Sparrauksen terveysvaikutukset?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minulla olisi muutama kysymys sparriin liittyen.
Onko sparraus vaarallista? Miten päähän tulevat iskut vaikuttavat pään kuntoon/terveyteen? Tuhoaako pään tärinä aivosoluja? Kuinka paljon täytisi sparrailla jotta aivot alkaisivat kutistua, ja niitä ympäröivä neste lisääntyä, jne.

Kun sparraa sillain säännöllisen epäsäännöllisesti, saattaa alata kirjoittelemaan tällaisia hieman epämääräisiä viestejä näille foorumeille. Täälläkin olevista jutuista voi helposti päätellä ketkä ovat sparranneet enemmänkin.

No joo, sillain oikeesti, on olemassa tutkimuksia, missä on osoitettu selvästi iskujen aivorakenteita tuhoavan vaikutuksen. Jos sinulla on piilevänä Parkinsonin tms tautia, päähän tulevat iskut saattavat nopeuttaa sen laukeamista. Mikäli sparraat tyylillä, ilman suojausta ja kipataan niin lujaa kun lähtee, riskit ovat suuremmat.
Pieni sparrailu ei tee terveelle miehelle tai naiselle ajattelukykyyn vaikuttavia muutoksia, ei edes pieni tai suuri kilpaileminenkaan oikealla tyylillä.

Vanha nyrkkeilyvalmentaja Hernetkoski Mansesta painotti aina, että sparrauksen alkutavoitteena on, ettei oteta päällä turhia koppeja, jonka jälkeen voidaan alata suunnittelemaan omia lyöntejä.

Päätä ei ole alunperin tarkoitettu sparripalloksi, joten päähän hakkaaminen tuottaa väkisinkin vahinkoa. Se kuinka paljon/vakavaa/pysyvää, ei varmasti kukaan pysty sanomaan. Riskin suuruuden määrittelee kukin omassa "sparripallossaan" :) Järki päässä ja taitojen mukaan voi vähentää riskejä. Tuskimpa sparraus kuitenkaan on niitä kaikkein vaarallisimpia asioita mitä voi tehdä.

Aikanaan väitettiin terveystiedon tunnilla että jokainen kova kännikin vastaa aivojen tuhossa pesäpallomailalla päähän lyöntiä. Aika monta iskua on tullut since then ja edelleen puhe kulkee ja silmät liikkuu ;)

Sparraus on jees. Pään sisällä tapahtuvista reaktioista sen verran, että kipu kasvattaa luonnetta. Kipu on tarkoitettu otettavaksi lahjana, joten nauti siitä.
Joo 6-vuotiaasta harjoitellu erinäisiä lajeja missä heitellään, lyödään, potkitaan, jne pikku kolhuja tulee, eikä aivot vielä ole surkastuneet tai täynnä vettä. Kusta ehkä?
Mitä nyt joskus mulla tulee hassuja muistikatkoja, ikäänkuin et muistaisi vieraan kielen tai omankaan kielen sanoja, tai mitäs mun nyt pitikään tehdä.
Ei muuta kuin sparraamaan :hyper:

Yleinsä sen huomaa kun kaverin aivot ovat surkastuneet ( jo syntymästä tai vaikka sparrissa). Mutta mistä voi olla varma ettei omat aivot ole surkastuneet...??

Uskon näin että jos siinä sparrissa on terve järki mukana, niin terveydentilassa ylipäätään tai kognitiivisissa toiminnoissa ei tapahdu muutoksia. Mutta jos sparrataan (niin kuin valitettavan usein sparrataan) liian kovaa, hätäillen, otetaan painavia koppeja niin jotain muutoksia tapahtuu aivan varmasti.

Kunnon kypärä sparratessa päähän vaimentamaan iskuja. Ja eihän sparratessa täpöjä vedellä eihän. :rolleyes:
Enemmän mä olen ainakin huolissani jalkoihin kohdistuvista vammoista.

unreal sanoi:
Enemmän mä olen ainakin huolissani jalkoihin kohdistuvista vammoista.
Jalkoiin kohdistuvat vammat tuppaavat vain usein paranemaan, toisin kuin esim. aivoihin kohdistuvat.

ka1 sanoi:
Jalkoiin kohdistuvat vammat tuppaavat vain usein paranemaan, toisin kuin esim. aivoihin kohdistuvat.

Aivan, mulla on vaan tollainen näkemys kun on polvet ovat hajonneet siihen kuntoon, että ei varmaan enää koskaan otella tai sparrata täysiä.
Voi olla, että jos päähän oli tullut vamma niin näkemys olisi aivan toinen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Näkö voi joillain heikentyä, muistikatkoksia, puhe hidastua, siis pitkäaikainen päähän kohdistuvat iskut ei kyllä aivoille tee hyvää, kun aivosoluilla ei ole tapana uusiutua vaan ne kuolevat, itse asiassa luin jonkin tutkimuksen minkä mukaan ne jopa uusiutuisivatkin, en tiedä siitä voivat proffat väitellä...mutta itellä on sellanen mentalitetti että jos käyttää kypärää( ite en ole ikinä käyttäny, tulee kuolleita kulmia) ehkä siihenkin voisi tottua mutta kumminkin ihmisellä on miljoonia aivosoluja että jos nyt muutaman menettää niin se ei maailmaa kaada vaan karaistaa :D

Amen. Hmmm muistikatkoksia... :) Itse naamaankin voi tietenkin tulla vammoja (->vammanaama), nenä murtua jne. Kukkakaalikorvat on myös miehinen lisä. Mutta mutta, tällainen kysymys: Voiko pitkäaikainen sparraus/otteleminen/yms luuduttaa/rustottaa yms kasvojen osia? Meinaan tällä esim hiukan isompia kulmia jne, usein kun katsoo kaveria joka on kauan harrastanut, niin kasvot on kuin kirveellä veistetyt, varmaan fiksuina kavereina ymmärrätte hankalasti asetellun kysymykseni?

Kyllähän ammattinyrkkeilijöillä varsinkin nökee suht pöhöttyneen näkösiä naamoja/ paksuja kulmia naamassa. Nenäkin saattaa olla mutkalla.. Tuskimpa ne kaikki on sen näkösiä lapsesta asti ollu, että niitä ois paistinpannulla lätkästy naamalle...

Ite on muutama vuos tullu sparrattua thainyrkkeilyssä ja vaparissa, eikä nyt hirveesti haittoja tuu mieleen, nenä on kerran pikkasen murtunu..

Niin ja kukkakaalikorvat on tietysti asia erikseen, niitä nyt monet pitää vaan uskottavuutta lisäävinä.

Kukkakaalikorvat = musta vyö painissa :)

Kypärä muuten ei paljoa ehkäise niitä pään sisäisiä vammoja, koska kyseessä on pään nopeasta heilahduksesta johtuva aivojen "hölskyntä". Heh, toisilla hölskyy enemmän kuin toisilla. Kypärä ehkäisee enemmän hanskojen saumoista syntyviä repeämiä silmäkulmiin ym.

Naamaan ei taida muualle niitä rustoja muodostua, kuin nenään ja korviin, viimeksi mainittuunkin lähinnä painiessa. Huippu-urheilijat ovat mun mielestä ylipäätään kirveellä veistettyjä, mutta se murtunut nenä tekee siinä sen silauksen, mistä kamppailu-urheilijan tunnistaa.

Jos otetaan Muhammed Ali, niin siinä on hyvä esimerkki miten voi huonommassa tapauksessa käydä. Miehen piilevä Parkinsonin tauti laukesi kohtuu nuorena. Tuosta ei kuitenkaan voi vetää yleistyksiä, on paljon pystylajeissa kauan otelleita tyyppejä, jotka ovat menestyneet loistavasti ammatissaan ja kuvioissa missä vaaditaan sitä ajattelutoimintaa; lekureita, juristeja, matemaatikkoja ym ja tippainssejä kolmetoista tusinassa, mihin kyllä ei välttämättä paljoa tarvii sitä ajattelutyötä ;)

Itselläkään ei omasta mielestäni ole tullut pahoja vammoja, vammoja, vammoja ... huh, jää neula joskus samaan uraan.

Kuten Jasse tuossa sanoi, sitä on vaikea ehkä itse arvioida.

Ihan pakko sanoo, että oon ymmärtäny, että kukkakaalikorvien "kukkakaali" ei oo rustoo, en jaksa nyt linkittää mitään juttuu mutta googlella kun hakee, ni löytää tietoo siitä, miten ne muodostuu..

Ali tosiaan oli todella harmillinen esimerkki siitä miten voi käydä. Oon kuitenkin ymmärtäny, että Alin harjoituksiin kuului iskujen vastaanottaminen päähän, iskukestävyyden paranemisen toivosssa, nykyään ollaan sitä mieltä, että ei sitä ainakaan noin kannata yrittää parantaa, jos ollenkaan.
Koejatkaa jos oon väärässä, kuulopuheita :david: :david:

Juu ei sitä iskukestävyyttä kannata hakea harjoituksissa siitä että toinen mättää päähän rumpua. Käsittääkseni siinä ei tuo hyöty ole kummoinenkaan. Kuuluuko jollain ohjelmaan tälläinen? En siis tarkoita normi sparrausta vaan ihan sitä että toinen mättää päähän sen toivossa että iskukestävyyttä tulisi lisää..

Jazam sanoi:
Ali tosiaan oli todella harmillinen esimerkki siitä miten voi käydä. Oon kuitenkin ymmärtäny, että Alin harjoituksiin kuului iskujen vastaanottaminen päähän, iskukestävyyden paranemisen toivosssa, nykyään ollaan sitä mieltä, että ei sitä ainakaan noin kannata yrittää parantaa, jos ollenkaan.

Jossain jenkkihaastattelussa verrattiin vaparia ja nyrkkeilyä ja "väitettiin" vaparia "terveellisemmäksi" lajiksi. Nyrkkeilyssä hanskat ovat senverran pehmeät että ne sallivat suuremman määrän iskuja ennenkuin lukuja lasketaan. Luvun laskennalla annetaan puolestaan vastustajalle aikaa palautua, ottaakseen lisää iskuja vastaan. Vaparimatsit päättyvät nopeammin ja ovat täten vähemmän vaarallisia pitkässä juoksussa. Kuulostaa loogiselta... pitääkö paikkansa... who knows...

s154405 sanoi:
Jossain jenkkihaastattelussa verrattiin vaparia ja nyrkkeilyä ja "väitettiin" vaparia "terveellisemmäksi" lajiksi.
Mä uskon vaparisääntöjen olevan turvallisemmat, poikkeuksena tilanteet joissa ottelijoilla on suuri tasoero tai joissa tuomari ei ole pätevä. UFC:n alkuaikoina, kun kehään astui taekwondon, kung-fun ym. muiden pellelajien harrastajia, nähtiin myös paljon pahoja tyrmäyksiä, kun vastaan tuli tyyppejä, jotka oikeasti osasivat lyödä. Erityisen vaarallisia ovat kuitenkin pahat slämit tyyliin Shamrock-Zinoview, jossa Igorin niska vaurioitui siten, että ura loppui siihen. UFC:ssä John Mccarthy on kuitenkin tehnyt helvetin hyvää työtä suojellakseen ottelijoita. Samaa ei voi sanoa japanilaisista tuomareista, jotka antavat epätasaisten ottelujen jatkua toisinaan aivan liian pitkään. Sakuraban turpaansaamista oli ikävä katsoa, mutta erityisen pahaa teki Vovchachyn-Inoue matsi, jossa oli minuuttikaupalla non-stop päähäntakomista maassa. Tuon jälkeen Enson ei pystynyt kävelemään ja joutui teholle useiksi päiviksi aivojen turpoamisen vuoksi. Kaikesta huolimatta NHB-matseissa on tullut vain yksi kuolemantapaus ja sekin oli vuosikausia sitten Ukrainassa. Eli vapari on suhteellisen turvallista. :D

"Kuuluuko jollain ohjelmaan tälläinen?"

Joskus tulee otettua niin, että toinen menee nurkkaan ja toinen aloittaa pakettiin takomisen. Heti kun tulee tilaisuus, nurkassa olija vaihtaa kulmaa ja yrittää samalla antaa osuman. Homma jatkuu toisessa nurkassa ja kehää sitten kierrellään niin kauan, että toinen väsähtää tai kello soi. En tiedä, onko siinä mitään mieltä, mutta kyllä kyky etsiä avointa paikkaa kaverin myllyttäessä paranee kerta kerralta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom