Sukeltaminen Filippiineillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dammann
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä harkitsemassa Filippiinien reissua, ja tarkoituksena olisi päästä myös sukeltamaan. Kuitenkin netin perusteella jokainen paikka kehuu vesiään ja kohteitaan, joten tarvitsisin hieman ulkopuolista näkemystä. Mikä lienee paras paikka? Boracay, Coron, Cebu..... Miten vertautuvat Aasian muihiin hyviin paikkoihin, kuten Similaniin, Sulawesiin tai Sipadaniin? Vai ovatko Ko Taon kaltaisia turismin pilaamia lätäköitä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Cebussa Moalboal on mukava lähikohteiden osalta ja Pescador Island on jo todella hieno mesta. Cabilao Boholilla on todella hyvä, se on pieni saari jossa on vain muutama resortti ja saaren ympäristössä lukuisia sukelluskohteita. Apo Island Negrosin itärannikolla on kanssa tosi hieno, valitettavasti sen kuuluisa suojelualue on pahasti vaurioitunut taifuunista. Apolla on kuitenkin edelleen monta hyvää saittia jäljellä. Myös Dauinin ympäristö Negrosilla on hyvä, etenkin jos tykkää pikkuötököistä ja Siquijor oli kanssa oikein positiivinen ylläri. Kaikissa näissä kohteissa olen ollut kesä-heinäkuussa, joka on off-seasonia ja länkkäreitä oli tosi vähän. Kaikki em. mestat on moninkertaisesti parempia kuin joku Ko Tao niin merielämän monipuolisuuden, näkyvyyden ja yleisen fiiliksen puolesta. En valitettavasti ole sukeltanut Similanilla, Sulawesilla tai Sipadanilla joten niihin en voi verrata mutta Thaimaan Phuket-Krabi ja Ko Tao -osasto sekä Perhentian ja Redang Malesiassa on nähty. Oman kokemukseni mukaan Filppareilla on kivempaa, halvempaa ja parempaa sukellusta. Kannattaa valita kohde vuodenajan mukaan, kesäkuusta alkaen kelit huononee monessa paikassa. Alkutalvi lienee paras aika kelien puolesta mutta monsuuniaikanakin jotkut paikat on suojaisempia, kuten just Cebu.

Tungen ketjuun, vaikka en osaa vastata kysymykseen. Lähinnä mua kiinnostaa toi Boracay matkailun osalta muuten. Siitä saa laittaa vinkkejä ja kokemuksia tänne.

Tungen ketjuun, vaikka en osaa vastata kysymykseen. Lähinnä mua kiinnostaa toi Boracay matkailun osalta muuten. Siitä saa laittaa vinkkejä ja kokemuksia tänne.
Kaveri oli Boracaylla keväällä. Piti parempana kuin Thaimaata, kehui palvelua, puhdasta vettä ja halpaa hintaa.

Kaveri oli Boracaylla keväällä. Piti parempana kuin Thaimaata, kehui palvelua, puhdasta vettä ja halpaa hintaa.

Mäkin olen kuullut kehuja ja siksi toi kiinnostaisi uutena kohteena. Ilmeisesti sinne pääsi lentämällä Manilasta tai jostain toisesta maasta Cebuun ja siitä sit laivalla perille?

En ole ollut Boracaylla mutta käsitykseni mukaan sen turisti-infra on pitkälle rakennettu ja kaikenmoista viihdykettä löytyy. Rantsut on tosi hyviä mutta sukellusmestat ei ole alkuunkaan sillä tasolla mitä löytyy muualta Filppareilta. Jos suke on ykkösjuttu, ei kannata mennä Boracaylle. Mutta jos haluaa Thaimaa-tyylistä rantalomaa niin sitten sinne. Boracaylla ei ole lentokenttää mutta vieressä on Caticlanin kenttä (sisäisiä lentoja) ja vähän kauempana Kalibo (kansainvälinen), joihin molempiin lentää useampi yhtiö. Caticlaniin pitäisi päästä Manilasta ja Cebusta Cebu Pacificillä, joka on paikallinen halpalentoyhtiö.

Cebussa Moalboal on mukava lähikohteiden osalta ja Pescador Island on jo todella hieno mesta. Cabilao Boholilla on todella hyvä, se on pieni saari jossa on vain muutama resortti ja saaren ympäristössä lukuisia sukelluskohteita. Apo Island Negrosin itärannikolla on kanssa tosi hieno, valitettavasti sen kuuluisa suojelualue on pahasti vaurioitunut taifuunista. Apolla on kuitenkin edelleen monta hyvää saittia jäljellä. Myös Dauinin ympäristö Negrosilla on hyvä, etenkin jos tykkää pikkuötököistä ja Siquijor oli kanssa oikein positiivinen ylläri. Kaikissa näissä kohteissa olen ollut kesä-heinäkuussa, joka on off-seasonia ja länkkäreitä oli tosi vähän. Kaikki em. mestat on moninkertaisesti parempia kuin joku Ko Tao niin merielämän monipuolisuuden, näkyvyyden ja yleisen fiiliksen puolesta. En valitettavasti ole sukeltanut Similanilla, Sulawesilla tai Sipadanilla joten niihin en voi verrata mutta Thaimaan Phuket-Krabi ja Ko Tao -osasto sekä Perhentian ja Redang Malesiassa on nähty. Oman kokemukseni mukaan Filppareilla on kivempaa, halvempaa ja parempaa sukellusta. Kannattaa valita kohde vuodenajan mukaan, kesäkuusta alkaen kelit huononee monessa paikassa. Alkutalvi lienee paras aika kelien puolesta mutta monsuuniaikanakin jotkut paikat on suojaisempia, kuten just Cebu.

Cebu. Pikaisen harkinnan jälkeen valitsin tuon. Nyt vain lippuja etsimään...

Osaisko joku kertoa mulle jotain hyviä nettilinkkejä, joista selviää mikä olisi paras tapa matkustaa Hong Kongista tuonne Boracaylle ja muita hyviä käytännön vinkkejä?

Esim.

- Edullisia lentoyhtiöitä, jotka lentävät Hong Kongista Filippiineille?
- Miten ja millä kannattaa matkustaa lentokentältä paikkaan, josta laivat Boracaylle lähtevät sekä infoa laiva-aikatauluista?
- Kuinka kauan siirtymisiin kannattaa varata aikaa?
- Mikä on Boracayn vilkkain ranta?
- Suosituksia majoituksista tuonne vilkkaimmalle rannalle
- Jne.. jne...

Aion toki etsiä itsekin tietoa, mutta sikäli mikäli täällä on joku, joka osaisi kertoa suoralta kädeltä noita esim. omien kokemuksiensa kautta...

Osaisko joku kertoa mulle jotain hyviä nettilinkkejä, joista selviää mikä olisi paras tapa matkustaa Hong Kongista tuonne Boracaylle ja muita hyviä käytännön vinkkejä?

Esim.

Kaveri on käynyt tuolla usein ja todennut, että helpointa on lentää Manilaan, ja sieltä Caticlaniin, joka on Boracayn vierellä. Itse olen etsimässä just halpoja lentoja Cebuun Hong Kongista, mutta taitaa olla halvempaa lentää suoraan Manilaan ja sieltä Cebuun.

Mä en ole ikinä käynyt Hong Kongissa ja vähän haaveilin, että ois saanut kaksi kärpästä samalla iskulla.

Mihinköhän aikaan tuolla Boracaylla on sade- ja myrskykausi?

Kaveri on käynyt tuolla usein ja todennut, että helpointa on lentää Manilaan, ja sieltä Caticlaniin, joka on Boracayn vierellä. Itse olen etsimässä just halpoja lentoja Cebuun Hong Kongista, mutta taitaa olla halvempaa lentää suoraan Manilaan ja sieltä Cebuun.

Cebu Pacific lentää Hong Kongista suoraan Cebuun, lentoajat on vaan vähän kehnot. Päivässä on vissiin yksi suora lento ja se lähtee joskus puoli kaksi yöllä ja on Cebussa muistaakseni aamuneljän jälkeen. Mielestäni joku muukin lentoyhtiö operoi Hong Kong - Cebu väliä mutta toi Cebu Pacific on ainoa halpalentoyhtiö eli lipun hinnat on siedettävät.

Löysin halvat lennot Manilasta Lapu-Lapuun, joten lennän sinne, ja jatkan bussilla Moalboaliin. Näytti hyvältä rauhalliselta paikalta, ja sukelteluun ihan loistava. Ensi viikkoa odotellessa....

Moalboalissa on kaksi rantamestaa, Panagsama beach ja white beach. Panagsamassa on enemmän rafloja ja paljon eri tasoista ja hintaista majoitusta sekä sukeputkia. Varsinaista hiekkarantaa siellä ei ole vaan rantaviiva on jyrkkä tai rakennettu. White beachillä on hieno hiekkaranta mutta resortteja on vähemmän ja ne on kalliimpia. Erillisiä ravintoloita ei taida olla lainkaan. Sukelluskohteita on kummankin rantsun edessä ja matka ei ole pitkä niiden välilläkään.

Esim.

- Miten ja millä kannattaa matkustaa lentokentältä paikkaan, josta laivat Boracaylle lähtevät sekä infoa laiva-aikatauluista?
- Kuinka kauan siirtymisiin kannattaa varata aikaa?
- Mikä on Boracayn vilkkain ranta?
- Suosituksia majoituksista tuonne vilkkaimmalle rannalle
- Jne.. jne...

Aion toki etsiä itsekin tietoa, mutta sikäli mikäli täällä on joku, joka osaisi kertoa suoralta kädeltä noita esim. omien kokemuksiensa kautta...

Ite lähössä ens talvena honkkariin ja sieltä sitten Boracayn kautta Malesiaan. Lennot otettiin seuraavasti: HongKong - Clark(AirAsia), Clark - Boracay(AirAsia) ja samaa reittiä pääsee takaisin honkkariin jos haluaa. Cebu Pacific lentää myös hongkongista Manilan kautta Boracaylle(Catiklan lentokenttä), mutta viimeksi kun tutkin reittivaihtoehtoa niin halvimmilla lentolipuilla olisi pitänyt yöpyä Manilassa ja se ei oikein meidän reissupoppoota miellyttänyt. Kokonaishintaa Hongkong - Boracay reitille tuli muistaakseni n.90€ per suunta. Kyllä, AirAsia lentää Kalibon lentokentälle, josta on noin 1½h matka satamaan, mutta lentokentän parkkipaikalla on taxit ja dösät odottamassa matkustajia jotka vievät Boracaylle vievään satamaan muutamalla eurolla.

Meiän kokonaismatka(toivottavasti) Honkkarista Boracaylle on hongkong - clark 09:45 -> 11:40, Clark - Boracay 14:40 -> 15:50 ja siitä sitten 1½h dösällä/taxilla satamaan ja botskilla saarelle.
Boracay on jaettu kolmeen osaan Station1, Station2, Station3, joidenka hotelli ja muupalvelutaso kasvaa(internetin mukaan) mitä korkeammaksi numero muuttuu. Suosituimmasta rannasta en oo 100 varma, mutta White Beachi on monessa keskustelufoorumissa tullu esille. Meikäläiset otti hostelwordin kautta seuraavan majotusmestan alle 10pv:ää varten: http://www.hostelworld.com/hostelde...ges/Boracay-Island/19877?sc_sau=avdc&sc_pos=3 . Kyllä olemme budjettireissulla :DD

^

Löytyykö sulta jotain linkkiä niistä laivoista/lautoista, jotka menevät tosta satamasta Boracayn saarelle aikatauluineen?

Kävin vähän tsekkaamassa noita hotelleja/hostelleja ja mä luulen että toi White Sand Beach ja Station 2 vois olla mulle se oikea paikka.

^

Löytyykö sulta jotain linkkiä niistä laivoista/lautoista, jotka menevät tosta satamasta Boracayn saarelle aikatauluineen?

Kävin vähän tsekkaamassa noita hotelleja/hostelleja ja mä luulen että toi White Sand Beach ja Station 2 vois olla mulle se oikea paikka.

Tämmösessä käsityksessä mä oon elänyt koko ajan: "From Caticlan Port to Boracay Port. At the Jetty port, all visitors are required to pay for the terminal fee (P50) and environmental fee ( P75) before entering the building. At the entrance, you will go through a security search. You will then walk to the port and find the boat waiting to take passengers to Boracay. You will need to present your boat ticket before you get on the boat. The trip from the mainland to the island would take approximately 15-20 minutes. The earliest regular boat trip is 5am, and the last trip is about 10:30PM."

http://www.senyorlakwatsero.com/2011/07/20/travel-guide-how-to-get-to-boracay-from-caticlan-and-kalibo-airport/

Manilaa kannattaa kyllä tällä hetkellä välttää. Oli eilen sellainen kaaos menossa, ettei välttämättä selkene ihan heti.

Tänään oli ensimmäiset sukellukset Cebulla. Halvimman kun valitsee, niin ei kyllä saa ainakaan laadukasta opasta. Ryhmässä oli lisäkseni kaksi saksalaista turistia. Divemaster huiteli missä sattuu valokuvaamassa ja oli valta osa ajasta kateissa (vaatii jo taitoa 50 m näkyvyydellä). Noi saksalaiset siis suorittaneet just OWD-kortin ja ekoja kertoja sukeltamassa. Sukelluksen alussa ei puhuttu sanaakaan mistään (suunnasta, syvyydestä yms.), käskettiin vain hypätä veteen ja mennä pinnan alle ohjaajan perään. Jossain vaiheessa virta vei toisen tyypeistä alaspäin eikä hän itse edes huomannut sitä. Kävin noukkimassa sen takaisin 27 m syvältä. Mulla oli tuossa vaiheessa enää 5 minuuttia suoranousurajaan, joten ei aavistustakaan, että mikä oli tuon toisen tilanne. Vetäjäähän ei tuolloinkaan näkynyt. Kuitenkaan kolmen hengen porukan vetäminen pystysuoralla seinällä ei ole mahdoton homma.

Tällä vetäjällä oli kuitenkin sukellustietokone ja syvyysmittari. Indonesiassa ei vetäjällä ollut kuin tankin painemittari, koska luotti karmaan.

Sukelluspaikat sen sijaan ovat upeita :) Huomenna menen toisen firman mukaan. Vedän sukelluksen itse ja saan mukaani jonkun seuraksi.

Sukelluspaikat sen sijaan ovat upeita :) Huomenna menen toisen firman mukaan. Vedän sukelluksen itse ja saan mukaani jonkun seuraksi.
Noniin, tuloksena oli sitten sukeltajantauti :(

Tuli juotua helteessä liian vähän, niin ilmeisesti typpi ei poistunut riittävän nopeasti. Mutta muuten ollut loistava reissu. Peehoo, kiitos vinkistä, että Cebu on suojassa monsuuniaikaan. Reppureissaajat kertoivat, että on ollut muualla välillä mahdotonta päästä edes veteen.

Noniin, tuloksena oli sitten sukeltajantauti :(

Tuli juotua helteessä liian vähän, niin ilmeisesti typpi ei poistunut riittävän nopeasti. Mutta muuten ollut loistava reissu. Peehoo, kiitos vinkistä, että Cebu on suojassa monsuuniaikaan. Reppureissaajat kertoivat, että on ollut muualla välillä mahdotonta päästä edes veteen.

No problem, hyvä että oli avuksi. Missä mestoissa sukelsit ja minkä firmojen kanssa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom