Spirometria ja palautumaton obstruktio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Atwood
  • Aloitettu Aloitettu
Mitenkä pitäisi tulkita? Spirometria kokeessa lievä obstruktiivinen ventilaatiotoiminnan vajaus. Bronkodilataatiotutkimuksessa ei merkittävää muutosta. FEV1% (VC) 86% viitteestä ja FEV1% (FVC) 87% viitteestä? Muut kaikki arvot normaaleja.

Kärsin koko viime syksyn ja talven toistuvista keuhkoputkentulehduksista ja poskiontelontulehduksista. Toukokuussa nyt sairastin vielä kuumeettoman keuhkokuumeen. Tämän seurauksena tosiaan tonne spirometriakokeeseen.

Lääkityksenä seretide evohaler 25/250 2xinhalaatio aamuin ja illoin, montelukast (1 tabletti iltaisin), aerius 1 tabletti aamuisin ja avamys 2 suihketta iltaisin, vaikka spirometriakokeessa ei ollut bronkodilataatiossa muutosta? SIlti astmalääkkeet?

Olen alkanut miettiä alkavaa keuhkoahtaumaa, vaikka ikää vasta 24 vuotta? Olisiko mahdollinen ton "löydöksen" perusteella? Tupakoin 3 vuotta, mutta lopetin viime maaliskuussa! Asuntoni seinästä löytyi myös kosteutta viime syksynä kun nämä oireeni alkoivat, mutta pääsin muuttamaan pois vasta nyt pari viikkoa sitten. Tosin olen asunut kesän porukoillani. Nyt menossa parin kuukauden päästä FESS-poskionteloiden avarrusleikkaukseen.

- - - Updated - - -

niin ja siis löydöksenä tosiaan palautumaton obstruktio, mutta lekurit olivat sitä mieltä, ettämennään tohon leikkaukseen ja katotaan uudestaan astma sulla vaan temppuilee? Tosiaan keuhkoihin käy tällä hetkellä kaikki ilmansaasteet ja pikkuisetkin nuhat painuvat suoraan keuhkoihin. Eikä oloa yhtään helpota se, että olen kesätöissä pölyisessä kesätyöpaikassa, nimittäin paperitehtaalla :/

Myös vielä pitää lisätä se, että hengitykseni ei vingu uloshengityksessä (kuten astmassa tyypillisesti), vaan sisäänhengittäminen on vaikeaa. Joudun vetämään voimakkaasti sisään henkeä, jos haluan, että keuhkoni täyttyvät ilmalla.

Keuhkot ovat sit kuvattu syys-kevään välissä n. 5 kertaa röntgenillä ja löydös on aina ollut normaali lukuunottamatta tota keväistä keuhkokuumetta, jossa infiltraatteja. Olenkin monille lääkäreille sanonut, että enkö voisi päästä keuhkojen tt-kuvaukseen, mutta se on heidän mielestä minun tapauksessani "aiheeton" :/

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keuhkoahtaumataudin diagnoosi ja jos sellane ois, niin millanenhan mahtais olla eliniänodote ku näin nuorena on sairastunut?

joo sain. Elikkä huipun jälkeen tippuu aika jyrkästi (tilavuus 0-1, virtaus (L/s) noin 11 - 8 ). Tilavuuden ollessa 1 menee vähän aikaa tasaisesti (tilavuus 1 - 1,3), jonka jälkeen käyrä alenee tasaisesti (tilavuus 1,2 - 7). Ois helpompi ollu varmaan kuva laittaa, mutta en tiiä miten saa.

Täydellisessä verenkuvassa kaikki arvot ok. Paitsi eosinofiilit (tarkemmin B-Eos%) oli 0,2; vaikka viite on 1,0-5,0. Lekuri ei kommentoinut tuota juuri mitenkään. Sano vaan, että kaikki ok.

Eikös astmassa nimenomaan noi eosinofiilit ole korkealla? Olenkohan joskus aikoinaan ihan tuulesta temmatusti silloin intissä saanut tän "astma diagnoosini", ja nyt varmaan noi hengitettävät kortisonit ovat tuhonneet jo keuhkoni ton 3 vuoden käytön aikana, koska mitään astmaa ei ollutkaan :/

Lisään vielä tähän, että minulla ei ole koskaan pef arvoissa ollut juuri minkäänlaista heittoa muissa kuin allergeeneille altistuessa (meidän porukoiden koiran seurassa alkoi hengitys vinkumaan ja pef arvot putosivat, tosin n. 30 min sen jälkeen kun pääsin koiran seurasta pois, niin hengitykseni aina normalisoitui)

Jos täällä pyörii jotain keuhkosairauksia sairastavia, niin oletteko saaneet apua suolapiipusta tai jostain muista luontaistuotteista? Ton suolapiipun käyttö ei varmaan ainaskaan huononna astmalääkkeiden vaikutusta?

Tutkittiinko ton sairasteluepisodin aikana esim mykoplasmaa? Joillakin aiheuttanut juurikin astman kaltaista problematiikkaa ja avaavat lääkkeet sinällään perusterveelle ihmiselle. Tosin sinullahan näkyy olevan myös allergiaa, joka antaa hengitystieoireen... Parilla kaverilla kun vielä yhdistettiin sisäilmaongelmat tuohon pidetyn mykoplasman aiheuttamiin infektioihin ja lääkitys olikin taattu + pitkä pef seuranta. COPD voipi olla aika kaukaa haettua sinun iässäsi. ;)

Joo tsekattiin. Olivat vähän koholla viime syksynä. Viite tais olla 45, niin mun vasta-aineet tais olla 117, mutta toi tarkotti sitä, että tauti oli ollu joskus aiemmin. En usko näiden johtuvan mykoplasmasta. Vittu, että vituttaa ku tuntuu, että keuhkoputki on kokoajan ärtyneen tuntunen ja tulehtunu :((((((((((((((

Mitä tarkoitat allergialla, joka antaa hengitysoireen? Voiko allergia aiheuttaa myös hengenahdistusta ilman astmaattista taipumusta?

Noin yleensä vaan tarkoitin, että allergisointisi ilmenee hengitystieoireena, eikä esimerkiksi iho- tai silmäoireena. Uskoisin, että lisäselvittelyillä tuo kuvaamasi oire tai tila, joka keuhkoputkessasi oleilee, tulee saamaan myös oikean diagnoosin ja hoidon. Mutta en itse kyllä kovinkaan vahvasti viitsisi uhrata ajatusta tuolle keuhkoahtaumalle.

Allergiat on todettu allergia testeillä kun olin pieni. Eli laitettiin niitä tippoja pistettiin ihon läpi ja katsottiin millainen laikku tuli

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom