Suomalainen politiikka

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Suomalainen politiikka – kotimaan gallup-myrsky, hallituskohut ja eduskunnan ikuinen sirkus

Meta description: Keskustelua puolueista, päätöksistä, hallitusväännöistä ja ajankohtaisista poliittisista ilmiöistä – mielipiteitä, analyysejä ja arjen havaintoja.

Irtisanominen helpottuu nyt ensivuonna, saas nähdä millainen vaikutus sillä.
Joo vanha asiallinen ja painava syy vaatimus -> asiallinen syy = riittää irtisanomiseen

Tuo varmasti aiheuttaa paljon riitatilanteita. Tuntuu jotenkin että kaikki nämä vain kurittaa ihan perus veronmaksajaa joka koittaa vain elää tässä maassa omillaan.

Ei niitä jotka vain loisivat 100% valtion piikkiin koske mikään leikkaus. Todella epämotivoivaa kehitystä.
Kohta porukkaa vaan potkitaan ulos jos ei syki jonkun paskapalkan takia miten pomot haluaa.

Kohta porukkaa vaan potkitaan ulos jos ei syki jonkun paskapalkan takia miten pomot haluaa.
Tätä vaan sitten odottelemaan. Suomessa taitaa olla yli 2 miljoonaa työntekijää, niin tuleekohan näitä tällä tavoin irtisanottavia olemaan tuhansia, kymmeniätuhansia, vai millainen määrä? Olettaisin, että tällaiset määrät nousisivat äkkiä uutisiin ja laatumedioiden nettisivut täyttyisivät äkkiä: "Pekka irtisanottiin tuhansien muiden suomalaisten tavoin hallituksen politiikan takia - katso kuvat! Tätä et osannut odottaa!" -klikkiotsikoista.

Sitten vain veikkauksia, että jos lakimuutos menee läpi, niin veikkaamaan, että milloin näitä alkaa ilmaantumaan. Mä olen itse tylsempi ja veikkaan, että mitään merkittävää irtisanomisten aaltoa ei tulla tälläkään kertaa näkemään johtuen niinkin käsittämättömästä syystä, että työnantajille ei ole kannattavaa tai järkevää irtisanos työntekijöitä, kuin äärimmäisessä tilanteessa. Mutta voihan se olla, että olen väärässä ja toisin käy. Ehkä jo ensi vuonna nähdään?

Tätä vaan sitten odottelemaan. Suomessa taitaa olla yli 2 miljoonaa työntekijää, niin tuleekohan näitä tällä tavoin irtisanottavia olemaan tuhansia, kymmeniätuhansia, vai millainen määrä? Olettaisin, että tällaiset määrät nousisivat äkkiä uutisiin ja laatumedioiden nettisivut täyttyisivät äkkiä: "Pekka irtisanottiin tuhansien muiden suomalaisten tavoin hallituksen politiikan takia - katso kuvat! Tätä et osannut odottaa!" -klikkiotsikoista.

Sitten vain veikkauksia, että jos lakimuutos menee läpi, niin veikkaamaan, että milloin näitä alkaa ilmaantumaan. Mä olen itse tylsempi ja veikkaan, että mitään merkittävää irtisanomisten aaltoa ei tulla tälläkään kertaa näkemään johtuen niinkin käsittämättömästä syystä, että työnantajille ei ole kannattavaa tai järkevää irtisanos työntekijöitä, kuin äärimmäisessä tilanteessa. Mutta voihan se olla, että olen väärässä ja toisin käy. Ehkä jo ensi vuonna nähdään?
Eikös se nyt tule voimaan ensivuoden alusta? Vuoden päästä ollaan sitten viisaampia tän asian suhteen?

Minunkaan on vaikea nähdä, että lakimuutos aiheuttaisi jotain massiivisia irtisanomisia. Jostain syystähän työntekijät on alunperin palkattu, eikä se ole mistään laista kiinni. Lähtökohtaisesti työntekijä palkataan siksi, että se tuottaa yritykselle rahaa. Ei työpaikan pitäisi olla laissa määritelty oikeus.

Moni pienempi yrittäjä varmasti hyötyy lakimuutoksesta, jos se tekee mahdolliseksi työntekijän palkkaamisen pienemmillä riskeillä. Itse ainakin näen asian niin että työllisyys saattaisi jopa nousta, jos virherekryjen potkiminen helpottuu. Ehkä joillain aloilla jopa uskalletaan palkata vakkareita vuokraorjien tilalle.

Voi toki olla että olen täysin kapitalistisikojen aivopesemä ja aivan väärässä.

Sekin mahdollista ettei mitään irtisanomisaaltoja nähdä, mutta irtisanominen on helpompaa mikä taas lisää työntekijälle painetta myös sietää lisää.
Eli massat vain joutuu nielemään enemmän huonoissa paikoissa tai aloilla missä tykätään teettää paljon ja halvalla. Pelko pitää sitten porukkaa ruodussa ja tekemässä.

Liitot kyllä aivan avuttomia ja mietin onko noihin mitään järkeä edes kuulua, koska tuntuu että puhuvat vain sekä nostavat rahaa.

Tältä pohjalta taitaa olla niin, että Tanskassa on melkoisen hirveää elämä työntekijöillä, kun irtisanomissuojaa ei ole. Tosin kaikkien lukujen ja tietojen valossa vaikuttaa olevan toisin.

Tältä pohjalta taitaa olla niin, että Tanskassa on melkoisen hirveää elämä työntekijöillä, kun irtisanomissuojaa ei ole. Tosin kaikkien lukujen ja tietojen valossa vaikuttaa olevan toisin.
Tanskan mallia katsoessa monesti unohtuu se kolikon toinen puoli kokonaan.

AI-yhteenveto

Tanskassa irtisanomissuoja on
huomattavasti heikompi ja joustavampi kuin Suomessa, mikä mahdollistaa työnantajille helpomman irtisanomisen (esim. sairauspoissaolojen perusteella) ja siirtää työnantajan riskin enemmän työntekijälle, mutta tätä kompensoidaan korkealla ja pitkäkestoisella sosiaaliturvalla (ansiosidonnainen päiväraha) sekä tehokkailla työllistämispalveluilla, osana joustoturvamallia, joka tunnetaan nimellä "flexicurity".
Tärkeimmät erot ja piirteet:
  • Heikko irtisanomissuoja: Työnantaja voi irtisanoa työntekijän helpommin, jopa jatkuvien sairauspoissaolojen vuoksi (esim. 120 päivän jälkeen), ilman tuotannollisia syitä.
  • Pidemmät irtisanomisajat: Irtisanomisajat voivat vaihdella suuresti ammattiryhmän mukaan; toimihenkilöillä ne ovat yleensä pidempiä (max 6 kk) kuin työntekijöillä, joiden ajat voivat olla lyhyitä (esim. 21 päivää).
  • Joustoturvamalli (Flexicurity): Tämä on Tanskan mallin ydin:
    • Joustavuus: Työnantajalle helppoa palkata ja irtisanoa.
    • Turva: Korkea ja joustava ansioturva (työttömyyskorvaus) sekä tehokkaat työllistämispalvelut (työvoimatoimistot, liitot).
  • Aktiivinen työvoimapolitiikka: Tanska panostaa huomattavasti enemmän työttömien aktivointiin ja palveluihin (koulutus, valmennus) kuin Suomi, mikä auttaa työttömiä palaamaan työmarkkinoille.
  • Sosiaalietuuksien korkeus: Vaikka joustoturva kompensoi heikkoa suojaa, on tärkeää huomata, että Tanskan työttömyystuki on suhteellisesti korkeampi kuin Suomessa, kuten Yle uutisoi.

Yhteenveto: Tanskassa työnantajan ja työntekijän välinen riski on tasapainotettu joustavan työlainsäädännön ja vahvan sosiaaliturvan avulla, kun taas Suomessa riski on siirretty enemmän työnantajalle työsuhteen turvan osalta.

Lähtiskö Suomessa homma nousuun samoilla lääkkeillä?

Paljastit ettet tajua asioista mitään ja vertaat tanskaan missä tosiaan työnantajat voi irtisanoa periaatteessa helposti, mutta et vittu_tajua että työntekijöiden turva on ihan muusta maailmasta vs suomi. Taisivat saada 80-90% palkasta vittu työttömänä kun suomessa saat hikisen ansiosidonnaisen mitä leikataan välittömästi ettet ehtisi edes uusiin töihin vaikka sopisit samantien uuteen paikkaan kun työttömyys alkaa ja päälle keppiä kaikessa.

Hienoa että aivottomat lobbaa tätä systeemiä ja vertaa kuin oltaisiin tanskassa sitten :D Suomi ja tanska on aivan erimaailmasta tässä asiassa.

Suomen malli on siis FLEX ilman SECURITYÄ eli sulle ja vammaisille se hyvä juttu...

Täällä valtio "lyö" työttömiä ja lomautettuja,tuet poikki jos et toimi kuten he haluavat,kai siitä joku mulkku nauttii kun toinen kärsii.Kokoomuksen duunari viha elää ja voi hyvin.
Ei muuta kuin muutat vaikka jonnekkin turkkiin, siellä työttömät elävät leveästi ajellen bemareilla ja kipaten kaljaa viikottain, eiku se on suomi jossa sun mielestä valtio lyö työttömiä. Mut hei, käy kokeilee jossain muualla miten paljon saat apua. Täällä on hommat ohjattu siihen että osaa ei kiinnosta työnteko vittuakaan kun valtio hoitaa kaiken kämpästä ruuista kännyistä ja netistä ilmaiseksi lapaan. Ja jos se ei riitä ni sossuun itkee ni saa vielä jotain vähän lisääl.

Back
Ylös Bottom