sukupuolineutraalia sanastoa - mielensäpahoittajat älkööt vaivautuko

naapuri sana on nimenomaan ollut neutraali ilmaisu. Nekru on sitten ollut ja on haukkumasana. Tuntuu että suurimmat loukkaantujat löytyy valtaväestön parista.
On varmasti alunperin ollut neutraali ilmaisu, mutta kyllä sen käyttöön on tässä viime vuosikymmeninä liittynyt aika vahvoja negatiivisia asenteita.

Samaa mieltä jäkimmäisestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En itse loukkaannu tai koe pystyväni loukkaantumaan muiden puolesta kyseisen sanan käyttämisestä, mutta onhan tuo sellainen sana, jota itse en käyttäisi ja ehkä katson vähän kieroon sitä käyttäviä. Käsittääkseni sanaa ”naapuri” on kuitenkin käytetty nimenomaan haukkumasanana ja sille löytyisi useita neutraalimpia vastikkeita nykykielessä. Siksi sen käyttämistä ei oikein voi perustella välttämättömyydellä. Ymmärrän myös, jos joku kyseiseen ihmisryhmään kuuluva loukkaantuu tuosta sanasta ottaen huomioon, missä yhteyksissä tuota sanaa on tässä aikojen saatossa käytetty.

Tätä sanaa viljelevien lisäksi olen kyllä ihan yhtälailla vittuuntunut muiden puolesta loukkaantuviin ihmisiin. Sellainen holhoaminen antaa vähän ymmärtää, ettei pilkan kohde olisi jotenkin kykenevä puolustamaan itseään ja yleensä aitona motivaationa tuossa tuntuu olevan sellainen oman näennäisen hyvyyden hierominen muiden kasvoihin.
Olet käsittänyt väärin, koska sitä ei nimenomaan ole käytetty haukkumasanana, siitähän tässä onkin kyse. En siis itsekkään sitä käytä, kuin ehkä kavereiden kesken tai tutussa porukassa yms. Jolloin siitä tuskin kukaan loukkaantuu.

naapuri sana on nimenomaan ollut neutraali ilmaisu. Nekru on sitten ollut ja on haukkumasana. Tuntuu että suurimmat loukkaantujat löytyy valtaväestön parista.

Meillä oli ala-asteella luokalla tyyppi mitä kutsuttiin firemaniksi. Kaikki lähti siitä kun se höntyili yhen paloharjotuksen aikana. Emmä epäile etteikö sitä ois voitu dissata ikävämminkin, tai kuullu että se ois valittanu tosta nimestä ku asema luokalla oli sellanen, että valittamisesta ois tullu fireman nimittelyn loppumisen sijasta köniin.

Olet käsittänyt väärin, koska sitä ei nimenomaan ole käytetty haukkumasanana, siitähän tässä onkin kyse. En siis itsekkään sitä käytä, kuin ehkä kavereiden kesken tai tutussa porukassa yms. Jolloin siitä tuskin kukaan loukkaantuu.
Eikö haukkumasanaksi voida määritellä sellainen, joka yleisesti koetaan loukkaavana sen yhteisön toimesta, johon se kohdistetaan? Jos tuota sanaa ei ole koettu loukkaavaksi, niin mistä tai miksi on syntynyt tarve keksiä sille neutraalimpia vastikkeita? Kukin tehköön, kuten haluaa, mutta itse näen riittävänä syynä tämän sanan käyttämättä jättämiselle sen, että joku saattaa siitä loukkaantua varsinkin, kun asioista voidaan myös puhua niiden oikeilla nimillä ilman sanaa ”naapuri”.

Jos nyt rupean itse miettimään, että missä olen kuullut tuota sanaa käytettävän, niin harvoin kyseessä on ollut varsinaisesti neutraali tilanne vaan ennemminkin se on aina sitä iänikuista ”vitun neekerit”-lässytystä.

Eikö haukkumasanaksi voida määritellä sellainen, joka yleisesti koetaan loukkaavana sen yhteisön toimesta, johon se kohdistetaan? Jos tuota sanaa ei ole koettu loukkaavaksi, niin mistä tai miksi on syntynyt tarve keksiä sille neutraalimpia vastikkeita? Kukin tehköön, kuten haluaa, mutta itse näen riittävänä syynä tämän sanan käyttämättä jättämiselle sen, että joku saattaa siitä loukkaantua varsinkin, kun asioista voidaan myös puhua niiden oikeilla nimillä ilman sanaa ”naapuri”.

Jos nyt rupean itse miettimään, että missä olen kuullut tuota sanaa käytettävän, niin harvoin kyseessä on ollut varsinaisesti neutraali tilanne vaan ennemminkin se on aina sitä iänikuista ”vitun neekerit”-lässytystä.
Jep, mutta puhuttiinkin mennessä aikamuodossa? Veikkaan, että tässäkin asiassa enemmän loukkaantuu ihan muut kuin tummaihoiset. Mutta oikeassa olet siinä, että ei sitä nyt kannata enää nykyään huudella, mutta turha siitä on loukkaantua, jos esimerkiksi jossain vanhassa pätkässä on käytetty naapuri-sanaa, koska se on nimenomaan ollut siihen aikaan neutraali-ilmaisu.

Jep, mutta puhuttiinkin mennessä aikamuodossa? Veikkaan, että tässäkin asiassa enemmän loukkaantuu ihan muut kuin tummaihoiset. Mutta oikeassa olet siinä, että ei sitä nyt kannata enää nykyään huudella, mutta turha siitä on loukkaantua, jos esimerkiksi jossain vanhassa pätkässä on käytetty naapuri-sanaa, koska se on nimenomaan ollut siihen aikaan neutraali-ilmaisu.
Aivan, kyseessä oli siihen aikaan neutraali ilmaisu. Samaa mieltä myös siitä, ettei kenenkään varsinaisesti tulisi loukkaantua, jos tuon sanan jossain vanhassa pätkässä kohtaa. Mun nähdäkseni kyse onkin enemmän siitä, että kyseisen sanan kitkemiseksi nykykäytöstä, ei ole kovinkaan fiksua opettaa sitä lapsille, jotka eivät ymmärrä, mitä tuo termi varsinaisesti tarkoittaa ja millaista historiaa sillä on ympärillään.

Joku aika sitten tuli mieleen kasari tyyliin rakennetut autot missä keula maassa ja perä pystyssä, mitä kutsuttiin hottentotti-lookiksi. Googlasin sitten tuon hottentotti-sanan kun mietin mitä se tarkoittaa ja yllätys yllätys, siitäkin on näköjään tullut kirosana, siinä missä neekeristäkin.

Khoit – Wikipedia
Khoit tai khoikhoit eli hottentotit[1] ovat pääosin Etelä-Afrikassa, Botswanassa ja Namibiassa elävä kansa, joka sanien kanssa muodostaa khoisan-ryhmän. Khoisanit ovat eteläisen Afrikanalkuperäisihmisiä, ja eläneet tiettävästi aiemmin huomattavasti laajemmalla alueella, mutta tulleet myöhemmin bantuheimojen syrjäyttämiksi. Nykyisin khoita elää Etelä-Afrikassa noin 2 400, Namibiassa noin 3 400 ja Botswanassa 1 900. Heistä noin 150 Etelä-Afrikassa, Namibiassa noin 1 700 ja Botswanassa noin 100 elää vielä perinteisen kulttuurin ja tapojensa mukaista elämää.

Kansaan aiemmin viitannut hollantilaisperäinennimitys hottentotti merkitsi "hikottelijaa" tai "änkyttäjää", mutta nykyisin asiateksteissä käytetään kansan omakielisiä nimityksiä. Useiden lähteiden mukaan termiä hottentotti pidetään nykyisin loukkaavana.[2] "Hikottelija" viittaa khoiden omaan maiskausäänteitä sisältävään kielteen. Nimitys khoi tulee heimon omasta kielestä ja merkitsee "oikeita ihmisiä".[2]

^
Miksi?

Peppi-tarinat oli mukavia minustakin pienenä, mutta jätin itse tuon kyseisen kirjan lukematta omalle tyttärelle. En nähnyt syytä opettaa tytölle vanhanaikaista ja nykystandardeilla moukkamaisia sanaa, jota hän ei ole ikinä ennen kuullut, kun pystyin sen sijaan lukea Peppi-tarinoita, joissa ei kyseistä ongelmaa esiintynyt.

Satukirjoja on aivan hirveästi, joten en näe ongelmaa yhdestä luopumisessa. Toisaalta voin ymmärtää, että joillekin (aikuisille miehille?) jotkut sadut ovat todella tärkeitä ja nimenomaan alkuperäisessä muodossaan.

Mä ajattelen tota juttua vähän niin ku taiteena. Ei sitä pidä mennä muuttamaan siks, että se ei oo nykyaikainen.

Mut siis lapset etusijalla tietenkin. Voihan lapsille kertoa sen nimen yhteydessä, että tää on vanhanaikainen sana ja nykyään koetaan loukkaavaksi.

Aikoinani toimiessani yhdessä työssä; kohtasin usein romaneja. Erään kerran kun puhuttelin romani pariskuntaa ja käytin keskustelussa heistä romani sanaa; tokaisi rouva minulle että:
"Mikä ihmeen romani ? Myö ollaan mustalaisii ja sie oot valkolaine; manneksi älä minnuu vaa sano."

...niin siis se konteksti ....

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Give, by Kurt Vonnegut)

"Detransitioitunut transsukupuolinen mies, eli nainen, joka tajusi olevansa nainen. Näin suomalaisnainen kuvailee itseään Musta orkidea -blogissaan."

Ota tosta nyt selvää että mitä sukupuolta hän nyt on :D

Kysymyksenasettelusi on hyvä, koska ajan (tempus) tämän hetkisessa tilassa kysyjän pitää tiedostaa myös se että ihmisen tietoisuus laahaa puoli sekuntia ulkomaailman tapahtumien jäljessä (niin sanottu ”Libetin puolen sekunnin viive”). Henkilöhän voi vaikkapa tuntea olevansa ihan jotain muuta 1/2 sekunnin päästä

"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Give, by Kurt Vonnegut)

Negro=naapuri,, Nigger=Nekru

Minä menin kerran Miamissa treellä sanoo neekerille, et miten menee nigga?Huusi kaverit paikalle ja sit ne urpot kovisteli siinä ja oli niin loukkaantunutta että nyyh. Jouduin sit ottaa jalat alle.

Jotenkin säälittävää kun vedetään herneet mokomasta, kaikkihan sen näkee jos joku on vähän naapuri eikä ihmiset sillä mitään pahaa tarkota.

Minä menin kerran Miamissa treellä sanoo neekerille, et miten menee nigga?Huusi kaverit paikalle ja sit ne urpot kovisteli siinä ja oli niin loukkaantunutta että nyyh. Jouduin sit ottaa jalat alle.

Jotenkin säälittävää kun vedetään herneet mokomasta, kaikkihan sen näkee jos joku on vähän naapuri eikä ihmiset sillä mitään pahaa tarkota.
Kyllä mua melkeen enemmän säälittää sun puolesta, koska sä olet tässä tilanteessa se pelle.

Kyllä mua melkeen enemmän säälittää sun puolesta, koska sä olet tässä tilanteessa se pelle.

Niin? Kyllä mua saa pelletellä, säälittävä, varmasti monikin ajattelee niin. 2019 ei pitäisi näiden sanojen enää loukata yhtään ketään homo, naapuri ym. Eteenpäin pitäisi pyrkiä ja kun ei loukkaannuta, sanat ei enää tehoa, niitä kun käytetään juurikin loukkaamiseen. Saa "uhrit" syyttää itseään.

Niin? Kyllä mua saa pelletellä, säälittävä, varmasti monikin ajattelee niin. 2019 ei pitäisi näiden sanojen enää loukata yhtään ketään homo, naapuri ym. Eteenpäin pitäisi pyrkiä ja kun ei loukkaannuta, sanat ei enää tehoa, niitä kun käytetään juurikin loukkaamiseen. Saa "uhrit" syyttää itseään.
Tämäkin on kyllä tavallaan totta. Mutta ei niitä ehkä kuitenkaan kannata siitä huolimatta viljellä..

Sä itse käytit tuota sanaa vittuilutarkoituksessa tai ainakin siten, että tämä ”nigga” tulkitsi sen vittuiluna. Aikalailla mikä tahansa sana vou loukata, jos sen esittää sopivan vittumaiseen sävyyn. Ihan turhaan sä tässä siis uhriudut.

Kyllä itse ainakin polttaisin pinnani jostain harmittomastakin sanasta, jos saisin sitä kuulla jatkuvasti illkumistarkoitukseen käytettynä. Jos sä ihan aidosti haluat jotenkin ”pyrkiä eteenpäin” niin varmaan tajuat lopettaa tuollaisten sanojen käytön tuollaisissa asiayhteyksissä.

Helvetin lapsellista vierittää aina syy sen loukkaantuneen niskaan, mutta ei kai kaikilla ole oikein kapasiteettia kyseenalaistaa omaa toimintaansa.

Sä itse käytit tuota sanaa vittuilutarkoituksessa tai ainakin siten, että tämä ”nigga” tulkitsi sen vittuiluna. Aikalailla mikä tahansa sana vou loukata, jos sen esittää sopivan vittumaiseen sävyyn. Ihan turhaan sä tässä siis uhriudut.

Kyllä itse ainakin polttaisin pinnani jostain harmittomastakin sanasta, jos saisin sitä kuulla jatkuvasti illkumistarkoitukseen käytettynä. Jos sä ihan aidosti haluat jotenkin ”pyrkiä eteenpäin” niin varmaan tajuat lopettaa tuollaisten sanojen käytön tuollaisissa asiayhteyksissä.

Helvetin lapsellista vierittää aina syy sen loukkaantuneen niskaan, mutta ei kai kaikilla ole oikein kapasiteettia kyseenalaistaa omaa toimintaansa.

Mitä voi olettaa känniääliöltä joka näkee ekaa kertaa kännissä neekerin? Ei nuo kuulu minun sanavarastoon, se naapuri olisi voinut olla fiksumpi ja sanoa että tuo loukkasi eikä vaan nauttia siitä kun nyt oli syytä vetää turpaan, ymmärrän kyllä, olihan se naapuri ja vielä kännissä.(huumoria)

Mitä voi olettaa känniääliöltä joka näkee ekaa kertaa kännissä neekerin? Ei nuo kuulu minun sanavarastoon, se naapuri olisi voinut olla fiksumpi ja sanoa että tuo loukkasi eikä vaan nauttia siitä kun nyt oli syytä vetää turpaan, ymmärrän kyllä, olihan se naapuri ja vielä kännissä.(huumoria)

Kyl tässä sun tarinassa nyt oli ainoastaan yks osapuoli joka olis voinu olla fiksumpi, eikä se tällä sun selittämisellä näyttäis paranevan. Tommosesta itkeminen on vähän sama kuin hyppäisit suojatiellä yhtäkkiä auton eteen ja sitten vinkuisit sairaalassa että olin suojatiellä ja sen auton olisi kuulunut väistää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom