Suomen parhaat kaupungit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reinzell
  • Aloitettu Aloitettu
En minäkään tajua miten joku menee arvioimaan kaupunkia ja väittää sitten miten ihmiset ovat sitä ja tätä. Asuin itse 30-vuotta mansessa enkä osaa erotella laisinkaan onko joku ihminen mansesta tai vaikkapa stadista. Samanlaisia apinoita me kaikki olemme, vain kieli muuttuu. Joten jutut "siellä on mukavia ihmisiä" on kyllä silkkaa bubjektiivista lässytystä. Miten ison otannan satunnainen kulkija voi tehdä kaupungista ottaen vielä huomioon, ettei ihmisestä saa koskaan oikeaa kuvaa kuin vasta hänen kanssaan pidemmän aikaa tekemisissä ollessa. No ehkä jossain Kangasalla on keskimäärin urpompaa porukkaa, mutta sieltäkin mulla on otanta vain Herttuattaresta pe-la akselilla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
... etäisyys Helsingistä vaikuttaa kaupungin "hyvyyteen" millään tavalla?
Tietenkin niin, että mitä lähempänä sitä parempi. Tosin, jos matkaan menee autolla yli 1h, niin siitä ei enää pluspisteitä saa, pelkästään vähemmän miinuspisteitä. ( :evil: )

En minäkään tajua miten joku menee arvioimaan kaupunkia ja väittää sitten miten ihmiset ovat sitä ja tätä. Asuin itse 30-vuotta mansessa enkä osaa erotella laisinkaan onko joku ihminen mansesta tai vaikkapa stadista. Samanlaisia apinoita me kaikki olemme, vain kieli muuttuu. Joten jutut "siellä on mukavia ihmisiä" on kyllä silkkaa bubjektiivista lässytystä. Miten ison otannan satunnainen kulkija voi tehdä kaupungista ottaen vielä huomioon, ettei ihmisestä saa koskaan oikeaa kuvaa kuin vasta hänen kanssaan pidemmän aikaa tekemisissä ollessa. No ehkä jossain Kangasalla on keskimäärin urpompaa porukkaa, mutta sieltäkin mulla on otanta vain Herttuattaresta pe-la akselilla.
Niinno, ei se kyllä kaupungeittain mene, mutta isompina alueina stiikattaessa huomaa kyllä tiettyjä eroja.

Mutta ei tuo tietenkään mene niin, että jos joku sanoo, että vaikka pohjosessa on ihmiset lähtökohtaisesti lepposampia, etteikö sieltä löytyis yhtään täysmulkkuja.

Tietenkin niin, että mitä lähempänä sitä parempi. Tosin, jos matkaan menee autolla yli 1h, niin siitä ei enää pluspisteitä saa, pelkästään vähemmän miinuspisteitä. ( :evil: )
Joo kuten sekin ettei kehä III:n takana ole elämää.

Voihan kaupunki olla Suomen paras, vaikka se olisi 1000km:n päässä ja siellä kävisi kerran elämänsä aikana.

Ei sinne välttämättä muuttaisi, mutta kesäkaupunkina hieno. Miten väkiluku tai etäisyys Helsingistä vaikuttaa kaupungin "hyvyyteen" millään tavalla? Savonlinnassa nyt on kuitenkin "hieman" enemmän rantaa kuin Lappeenrannassa ja lisäksi siellä on Olavinlinna + matka sinnekin on hieman erilaista kuin paahtaa 6-tietä.

Itse kiinnitän huomiota siihen miten kaunis kaupunki on, eikä sillä ole mitään väliä millaisia paikkakunnan ihmiset ovat.

Lahti taas on itselle täysin harmaa kaupunki, mielummin olen vaikka Hyvinkäällä.

Niin, pitäisi määritellä ne kriteerit, joiden perusteella kaupunkeja arvotetaan. Ekassa viestissä oli mainittu asuminen ja matkailu. Ei ollut eikä ole tarkoitus tehdä tästä ketjusta millään muotoa kaupunkien vertailua toisiinsa (vaan kehua yleisesti), mutta kun ilman perustelua sanoit, että "Savonlinna voittaa LPR:n koska vaan", niin oli pakko jotain kommentoida. Mutta subjektiivisia mielipiteitähän nämä pitkälti ovat, makuasioita.

Väkiluku vaikuttaa asumisen kohdalla siten, että en itse mielellään asu kovin pienessä kaupungissa. (Se on tosin tämänhetkinen mielipide, voi hyvinkin muuttua ajan kuluessa). Jos taas Helsinkiin on asiaa, eikä halua itse tsadissa asua, niin välimatka merkitsee jonkin verran.

En ole tosiaan Savonlinnassa käynyt kuin tenavana kerran. Varmasti hieno kesäkaupunki Olavinlinnoineen. Tosin LPR:kin nimenomaan kesäkaupunki ja löytyyhän sieltäkin vanhaa rakennusta Linnoituksineen. Tosin ei yksittäistä yhtä hienoa kuin Olavinlinna.

Mitä tulee tuohon "rantaan", niin onhan lpr:n keskusta ja monet kaupunginosat levittäytyneet nimenomaan pitkälti juuri Saimaan rannalle ja niitä harvoja Suomen kaupunkeja, joilla huviveneillä pääsee suoraan lähes kaupungin ydinkeskustaan (oluelle) :D

Mutta siis ei ole tarkoitus tehdä tästä mitään väittelyä ja "ystävällisessä" mielessä kommentoin :)

Tämä on vähän, että mitä hakee. Jos hakee oikeaa kaupunkia, niin ei ole kuin Helsinki. Pienemmissä paikoissa on taas jotain mitä ei Helsingistä ole helppo löytää.

Onko Helsingin asujat ees käyneet kaikissa Helsingin kaupunginosissa, vaikka oisitte asuneet siellä 30v?

Mun mielestä kannattaisi kierrellä sitä omaa lähiseutua, koska aina löytää jotain uutta.

Hyvät perustelut oli Hupella tuohon että miksi Kuopilaiset on juntteja, hohhoijjaa.

Mikään muu ei muutu kuin murre, joka kieltämättä kuullostaa savossa eniten koko suomesta "juntilta". Mutta, tarkoittaako se että ihmiset on sen enemmän juntteja kuin esmes Tampere, Turku, Helsinki akselilla?Määrittele juntti...niin.

Putkitelevisio ei ole enää in?Vitunko väliä mikä televisio jollain on?Tv:kö määrittää sen oletko juntti, ei tsiisös...Hankkii elämän niin ei tarte kattoa tv:tä koko ajan...ei sitten haittaa onko putki vai lutki.

Jos jossain on juntteja, niin Kainuussa. Olen sieltä itse kotoisin ja tiedän mistä puhun. Ei kaikki tietenkään, mutta siellä on oikeasti vielä täysin mysteeri jos selviää että joku on Homo tai kylällä kävelee naapuri. "onko niitä oikeasti olemassa"-ilmeitä riittää.
Kaikista koomisinta on eräs ukkeli, joka on homo ja se on kaikkien tiedossa (sotkamo tapahtuma paikkana):
Joka kerta, ihan sama minne se äijjä saapuu niin joku muistaa mainita ääneen "hei, lenkkiperse tulee", "tuo on muuten homo,hihihhh".
Sama pätee tummaihoisiin+kaikkeen erilaisuuteen niitä jaksetaan ihmetellä.
Tämä korostuu mitä iäkkäämpää porukkaa on kyseessä, eli varsinkin 35v-ylöspäin olevat ihmiset jaksaa ihmetellä näitä "outoja ilmiöitä". Yleensä se johtuu siitä että koskaan ei ole asuttu muualla kuin Kainuussa ja näin olen tosiaan ei ole tottunut siihen, että kaikki on heteroita ja valkoihoisia jne.

Ihmiset ei oikeasti osaa käsitellä erilaisuutta siellä, koska eivät ole joutuneet elämään erilaisten ihmisten kanssa=Tuo on minusta aika hyvä määritelmä "junttiudelle".

täällä jengi puhuu kuinka jotku on juntteja, huomaa että kukaa ei oo käyny vielä etelä-pohjanmaalla, käykää siellä ja sanokaa sitte että kuopiolaiset on juntteja.

Varsin totta että tuskinpa ihmiset niin paljon vaihtelee, että jollain paikkakunnalla pelkästään juntteja asuu. Itse pidän juntteina juuri näitä jotka oikeasti kuvittelevat että joku on ääliö kotikaupunkinsa perusteella.

Itsekin kyllä vaistomaisesti jaottelen ihmisiä kyllä jonkin verran sen mukaan mistä kotoisin. Kaupunkien kohdalla Helsinki tosiaan ainoa isompi kaupunki ja varsin kiva paikka mielestäni asua. Porvoo on mukava pikkukaupunki ja pidän kovasti myös kesäisestä Turusta.

Kouvola oli aika ankea, mitä nyt töiden puolesta jouduin pari päivää olemaan. Oulu vaikutti muutaman päivän perusteella OK:lle, vaikka kärppäfanit dorkia ovatkin. :D

Joensuu on mukava paikka, muuttunut edukseen jatkuvan rakentamisen ja kehitystyön ansiosta. Toista se oli ennen, kun lama jylläsi, ilma oli paska, mieli ankea ja skinit pysäyttivät jokaisen auton Suvantosillalla tarkistaakseen, että kyydissä oli "oikeanvärisiä" ihmisiä.

Helsinki on kesäisin Suomen viihdyttävin kaupunki. Estetiikka hivelee silmiä.

Talvella Rollo kun on lunta ja turisteja ja kuitenki sellanen lepposan rauhallinen meininki ja pimeää.
rovaniemi.jpg

ja kesällä Turku, paljon puistoja, merta ja jokilaivat.
1_turku_1.jpg

On tullut asuttua: Kittilä, Rovaniemi, Kuusamo, Oulu, Järvenpää,Vantaa, Espoo ja joka paikassa useammalla alueella.
Helsinki on ihana kesäkaupunki, asumaan en sinne välttämättä lähtisi, töissäkäynti siellä riittää.
Rovaniemi on liian pieni, kylmä ja ruma, lieneekö syynä se, että aikoinaan poltettu maan tasalle, jotenkin sieltä puuttuvat kivat puistot, talot jne.
Oulu on oma suosikkini, haaveilen vielä joskus muutosta takaisin pohjoiseen ja Oulu on sopivankokoinen kaupunki, jossa on jotain tekemistäkin.
Kauniita kesäkaupunkeja ovat myös Turku ja Tampere, Porvoon vanhakaupunki samaa sarjaa.

Levillä on kiva käydä, mutta sinnekään en paikan pienuudesta johtuen haluaisi asumaan. En halua tuntea kaikkia vastaantulevia kyläläisiä :rolleyes:

Nyt asun Jäkessä ja eipä täällä mitään valittamista ole. Helsinkiin pääsee tarpeen tullen, palvelut ovat lähellä ja asuntojen hinnat kohtalaiset. Matkoille pääsee kätevästi, lentokentälle hurauttaa autolla puolessa tunnissa.

Hamina on paikka, joka saa niskakarvat pystyyn, RUK:n ajan siellä pyörin ja se riitti. En vain jotenkin lämmennyt paikkakunnalle ja sinne en muuttaisi millään.

Tuossa viime kesänä kavereiden kans lähdettiin pienelle road tripille ja muutamista kaupungeista jäi kyllä tosi hyvät fiilikset, ja muutamista huonot.

Kuopio - Erittäin nätti paikka.

Jyväskylä - Myöskin nätti paikka, pitää joskus tutustua paremmin.

Oulu - Ihmisistä en osaa sanoa, kaikki oli hyvin ystävällisiä keille puhuin. Kaunista paikkaa ja jotenkin tuli semmonen kiva pikkukaupunkimaisen tuttavallinen tunne kun tuolla vietti aikaa.

Pori - Ainoa minkä asukeista voisin jotain sanoa mutta jätän sanomatta. Poikkeustapauksia varmasti löytyy, mutta porilaisten maine ei ole tuulesta temmattu.

Repesin tolle et miten mustan nahkasohvan perusteella pystytään määrittelemään juntti:D

Pakko vetää kotiinpäin: etenkin kesällä (tai noh..ainoastaan kesällä) Savonlinna on kauneinta ja hienointa Suomea. Etenkin heinäkuu, kun kaupunki herää henkiin oopperaturistien ja tapahtumien myötä. Järvimaisemaa on minne katseensa kääntääkin, linnan ympäristö on ihana jne. Mutta talvisin kaupunki on samanlainen kuollut pikkukaupunki kuin mikä tahansa muukin. Turusta tykkään kans kovasti :)

Ulkosuomalaisen muistoissa Stadi=Suomi.
Joskus Ullanlinnassa asuessa saattoi mennä kuukausia että en käynnyt postitaloa pohjoisemmassa:lol2:
Ja olen asunut myös muualla Suomessa mutta silti tai ehkä juuri siksi Stadi on aina Stadi:rolleyes:

Helsinki :haart:
Suomen ainoa oikea kaupunki; tekemistä, näkemistä ja palveluita tarpeeksi. Kesällä kauniskin ja rento tunnelma. :thumbs:

Ainoa toinen paikka, missä voisin kuvitella asuvani on Tampere, joten se tulee kakkosena.

Jos jossain on juntteja, niin Kainuussa. Olen sieltä itse kotoisin ja tiedän mistä puhun. Ei kaikki tietenkään, mutta siellä on oikeasti vielä täysin mysteeri jos selviää että joku on Homo tai kylällä kävelee naapuri. "onko niitä oikeasti olemassa"-ilmeitä riittää.
Ihmiset ei oikeasti osaa käsitellä erilaisuutta siellä, koska eivät ole joutuneet elämään erilaisten ihmisten kanssa=Tuo on minusta aika hyvä määritelmä "junttiudelle".

Pätee kyllä aika hyvin vanhempiin ihmisiin tuolla päin, sekä valitettavasti myös moneen parikymppiseen, jotka on paikkakunnalle jääny pyörimään. Täytyy kyllä myöntää, että ei sitä itsekään osaa olla TÄYSIN normaalisti esim. jonkun tummaihoisen aikana. Väkiselle miettii että eihän nyt vahingossakaan loukkaa jne. Tuijottamaan nyt en sentään kuitenkaan jää. Johtuneeko tämä siitä, että omassa kotikaupungissa niitä tais asua tasan 1 perhe minun aikanani. Ja kysymyksessä on yli 10 000 asukkaan kaupunki ilman skinejä tai muuta erikoista vihaa.
Niin ja itsehän olen kotoisin siitä Sotkamosta 60km itään päin.

Suomen parhaita kaupunkeja en osaa nimetä, mutta voin haukkua sen missä nyt asun.Oulu on ihan perseestä. Paska haisee, tuulee jatkuvasti, vesi ei ole edelleenkään hyvä makuista, joka kesä revitään joku kohta keskustasta auki ja muutenkin liian iso kaupunki omaan makuun.
Edit: Vedetään sen verran takas päin, että sentään kaikki ison kaupungin palvelut löytyy ja kesällä ihan nätti kaupunki, mutta niinpä on minu muukin.

Tampere varsinkin kesällä ihan kiva mesta, samoin Helsinki. Isommat kaupungit muutenkin enemmän mieleen, vaikka nuokin melko pieniä suuremmassa mittakaavassa ovat.

Pori sitten onkin se toinen ääripää. Perseestä ja poikittain

Avarrappa joskus maailmankuvaasi ja matkusta Pohjois-Karjalaan. Et kirjoita sen jälkeen enää moista soopaa ;)
Toi on hauska kun Rollolaiset aina vetää ton siltakuvan ja kertovat miten kiva kaupunki on. Mitä hiton väliä tuolla sillalla on? Voinhan mäkin alkaa pistää tänne jotain puumalan sillan kuvia ja sepittää että onpas se Puumala sitten nasta paikka :lol2:

Puumala.JPG

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom