Suomalainen politiikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
"-Minä ajattelen,että Suomi on niin vaikeassa tilanteessa,että meidän pitäisi houkutella ihan kaikkia ja olla asettamatta ihmisiä eriarvoiseen asemaan sen perusteella,miltä he näyttävät,minkälainen tausta heillä on tai mihin he uskovat.Se on tosi vaarallinen kehitys."
Eli itä-raja auki ja kaikki sisään.Vokit täyteen,hei me tienataan
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Maahanmuutto kolminkeertaseks

Eli Vihreät haluaa kiristää verotusta ja lisätä sääntelyä. Tällä tavallako saadaan Suomi nousuun, että vähennetään taloudellista toimeliaisuutta?

Liikennemaksujen sijaan vihreät esittävät muun muassa tie- ja ruuhkamaksuja. Auto- ja ajoneuvoveroissa pitäisi vihreiden mielestä näkyä myös auton koko niin, että suuria katumaastureita verotettaisiin tiukemmin kuin pienempiä autoja.

Vihreät nostaa esiin, miten Suomessa kulutetaan kansalaista kohden eniten luonnonvaroja koko EU:ssa. Vertailussa Suomi on kirkas ykkönen ennen Romaniaa. Samaan aikaan jalostusarvo on matala.

– Eli meillä on kahdenlaista tuottavuushaastetta: toinen liittyy työn tuottavuuteen ja toinen luonnonvarojen käyttöön. Tähän luonnonvarojen häpeilemättömään ylikulutukseen on aivan välttämätöntä puuttua julkisen vallan keinoilla, Hyrkkö sanoo.

Vihreät haluaisi kuitenkin vahvistaa osinkoverotuksen progressiota niin, että suurista tuloista veroa maksettaisiin nykyistä enemmän ja pienemmistä vähemmän. Tämä tuskin saisi Wahlroosia siirtämään kirjojaan Ruotsista takaisin Suomeen.

Hyrkkö katsoo, ettei kilpailukykyä kannata tavoitella pelkällä verokilpailulla.
 
Keskiluokassa alkaa olla minusta ainakin verotus aikalailla kipukynnyksellä. Erityisesti tässä nykytilassa kun inflaatiokin on rallatellut ja palkat eivät ihan samassa tahdissa. Henk. koht. maksan mielelläni veroni, mutta ei se naurata kun verot nousevat ja samaan aikaan saa lukea mihin kaikkiin hillotolppiin sekä lääkärikeskusfirmoihin niitä kiireellä työnnetään. Ainoa mistä voisin olla ylläolevasta vihreiden jorinassa samaa mieltä on katumaastureiden reippaampi verotus, vaikka eihän se ole kuin pieni pisara.
 
Keskiluokassa alkaa olla minusta ainakin verotus aikalailla kipukynnyksellä. Erityisesti tässä nykytilassa kun inflaatiokin on rallatellut ja palkat eivät ihan samassa tahdissa. Henk. koht. maksan mielelläni veroni, mutta ei se naurata kun verot nousevat ja samaan aikaan saa lukea mihin kaikkiin hillotolppiin sekä lääkärikeskusfirmoihin niitä kiireellä työnnetään. Ainoa mistä voisin olla ylläolevasta vihreiden jorinassa samaa mieltä on katumaastureiden reippaampi verotus, vaikka eihän se ole kuin pieni pisara.

Eikös niitä jo nyt veroteta suuremmin? Mikäli hankintahinta ja päästöt ovat isommat. Ja jos päästöt eivät ole isommat, ei myöskään vihreiden logiikalla pitäisi olla ongelmaa verojen suuruudessa, kun auto ei saastuta enempää, kun fyysisesti pienempikään. Siksihän tuokin kuulostaa ehdotuksessa ihan kateusverolta.
 
Eikös niitä jo nyt veroteta suuremmin? Mikäli hankintahinta ja päästöt ovat isommat. Ja jos päästöt eivät ole isommat, ei myöskään vihreiden logiikalla pitäisi olla ongelmaa verojen suuruudessa, kun auto ei saastuta enempää, kun fyysisesti pienempikään. Siksihän tuokin kuulostaa ehdotuksessa ihan kateusverolta.
Kyllä näin on. Tuollaisen ison hybridilaivan ilmoitettu yhdistetty kulutus saattaa kuitenkin jäädä kaunistelluksi totuudeksi. Saisi itselleni olla ihan jämäkät perustelut tarpeista, että hankkisin auton, joka omassa ja aika monen muunkin arkikäytössä sitten kuitenkin päätyisi polttamaan yli 8 litraa fossiilia sataselle. Ehkä autot ovat vielä liian halpoja, jos vihreiden jäsenkirjan omaavatkin ajavat tuollaisilla laivoilla. Osa tarvitsee tuollaisen parin ipanan kuljettamiseen, kaikki ei. Niin tai näin, aina mielipiteet ovat vääriä jonkun mielestä. Joo, kateutta vain.
 
Teillä yksityisautoilun himoverottajilla lienee myös joku peruste esittää, että miksi tämä (väliaikainen) autovero ylipäätäänkään pitää olla?

Päästöt ei muuten ole oikea vastaus, nimittäin yksityisautoilun päästöt ovat noin 8,7 % Suomen kokonaispäästöistä. Suomen CO2-päästöt olivat 37,6 MtCO2 eli 0,037 GtCO2 eli 0,1 prosenttia maailman CO2-päästöistä.

Siitä voi jokainen laskeskella, että mikä tuo yksityisautoilun osuus päästöistä onkaan ja onko sen sääntely ylipäätäänkään mielekästä saati järkevää. Mitään vaikutustahan tällä ei mihinkään muuhun, kuin kansalaisten ostovoimaan, nimittäin negatiivinen vaikutus.
 
3 kpl Supermass Nutrition SUPERCARB (3 kg) -25%
Teillä yksityisautoilun himoverottajilla lienee myös joku peruste esittää, että miksi tämä (väliaikainen) autovero ylipäätäänkään pitää olla?

Päästöt ei muuten ole oikea vastaus, nimittäin yksityisautoilun päästöt ovat noin 8,7 % Suomen kokonaispäästöistä. Suomen CO2-päästöt olivat 37,6 MtCO2 eli 0,037 GtCO2 eli 0,1 prosenttia maailman CO2-päästöistä.

Siitä voi jokainen laskeskella, että mikä tuo yksityisautoilun osuus päästöistä onkaan ja onko sen sääntely ylipäätäänkään mielekästä saati järkevää. Mitään vaikutustahan tällä ei mihinkään muuhun, kuin kansalaisten ostovoimaan, nimittäin negatiivinen vaikutus.
Mä luulen, että syy on hyvin yksinkertainen ja pragmaattinen: Poliitikot tarvitsevat rahaa valtion kirstuun, josta sitä voi jakaa tietyllä suhteella tarpeellisiin juttuihin sekä omiin ääntenkalasteluprojekteihin tai puolueen suojatyöpaikkoihin. Rahaa saadaan verottamalla ja kun rahaa halutaan lisää, niin veroja täytyy korottaa. Veronkorotuksiin liittyy taas pari lainalaisuutta:
1) Veroja voidaan kerätä vain heiltä, joilla on veronmaksukykyä. Esim. opiskelijoilta ei voi hirveästi veroja kerätä, kun mokomilla ei ole, millä maksaa. Sen sijaan vaikka autoilijoilla ja asunnon omistajilla tyypillisesti on.
2) Äänestäjät eivät yleensä tykkää, kun heidän veronsa nousee. Tämän takia veronkorotukset kannattaa kohdistaa ryhmiin, joihin ei itse kuulu, mutta naapuri kuuluu. Tai väestönosaan, joka luultavasti ei kuulu omaan äänestäjäjoukkoon. Esim. jos naapureiden hienojen autojen näkeminen pilaa oman päivän, niin mikäpä olisi parempi kohde korottaa veroja, kuin autot. Tai jos omat äänestäjät asuvat pääasiassa haja-asutusalueella, niin kaupunkilaiset voisi laittaa osallistumaan talkoisiin.

Omasta mielestä hauskinta tulee olemaan se, että kun autojen verotusta on perusteltu tyypillisesti päästöillä, niin mitä tapahtuu, kun liikenne sähköistyy? Sähköautot eivät pilaa ilmanlaatua eivätkä (valmistuksen jälkeen) tuota kasvihuonekaasuja. Mutta poliitikot tarvinnevat 8 miljardia kymmenyksiänsä ja (sähkö)autoilijoilla on rahaa. Olen melko luottavainen, että poliitikot kykenevät kyllä ratkaisemaan tämän ongelman ja keksimään solidaarisen, sähköautoihin osuvan veron, vaikkeivat mokomat kovasti verotettua ja saastuttavaa bensaa ostaisivatkaan :sneaky:
 
Omasta mielestä hauskinta tulee olemaan se, että kun autojen verotusta on perusteltu tyypillisesti päästöillä, niin mitä tapahtuu, kun liikenne sähköistyy? Sähköautot eivät pilaa ilmanlaatua eivätkä (valmistuksen jälkeen) tuota kasvihuonekaasuja. Mutta poliitikot tarvinnevat 8 miljardia kymmenyksiänsä ja (sähkö)autoilijoilla on rahaa. Olen melko luottavainen, että poliitikot kykenevät kyllä ratkaisemaan tämän ongelman ja keksimään solidaarisen, sähköautoihin osuvan veron, vaikkeivat mokomat kovasti verotettua ja saastuttavaa bensaa ostaisivatkaan :sneaky:
Siinä voi kyllä käydä niin, että kaikki maksavat sen sitten sähkön hinnan muodossa, jos sähköautoilusta täytyy saada tietty verokertymä. Saapa nähdä. En sitten tiedä haittaisiko se ollenkaan sähköautolla ajavia. Kyllä varmasti osa kansanedustajista maksattaisi sitä iloa vähän muillakin.
 
Siinä voi kyllä käydä niin, että kaikki maksavat sen sitten sähkön hinnan muodossa, jos sähköautoilusta täytyy saada tietty verokertymä. Saapa nähdä. En sitten tiedä haittaisiko se ollenkaan sähköautolla ajavia. Kyllä varmasti osa kansanedustajista maksattaisi sitä iloa vähän muillakin.
Mahdollista, mutta epäilen. Jos vain nostetaan sähkön veroa, niin se toki osuu kivasti päästöihin, jos käytetään vaikka keskiarvoa ja esim. Saksan päästöt per tuotettu sähkö ovat korkeat. Mutta ongelmana on se, että osuu kaikkiin sähkönkäyttäjiin ja vaikka pienituloiset kerrostaloasujat eivät niin paljoa sähköä käytä, niin silti tuo on lähempänä tasaveroa, eikä kohdistu erityisesti autoilijoihin. Lisäksi sähköä taitaa Suomessa käyttää lähinnä teollisuus, eli tuo vero osuisi pääasiassa terästehtaisiin. Toki ne voitaisiin vapauttaa tästä verosta, niin voitaisiin samalla perustella, että miksi täytyy perustaa uusi virasto ja palkata sinne 100 puoluekirjan omaavaa byrokraattia.

Tähänhän on esitetty jo, ja kovasti lobattu, erilaisia "ruuhkamaksuja". Eli määrätään jokaiseen autoon GPS-pömpeli ja auton omistajalle tulee lisäveroa sitä mukaa, miten ja missä auto on ajanut. Samalla saadaan toki rekisteri kansalaisten liikkeistä ja sijainnista, jolle noheva poliittinen rälssi varmasti keksii kaikenlaista näppärää käyttöä. Tämä ei onneksi ole vielä saanut laajaa kannatusta, mutta liikenteen sähköistyminen voi olla sellainen asia, joka kääntää vaa'an.
 
Mahdollista, mutta epäilen. Jos vain nostetaan sähkön veroa, niin se toki osuu kivasti päästöihin, jos käytetään vaikka keskiarvoa ja esim. Saksan päästöt per tuotettu sähkö ovat korkeat. Mutta ongelmana on se, että osuu kaikkiin sähkönkäyttäjiin ja vaikka pienituloiset kerrostaloasujat eivät niin paljoa sähköä käytä, niin silti tuo on lähempänä tasaveroa, eikä kohdistu erityisesti autoilijoihin. Lisäksi sähköä taitaa Suomessa käyttää lähinnä teollisuus, eli tuo vero osuisi pääasiassa terästehtaisiin. Toki ne voitaisiin vapauttaa tästä verosta, niin voitaisiin samalla perustella, että miksi täytyy perustaa uusi virasto ja palkata sinne 100 puoluekirjan omaavaa byrokraattia.

Tähänhän on esitetty jo, ja kovasti lobattu, erilaisia "ruuhkamaksuja". Eli määrätään jokaiseen autoon GPS-pömpeli ja auton omistajalle tulee lisäveroa sitä mukaa, miten ja missä auto on ajanut. Samalla saadaan toki rekisteri kansalaisten liikkeistä ja sijainnista, jolle noheva poliittinen rälssi varmasti keksii kaikenlaista näppärää käyttöä. Tämä ei onneksi ole vielä saanut laajaa kannatusta, mutta liikenteen sähköistyminen voi olla sellainen asia, joka kääntää vaa'an.
Jokainen nöyrtyminen johtaa aina kiristyvästi huonompaan suuntaan. Siksi tuollaiset pitäisi torpeta jo yksityisyyden vuoksi, mutta varmaan ajetaan jollain terrorismilailla läpi jatkossa kun matut sekoilee niin voidaan alkaa kytätä veronmaksajia vielä paremmin.
 
Tähänhän on esitetty jo, ja kovasti lobattu, erilaisia "ruuhkamaksuja". Eli määrätään jokaiseen autoon GPS-pömpeli ja auton omistajalle tulee lisäveroa sitä mukaa, miten ja missä auto on ajanut. Samalla saadaan toki rekisteri kansalaisten liikkeistä ja sijainnista, jolle noheva poliittinen rälssi varmasti keksii kaikenlaista näppärää käyttöä.
Itse melkeinpä pidän todennäköisempänä, että noita GPS-tietoja käytettäisiin kohdennettuun mainontaan. Tästä tuli mieleeni vitsi minkä olen joskus jollekin heittänyt, kun autoissa on nuo kaistavahdit jne. miten niillä voisi vaikuttaa ajokäytökseen: jos moottoritiellä on vaikka kaista Tampereelle ja Turkuun, olisi kaistavahti myötämielisempi ohjaamaan Treelle ja ratti raskaampi kääntää Turkuun. Riippuen tietenkin kuka on mainostanut ja mitä, missä, tai minkälaisia lisenssejä auton omistaja on maksanut.
 
Siinä voi kyllä käydä niin, että kaikki maksavat sen sitten sähkön hinnan muodossa, jos sähköautoilusta täytyy saada tietty verokertymä.

Oishan tuo aika hassua että sähkölämmittäjät sitten maksaisivat sähköautoilun takia menetetyt verot. Ja tietty yrityselämä ja teollisuus. Kyllähän sähköistämiseen pitäisi kannustaa, myös asumisessa. Ihan polttomoottori lämmitystä kaukolämpö on, eli mieluumminkin sitä pitäisi verottaa, eli mennä lämmityksessä samoille linjoille kuin autoilussakin, rankomaan niitä jotka polttavat.

Oikeasti olen kyllä sitä mieltä että meidän pitkien etäisyyksien kylmässä maassa pitäisi alentaa polttoaineiden hintaa ja kaikenlainen energian verottaminen haitallista. Valtion menoja pienemmäksi vaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom