Suomi matkailumaana ulkomaalaisen silmin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä threadissa voitte kertoa millaisin kokemuksin ulkolaiset ottavat Suomen matkailumaana.

Nyt on sitten saatu thaiystävä ensimmäiselle parin viikon lomalle Suomeen.

Tänään ei ollut mikään ihannepäivä saapua. Harmaata on ja vaikka on "jo" 6 astetta lämmintä kylmyys yllättää.

Mustikkasoppaa, muusia, poronkäristystä ja kalakukkoa on jo syöty. Mustikkasoppa ja poronkäristys olivat hyvinkin maukkaita. Puolukat eivät oikein mennyt alas ilman pieniä ilmeitä :D. Ruisleipä ei ekalla kerralla ollut ihan parhaimpia makunautintoja, mutta kuulemma siihenkin voi olla mahdollisuus tottua.

Puut ovat kuulemma kaikki samanlaisia ja kysymys kuuluu pääkaupunkiseudullakin: "missä on ihmiset?". Saa nähdä, kun lähdetään maaseudulle. Eihän se negatiivinen asia ole. Pieni luminokare ojassa saa jo ihmetystä aikaan. Tervehtiminen tuottaa pieniä alkuvaikeuksia. Käsipäivällä mennään...

Nämä olivat ensimmäiset 4 tuntia Suomessa. Tästä 11 päivää eteenpäin ja saa nähdä millaisin fiiliksin ulkomaalaisen ensimmäinen Suomireissu menee.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Monta kertaa Thaimaassa käydessäni olen miettinyt juuri, että mitä Thaimaalainen miettisi Suomeen päästessään tästä paikasta!
Eli pidä meiät ajantasalla!

Olisit sanonu että tammikuun puolessa välissä tänne vaan. 25 astetta ja merituuli tekis kovasti terää... Toki ei varmaan siellä eteläs taida ihan olla.

Itellä sama projekti kesällä edessä, kun thai-tyttöystävä tulee kuukaudeksi Suomeen. No se on tosin keskikesää ja ilmat hyvässä lykyssä voivat olla jopa loistavat. Eli ei hän välttämättä oikeata kuvaa saa Suomen vittumaisesta ilmastosta. Ihmisetkin ovat kesällä pääpiirteittäin hyvällä tuulella. Talvella shokkivaikutus voisi olla aivan toista.

Muutamia ulkkareita olen tavannut jotka ovat sattuneet tulemaan suomeen vappuna tai taiteiden yön aikoihin. On tehnyt aika lähtemättömän vaikutuksen :D

ootko vielä salmiakkia tarjonnu?

Just tarjosin supersalmiakkia ja ei ollut mikään suuri nautinto. Mämmi tosin upposi mukavasti. Nyt on jo 5 päivää takana ja ihan mukavasti on mennyt. Lunta piti lähteä pohjoisempaan katsomaan ja se jos mikä saa ihmettelemään. Mäkeä ollaan laskettu, lunta syöty (ei keltaista), lumiukko tehtiin. Savusaunaa ei lämmitetty, mutta muuten perinteisesti saunoten.

Päivä Tukholmassa risteily tehtiin heti toisena päivänä ja promenade hytissä oltiin Symphonyllä. Ihan kohtuullisetn hyvät härän pihvit jne. Tukholmassa käveltiin vanhat kaupungit yms. torit. Vadelmia, mansikoita ja tulppaaneja ostettiin torilta ja hirvipehmolelu muistoksi Ruotsista. Illalla laivalla buffetti ja sai sopivasti vähän kaikkea. Ananakset yms. olivat kyllä luokattoman makuisia Thaimaan tarjontaan verrattuna. Ihan hyvä buffet valikoimansa ansiosta kuitenkin.

Karjalanpiirakat munavoin kera menivät ihan hyvin. Merimiehen pihvi meni pienen mausteilun jälkeen ok. Vispipuuro oli myös ihan hyvää vieraan mielestä. Omatekoinen leipä ja rasvainen liha ei aiheuttanut mauttomuudellaan mitään riemunkiljahduksia. Omatekoinen sokerikakku vähän paloi liian kuuman uunin takia, mutta kolme palaa meni aamulla, eli lisää otettiin myös.

Äsken käytiin järvellä pilkillä ja nyt tehdään kaloista kalakukkoa. Särkeä ja ahvenia tuli. Aamulla satoi hieman luntakin ja vieras on todellakin viihtynyt. Mämmillä yritin saada innostusta laantumaan, mutta perhana tykkäs siitäkin :D. Saunaa tässä lämmitellään ja annoin tehtäväksi laittaa ison ulkoroihun lumeen palamaan. Kahvit on juuri tulilla. Omatekoinen punaherukka mehu on nyt todellinen suosiki ja sitä varmasti saa mukaan. Mustaherukka ja vadelmamehut ovat vielä testaamatta. Mustikka-/vadelmasoppa on myös todellista herkkua vieraalle. Karhu-olutkin on maistunut naisvieraalle. Eilen tein illalliseksi pihviä, ranskalaisia ja aurajuustokastiketta. Ei tehnyt kuitenkaan niin suurta vaikutusta kuin muut.

Ihme kyllä kylmän pelko on häipynyt, kun saatiin tarpeeksi lämmintä päälle. Ympäristökin varmasti vaikuttaa ja luodut aktiviteetit. Kertaakaan ei olla esim. telkkaria vierailun aikana avattu.

Niin ja tunnettuna Suomivihaajana sitä on kuitenkin halunnut antaa tietenkin Suomesta mahdollisimman aidon kuvan. Eksoottisuus varmasti viehättää ensikertalaista, mutta on täällä oikeastikin joitakin ihan hienojakin asioita jota itsekin jopa osaa arvostaa. Vierailuilla ollaan käydään varmaan joku 5-6:ssa eri kodissa. Näkee hieman suomalaista kotikulttuuriakin ja ihmisten perusarkea. Kaikki vanhemmat suomalaiset eivät englantia osaa, mutta kyllä yhteinen sävel löytyy ihan viittomalla ja aistimallakin.

Mutta nyt pitää lopettaa raportti tähän ja ottaa perussaksalaisen Lidlin lonkerotölkki kauniiseen käteen. Niin ja Citymarket näytti aika paljon kuulemma Tescolta/Big C:ltä Bangkokissa. Valikoimat aika erit ja kiivihedelmiä tuli ostettua, kun ei kuulemma Thaimaasta tahdo löytyä.

Missä viipyy loppu rapsa? Itsekin mietein Thaikuissa ollessani että jos jokin on eksoottinen maa niin kyllä se on Suomi. Ja nyt kun majailen Unkarissa niin voin vieläkin olla samaa mieltä. Ja jos muuten joku vielä sanoo, että SUOMI on antisosiaalinen maa niin alkaa olemaan kansanmurha lähellä. Suomalaisten kanssa pääsee kyllä jossain kohtaa tutuiksi ja sitten ollaankin jo hyvää kaveria mutta jossain muualla niin ei välttämättä juurikaan käy. *Vuodatusta*

Missä viipyy loppu rapsa?

No matka oli henkilölle ikimuistoinen ja hän haluaisi vaikka asua Suomessa. Oli tyytyväinen ihmisten vastaanottoon. Kommentit olivat tyyliin "lonely country", eli todella vähän ihmisiä kaupungilla ja elämää ei muutenkaan kaduilla paljoa näy lukuunottamatta Helsingin ydinkeskustaa. Mutta ei sielläkään paljoa tapahdu jos on kylmää ja pimeää. Joka tapauksessa ihastui Suomeen. Mulla on käsitykset hieman muuttunee, eli maa on ihan jees olla vähän aikaa. Asumiseen se ei itselle sovellu "kylämäisyyden" ja pienuuden takia. Ihmiset Suomessa kohtelivat vierasta hienosti. Vieras piti suomalaisesta elämäntyylistä, puhtaasta ilmasta, oppilaiden taso korkea ja järjestelmä hyvä.

Itsekin kun noita edellisiä asioita miettii, niin joillekin voi tosiaan olla lottovoitto asua Suomessa. Onneksi olkoon kaikille :D

Mä kutsuin pienenä kaverin Suomeen käymään, kävimme molemmat kansainvälistä koulua kolmannessa maassa ja kävin usein lomilla hänen kotimaassaan kesällä. No, meillä oli todella mukavaa mökillä ja maalla ollessa, mutta Helsinki menikin perseelleen. Olimme 2-3 luokkalaisia, ja menimme Lintsille vanhempieni kanssa. Silloin Lintsillä oli laite nimeltä Break Dance (tai joku vastaava?), otimme molemmat oman kärrymme. Hyi hitto mikä laite, multa meinasi kyllä lentää purjot. Selvisin siitä tunteesta kyydin puolessa välissä, ja katsoin mitä kaveri tykkää. No sehän itki, ajattelin ettei nähtävästi sekään ole kauhean riemuissaan.
Sitten laite pysäytettiin ja valvoja kävi katsomassa miksi kaveri pillittää.
Hänen jalkansa oli kaarteessa lentänyt kärryn ulkopuolelle, toinen kärry/kaide oli osunut hänen jalkaansa ja se murtui pahasti. Eikun ambulanssiin. Kaverin kenkä löydettiin myöhemmin Lintsin ulkopuolisilta kallioilta, aika pitkälle pääsi!
En muista montako viikkoa kaveri makasi sairaalassa Helsingissä yksin, kun mun oli lennettävä takaisin asuinmaahan kouluun. Ei ole sen koommin käynyt Suomessa.

Mutta, mä olen nyt juristi ja tämä kaveri valmistui eläinlääkäriksi, yhteyttä pidämme yhä. Itse olen käynyt häntä moikkaamassa mutta saas nähdä tuleeko se Suomeen enää :)

mulla on ranskalainen vaimo.
oon vieny kelotupaan kangasalle > ei arvosttelu mitekaan, vaikka nyt on sitten jalkeenpain naureskellu.
Helsingista kuulemma tykkas.ollaan oltu suomessa vain talvella, ja kaikki kaverit asuu kalliossa.
Turku oli kiva.\
Tampereelta jai mieleen kaupahalli, fisu, alepub, monttu, tillikan buffetti.
Muuten suomessa hienointa oli metsassa kavely, ja vaimo ihannoi mua, kun tiesin kaikki elainten jaljen. juu-u oli kettua, oravaa, janista...

Omassa perheessa on hieman alkoholiongelmaa liikkeella, joten viinta pitaa piilottaa janoisilta. Vaimo kysyi etta sailytetaanko glogipulloa perinteisesti nokian kumisaappaassa :)
vaimo meni aina nukkumaan kello 18.00, kun on ollu niiin kauan pimeaa.

ollaan oltu kimpassa 7 vuotta, tarttee varmaan joskus vaimo vieda suomeen kesalla. esim kalajoella juhannuksena teltttailemaan, rentoutumaan, jne.

edit. ai niin han pitaa suomesta.

Viimeksi muokattu:
Vaimo kreikkalainen... Kavi Suomessa ekaa kertaa tyon vuoksi neuvottelemassa eraassa ministeriossa - sanoi, etta siita ei ollut tulla mitaan, kun ne puhuivat niin hitaasti. Tata ennen tietysti tunsi muutamia aika epatyypillisia suomalaiskavereitani. Piti jo silloin Helsingista. Itse lensin peraan ja kavaistiin Hangossa, kierreltiin Lansi-Uuttamaata jne.

Sen jalkeen on kayty niin kesalla kuin talvella. Kumpikin kerta on ollut aivan onnistunut. Pitaa eniten ruoasta, mutta tietty yritetaan ottaa parhaat palat irti joka kerta; kalaa, paikallisia erikoisuuksia, poroa, muuta riistaa...Itsekin nauttii Suomi-keikoista enemman, jos syo hyvin. :)

Suurin ihmetyksen aihe edelleen: valo tai sen puute.

Yleinen ihmisten ystavallisyys on vaimon mielesta kasittamatonta. Suomalainen asiakaspalvelu saa myos ison +
Etenkin ranskalaista ihmetytty suomalaisten englannin kielen taito. Esim kaupantati pysty sanomaan hinnan englanniksi !!
Kavereiden kaytos ihmetytti myos. Oon tampereelta kotoisin, joten ensitapaamisella kaverit ei puhuneet hanelle juuri ollenkaan. Vaimo jo luuli etta ei kaverit osaa edes kunnolla enlantia. Seuraavana paivan sitten juttu ei loppunutkaan. Itsekkin panin taman merkille. Se on vaan suomalaisilla sellasta etta kytataan muutama paiva ennen kuin saadaan suu auki.

Ihan totta - yleisesti, jos suomalainen aukaisee suunsa (ja myos on valmis paljastamaan sieluaan), se yleensa saa aikaan aika positiivisen reaktion. Naita ulkomaalaisten kommentteja saan kuulla lahes paivittain missa milloinkin. Parasta olisi vain uskaltaa laittaa itsensa likoon ja ymmartaa, etta aivan kaikkea ei sitten kuitenkaan tarvitse tarjota (esim. sauna on aikamoinen juttu kuitenkin sellaisille, jotka eivat koskaan ole sellaisessa olleet ennen 20. ikavuotta).

Mulla tuli kulttuuri shokki englanissa vasta vuoden asumisen jalkeen.
Englantilaisiin helppo tutustua suunnilleen ensinakemalta, mutta sitten se kaverisuhde ei siita kovinkaan etene. oon siis asunu UK:ssa 10 vuotta.

Suomessa taas kulttuuri shokki tuleee valittomasti. Ihmiset ovat aluksi varautuneita, koska eivat tunne. Oon jutellu tasta muutamien ulkomailla asuvien suomalaisten kanssa ja heilla on samanlaisia mielipiteita. tieda tuota sittten.
Toisaalta sitten tuolla tampereensuunnalla, tuntuu homma olevan aija jayhaa. verratuna vaikka savoon.
Helsingista en tieda, kun en siella ikina ole isommin pyorinyt. Viimesen 15 vuoden aikana se on ainakin kansainvalistynyt helvetisti. Jos ottaa valokuvan matkusjista esim metrossa, ja matkustajista pitaisi paatella missa maassa ollaan, niin ei se nyt ihan selvaa enaa olekkaan ?
Toinen minka oon laittanu merkille, niin kahviloita on tullut paljon, ja joissakin saa ihan 3 oluenkin. Ma kun oon siita kummallinen etta voin keskella paivaa hetken mielijohteesta juoda yhden oluen, tai kahvin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom