Squeezebox

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miqsu
  • Aloitettu Aloitettu
Makee systeemi.

slim_devices_squeezebox_3.jpg

Slim Devices on tuotteen takana, mutta nykyään logitech ostanut tuon itselleen. Suomessakin Logitechinä myydään.

Kellään kotona sattumoisin? Kovasti kiinnostaisi ostaa, kun pääsisi piuhoista eroon. Eli kyseessä ei ole mikään radiotaajuuslaite, vaan ihan ethernet-liitännällä varustettu älykäs laite, jossa myös langaton(802.11g) yhteys :hyper:

Hinta on kova, näyttäis pyörivän siinä 300€ tuntumassa. Mutta tosiaan, ei kellään pakkislaisella ole sattunut tuollaista kotiin? Ja jos on jäänytkin turhaksi, niin ilmoita jotta voin tulla hakemaan pois :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on ollut moinen kampe vuoden verran. Olen ollut erittäin tyytyväinen.

Omia kokemuksia:
+ Näppärän kokoinen ja näköinen (=ei hellasäröä vaan päinvastoin)
+ Äänenlaatu hyvä
+ Tukee mp3:n lisäksi häviöttömästi pakattuja tiedostomuotojakin
+ Nettiradioiden käyttö on kätevää eikä pätki
+ Käyttöönotto oli helppoa
+ Tuki WPA-salaukselle WLAN-verkossa
+ SlimServer-softalla pystyy riittävissä määrin muokkaamaan soittimen käyttöliittymää
+ Ei enää CD-levyjen kanssa pelaamista (kun vain sai siirrettyä CD-kokoelman serverille)
+ Toimii ethernet-siltana, eli mulla on sen perässä kiinni Xbox, joka pääsee tuolla tavoin langattomasti verkkoon
+ Laadukas vaikutelma kaikin puolin
+ Luotettavuus

Varsinaista valittamista ko. laitteesta en keksi. Musiikkitiedostojen soittamiseksi tosin pitää olla verkossa PC, jossa pyörii SlimServer-softa (mulla tuo ei tosin ole ongelma, koska mulla on muistakin syistä yksi Linux-serveri aina päällä).

Mulla on ollut moinen kampe vuoden verran. Olen ollut erittäin tyytyväinen.

Omia kokemuksia:
+ Näppärän kokoinen ja näköinen (=ei hellasäröä vaan päinvastoin)
+ Äänenlaatu hyvä
+ Tukee mp3:n lisäksi häviöttömästi pakattuja tiedostomuotojakin
+ Nettiradioiden käyttö on kätevää eikä pätki
+ Käyttöönotto oli helppoa
+ Tuki WPA-salaukselle WLAN-verkossa
+ SlimServer-softalla pystyy riittävissä määrin muokkaamaan soittimen käyttöliittymää
+ Ei enää CD-levyjen kanssa pelaamista (kun vain sai siirrettyä CD-kokoelman serverille)
+ Toimii ethernet-siltana, eli mulla on sen perässä kiinni Xbox, joka pääsee tuolla tavoin langattomasti verkkoon
+ Laadukas vaikutelma kaikin puolin
+ Luotettavuus

Varsinaista valittamista ko. laitteesta en keksi. Musiikkitiedostojen soittamiseksi tosin pitää olla verkossa PC, jossa pyörii SlimServer-softa (mulla tuo ei tosin ole ongelma, koska mulla on muistakin syistä yksi Linux-serveri aina päällä).

En ehtinyt tätä kommenttia lukea ennenkuin tilasin jo tuon, mutta lukemani perusteella en tehnyt huonoa ostosta :D

Joo, tuota SlimServeriä varten löysin hiljaisen 12-tuumaisen vanhan compaqin, siisti ulkonäöltään ja tehoakulla vielä jäljellä jopa akkukestoa. Mainio siis tähän tarkoitukseen sohvakaveriksi ;)

Jaahas. Itse en vielä oo saanut pelaamaan itsenäisesti nettiradiona. Toimii niin, että laitan soimaan, ja suljen sitten koneen ja slimserverin. Hetken päästä kitisee, että "connecting to slimserver"...

Miksi? Miksi se on niin pirun riippuvainen siitä, vaikka on fiksu boksi ja itse löytää asemat ilman pc:n apua....

Tuota SlimServeriä ei tarvitse oikein mihinkään jos käyttää vain nettiradioita. Silloin pitää konffata se laite ottamaan yhteys SqueezeNetworkiin SlimServerin sijaan ("Connect to SqueezeNetwork").

Itse en käytä sitä SlimServerin web-käyttöliittymää muuta kuin silloin kun on tullut lisättyä musiikkia serverille ja tietokanta pitää päivittää. SlimServer on mulla käytössä vain siksi, että saan soitettua ämppäreitä sen avulla. Jos joskus sammutan serverin jostain syystä, asetan SB:n käyttämään SqueezeNetworkia.

Tuota SlimServeriä ei tarvitse oikein mihinkään jos käyttää vain nettiradioita. Silloin pitää konffata se laite ottamaan yhteys SqueezeNetworkiin SlimServerin sijaan ("Connect to SqueezeNetwork").

Itse en käytä sitä SlimServerin web-käyttöliittymää muuta kuin silloin kun on tullut lisättyä musiikkia serverille ja tietokanta pitää päivittää. SlimServer on mulla käytössä vain siksi, että saan soitettua ämppäreitä sen avulla. Jos joskus sammutan serverin jostain syystä, asetan SB:n käyttämään SqueezeNetworkia.

Ahaa ok. Eilen rekisteröin ja lisäsin laitteen SqueezeNetworkiin, mutta tutkiminen jäi puolitiehen. Täytyypä jatkaa tänään ihmettelyä.

Kiitos vinkistä.

mitä tiedostomuotoja tuo serverisofta tukee?

mitä tiedostomuotoja tuo serverisofta tukee?

http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html#formats

e: FLACin tukeminen on erittäin positiivinen asia, IMO.

edittiä lisää: Tosiaan kommentteja laitteesta yhden päivän, illan ja yön käytön jälkeen. Valikkosysteemi on järkyttävän NOPEA. Viivettä ei ole nimeksikään, ei edes biisien hakemisessa, vaan koko 12000 biisin hakemistoni on indeksoitu slimserverillä, ja nopeastihan sen lukeminen langattomankin yhteyden yli käy.

Muutenkin sulavaliikkeinen valikko, ei mikään töks-töks-viritelmä, vaan mukavan smoothia tuo käyttö :) Kaukosäädin ihan asiallinen, vaikka ulkonäöltään molemmat ovat tuota perus logitech/samsung-linjaa, eli kauheita kiiltäviä muovidesigneja. Mutta menettelee.

Näyttö kirkkaimmillaan ei aivan riitä auringonvalossa, jos sitä osuu siis näytön lasiin niin että se heijastuu katsomissuuntaan. Muuten ei ongelmaa, ja fonttikoon saa koko lcd:n kokoiseksi tarvittaessa, jolloin tietysti rivimäärä vähenee yhteen ja näet vain esim. kappaleen nimen tai artistin nimen kerrallaan. Itse pärjään perusasetuksella n. 3-4 metrin päästä. Isolla fontilla varmaan vielä pidemmälle.

Bufferoi nettiradiot muuten aika pirun nopeaan. Jos vaikka vertaa WMP:n yhdistämisaikoihin.

Ja se tärkein: WLAN-yhteys ei ole katkennut kertaakaan, ja dlinkin statukset kertoo että yhteys on muutenkin hyvä. WPA2 AES+TKIP heittämällä läpi.

Muita kommentteja kun vain muistan jotain... Niin, kaukosäädin ottaa herkästi vaikka olisi 90 astetta väärään suuntaan.

Voi vidu, tommonen ois itelle enemmän kun tarpeen.. Sais kätevästi kuunneltua mp3:sia olohuoneessa, kun pöytäkone on työhuoneessa. Saako noita tilattua ihan suomesta jostain ?

Noita streamereitä on toki myös muilta valmistajilta, tosi näppäriä laitteita! Löysin vahingossa oman Philipsin Streamiumin puoli-ilmaiseksi Gigantin poistomyynnistä, toistaa mp3:sten lisäksi kaikki normaalit video- ja kuvaformaatit . Nettiradio soi pelkän wlan-tukarin kautta, eli PC:tä ei välttämättä tarvitse aina pitää edes päällä.

philipsSL400i_large.gif

Linux PC:ssä tolle streamerille syöttää tavaraa audion ja videon osaava open source UPnP Mediatomb-serveri: http://mediatomb.cc/

Mulla oli aiemmin serverinä P3 667MHz (128MB RAM) eikä silläkään ollut ongelmia ylläpitää tuota musiikkitietokantaa. Nykyinen P4 1.5GHz (512MB) ei ole ainakaan huonommin suoriutunut. Yllättävän nopea se käyttöliittymä on, eli tietokannan selaaminen esim. Esittäjän mukaan->Albumin mukaan->Kappaleen mukaan. Toimii kuin ajatus. Biisien tägit pitää tosin olla kunnossa.

Tuon näyttöönhän saa näytönsäästäjäksi vaikka paikallisen säätiedotuksen tai jonkun RSS-feedin. Ei ole tullut tosin koitettua.

Kun muuttaa seuraavaan (=isompaan) asuntoon, niin varmaan pitää ostaa toinenkin SB...

Metalman: googlettamalla löytyy muutama verkkokauppa, joka myy noita Suomessa.

Noita streamereitä on toki myös muilta valmistajilta, tosi näppäriä laitteita! Löysin vahingossa oman Philipsin Streamiumin puoli-ilmaiseksi Gigantin poistomyynnistä, toistaa mp3:sten lisäksi kaikki normaalit video- ja kuvaformaatit . Nettiradio soi pelkän wlan-tukarin kautta, eli PC:tä ei välttämättä tarvitse aina pitää edes päällä.

Linux PC:ssä tolle streamerille syöttää tavaraa audion ja videon osaava open source UPnP Mediatomb-serveri: http://mediatomb.cc/

Varmasti myös teknisesti asian hyvin hoitava laite, mutta kun katson tuota näyttöä jo tuosta kuvasta, voin sanoa että SB pieksee tuon 6-0. Toki hintaeroa varmaan löytyy, 299€ on aika suolainen. Verkkokauppa.comista löytyy, kun joku kysyi. Eilen vielä 3kpl helsingissä hyllyssä, nyt sitten 2 kun vein yhden ;) Ainakin oma kappaleeni täysmusta väritykseltään.

Joo tosiaan, nuo mp3 tagit pitää olla tiptop. Mullakin menee pariin eri artistiin(artisti ja artisti discography) muutamia settejä... Täytyy vähän fiksailla massaeditorilla tänään.

e: Core 2 Duo T5600 tekee kyllä 12000 biisin kanssa töitä aika pitkän tovin. 500 kappaleella hommaan meni 1-2min.

Varmasti myös teknisesti asian hyvin hoitava laite, mutta kun katson tuota näyttöä jo tuosta kuvasta, voin sanoa että SB pieksee tuon 6-0. Toki hintaeroa varmaan löytyy, 299€ on aika suolainen.
Joo tuo poistolaarissa ollut Philipsi maksoi 50e. :D Näyttö tossa on todellakin ruipelo ja onneton, mutta toisaalta koska tuo vempele on video-streamauksen takia telkussa kiinni, niin se mp3-käyttöliittymäkin on siellä puolella ihan jees.

e: Core 2 Duo T5600 tekee kyllä 12000 biisin kanssa töitä aika pitkän tovin. 500 kappaleella hommaan meni 1-2min.
Niin, tuo aika siis menee kun se tietokanta luodaan. Päivittäminen on paljon nopeampaa ja itse selaamiseen ei koneteho näytä juuri vaikuttavan.

voin sanoa että SB pieksee tuon 6-0.
Taitaa striimata videota aika heikosti? :rolleyes:
Toki jos ei sitä tarvi niin ei siinä mitään.

Olis yrityksessä vielä joskus hommata verkkoyhteydellä varustettu digiboksi, jolta (tai sitten erilliseltä verkkokovalevyltä/serveriltä) voisi katella ohjelmat mistä ikinä lystää.

Olis yrityksessä vielä joskus hommata verkkoyhteydellä varustettu digiboksi, jolta (tai sitten erilliseltä verkkokovalevyltä/serveriltä) voisi katella ohjelmat mistä ikinä lystää.

hommaa se saunalahden tikipalvelu. sieltä käsittääkseni voi kattoa myös kännykällä/vast niitä "omia nauhotuksia", "tilaa" digissä on 500gb/vast.

ts striimaa sauniksen nettilevyltä videot

e:
linkki

Miten toi on helpompaa kuin USB digiboxi + läppäri?

Niin, tuo aika siis menee kun se tietokanta luodaan. Päivittäminen on paljon nopeampaa ja itse selaamiseen ei koneteho näytä juuri vaikuttavan.

Jep, näin.

Alkanut jo hahmottua koko systeemi, ja slimserveriinkin uppooaa ties minkälaisia 3rd party plugineja, joilla tuosta saa aika huikean. Ja helpostihan se äänikortin signaali(eli kaikki äänet koneelta) lähtee tuolle laitteelle. Se kun olisi jo valmiissa paketissa, olisi todella bueno. Videon streamaus tosiaan vain puuttuu, mutta eipä tarvetta.

Suositut

Back
Ylös Bottom