Suomalaiset kylpylät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoDo
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
47
Tarkoitus olisi lähteä talvilomalla (helmikuussa) johonkin kylpylään avokin kanssa lepuuttamaan hermoja. Nyt kysynkin suomalaisten kylpylöiden hyvät ja huonot puolet, hinta/laatu suhteet. En ole ennen kylpylöissä käynyt, joten olisi mukavaa että pääsisi johonkin hyvään kylpylään missä saisi rahoilleen vastinetta.
Samalla voisi myös laittaa linkit suosittelemansa kylpylän sivuille.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
DoDo sanoi:
Tarkoitus olisi lähteä talvilomalla (helmikuussa) johonkin kylpylään avokin kanssa lepuuttamaan hermoja. Nyt kysynkin suomalaisten kylpylöiden hyvät ja huonot puolet, hinta/laatu suhteet. En ole ennen kylpylöissä käynyt, joten olisi mukavaa että pääsisi johonkin hyvään kylpylään missä saisi rahoilleen vastinetta.
Samalla voisi myös laittaa linkit suosittelemansa kylpylän sivuille.

Itse olen käynyt ainoastaan Turun Caribiassa, joka on ihan toimiva kokonaisuus. Erilaisia altaita, liukumäkiä (lapsettaa) ja hoitoja. Ehkä hieman "rahat pois kaikilta nopeesti ja seuraavat sisään" - meininki paistaa läpi. Lapsiperheitä suht paljon, mutta ei häritsemiseen asti. Ruotsalaisia paljon, mutta ryssiä ei yhtään.

Ihan jees paikka.

www.caribia.fi

Tanko sanoi:
Itse olen käynyt ainoastaan Turun Caribiassa, joka on ihan toimiva kokonaisuus. Erilaisia altaita, liukumäkiä (lapsettaa) ja hoitoja. Ehkä hieman "rahat pois kaikilta nopeesti ja seuraavat sisään" - meininki paistaa läpi. Lapsiperheitä suht paljon, mutta ei häritsemiseen asti. Ruotsalaisia paljon, mutta ryssiä ei yhtään.

Ihan jees paikka.

www.caribia.fi

Hitto, sait ylipuhuttua. Tulikin sitten ex-tempore lähtö avopuolison kanssa tuonne tänään - nyt heti :thumbs:

Olen käynyt ainakin Caribiassa, Levillä, Siuntiossa ja Haikossa päiväkäynneillä sekä Serenassa, jos se kylpyläksi katsotaan. Kaikissa näissä - paitsi Haikossa - on ollut "ongelmana" rentoutumisen kannalta se, että siellä on liikaa lapsia ja naapurimaiden väkeä.

Älkää nyt käsittäkö väärin, en vihaa lapsia, mutta haluan että voin rentoutua kylpylässä rauhassa ilman lasten kiljumista ja pomppimista. Toki esim. Caribian ja Serenan "luonteeseen" kuuluu tuo lapsiystävällisyys ja se pitää hyväksyä. Ja naapurimaissakin asuu ihan mukavaa väkeä, mutta ainakin Serenassa ärsytti se, että he etuilivat ja osa (huom! eivät kaikki) käyttäytyivät muutenkin vähän röyhkeästi.

Jos haluaa viettää enemmänkin rauhallisen ja rentouttavan kylpyläpäivän tai -loman ilman liukumäkiä, niin suosittelen lämpimästi Haikon Kartanoa. Olen käynyt tuolla Haikossa kolme kertaa viettämässä Yorokobi-kylpyläpäivää ja pari kertaa olemme myös syöneet Haikossa (muulloin olemme käyneet Porvoon ravintoissa, mm. etanaravintola Timbaalissa).

Pelkkä kylpyläkäynti (ilman ruokia) = Yorokobi-päivä, sis. kuntosalikäynnin (ei mikään ihmeellinen), kylpytakin, tossujen ja pyyhelainan sekä kylpylän käytön, maksaa muistaakseni 15 euroa. Jos kylpylään osuu oikeaan aikaan, voi ehtiä allasjumppaan. Lisäksi kartanon ympäristössä voi ulkoilla. Kylpyläosastolta löytyy tavallinen sekä höyrysauna, poreallas, kuuma- ja kylmävesiallas, tavallinen allas hierontapisteineen. Lisäksi kylpylässä voi ottaa erilaisia hoitoja, jotka maksavat erikseen. Kylpyläosastolle on juuri tehty remontti, joten en tiedä, kuinka se on muuttanut systeemejä.

Ja jos haluaa syödä tämän lisäksi päivän lounaan/päivällisen seisovasta Herkkupöydästä (viikonloppuisin), tulee yhteishinnaksi 39 euroa. Pelkkä Yörokobipäivä ilman ruokia maksaa noin 12-15 euroa/hlö arkisin ja viikonloppuisin.

Toki Haikossa voi viettää useammankin päivän ja Stockmannin kanta-asiakkaille siellä on usein hyviä alennuksia. Haikossa on siis erilaisia vaihtoehtoja näihin juttuihin, joten kannattaa kysellä sieltä niitä tarkemmin www.haikko.fi

Poistakaa kirjoitukseni, jos menee liikaa mainostamisen puolelle...

laitan vielä liitteeksi esimerkin Herkkupöydän menuusta, jos jotakuta kiinnostaa. Olin tallentanut sen itselleni.

HAIKON KARTANON HERKKUPÖYTÄ:

Alkuruuat seisovasta pöydästä:

Kirjolohenmätiterriini
Sipulisilliä, marinoitua muikkua, silakkarullia
Pestograavattua lohta
Kylmäsavustettua puronieriää
Keitetty, hyytelöity lohi

Sinappikastiketta
Saframi-creme fraiche -kastiketta
Chilikastiketta

Pippurifileetä
Savulampaanpaistia
Riista-karpaloterriiniä
Kasviksilla ja yrteillä täytettyä ankanrintaa
Porkkanaterriiniä ja punajuuriterriiniä

Pikkelssikastiketta
Aiolikastiketta
Viinimarjahyytelöä

Juustosalaattia
Mansikka-melooni-katkarapusalaattia
Savuporonpaistisalaattia
Sienisalaattia
Vihersalaattia, kurkkua, tomaattia
Marinoituja sieniä, artisokkaa, vihreitä tomaatteja, aurinkokuivattuja tomaatteja, oliiveja, cantalopemeloonia

Leipävalikoima, voi, Haikon yrttilevite

Lämmin ruoka lautasannoksina:

liha- (lammasta), kala- (paistettettua siikaa) tai kasvisvaihtoehto (tarjoillaan pöytiin)

Jälkiruokapöytä:

Kartanon täytekakku Juustotarjotin Viisi jälkiruokaa, esim. mesimarjakermahyytelöä, kirkasta hedelmähyytelöä, marjatorttua, tuorehedelmäsalaattia, ternijuustoa ja vadelmahilloa
Hedelmä- ja konvehtivalikoima

Herkkupöytä on katettuna lauantaisin ja sunnuntaisin klo 12.00–15.30. Pöytävaraukset: 019-57601 myyntipalvelu ma – pe klo 8.30–16.00 ja hovimestari iltaisin ja viikonloppuisin.Haikon Kartano pitää oikeuden muutoksiin.

Annoin vähän väärää tietoa. Yorokobi-päivän hinta (päivä kylpylässä ja ruoka9 maksaa tänä vuonna 42 euroa. No, halpaa silti noilla ruuilla. Ja jos ei ehdi herkkupöytään, voi käsittääkseni tilata ala carte-listalta jonkinlaisen ruuan.

Viime kesänä oltiin kolme päivää Oulun Edenissä ja jäi aika ristiriitaset fiilikset. Kaikki muu paitsi itse kylpyläosasto ohi ihan ok, mutta joka paikan täytti ulkomaalaiset (venäjä, norja, ruotsi, lakupekat) ja lapset. Oli vaikea viettää porealtaassa laatuaikaa emännän kanssa kun metrin päässä tuijottaa tusinan verran lapsia. Peittele siinä sitten simmareiden etumusta. Jotenkin se vesi tuntui paskaselta kun siellä oli niin vitusti porukkaa ja kaikennäköisiä karvaperseitä. Parasta koko reissussa oli kun kävi salilla, joka kuului pakettiin, ja pääsi suoraan johonkin hierovaan suihkuun sen päälle.

Ruokapuoli oli hyvä kun otettiin täyshoito. Seisovasta pöydästä aamupala, keittolounas salaattipöytineen ja illallinen. Mukava maisema siitä raflasta merelle ja kesällä Nallikarin hiekkarannalle.

Ikaalisten Kylpylässä olen ollut töissä pari vuotta sitten hierojana & kuntouttamassa veteraaneja, paikka on suomen suurimpia kylpylöitä.

http://www.ikaalistenkylpyla.fi

- valtavan kokoinen kompleksi, kauppoja & palveluita paljon.
- paljon porukkaa, mutta kokonsa takia paikka ei ala ahistaa
- ei venäläisiä
- todella monipuoliset harrastusmahdollisuudet, mm. hyvin varusteltu kuntosali
- hyvät ruuat
- aikuisen/vanhemman väen paikka, kuten jo mainitsin niin paljon kuntoutettavia
- remontoidaan jatkuvasti, ei nuhjuisuutta

Kaikinpuolin suositeltava paikka, riippuen tietysti mitä hakee, jos hakee mahdollisimma rauhallista paikkaa, niin en suosittele, mutta sopivasti vilinästä ja menosta pitävälle hyvä paikka.

Kiitos kaikille tähänasti vastanneille. Itse olin jo caribiaa katsellut ja se ainakin hintojensa puolesta olisi passeli paikka. Ikaalisissa varmaan tekemistä riittäisi.
Nyt vaan lisää kylpylöitä arvosteluun.

Anonymity sanoi:
HAIKON KARTANON HERKKUPÖYTÄ

:kuola: :kuola:

Naantalin kylpylässä ja Forssan Vesihelmessä olen käynyt plutimassa. En osaa hintatasosta sanoa mitään mutta Vesihelmen kuumavesiallas ja Naantalin kylpylän turkkilaiset saunat ovat kyllä mukavia rentoutumispaikkoja.

Itse olen käynyt puolen kymmentä kertaa Naantalin kylpylässä. Tyylikäs ja laadukas paikka. Paikasta ei löydy liukumäkejä yms pilipalilaitteita, joten lapsia siellä ei paljon vikise. Kylpylän ympäristö + kaupunki on kaunista seutua, joten niihin kannattaa samalla tutustua. Kylpylällä on silloin tällöin houkuttelevia erikoistarjouksia eli kannattaa kyttäillä niitä

http://www.naantalispa.fi/

Voi DoDo... Onneksi makuaistit yleensä kehittyvät... Maailmassa on onneksi muutakin hyvää ruokaa kuin maitorahka... (vitsi, vitsi...) :D

Mun ei tarvinnut kehua Ikaalisten kylpylää, kun Richard75 ehti ensin. Hieno paikka, luxuksen tuntua myös yökerho/tanssit löytyy samasta talosta.

Naantalin kylpylä on yksi Suomen hienoimpia ja laadukkaimpia. Lämpimään ulkoaltaaseen on siistiä mennä vaikka -20 asteen ilmalla.

Kokemuksia on Oulun Edenistä, Vuokatin Katinkullasta, Kuusamon Tropiikista ja Leviltä, jota en kyllä hyvällä tahdollakaan kylpyläksi sanoisi, uimahalli voisi olla lähempänä oikeaa.

Edenissä tosiaankin nykyjään huomattavia määriä ulkomaan eläviä ja muutenkin tahtoo porukkaa olla aina tungokseen asti. Allasbaarin hinnat oli ainakin viimeksi melko suolaiset. Muuten ravintola puoli ihan OK, palvelu ystävällistä ja ruokakin ihan maittavaa.

Tropiikissa kävin joskus kauan sitten, aika pieneltä paikka vaikutti (hämärä muistikuva).

Katinkullalle isot pisteet ainakin minulta. Palvelu loistavaa, kämppä siisti, hyvät ja monipuoliset harrastusmahdollisuudet pelkän kylpemisen lisäksi (salikin kuului hintaan). Monipuolista oheistoimintaa tarjolla. Ruokakin oli hyvää ja viikosta jäi hyvä fiilis. Toistekin menen jos vaan tilaisuus tarjoutuu.

Tanko sanoi:

Itse olen viitisen kertaa nyt käyny kun asun tässä parin korttelin päässä ja aina tuntunu siltä kun venäjälle matkais....ei sillä että kokisin sitä erittäinen negatiivisena asiana, mutta on tullut kuitenkin hyvin huomattua. Tai ehkä sekotan vaan ruotsin ja venäjän kielet keskenään :rolleyes: Joka tapauksessa ihan mukava paikka omasta mielestäkin.

Kylpylään ...

Itsellä on kokemusta eniten Vuokatin Katinkullasta ... ei vähiten siksi, että olen ollut töissä siellä. Olen kylpylän puolella käynyt vain pari kertaa, vaikka se olisi ollut minulle ilmaista ... siihen kyllästyy äkkiä. Hinta on melko korkea, mutta kait se on väärtinsä arvoinen paikka. Mökit on ihan hienot ja hotellihuoneetkin ... kuulemma ... ulkoa päin hotelli ei kauheana kyllä minua miellytä :D Ruoka-annokset ovat kohtalaisen kalliita ... mutta kyllä ihan herkullisen näköisiä ainakin :4:

Nokian Eden, Naantalin Kylpylä ja Turun K/Caribia tullut katsastettua. Noista nostaisin kyllä Naantalin ykköseksi, sieltä tuntui löytyvän aika hyvin kaikkea eikä ollut niin hirveä metakka lapsiperheitä. Karibiakin on ihan miellyttävä paikka, kohtuu avara ja fiilis altaan ulkopuolellakin on mukavan viihtyisä. Eden sen sijaan oli pullollaan lapsia ja noista kolmesta kehnoin paikka, vaikkei siitäkään mitään traumoja jäänyt.

Noin puolenkymmentä kylpylää käyneenä voisin itse ainakin suositella Kuopion Rauhalahden kylpylää. Vähän ehkä sellanen mummopaikka mutta jos tosiaan rentoutua haluat niin sielä se hyvin onnistuu. Esim. Turun Caribia oli puolillaan huutavia ryssiä ja joka paikassa piti odottaa vuoroaan pitkän tovin. Tieten riippuu missä asut, eihän tuon takia kannata kovin pitkään ajella.

Pitäiskös meidän joskus mennä rellestää johonkin kylpylään? Kesämiitti Ikaalisten kylpylässä tms...

Haikon Kartano - ihan jees paikka, hyvä allasosasto, paljon iäkkäämpää väkeä (eivät häiritse omaa menoa) ja tuskin yhtään lapsia. Moottoripyörän saa oven eteen parkkiin. Porvoon keskustassa hyviä rafloja jos Haikon kartanon ruokahinnat pöyristyttää.

Turun Caribia - erinomainen allasosasto, mutta kokonaisfiilistä vähentää vähän tungos ja lapsien lukumäärä (kimakoita kiljahduksia jokapuolella).

Espoossa on Kartanokylpylä Kaisankoti - varsinaista läträyspuolta en ole käynyt testaamassa MUTTA sauna ja hoitopuoli on ihan mieletön. Hunajaturvesauna tutussa porukassa olusen kera... aah!

Kyllä Naantalissa parhaiten olen viihtynyt. Sopii hieman hillitympään menoon.

Suurena plussana on sijainti ja Naantalin ranta. Talvella (jäiden tultua) paljon liikuntamahdollisuuksia jäällä (retkuluistelu, hiihto, kävely, pyöräily..) ja kesällä aivan mahtava tunnelma.

Jos liukumäkiä ja muuta aktiviteettiä hakee niin kannattaa suunnata Caribiaan. Viikonloppuisin ja koulujen loma-aikoinna vaan ihan saatanan tuskallista jonottaa joka paikkaan.

Jos asustaa lähellä rannikkoa, niin suosittelen Viron kylpylöitä. Loistavia paikkoja ja halvat hinnat. Helpolla pääsee kun menee omalla autolla. Ei tartte mennä mummojen mukana bussilla. Tallinnan lähistölläkin paljon uusia kylpylöitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom