Sra ja Practical harrastajia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HaRaXz
  • Aloitettu Aloitettu
Eli kysymys tuli jo tossa otsikossa.

Itse sain practicalin kurssin käytyä tossa pari kuukautta sitten ja cz 75b toimii sotaratsuna standardi luokassa. Sra:an kurssi pitäisi käydä heti kun sellainen täälläpäin alkaa. Ketään tulossa alla olevaan kisaan?

Mainos

KOUVOLA PISTOL MATCH 2004
Kouvola Pistol Match järjestetään toisen kerran (edellisen kerran vuonna 2002). Kilpailu käydään 16.05.2004 Ulkopuolisia osallistujia kilpailuun odotetaan noin 110 (toimitsijat mukaan lukien noin 150 - 180 ihmisen tapahtuma). Kilpailu on kansallinen level II-kilpailu.

Mainos loppu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep juuri katselin että eräällä toisella forumilla olit samalla nimellä kirjautuneena sisään :)
No joo olen hieman harrastanut practicalia vuodesta-98 lähtien. Tänä vuonna taidan pitää hieman välivuotta sillä aikaisempina vuosina on koluttu kaikki kisat ja nyt viellä olen ampunut kilpa-aseen loppuun eli on tässä uusi rakenteilla/testauksessa.
Sra ei mua kiinnosta ollenkaan.

Aik hiljasta taitaa olla tän harrastuksen osalta...

HaRaXz sanoi:
Aik hiljasta taitaa olla tän harrastuksen osalta...

Niin taitaa olla tai sitten ovat vaan ujoja harrastuksensa puolesta.
Olit pistänyt privaa kyselynä että millaista kalustoa omaan ja olenko mitä mieltä G17 tai USP:stä.
No omasta kokemuksesta en tykkää kummastakaan. Ne ovat liian kevyitä,lelumaisia ja muovisia minun käteeni. Niiden kahvakulma ja painopiste ovat ainakin minulle vääränlaisia. Samoin niiden rakentelu on vaikeaa.
Itse suosin mielummin Zetori,Tankku,Sps,Svi,sti ja bull mallisia aseita practicaliin.
Tietenkin se on niin tottumis kysymys että mihin tottuu ja paljonhan ne ampuu Glokillakin ja saahan siihen hieman sitä laukasuakin parannettua mutta itse pysyn niistä erossa.

HaRaXz sanoi:
Eli kysymys tuli jo tossa otsikossa.

Itse sain practicalin kurssin käytyä tossa pari kuukautta sitten ja cz 75b toimii sotaratsuna standardi luokassa. Sra:an kurssi pitäisi käydä heti kun sellainen täälläpäin alkaa. Ketään tulossa alla olevaan kisaan?

Mainos

KOUVOLA PISTOL MATCH 2004
Kouvola Pistol Match järjestetään toisen kerran (edellisen kerran vuonna 2002). Kilpailu käydään 16.05.2004 Ulkopuolisia osallistujia kilpailuun odotetaan noin 110 (toimitsijat mukaan lukien noin 150 - 180 ihmisen tapahtuma). Kilpailu on kansallinen level II-kilpailu.

Mainos loppu.

Käsi pystyyn myöntämisen merkiksi. Sra:ta on tullut paukuteltua muutaman vuoden.

Tarkoitus olisi jossain vaiheessa osallistua, kuitenkin omien tarkoitusperien ja kiinnostusten pohjalta. En siis aio rakennella asetta mitenkään, kotelo tulee olemaan kaikkea muuta kuin ihanteellinen practicaliin jne.
Ammun itse tällä erää USPilla, Glock olisi toinen mahdollinen valinta. Laukaisuhan tuossa Glockissa on kamala, mutta kaikkeen kai tottuu (paitsi jääpuikkoon perseessä, se ehtii sulaa ennen sitä).

Minkäslainen toi USP on? Oon nimittäin aatellut vaihtaa tässä kesällä pyssyä? Clockia tai USP:tä olen ajatellut...

Harrastin jokunen vuosi sitten... ihan kivaa oli mutta aika ei riitä kaikkeen. Ens syksynä ajattelin kokeilla taas ja jos nappaa / on aikaa niin miksei kisoihinkin.

Muutaman vuoden on tullut harrastettua. Aluksi SRA ja nyt laajennettu practicaliin.
Pistoolina Glock. Mulla on niin pieni hanska, että tämä "ei varmistin" sopi mulle.
Ja fyrkkaa on palanut ihan kiitettävästi...

HaRaXz sanoi:
Minkäslainen toi USP on? Oon nimittäin aatellut vaihtaa tässä kesällä pyssyä? Clockia tai USP:tä olen ajatellut...

Jos mahdollista kannattaa yrittää päästä testaamaan molempia, se kumpi sopii händyyn paremmin on sinun valintasi. Molemmilla varmasti osuu :)

Mutta asiaan;
Uspissa on korkeampi tähtäyslinja ja muutenkin se on hippasen yläpainosempi.
Laukaus on parempi ku glockissa, varsinkin jos ottaa match koneistolla.
Uspi:n kahva sopii käteeni kun hansikas kun olen nykässyt päälle hoguen sukan.

Glock on kunnon työjuhta, toimintavarma, mutta ei sovi kaikkien hanskaan.
Laukauskin on "mielenkiintoinen" vakiona. Huolto on helppoa kun heinänteko.

Itse paukuttelen usp expertillä josta ei ole mitään pahaa sanottavaa.
Olen myös ampunut kasan paukkuja glockin 17 prolla. Mutta se ei sopinut omaan hanskaani.

HaRaXz sanoi:

H&K USP Standard ja ja Glock (19 pro) olivat omat vaihtoehtoni viimeisintä asetta ostaessani. Harkinnassa olivat aluksi myös CZ 75, Walher P99 sekä SIG:n muutamat eri mallit (tankkuakin mietin hetken), mutta nämä tippuivat melko pian listaltani. Sekä Glockista että USP:sta oli kokemuksia entuudestaankin mutta nyt pääsin ampumaan kummallakin yhtaikaa, tai siis ainakin samalla ratavuorolla ;). Testasin kumpaakin asetta n.200 laukauksen verran.
Kumpikin ase on mekaaniselta tarkkuudeltaan varmasti huippuluokkaa, parempaa ei 9x19 tai muilta sotilaskalibereilta juuri voi toivoa. Toimintavarmuus on kummassakin hyvä. Hintaluokaltaan aseet sijoittuvat n.700 euron yläpuolelle, joskaan hinta ei ole itselleni ratkaiseva tekijä. Ei sillä että rahaa olisi liikaa, mutta aseita ostaa kuitenkin sen verran harvoin että muut tekijät nousevat oleellisemmiksi. Kahva on kummassakin hieman kulmikas eikä tunnu istuvan TÄYSIN luontevasti käteeni, riittävän hyvin kuitenkin. Tuo kulmikkuus on toisaalta myös hyvä asia, vetäessään tuntee helposti miten kahva asettuu käteen. Tähtäimet ovat kummassakin selkeät ja jo ostettaessa käyttökelpoiset.
Eroja etsittäessä törmäsin muutamaan seikkaan, osittain juuri samoihin mitä Vaikea kuvaili. Laukaisun suhteen USP vie ehdottomasti voiton. Glockin laukaisu tuntui hirvittävältä, kuin olisi venyttänyt pitkää kuminauhaa joka yhtäkkiä katkeaa. Tähänkin jotkut väittävät tottuvansa ja sanotaankin että kun Glockilla oppii ampumaan, osaa ampua kaikilla pistooleilla. USP:ssa on mielestäni parhaat hallintalaitteet mitä pistooleista löytyy: lippaanvapautinta on helppo käyttää, luistinvapautin on iso ja löytyy helposti, samoin varmistin. Glockissahan ei ulkoista varmistinta ole, mikä miellytti itseäni, luistin- ja lippaanvapauttimet taas häviävät USP:lle pienen kokonsa vuoksi. Glockin eduksi täytyy laskea matala tähtäyslinja ja profiili, jonka vuoksi tähtäimet tuntuvat löytyvän heti aseen eteen nostaessaan ja rekyylikin on aavistuksen helpompi hallita. Merkittävä ero on myös ulkoisen iskurin eli hanan puuttuminen Glockista. Glockin huoltaminen on mahdollisimman helppoa mutta ei se vaikeaa ole USP:n kanssakaan.
Lopetan raporttini tästä tähän. I like them lean, mean and 9x19. :)

Jep, kuten edellä jo mainitsin niin itse en tykkää H&K tai Glockin mallisista aseista practical käytössä olenkaan. Vaan pitäydyn zetori, tankku, para jne mallisissa. Mutta kuitenkin olen kumpaakin hypistellyt kädessä ja ampunut niin 9mm kuin 40. ja kyllä Glock kuitenkin siinä vie voiton jos pelkästään kädessä istuvuudessa on kyse ja samoin myös hallinta laitteiden ominaisuuksissa(kun hommaa ne isommat vapautinsalvat jne) Samoin mielestäni Glockiin löytyy paremmin osia jne. esim lippaan jatkopaloja ynm. Ja G:ssä on muuten on jo muutama "guru" laittanut laukasunkin jo uuteen uskoon. Sitten omaan mieltymykseen tähtäimistä niin ei oikein kummankaan tähtäimet ole hyvät. Glockissa on liian leveä etujyvä ja sen takia tulee liian tiukka tähtäin kuva. No esim Hivizilta saa G:.n kunnon valokuitu tähtäimet. Samoin Heinien tähtäimet on tosi hyvät.
Sitten jos ampuu paljon ja on aikomus ladata itse patruunat niin G on hieman nirso esim. Kuparoidulle luodille joka taitaa tällä hetkellä olla markkinoilla halvin noin. 22€/500kpl kun taas vaippaluodit taitaa olla jossain alkaen 30€/500kpl.
Tässäpä oli hieman minun kokemuksia näistä aseista...

Varmasti juuri noin jos harrastaa practicalia ja rakentelee pyssyä, minua kuitenkin kiinnostaa enemmän reserviläistoiminta ja periaatteessa palvelusaseeksi soveltuvalla aseella ampuminen. Practicaliin zetori tai tankku on varmasti parempi valinta. Hyvä on tosiaan ehkä liian voimakas sana noille tähtäimille, tyydyttävät ne kuitenkin ovat.
Mistäs muuten ostat patruunat vai lataatko itse? Mistä pääkaupunkiseudulla löytyy halvimmat?

Willie sanoi:
Mistäs muuten ostat patruunat vai lataatko itse? Mistä pääkaupunkiseudulla löytyy halvimmat?

En asu pääkaupunki seudulla vaan Savossa joten en osaa sanoa mitä hintatasoa siellä on. Itse lataan suurimman osan panoksista n.5000-10 000kpl vuodessa ja sitten valmista patruunaa saa hieman erinäisten "suhteiden" kautta.
Latauskomponenteista kanssa on hieman sopimusta muutaman firman kanssa joten saan niistä kanssa hieman "rabattia"

Tuosta kirjoituksistasi saa sen tuntuman että edustat virkavaltaa? Jos näin on niin ilmeisesti virka-aseena on Glock?

En edusta virkavaltaa eikä myöskään löydy virka-asetta, olen vain kieroutunut yksilö :D Pääasiassa harrastan tarkkuusammuntaa ja harjoittelen enimmäkseen .22:lla, mutta harrastamani kamppailulajin opettajan ja reserviläistoiminnan kautta olen kiinnostunut myös toiminnallisemmasta ammunnasta. 9mm ei tule tällä hetkellä varmasti ammuttua kuin 2500 (yritän nostaa 5000) kappaletta vuodessa ja olen ostanut pääasiassa valmista Seller&Belliotia hintaan 34€/250 kappaletta. Pitäisi ruveta lataamaan itse ja jos jollain on hintatietoutta niin kuulisin mielläni.

japa sanoi:
Glockissa on liian leveä etujyvä ja sen takia tulee liian tiukka tähtäin kuva. No esim Hivizilta saa G:.n kunnon valokuitu tähtäimet. Samoin Heinien tähtäimet on tosi hyvät.

Minkäslainen projekti on laittaa valokuitu tähtäin? ja mihinkäs hintaan sellasia saa? ja pystyykö projektin maalikko toteuttamaan?

Käynny nimittäin toi clocki kiinnostamaan... :rock:

Willie sanoi:
Pitäisi ruveta lataamaan itse ja jos jollain on hintatietoutta niin kuulisin mielläni.
Lasken viellä tottumuksesta latauskomponentit markkahintoina mutta tässä hieman omaa hintatietoa.
Jos itse lataa niin riippuen komponenteista mutta voi päästä patruunan hinnassa noin 50penniä kappale jos ei laske työlle ja latauslaitteille enää hintaa. Ehkä noin 5000 laukausmäärän ylittyessä kannattaa rueta lataamaan itse 9mm.
Tuo S&B on jotain 75-81penniä kappale isommilla ostomäärillä.
Luodit on noin 25penniä-1mk kappale. Nallit noin 16-22penniä kappale. Ja ruuti maksaa jotain 175mk purkki. Riippuen hieman ruudista niin siitä saa noin 1600-1800 panosta. Nämä hinnat ovat jokseenkin aikasuuria määriä käsittävistä tilauksista ja yksittäis tai tuhat kappaleena hieman kulut nousevat.

HaRaXz sanoi:
Minkäslainen projekti on laittaa valokuitu tähtäin? ja mihinkäs hintaan sellasia saa? ja pystyykö projektin maalikko toteuttamaan?

Käynny nimittäin toi clocki kiinnostamaan... :rock:

No nuo hommat on kyllä mielestäni aika helppoja. Jos vaan työkalut pysyy kädessä niin kyllä nuo osaa maalikko tehdä.
Hinnat taitaa olla jossain 60-100€ riippuen hieman tähtäimistä. Kokeile netissä eri aseliikkeiden sivuja niin niiltä voi löytyä jotain.
Tässä aika hyvä kokoelma alaan liittyvistä linkeistä
http://www.asesivut.net/linkit.htm

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom