Suositelkaa rulliksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Hakusessa olis rullaluistimet, hinta mielellään alle parisataa. Merkillä ei niinkään väliä.
Tarkoitus lähinnä pidemmän matkan luisteluun sauvoilla/ilman.
Mulla on kohtalaisen leveä lesti, että ihan mitkä tahansa ei käy...

K2:n Nordic 90 on näköjään suunniteltu ihan sauvojen kanssa tapahtuvaa luistelua varten, vaan hintakin on "sopivat" 349,-(Kesport)

Lähinnä tälläsia kattelin tuolta Kesportin sivuilta, kokemuksia

K2

Freedom

Aktiiviharrastajalle. ExoFlo -pikanauhoitus. Power Transfer 3.0 alumiini/titanium kisko, ABEC-5 laakerit ja 80 mm pyörät. Naisten mallissa nilkkatuki, kanta ja jalkapöytä muotoiltu naisen jalan anatomian mukaisesti.

179,-

Laakerit ei kylläkään näyttäs olevan mitkään huiput...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hobby Hallissa näyttäs olevan Roller Derpyn RTX-900 hintaan 159,-. Olis alumiinikisko ja ABECin seiskat laakereina. Käsiraha 32 egee ja erät 12.65/kk jos ei viiti kerralla maksaa.
Ei vaan viittis tilata kokeilematta, kun ei tiedä miten hyvin luistin istuu jalkaan... :(

Kannattaa hommata sellaset, missä on micro-laakerit. Ekan kerran, kun kokeilin sellasia, niin kyllä liukui kevyesti. Mitään tiettyä luistinta en osaa suositella, kun en oo vielä tän kesän uutuuksiin perehtynyt.

Enää ei tartte mitkä rullikset ostaa. Kävin äsken ostamassa Salomonin Motion 7Pro:t ja sauvat. Kestivät ainakin kaupasta kotia ja hyvin näyttivät rullaavan :thumbs:

Minulla on Crazy Creekin sl 250 ladyt ja mielestäni olleet tosi hyvät. Aika tarkalleen vuosi taaksepäin hankittu, nyt keväällä ostin uuden jarrupalan ja taas jaksaa pyörät pyöriä! ;) Sauvat pitäis mun kans ostaa, piti jo viime kesänä mut yllättäen se sitten jäi. Jos sais pian aikaiseksi sen verran.

Mulla on itellä neljättä kesää, salomonin luistimet, mallia en jaksaa muistaa.
Ovat toimineet kuin unelmat, renkaat olen kääntänyt puolessa välissä kesää ja keväällä laittanut uudet, laakereita ei oo tarvinnut vaihtaa, kun niitä tarpeeksi putsailee, jarrupaloja menee pari kesässä, varaosa jarrut ei tunnu kestävän alkuperäisen tavoin.
Luistelen 500-700 km kesässä, tosin viime kesänä jäi väliin kisojen takia, ja kävin vaan muutaman lenkin vetämässä ihan tuntuman vuoksi.

Merkkeihin en ota kantaa mutta panosta laatuun ja sopivuuteen. Ostin pari vuotta sitten 50% alennuksella varsin kalliit hokkarit. Kun oli poistomyynti niin ei löytynyt täsmälleen sopivaa kokoa. Toiveikkaana kuvittelin että nauhoituksella voi korjata sen että hokkarit on pikkuisen liian väljät. No, varmaan arvaattekin jo: kun on paljon massaa niin pitäisi olla just prikulleen oikean kokoiset ja napakan tukevat hokkarit. Nämä on sellaiset että vaikka vedän nauhat tappiin asti kireälle niin luistimet antaa hieman periksi sivusuunnassa. Luistelemaan pystyy mutta kesken lenkin joutuu uudestaan kiristämään nauhoja. Ei hyvä.

Jos muuten haluatte mahdollisimman käytännölliset city-hokkarit niin ostakaa sellaiset missä on irroitettavat rullat. Olen nähnyt porukkaa joka menee kauppaan ja ottaa sitä ennen rullat pois hokkareiden pohjasta. Samalla tavalla "lennosta" laittavat rullat takaisin ja matka jatkuu. Erinomaisen kätevää.

Itse ostin pari vuotta sitten Salomonin viisipyöräiset matkaluistimet. Mikäli aikoo ostaa nuo luistimet aktiiviseen matkailuun niin suosittelen kokeilemaan noita viisipyöräisiä, vakauttavat luistelua huomattavasti verrattuna nelipyöräisiin. Suosittelen myös luistimia, jotka ovat tavallista matalampia, eli nilkkatuki puuttuu kokonaan. Ovat siis ihan tavallisen lenkkarin näköisiä joissa rullat pohjassa. Luistelu on alussa vähän "hölskyvää" ja outoa, mutta kun laitteisiin tottuu niin homma sujuu erittäin miellyttävästi. Varsinkin pitkissä matkoissa tämän tyyppiset luistimet rasittavat jalkaa vähemmän ja tekevät hommasta erittäin kevyen.

Edit:budjettiin satanen lisää

Ostin juuri K2 V02 MAX luistimet, joissa on ILQ-9 laakerit ja 90mm pyörät! Treen Lielahden intersportissa tarjouksesta 199e. Juuri tulin ekalta lenkiltä ja aika mukavasti rullaa. Rosoisella asfaltilla silti tuli tärinät aika kovaa läpi. Varmaan renkaiden kovuus vaikuttaa aika paljon.

Olisko "rullaluistimet". ;)

Anyway.... Rullaluistimia on käytännössä kahdenlaisia: ”perinteisiä” (quad skates) ja inline-luistimia.

http://www.skatepro.fi/c61.htm

Suosittelen rullaluistimia joissa on erillinen kenkä osio.. tälläisiä ovat mm.

Rollerbladen phuzion (blade&walk) mallit:
powerslide-phuzion-d2-bladewalk-pure-10-422495e4adec3e0b68ae8456b2ed9263.jpg

Xsjadon luistimet, joutuu ostaan jostain erikseen matkakiskot ja tieten renkaat
XDLS.jpg

Itselläni on Xsjado luistimet ja paremmalla puoliskolla noi phuzionit.. kiva käydä retkeilemässä kun voi hiekkaisissa tai muuten vaarallisen oloisisssa alamäissä kävellä, ja sit voi mennä metroon/ratikkaan ym. missä ei luistimet jalassa saa olla. Unohtamatta sitä paskamaista tilannetta jos alkaa sataa, ei oo kiva kalliita laakereita pilata vedellä.

Ai niin sit on viel noi Hypno skate luistimet, hommattiin yhdelle tutulle.. aika pienet renkaat tuppaa olemaan monissa malleissa, mut ne iso renkaiset on varmaan ihan toimivia.
hypno_walks.jpg

Vieläkö näissä nykyajan erillisen kenkäosion omaavissa luistimissa tuppaa olemaan sitä ongelmaa, että osat rupeaa lonkkasemaan kun kenkäosaa irroitellaan ja käytetään erikseen. 15 vuotta vanhoissa Hypnoissa oli semmoista vikaa.

Itsellä jotkut k2:set 100mm pyörillä, alkuun oli vähän omituiset kun vaihtoi 80mm pyöriltä, tosin vanhoissa oli 5 pyörää eli about yhtäpitkä kisko varmaan. Sauvojen kanssa olen mennyt vaikka tosin tasasella noista ei juuri ole hyötyä kun tuppaa vauhtia kertymään niin paljon, ylämäessä tosin aivan helvetin kivat.

En ymmärrä miten noi laakerit voi olla jotenkin huonommat noissa vähä halvemmissa, itsellä kun meni orggis laakerit vaihtoon hain laakerikaupasta jotkut kiinalaiset teollisuuslaakerit tilalle. Joista sitten toisen puolen suojalevyt pois, vaseliinit pois ja tilalle aseöljyä. Lopputulos oli se, että uus laakeri kierros tais maksaa 8*50snt=4€ ja ainakin yhdistelmä 85kg ukko, 100mm pyörät ja noi kiinalaisetlaakerit rullaa paremmin kuin kenenkään muun luistimet mihin olen törmännyt.

Otan vain kantaa näihin kuvan versioihin. Entisenä aggressive inline rullailijana hirvityttää ajatus että olisi ollut poistettava kenkäosa. Varmaan toimii perinteisessä rullaluistelussa, mutta huh että temppuilussa.

...mutta joo, omasta "urasta" on aikaa, viimeisimmät omat inlinet on jo hitusen vanhat:

dustin.jpg

(USD Dustin Latimer)

Kyl mä ainaki jotenki noilla selvisin streetilläkin, onhan noi aika laatikkomaiset pohjaosastaan. Mitä tulee tuohon nilkan toiminnallisuuteen ja muuten tuntumaan, niin tykkään xsjadojen olevan jopa paremmat kuin muut mitä olen jätkien luistimia testaillut. En tosin ole enää muutamiin vuosiin noita temppuluisteluilta harrastellut, puntti voi kärsiä jos kaatuu ja loukkaa ranteen jne. Samasta syystä myin crossipyöränki pois.

Herätellääs tätä!

Onko porukalla suositella sopivia rullaluistimia tämmöselle 130kg kömpelölle kaverille.. Edellisestä kerrasta 15vuotta aikaa..
Laakereissa ja renkaissa jotain, mikä pitää ottaa huomioon?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom