisi ihan OK minusta. Jos maastopyörää etsit niin Kona on varma vaihtoehto siinä puolella myös.
Edit. Ja se polkemistehon lasku etuhaarukasta riippuu haarukasta; halvalla ei saa hyvää eli kaikki elastomeeri tai vastaavat haarukat jättää suosiolla pois laskuista ja katselee ei ehkä marzocchia vaan manitoulta ja rockshoxilta järkevää vaihtoehtoa..
 
Ei se jousitettu etuhaarukka nyt mitenkään älyttömästi polkemisvoimaa syö, ellet runttaa jatkuvasti tangolta. Nykyään maastopyörissä (ja kalliimmissa hybrideissä) on melkein kaikissa jousitettu etuhaarukka. Riippuu haarukan joustomatkasta ja sen jäykkyydestä (yleensä säädettävä), kuinka paljon se nii'aa ajettaessa.

Esim. pikkuveljellä on ollut tuollainen Trekin 4500:n (ovh. Bikeplanetissa 699€), joka on saanut aika paljon sikaa. Ihan hyvin on kestänyt, ei ole ollut mitään suurempia ongelmia. Pyörä on jotain 4 vuotta vanha.

Muttamutta, jokapäiväiseen käyttöön ja keliin kuin keliin suosittelisin samaa ratkaisua kuin itselläni on: Vanha ja uskollinen Raleigh -sotaratsuni, pyörä on 12 vuotta vanha ja toimii edelleen. Sain sen 6. luokalla ja ohjeella "pidä pyörä kunnossa". Nooh, pyörää on huollettu välillä enemmän ja vähemmän. Eli kyseessä on täysjäykkä maastopyörä, jossa on pitkät lokarit (huom! ne ovat todella kätevät vesikeleillä) ja 21-vaihdetta (olen joutunut kerran vaihtamaan takarattaat ja ketjut, koska pyörällä ajettu niin paljon). Maastokuvioisilla renkailla pystyy yleensä ajamaan lasinsirujen yli ilman että renkaat puhkeavat (tosin riippuu siruista - enkä suosittele huvikseen kokeilemaan) ja talveksi voi vaihtaa nastarenkaat. Nykyään Raleigh -merkki ei enää taida olla niin laadukas ...
 
lej sanoi:
Joo hybridiä enemmänkin haen. Ei joku maastopyörän tyyppinenkään täysin ole pois laskuista.

Löysin nuo Konat itsekin. Tuo Dr. Dew on ehkä hieman liian kallis, mutta siellä olisi kyllä Kona Dew Deluxe alennettuun 559 hintaan. http://www.konaworld.com/shopping_cart/FrontEnd/Products/product_detail.aspx?productid=79&parentid=182
Ei tuo varmastikaan huono vaihtoehto ole, pikkuisen huonommilla osilla ja henk. koht. en diggaa mekaanisista levyjarruista. Tohon hintaan toi on varmastikin järkevä ratkaisu. Ja onhan toi tosiaan 440e halvempi, että sillä saa levyjarrut ja vaikkapa jonkun haarukan tuohon, jos siltä kantilta katselee. Esim. Timelessin hydrauliset levyt on halvat ja melkein samanmoiset kuin Shimanon XT:t että ei tarvis sitten vaihtaa kun jarrut kun navat on jo valmiina. Ja on nuo mekaaniset paremmat kuin v-jarrut, tuota kannattaa harkita, harmi kun en osaa sanoa suuremmin noista muista osista, pitäis nähdä
paikanpäällä; merkkituotteita esim. Truvativia ja Sunia näytti olevan :thumbs:


Ps. Tuo Raleigh-merkin inflaatio johtuu siitä, ettei Suomeen enää tuoda kuin GB Raleighia, laadukkaampi USA Raleighia ei ole pariin vuoteen tuotu.
 
Mulla on nykyisessä v-jarrut eikä ne mitkään maailman parhaat ole. Mikä ero noilla mekaanisilla ja hydraulisilla levyjarruilla sitten on ja miten se ilmenee käytännössä. Mä en mikää himopyöräilijä ole, eniten toivon niiltä jarruilta pysäytyskykyä kelillä kuin kelillä ja helppoa huollettavuutta.
 
lej sanoi:
Mulla on nykyisessä v-jarrut eikä ne mitkään maailman parhaat ole. Mikä ero noilla mekaanisilla ja hydraulisilla levyjarruilla sitten on ja miten se ilmenee käytännössä. Mä en mikää himopyöräilijä ole, eniten toivon niiltä jarruilta pysäytyskykyä kelillä kuin kelillä ja helppoa huollettavuutta.
Mekaanisissa on vaijeri kuoren sisällä, kun taas hydraulisissa sama periaate kuin prätkässä eli jarrunestettä on jarruletkun sisällä ts. jarru toimii "paineen" avulla. Eli mekaanisissa voimaa kuluu suotta siihen vaijeriin kun hydrauliset ovat huomattavasti tehokkaammat eli hydrauliset pysäyttää paremmin. Hydrauliset on IMO helpompi huoltaa ja itse asiassa huoltaminen on lähinnä palojen vaihtoa (Mekaanisessa joutuu välillä vaijerin kanssa säätään, palojen vaihto toki yhtä helppoa). Jos hydraulisia joutuu huoltaan, niin se on lähinnä ilmausta eli ei ollenkaan vaikeaa ja senkin voi teettää liikkeessä. Harvemmin tavallinen harrastaja joutuu liiemmin noita huoltamaan, mutta aina välillä, mutta jos on v-jarruista selvinnyt niin selviää levyistäkin. Hydrauliset toimivat sateellakin uskomattoman hyvin, vaikka mekaanisetkin ovat v-jarruihin verrattuna todella hyvät sateella.
 
Ostin pari päivää sitten Monarkin vakiopyörän + Nokian nastarenkaat + ketjulukon Fillarikellarista hintaan 300e. Toivottavasti on huoltovapaa ja kulkee kaikilla keleillä. Ajoasento on erittäin mukava. Keskari jäättömällä kelillä n. 21km/h, kilpapyörällä 25km/h.
 
Mulla olis Bianchin hybridi pyörä ja voisin vaikka myydäkkin sen pois jos joku haluaa ostaa. 28" renkailla oleva ja etuhaarukka jousitettu jne jne. Enpä viitsi enempiä tässä rueta mainostamaan mutta jos jotakuta kiinnostaa niin mua voi viskata sähköpostilla. Hyvä pyörä mun mielestä. Itse olen lenkkiä sillä ajanut ja sitten myös tämmöstä "kauppakassi" ajelua. Yksi eturatas on vaihdettu koska väänty hajalle. Se vääntymisen syy ei ollut pyörässä vaan käyttäjässä. En ollut tajunnut kiristää niitä rattaiden kiinnityksiä tietyn kilometrimäärän jälkeen kuten käyttöohjeessa oli neuvottu. Muuten on pelannu hyvin. Nykyään vaan kun auton sai niin on tullut senverran laiskaksi että ei jaksa pyörällä enää ajella eikä energiakaan kyllä siihen riitä töiden ja treenin lisäksi.
 
Kävin tuolla Bike Planetissa ja palvelu ainakin hakkasi pari muuta 100-0. En juuri kehuisi esim. Kauppaveljiä. Eikä niillä ollut edes niitä Konan haluamiani pyöriä enää jäljellä.

Gary Fisherin Utopia olisi ehkä ollut vielä siedettävään hintaan. Tosin linkissä on 2006 malli.

Onko jollain kokemusta tuon merkkisistä pyöristä?

Tai entäpä Nishiki 522? Mitä mieltä olette rullajarruista?

Se on varmaan, että niitä saatanan v-jarruja en enää hanki.
 
Ja sellainen tuli mieleen, että mitä mä vanhalla teen? Kaikki liikkeet, kun ei ota käytettyjä edes vaihdossa. Jos vanha kelpaa niin sitten se yleensä kelpaa vain vaihdossa, jos siitä siis mitää haluaa saada.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom