Spinning ja syke

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mari07
  • Aloitettu Aloitettu
Morros kaikki kovakuntoiset heebot!
:rock:

Onko teillä jotain suosituksia siihen minkäläinen syke pitäisi pitää yllä spinning tunnilla, ettei tulisi Buickkia:urjo:

Olen mitannut omaa sykettä ja se vilistelee jotain 175 -188 hujakoilla. Siinä on tunnin kuluttu aika poikki, sanoisinko. :eek:

Onko teillä jotain hyvää ideaa siitä missä sen pitäisi kiitää?

Sitten kuntopyöräily on toinen juttu. Siinähän saa ihan urpot sykkeet. :hyper:

Ohjatkaa ... pls

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mari07 sanoi:
Morros kaikki kovakuntoiset heebot!

Onko teillä jotain suosituksia siihen minkäläinen syke pitäisi pitää yllä spinning tunnilla, ettei tulisi Buickkia:urjo:

Olen mitannut omaa sykettä ja se vilistelee jotain 175 -188 hujakoilla. Siinä on tunnin kuluttu aika poikki, sanoisinko. :eek:

Onko teillä jotain hyvää ideaa siitä missä sen pitäisi kiitää?

Sitten kuntopyöräily on toinen juttu. Siinähän saa ihan urpot sykkeet. :hyper:

Ohjatkaa ... pls

Sulla on ihan järkyttävät sykkeet!!!

Jos poljet tunnin yhteen putkeen, niin suosittelen, että keskisyke on noin 130-155. Tämä syke arvo on siis riippuvainen yksilöllisistä ominaisuuksista, joista yksi on ikä. Mutta tollasta sykettä suunnilleen suosittelen tasavauhtiselle "lenkille". Ajatuksena pysyä alle aerobisen kynnyksen. Jos haluut kunnolla rääkätä itteäs, niin tee siitä intervalli. Tosin on varmaan ohjattu tunti joten et varmaan ite päätä, kuinka kovaa milloinkin mennään?!?

Intervallissa vetäsit vaikka 10-15x2min / palautus 1 min kevyttä polkemista.

Joo, onpa kyllä kovat sykkeet.. Itellä taitaa spinningissä pyöriä aikalailla välillä 130-145. Jossain "mäessä" vedättämällä ne saa jonnekkin 175 pintaan. Ei kuitenkaan läheskään yhtä ylös kuin juoksemalla.

Tietenkin nuo sykkeet laskevat parantuneen kunnon ja ennen kaikkea tekniikan myötä..

Pertti 123 sanoi:
Ajatuksena pysyä alle aerobisen kynnyksen.
Ai että spinning tunti sykkeellä alle aerobisen kynnyksen. Enpä ole moisesta ennen kuullut. Eikös tunnilla vedetä käytännössä täysillä. Keskisyke asettuu silloin lähelle anaerobista kynnystä. Näin varmasti Mari007:lläkin.

En tosin ymmärrä, miten näitä jumppia pystyy monta kertaa viikossa vetää ilman ongelmia. Ehkä nuoret jaksaa...

Voitto Kotiin sanoi:
Ai että spinning tunti sykkeellä alle aerobisen kynnyksen. Enpä ole moisesta ennen kuullut. Eikös tunnilla vedetä käytännössä täysillä. Keskisyke asettuu silloin lähelle anaerobista kynnystä. Näin varmasti Mari007:lläkin.

En tosin ymmärrä, miten näitä jumppia pystyy monta kertaa viikossa vetää ilman ongelmia. Ehkä nuoret jaksaa...

Muistin ton intervallin kohdalla, että sehän vedetään ohjatusti, että sooloilu on vaikeempaa.

Mutta tottakai unohdin sen tossa varsinaisessa vastauksessa. Siis suosittelisin yllämainittua sykealuetta viitteellisesti tuon kestoiselle suoritukselle, mutta spinning tunneilla on vissiin ajatuksena vetää täböllä, joten se siitä.

Eli jos haluut mennä muiden tahtiin, niin sykeet varmaan huitelee korkeella. Toki voit kokeilla oman vauhtisi rauhoittamista.

Joopajoo

Joo. kyllä. Spinning on aikalailla anaerobista runttaamista kokoajan. Tosin en ole kyllä ihan itsekkään päässyt näiden ohjaajien ajatusmaailmaan/ammattitaitoon sisälle sykkeiden ja rasitustasojen suhteen. On sellaisia jaksoja, jossa vedetään esim. 6 min mäki. 1 min välein lisätään rasitusta. en kässää. Jos todellakin lisäisin joka välissä rasitusta jo raskaalta niin pyörä ei pyörisi ja mentäsiin todella happotasoille joista ei olis paluuta koko tunnille. Joten en ymmärrä. Joku spinning sielu voi ehkä selittää tämän. Jos katsoo maantie pyöräilyä niin siinä pyörintä flow säilyy kokoajan erittäin korkeana. Tätä sanotaan cadenssiksi. Se pitäsi olla jotain 85-110 per min. Tälläiseen vauhtiin kun lisäät rasitusta niin ei ole ihme jotta sykkeet ei nouse heebot... Buickki tulee kaikille, sen lupaan ....

Tosin onhan näitä leidejä jotka tulee meikit päällä sinne häärimään..
hehehhe

Joo vedän ehkä liian kovaa, mutta sellaista se pyöräily on. alle 150 ei ole oikeiastaan kuin 5 min alusta.. sitten ollaan siellä 170-188-199 välillä... 55 minsaa.. kyllä se sitten helpottaa.. kun päättää vetää vaan

Mä oon meinannu kanssa laittaa pystyyn ketjun näistä spinning-asioista kun on monta epäselvää juttua. Käyn spinnissä kerran viikkoon ja kai siihen jossain määrin on koukussakin.

Mutta oikeasti, mitä hyötyä siitä on?

Peruskunto ja kestävyys kaiketi paranevat. Jos ajatellaan että pääasiallinen tavoite kuitenkin on rakentaa lihasta ympäri kroppaa, niin mikäköhän spinnin suhde on tähän?

Mullakin on sykkeet yleensä tosi korkealla lähes läpi tunnin. Kaloreitahan kuluu aika hurjasti mutta rasvaa tuskin palaa kamalan paljon noin kovilla sykkeillä? Tarkoittaako tämä sitä että poltan niitä lihaksia mitä yritän hiki päässä rakentaa viikon muina treenipäivinä?

FE: Mikä on Buick? :nolo:

Kestävyysvalmennuksellisesti noi spinningit on aika omituista touhua. Ensin pitäs olla rakennettuna pohjaa kevyillä pitkillä harkoilla, sitten voitas ajatella tollasten tekemistä. Tollaisissa harjoituksissa ei ole järkeä kuntoilijalle, verrattuna matalampiin sykkeisiin. Kehittäähän noikin kuntoa, mutta ei maitohappojen tuottaminen ja kehon niihin totuttaminen ole kuntoilijalle kovinkaan oleellista. Energiantuotto on vähän "vääränlaista".

Toki asialla on myös henkinen puoli ja kovasta treenistä varmaan monet nauttii.

Buicki on varmaan sama, kuin laatta, tai yrjö, sekä hänen siskonsa pirjo

Mä tykkään kanssa käydä spinningissä. En käy kyllä joka viikko, koska mulla on monia muitakin suosikkitunteja ja salin oheen (3x viikossa) ei kaikkia mahdu. Mä kanssa huomasin sykemittarin hankkimisen jälkeen, että syke tuppaa yleensä nousemaan vähän liikaa, jotenkin sitä vaan innostuu aina liikaa :hyper: (no, ei mulla kyllä varmaan mikään maailman paras kuntokaan ole...). Olen nyt yrittänyt tietoisesti ottaa vähän rauhallisemmin ja pitää keskisykkeen 150 tienoilla. Jos vaikka nyt lähtisi kunto kunnolla nousuun, kun tulee harjoitettua muutakin kuin maitohappokestävyyttä :rolleyes:

Mitä mä Pakkiksella olen keskusteluja (valikoivasti) seuraillut, niin en usko, että spinningistä tai muustakaan aerobisesta on kohtuumääränä haittaa lihaksenkasvatukselle. Olen paremminkin ymmärtänyt, että parempi peruskunto auttaa myös palautumaan punttitreenistä nopeammin. Mitäs viisaammat on mieltä? Ja jos pysyy mielikin spinnin ansiosta korkeammalla niin ei kai se ihan huonoa voi olla ;)

mari07:lla taitaa olla kyllä aika korkea maksimisykekin, jos spinningissä pääsee melkein 200 sykkeisiin :eek:.

konde

Joopajoo... olen samaa mieltä. Spinning on vähän sellainen peruskoululaisten" kun- pilliin- puhallan- niin- käsi- maahan -ja -viivoja- essuntaassun"-tyyliin räkäposekella vetoa kokoajan täböö.. jooo....
Joskus on on ihan narauttanut tunnin jälkeen että huhuhu olipas tämä todellakin fatburner tunti... hehehehehe kaukana siitä.. vedetään kovalla vastuksella sprutteja... .. tosin jos vetäsit tunteja maantiepyöräilyn tappavaan tahtiin 85-110 kierrosta per min vaikka 39 min.. niiin jengi lähti ulos ovista ja ikkunoista. Tosin jos poljet 30 min samalla vastuksella siis suht raskaalla 30 minsaa ja pidät candessit samana niin ole taika heebo.... helvetin tylsää mutta erittäin tehokasta ja RASVAA palaa ihan sinisenä..
;)

Tosin tätä tälläistä kesksutelua on puhuttu jo iät ja ajat spinnign vs maantiepyöräily ja tekniikka ja ajo.. y.. että iahn huolestuttaa kaikkien spinning ohjaajien puolesta. :wall:

Pertti 123 sanoi:
Tollaisissa harjoituksissa ei ole järkeä kuntoilijalle, verrattuna matalampiin sykkeisiin. Kehittäähän noikin kuntoa, mutta ei maitohappojen tuottaminen ja kehon niihin totuttaminen ole kuntoilijalle kovinkaan oleellista. Energiantuotto on vähän "vääränlaista".

Kilpailu laduilla voi olla kovaa kuntoilijoillekin :D . Mutta mikä noissa happotreeneissä on niin väärää ja mikä on liikaa? Tämä on tietysti yksilöllistä, mutta voidaanko heittää jotain perussääntöä tähän. Itse olen kanssa ihmetellyt noita kolmostason spinninkejä. Koko tunti mennään niin perskeleesti. Puolessa välissä voi olla muutaman minuutin palautus. Onko järkee vai eii?

Rawson sanoi:
Kilpailu laduilla voi olla kovaa kuntoilijoillekin :D . Mutta mikä noissa happotreeneissä on niin väärää ja mikä on liikaa? Tämä on tietysti yksilöllistä, mutta voidaanko heittää jotain perussääntöä tähän. Itse olen kanssa ihmetellyt noita kolmostason spinninkejä. Koko tunti mennään niin perskeleesti. Puolessa välissä voi olla muutaman minuutin palautus. Onko järkee vai eii?

Maitohappojen kanssa pelleily kuuluu kilpaurheiluun. Siitä ei ole kuntoilijalle mitään hyötyä.

Vaikka haluaisikin kehittää anaerobista kuntoaan, vaikka jotain kuntoilijoiden kisaa varten, niin toi ei varmaankaan ole paras menetelmä. Intervallit ym. on järkevämpiä. Taitaa noi spinningit olla ylitehokkaita vauhtileikittelyjä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Joo itselläni on ihan mielenkiinnon vuoksi ollut tarkoitus käydä kokeilemassa joku päivä tuota spinningiä. Onko kenelläkään tietoa saako pyöräilykengät jonkinlaisilla klosseilla kiinni noihin spinningpyöriin?

Spinningtunteja on erilaisia, ei niissä kaikissa todellakaan vedetä täpöjä. Sitä en tiedä mitä ketjun aloittajan salilla tehdään, mutta monissa paikoissa on kyllä näitä perustunteja erillään intervallitunneista, esim. Ja veikkaan, että aika moni vaan yrittää vetää yhtä kovaa kuin ohjaaja, vaikka ei edes voi tietää ohjaajan vastuksia/kuntotasoa muutoin. Se on hyvä, jos ohjaaja innostaa omalla esimerkillään, mutta rajansa kaikella, ja jokaisen tulisi huomioida OMA KUNTOTASO ja tehdä kovatkin tunnit vain sen oman tason mukaan. Suosittelisin kysymään suoraan kyseisen tunnin ohjaajalta, mitä se oli ajatellut syketasoista siellä.

Yhden kauden fillaroineen maantie"pyöräilijän" näkemys muutaman spinning-tunnin pohjalta:

Minä ainakin teen spinningissä ihan mitä itseä huvittaa. Jätän ohjaajan huomiotta. Talvella on muun urheilun lomassa tarkoitus ylläpitää peruskuntoa myös fillarilla, eikä todellakaan nappaa vedellä pää punaisena putkelta spinning-pyörällä jotakin keksittyjä ylämäkiä. Lähtökohtaisesti pyöritän koko tunnin satulasta kadenssilla 95 ja koko ajan alle aerobisen kynnyksen. Eipä ole kukaan tullut urputtamaan tästä poikkeavasta linjastani. Spinningin jälkeen voinkin jatkaa toisen tunnin juoksumatolla kevyttä hölkkää. Ehkä ammattimaisen näköiset pyöräilyhousut ja -kengät sekä triathlon-aiheinen paita tekevät sen verran pro-vaikutelman, että antavat minun vetää ihan omia treenejäni omaan tahtiin :)

Minusta ohjaajien touhu on ihan älytöntä koohotusta, jonka tarkoitus on antaa virikkeitä niille, jotka tylsistyisivät tasaiseen pyöritykseen tasaisella vastuksella. Siihen se musiikkikin kai tähtää?

Moo

Koska harjoittelen triathlonia ja ehkä maratonia varten, teen mun spinning tunnit airoobisina, 149 on siis mulle maksimi spinning tunneilla, ennen tunnin alkua laitan pulssikelloon hälytyksen 148 pulsille.

Periaatteessa vedän kovalla pyöritysnopeudella ja nostan vastusta vähemmän kuin mitä muut tekee ja jos kello silti varoittaa että pulssi nousee liikaa niin tiputan vastusta heti.

Poljin nopeuden pidän aina 80-120, eli vaikka kuinka ohjaaja sanoisi että nyt on mailman kovin ylämäki pistäkää täysille vastus niin laitan sen kuiteski vaan niin raskaalle että pystyn pitämään hyvän poljin nopeuden ( koska oikeasti fillaroidessa käyttäisin vaihteita maissä )

9-13 tunnin treeniviikkoihini kuuluu vain 1 harjoitus joka on yli 149 pulssin, ja se harjoitus on joko juoksu intervalli tai vauhtikestävyys tasavauhtinen, eli muut 8-12 tuntia menee alle 149 pulssin.

spinning tunteja tulee viikkoon 2-4.

Edelleenkään en kyllä jotain tässä ymmärrä. Jos spinning-spurttitunnin intervallityyppisen tykityksen kalorikulutus on X ja samaan kalorikulutukseen pääsee pitämällä tasaista vastusta tasolla Y yhtä pitkän ajan kuin tuolla intervallitreenillä, miksi rasva palaisi paremmin tasaisella junnaamisella? Sen sijaan ymmärrän hyvin, että jos tarkoituksena on oppia pyöräilemään kolme tuntia kohtuullisilla tehoilla, olisi toki varmaan suositeltavaa poljeskella tasaisempaa vauhtia ja hieman pidempiä aikoja kuin tehdä neljän minuutin ylämäkispurtteja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom