Menin reilu kuukausi sitten lääkäriin valittelemaan kipenevää selkää. Teininä minulla on todettu jo skolioosi, muttei sille silloin mitään tehty. Nyt röntgenillä katsottiin selkä uusiksi ja skolioosia löytyi 12 astetta ja vasen jalka oli 0,7mm oikeaa lyhyempi. Sain nyt vihdoin jalkaan muotoillut pohjalliset joista vasen puoli korotettu. Röntgenistä ortopedi kuitenkin löysi jotain spondylolyysiin viittaavaa ja määräsi magneettikuviin (peukku saksalaisille lääkäreille, joiden kanssa ei tarvitse taistella että pääsee tutkimuksiin)
Sain nyt magneetin tulokset ja toivon että pakkiksen gurut voisivat vähän auttaa mitä tämän selän kanssa voisi tehdä. Kolmen viikon päästä minulla on kyllä aika tuolle ortopedille, mutta meillä on pientä kielimuuria, kun on kyse lääketieteellisestä sanastosta (asun siis Saksassa) Lisäksi olen aika varma että ortopedi määrää vain kuntosalikiellon, koska oli tekemässä jo samaa skolioosi diagnoosin jälkeen.
Magneetin tulokset (oma suomennus):
-välillä LWK1/LWK5 ok
-välillä LWK5/S1 sitten vähän kaikkea
---vähäinen chondrotinen(??) signaalinväheneminen välillä LWK5/S1
---välilevyn pullistuma. vielä suhteellisen foraminare(??) kapea molemmin puolin.
---spondylolyytisiä vaurioita molemmin puolin
---makaavassa asennossa ei vielä merkittävää liukumaa
---väärä asento (streckfehlhaltung??) thorakolumbaalissa ylimenossa. Ei paikaltaan siirtymää
---kapselinrepeämä fasettinivelissä välillä LWK1/s1 molemmilla puolilla, ja fasettinivelen ärtymä vasemmalla puolella välillä LWK4/LWK5
Pystysikö joku sanomaan mitä tämä kaikki nyt "suomeksi" tarkoittaa ja miten treeni/kuntoutus kannattaisi aloittaa. Fysiolle varmaan pitää jossain vaiheessa mennä , mutta siinä saattaa pari kuukautta kestää, eikä viitsisi ihan mitään tekemättä olla. Treeninä on tähän asti ollut G6:sta muokattu 1-jakoinen kolmesti viikossa.
Kiitoksia
Sain nyt magneetin tulokset ja toivon että pakkiksen gurut voisivat vähän auttaa mitä tämän selän kanssa voisi tehdä. Kolmen viikon päästä minulla on kyllä aika tuolle ortopedille, mutta meillä on pientä kielimuuria, kun on kyse lääketieteellisestä sanastosta (asun siis Saksassa) Lisäksi olen aika varma että ortopedi määrää vain kuntosalikiellon, koska oli tekemässä jo samaa skolioosi diagnoosin jälkeen.
Magneetin tulokset (oma suomennus):
-välillä LWK1/LWK5 ok
-välillä LWK5/S1 sitten vähän kaikkea
---vähäinen chondrotinen(??) signaalinväheneminen välillä LWK5/S1
---välilevyn pullistuma. vielä suhteellisen foraminare(??) kapea molemmin puolin.
---spondylolyytisiä vaurioita molemmin puolin
---makaavassa asennossa ei vielä merkittävää liukumaa
---väärä asento (streckfehlhaltung??) thorakolumbaalissa ylimenossa. Ei paikaltaan siirtymää
---kapselinrepeämä fasettinivelissä välillä LWK1/s1 molemmilla puolilla, ja fasettinivelen ärtymä vasemmalla puolella välillä LWK4/LWK5
Pystysikö joku sanomaan mitä tämä kaikki nyt "suomeksi" tarkoittaa ja miten treeni/kuntoutus kannattaisi aloittaa. Fysiolle varmaan pitää jossain vaiheessa mennä , mutta siinä saattaa pari kuukautta kestää, eikä viitsisi ihan mitään tekemättä olla. Treeninä on tähän asti ollut G6:sta muokattu 1-jakoinen kolmesti viikossa.
Kiitoksia